Stød- og træktøj på CIWL standard vogne.

af Steffen Dresler, 14/6 2012, 17:37 (4546 dage siden) @ Steffen Dresler

Som skrevet tidligere, måtte jeg lige indhente nogle yderligere informationer vedr. konstruktionen for en sikkerheds skyld. Og dette gøres jo nok bedst ved Mikkel, der p.t. har adskilt, renset, malet og delvist monteret skidtet igen på sovevognen.
Der ER ingen trækstang mellem koblingerne i begge ender på vognen, stød og trækapperat er altså to selvstændige mekanismer på vognen.
Vognen er udstyret med nogle kraftige helsvejste vanger og specielt stykket under perronerne med dets plads til fjeder og balance samt pufferbjælken, er af kraftigt materiale.
Bufferhylstrene er ikke helt som på tegningen (se billederne i stedet), med bufferhylstre med en indvendig Ø på ca. 150 mm. Bufferstokken kan ikke glide løst, da den er udstyret med et ”stop”. Dette stop ligger an mod nogle jernplader, der er adskilte med nogle tykke gummiplader. Det vil sige at Buffer med stok stoppes af denne kombination af jern- og gummiplader efter en vis bevægelse indad.
Den store bladfjeder hviler på nogle ”pendle” eller Glideplader i det tværgående rum i rammen.
Når koblingen spændes op, bliver koblingsstangen bragt fremad og påvirker ”Resort spencer/traction” anordningen, der er lagret i et kraftig svejst hylster. Derved opnås en fjedervirkning af koblingsstangen. Det er samtidig denne anordning, der optager træk.
Jeg har vedhæftet et billede af undervognen, hvor man kan se fjeder og balance med styr for fjederen.
[image]
Den stang der anes til højre er IKKE en gennemgående trækstang, men derimod trækstanden for den håndbetjente bremse (håndhjul monteret i endeperronen).
Altså INGEN trækstang ligesom på visse vogne og på lokomotiver.

NB: Filip, det er ikke en fejl 40, det må ligge i opsætningen. Hvis der skal up lades et foto skal jeg "igennem en reklamesøjle" på højre side og billedet ligger sig uagtet curser placering øverst. Herefter skal jeg manuelt flytte billedet til ønskede position:-( .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak