Hej Georg,
Tak for flotte fotos, som altid...
Minderne vælter frem
Jeg var med B vogn til Roma i begyndelsen af 70erne og jeg må give dig ret; sæderne var klistrede til sidst.
Jeg gik på Akademisk Studenterkursus og i klassen gik Ole, der havde arbejdet hos Pitzner Auto i Trommesalen ved Vesterport Station.
Derfor kunne han få 20 personer afsted til Rom, for at hente udlejningsbiler hjem til København.
Pitzner betalte togbilletten til Rom, samt benzin og færge hjem.
Uh; - hvor jeg glædede mig, for jeg havde aldrig været på så lang en togtur.
Det var i efterårsferien og B vognens vinduer kunne åbnes og sådan skal dét være!
Aftenrangering i Hamburg HBF ; fantastisk kapacitet på den banegård.
Har tit tænkt på at de værste tog, de kunne få ind der, vel var dem fra Danmark, der skulle sydpå, for de skulle jo rebroussére.
Alle de andre ekspresser kom bare oprangeret fra Altona for et kort ophold og kørte så videre.
Alpen-Expressen blev jo sat over i et andet spor for at komme sydpå og det har nok givet mangen en dansker overraskelser , hvis man lige skulle op og kigge i forhallen.
Det kunne nemlig være at stammen var væk, når man kom ned igen!
Første tanke er at toget er kørt før tiden og med ens bagage og pas der var hos rejsefællerne i kupeen.
Vi havde nok fået en E 103 foran og den havde ingen problemer med at få de måske 15 vogne igang.
Efter min mening er E 103 en af de smukkeste maskiner, der er lavet.
Det er den der så sådan ud (Copyrights wikipedia og foto fra Dresden):
Dejligt og så ud over havnen, mens man i aftenen kunne se rangermaskiner rode med godsvogne. Over Elben et par gange og på Harburg Rangérbanegård holdt ikke mindre end 3 godstog og ventede på at nattogene kom væk.
Udover Alpen-Express kom der vel 10 eller flere i løbet af et par timer.
De spredte sig så ud over Europa i en vifte. Det var skønne tider.
Da vi nåede ud i mørket omkring der hvor Rangérbanegården Maschens sydende ligger idag, tror jeg næsten farten har været på måske 160km i timen.
Det var tid til at sove og der er jo ikke noget bedre end at falde i søvn til lyden af toget der hamrer igennem natten, mens vognen gynger lidt....
Vi var jo unge og havde ikke liggevogn og den slags. Vi sov bare i kupeerne. Et par mand lagde sig op i bagagehylderne og så var der bedre plads til os andre i sæderne. (OK, - vi havde fået lidt øl).
Næste morgen hængende i vinduet under indkørsel til München HBF, hvor der skulle rebrousséres igen og vi skulle have en østrisk maskine i den anden ende af toget.
Her burde B-vognen have været efterladt; der er alligevel et længere ophold.
Jeg har aldrig forstået, hvorfor man benyttede SÅ lange løb med vogne, som det fra København til Rom.
Efter en times tid kommer man til Salzburg, der også er god at studere hængende i vinduet (hmmm "Nicht Hinauslehnen"). Lidt senere kommer der meget smukke strækninger ved Kufstein, Insbruck på vej mod Brennerpasset, hvor der skiftes til Italiensk lokomotiv.
Der er forskellig spænding så maskinerne kører under fremmed spænding med Pantografen nede og må hentes af rangertraktor. Spændende!
Nede på Posletten i Norditalien degraderedes Alpen-Express til et lokaltog, hvor der standses ude på Bøh-landet. Om det var almindeligt ved jeg ikke, men en gang kom en kvinde ombord med 2 høns i bur!
Efter måske 27 timer raslede vi ind På Roma Termini og en pragtfuld tur var forbi...
Og korrekt Georg; - Sæderne var blevet klistrede, (men vognen kunne vel godt have fortsat til Sicilien)!
Et pragtfuldt ophold startede, men det er en anden historie....
NB! Efter denne tur fik jeg hevet alle mulige venner med på ture med toget og næsten hver gang var det:
ALPEN-EXPRESS afgang kl. 16:00 fra spor 8 (?)
Venligst
PEDIROMA