AB, DSB og KS, driftforhold

af gamle ole, 18/12 2014, 10:58 (3706 dage siden)

Egentlig et ppudsigt fænomen omkring "hybrid-drift" på AB.
AB kørte langt ind i Kbhs Kommune- Vermandsgade, og banens rutebiloer-i 30erne- havde fællesdrift med KS helt ind til Rådhuspladsen, mens DSB- i hvertfald som hovedregel - kun kørte til Vermlandsgade ad forbindelsesbanen og ej videre til Benzinøen og Kastrup/Dragør og mif bekendt ingen kørdel med last/varevogne på Amager for ABs vedkommende.
(Og KSB kørte helt ind til Lygten i Kbhs Kommune, uden rutebiler og last/varevogne)

Hilsen Ole

AB, DSB og KS, driftforhold

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/12 2014, 13:13 (3706 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle Ole.

Busserne i samtrafik AB og KS byttede personale på Sundbyvester Plads, det var samtidig takstgrænse.

Linje 111 benyttede den gamle Amagerbane busterminal i Parmagade vis-a-vis Sundby remise.
De øvrige linjer ud på Amager flyttedes til en ny terminal på Sundbyvester Plads velsagtens da linje 2 forlængedes dertil.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

AB, DSB og KS, driftforhold

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2014, 13:59 (3706 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole,

Egentlig et ppudsigt fænomen omkring "hybrid-drift" på AB.

Tjah...

AB kørte langt ind i Kbhs Kommune- Vermandsgade, og banens rutebiloer-i 30erne- havde fællesdrift med KS helt ind til Rådhuspladsen, mens DSB- i hvertfald som hovedregel - kun kørte til Vermlandsgade ad forbindelsesbanen og ej videre til Benzinøen og Kastrup/Dragør og mif bekendt ingen kørdel med last-/varebiler på Amager for ABs vedkommende.

Nej, der var ikke tale om "fællesdrift" mellem AB og KS' rutebiler, men om særskilte buslinjer drevet af selskaberne hver især. KS's busser kørte aldrig ud i AB's koncessionsområde men endte på Sundbyvester Plads. Det var kun nogle af AB's rutebillinjer, der var forlænget ind til Rådhuspladsen, og de kørtes med AB's busser, personale og billetter. Fællesdrift af busserne i hovedstadsområdet påbegyndtes først 1. oktober 1974 af Hovedstadsområdets Trafiksselskab (HT), som var dannet 1. august 1973.

Det var Københavns Kommune, der i de sidste mange år inden HT's dannelse via Københavns Sporveje stod for sporvogns- og busdriften indenfor Københavns og Frederiksbergs kommunegrænser, mens Amagerbanen stod for busdriften i Kastrup, Tårnby og Dragør. Der var takstgrænse AB/KS ved Sundbyvester Plads, ligesom der f.eks. var takstgrænse mellem KS og NESA på Callisensvej ved kommunegrænsen i Hellerup og ved Hans Knudsens Plads. Som det var tilfældet med Amagerbanens rutebiler gennemførtes NESA's sporvogne og busser til/fra det centrale København (Nørreport), dog med skift af personale, så her var AB ikke noget særligt. Det er snarere NESA, der var noget særligt ved ikke at have en jernbane, men derimod et elektricitetsværk.

Og jo, Amagerbanen havde skam i en periode stykgodstransport med lastbil, men kun i begrænset omfang. Hovedparten af banens stykgods transporteredes med togene, og den trafik opretholdtes helt frem til 30. september 1972. Der var godsekspedition på stationerne: Amagerbro, Øresundvej, Syrevej (eksp. ophørt 30. april 1931*), Kastrup, Tømmerup (eksp. ophørt 15. juni 1957), Store-Magleby (eksp. ophørt 30. marts 1933) og Dragør (eksp. ophørt 31.12.1968).

*Syrevej station havde fra 1. maj 1931 frem til 30. september 1972 stykgodsekspedition til/fra visse private forsendere, men ikke almindelig offentlig stykgodsekspedition.

Stykgodset og banepakkerne blev transporteret i togenes pakvogne, hvor togføreren også residerede, og kunne indleveres og afhentes på stationernes pakhus. Herudover mener jeg, at banepakker også kunne afsendes fra Sundby Rutebilstation, men jeg er ikke helt sikker herpå. DSB havde fra 25. november 1954 til 31. marts 1966 et indleveringssted for banepakker på DSB rejsebureau Amager i Elbagade 3. Banepakkerne transporteredes også på Amager med DSB's lastbiler.

Lastbilkørslen med stykgods etableredes i 1957, da Amagerbanen, da jernbanestrækningen mellem Kastrup og Dragør nedlagdes, på Dragør kommunalbestyrelses foranledning forpligtede sig til at etablere en lastbilrute til befordring af stykgods og banepakker til og fra Dragør station. Lastbilruten fungerede i flere år, men efterhånden bortfaldt det økonomiske grundlag, som var forudsætningen for dens opretholdelse. I 1968 var det daglige omfang af transporterne faldet til ca. 10 småsendinger i hver retning, hvoraf halvdelen var banepakker. Den 31. december 1968 kørte Amagerbanens Bedford-lastbil derfor sin sidste tur på ruten

Så jo, Amagerbanen havde godstrafik med lastbil og var ikke på det punkt noget særligt. AB's øvrige stykgodstrafik blev fra 1. oktober 1972 overtaget af DSB, lagt ind under Godsterminalområde København, hvorefter kørslen udførtes med DSBs lastbiler. Herefter havde Amagerbanen i eget regi kun rutebil-/bustrafik (overgået til Hovedstadsområdets Trafikselskab pr. 1. oktober 1974) og jernbanetrafik med vognladningsgods (overgået til DSB pr. 1. oktober 1975).

DSB kørte i AB's tid ikke rangertræk til Vermlandsgade men overleverede vognstammerne på et omløbsspor ved Store Møllevej; dette overleveringsspor hed indtil sidst i 1940'erne officielt "Station Kløvermarksvej" og lå langs med persontrafikdelen af Amagerbro station, der nedlagdes og blev fjernet i 1938. Vermlandsgade, som du nævner, ligger langs godstrafikdelen af Amagerbro station.

Amagerbanen kørte ikke til Benzinøen, men fra 5. august 1936 til/fra et privat sidespor, der hed "Prøvestenen", som lå for enden af Prags Boulevard ud for Benzinøen. Sidesporet ved Prags Boulevard tilhørte - lige som sidesporene ovre på Benzinøen (der er bygget oven på resterne af det gamle søfort Prøvestenen) oprindelig Københavns Havnevæsen. Ejerskabet af overleveringssporet - men ikke spornettet på Benzinøen - overgik 1. april 1937 til Amagerbanen. Rangeringen fra Prøvestenen PrS over Oliehavnsbroen til benzinøen "Prøvestenen" udførtes altid af Købehavns Havnevæsen med en vejtraktor.

Prøvestenen PrS havde i øvrigt - ligesom Syrevej St. - i banens togførervogn/pakvogn sit eget stationsstempel med dato til stempling af fragtbreve og andre papirer.

(Og KSB kørte helt ind til Lygten i Kbhs Kommune, uden rutebiler og last/varevogne)

Der var flere privatbaner, der aldrig anskaffede biler til stykgodstransport, og Amagerbanen gjorde det som nævnt først ret sent.


Med venlig julehilsen

M:-)rten

Avatar

AB, DSB og KS, driftforhold

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2014, 14:11 (3706 dage siden) @ Lars Møller Jensen

"Busserne i samtrafik AB og KS byttede personale på Sundbyvester Plads, det var samtidig takstgrænse."

Hej Lars,

Jo, omrindeligt (fra den gennemgående kørsels opstart 1. september 1947) var det sådan, at passagererne kunne blive siddende i AB-bussen ud over Sundbyvester Plads, men måtte løse billet to gange. Man var ikke blevet enige om den personalemæssige side af sagen, så chauffør og billettør udskiftedes ved takstgrænsen.

Den 30. november 1959 etableredes imidlertid en ny rute fra Rådhuspladsen ad Englandsvej til Dragør. Her introducerede man de nye enmandsbetjente busser på Amagerbanen, og samtidig lod man samme (AB-) chauffør køre hele strækningen (med AB's busser). I løbet af 1960 ændredes de øvrige AB-ruter ind til centrum til samme driftsform. AB's personale kørte herefter helt igennem til Rådhuspladsen.


Med venlig hilsen

Morten

AB, DSB og KS, driftforhold

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/12 2014, 14:35 (3706 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Så må jeg jo atter konstatere at jeg er blevet ældre, for jeg kan tydeligt huske personaleskift på de to-mandsbetjente busser med frembygget førerhus på Sundbyvester Plads.
Jeg flyttede fra Kastrup 1962.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

AB, DSB og KS, driftforhold

af gamle ole, 18/12 2014, 18:27 (3706 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak. Fremgik ikke af mine kilder-stk.gods på landevej, AB.
(Men KSB og 0 rutrbiler er lidt underlig, men der var vel relativ mange i området i forven, selvom man før har set banerne overtage private ruter)

Ole

AB og DSB overlevering

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/12 2014, 22:27 (3705 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Jeg boede lige ved det nævnte overleveringsspor i 1972-76 men på den anden side af den lange boliglænge. Her er et billede af "aftentoget" mod Gb (Københavns Godsbanegård) taget i 1973.

[image]

og med min gode cykel kunne jeg lige nå et til hvor det krydser Amagerbrogade:

[image]

Muligvis brugte man overleveringssporet når trækket kom fra byen om formiddagen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

AB og DSB overlevering

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2014, 01:10 (3705 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,

Ja, nu dæmrer det lidt for mig. Omløbssporet ved Store møllevej var som nævnt DSB's (AB brugte det dog som midlertidig personstaion i 1940'erne), men naturligvis må enten DSB's eller AB's trækkraft have bevæget sig over Vermlandsgade-overskæringen for at henet/bringe vognstammerne. Med baggrund i dit foto kan jeg også godt huske, at det om eftermiddagen, var DSB, der hentede vognene på AB's sporterræn, men overleveringen om formiddagen har jeg aldrig oplevet. MH'eren, der om eftermiddagen kørte over Vermlandsgade, kom ikke ret langt ind på AB's terræn, men den kom der. Da der også kan have været vogne fra AB til DSB om formiddagen, om ikke andet så fra Prøvestenen, så har rangerbevægelsen måske været den samme da, som om eftermiddagen. Hvem i "herreværelset" husker mon formiddagsrangeringen før 1975?

Med venlig hilsen

M:-)rten

AB og DSB overlevering

af gamle ole, 19/12 2014, 13:39 (3705 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og så er det andda en Hnchel MH.
Kom der aldrig lokos til Prøvestenen, eller var det altid traktorer?

Hilsen Ole

AB og DSB overlevering

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/12 2014, 16:44 (3705 dage siden) @ gamle ole

Hej

Til gamle Ole et tog med traktor på vej til Prøvestenen oktober 1972,

[image]

[image]

Ardelt-traktoren var lejet af AB.

Til Morten et billede af overleveringsporet som var en del af den gamle Amagerbro station
så om det er DSB der ejede det er tvivlsomt.
Her bliver sporet brugt til noget fornuftigt i december 1972:

[image]

Det blev brugt til planmæssig persontrafik da denne køreplan var gældende.

[image]

fra den sidste Fabers rejseliste 1946.

og så kan der jo være nogle afvigere der kan finde glæde i dette:

[image]

Kastrup december 1973.

og Morten, sommetider er det boghylden man skulle være gået til!:

[image]

[image]

uddrag af KS jubilæumsskrift 1963.

med venlig julehilsen
Lars Møller Jensen.

med venlig hilsen

AB og DSB overlevering

af gamle ole, 19/12 2014, 17:17 (3705 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Interessant. Mente nok at huske rigitige lokos til Prøvestenen, men kan ikke huske Ardelt. Kun F og MH fra DSB og så AB1 og den overtagne F..
(PS, har duu mere om AB-busser?)

Ole

Avatar

AB og DSB overlevering

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2014, 17:50 (3705 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen, Lars, :-)

"et billede af overleveringsporet som var en del af den gamle Amagerbro station så om det er DSB der ejede det er tvivlsomt."

Nej, det er ikke spor tvivlsomt, for overleveringssporet (omløbssporet) ved Store Møllevej var DSB's Kløvermarksbanes endestation og blev ibrugtaget 5. april 1906 som overleveringsspor for latrinvogne litra ZD til/fra Kjøbenhavns Grundejeres Renholdningsselskabs private sidespor til kloakpumpestationen ved nuv. Herjedalsgade (populært kaldet "Lortemøllen"). På dette tidspunkt var AB endnu ikke åbnet og det var nødvendigt for DSB at have et omløbsspor på stedet, da der ikke var omløbsspor ved Kløvermarksbanens øvrige private sidespor (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, Ny Tøjhus, Kjøbenhavns Telefon-Aktieselskab og A/S G. Levin & Co.). Nærmeste alternative omløbsmulighed var Islands Brygge i banens modsatte ende. I DSB's samtidige ordrer omtales omløbssporet som "Kløvermarksvej" og "Station Kløvermarksvej" og som værende beliggende på DSB's havnebane. Amagerbanen havde tilslutning til overleveringssporet fra banens åbning 17. juli 1907, men det har ganske givet også været benyttet under banens anlæg. Den fysiske tlslutning til AB fra overleveringssporet lå henne ved Vermlandsgade/Herjedalsgade, ved den tårnagtige indretning yderst til venstre på postkortet. Persontrafikdelen af Amagerbro station blev nedlagt i 1938, og hvor stationsbygning, spor og perroner havde ligget, opførtes samme år boligblokken "Møllelængen" (også kaldet "Penalhuset") medsamt den søndre del af Store Møllevej beliggende mellem "Penalhuset" og overlevringssporet. I 1944 skifter overleveringssporet - fortsat i DSB's regi - navn til "Amagerbro", efter at sportilslutningen fra DSB til "Lortemøllen"s private sidespor var fjernet ved anlægget af den del af Vermlandsgade, der ligger nærmest Christmas Møllers Plads. "Lortemøllen" havde herefter kun jernbanetilslutning via AB's spornet, henne bagom remiserne, hvor der havde været tilslutning siden 1907 for de latrinvogne, der skulle til og fra Amagerbanens stationer.

På vores allesammens EVP's hjemmeside kan man blandt andet hugge dette foto (postkort), der viser Kløvermarksvej-overleveringssporet ved siden af persontrafikdelen af Amagerbro station kort efter stationens åbning:
[image]

Som det ses, er omløbssporet forsynet med en lille semafor, ligeseom sporet ved et stakit er adskilt fra Amagerbro station.

"sommetider er det boghylden man skulle være gået til!"

Ja, det gjorde jeg også, om end det var Hans Henrik Fafners obskure værk "Amagerbanen" udgivet på forlaget Tellus i 1985. En uundværlig bog i AB-sammenhæng er Peer Goe Jacobsens bog om Amagerbanens Omnibusruter (SHS, 2002).


Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

AB og DSB overlevering

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2014, 17:58 (3705 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole,

Der benyttedes lokomotiver frem til "Prøvestenen private Sidespor" (som er det spor, som Ardelt-traktoren holder på, på Lars' foto), men videre over Oljehavnsbroen og ud på selve Benzinøen "Prøvestenen" fremførtes vognene på grund af brandfaren kun af "gummitraktorer" forsynet med en pufferplanke. Denne rangertrafik udførtes af Københavns Havnevæsen, der er ejer af Benzinøen. Olieselskaberne var alle lejere hos Havnevæsenet, der ejede spornettet. Tilsavrende ordning med vognrangering med "gummitraktorer" benyttedes i øvrigt også på Benzinhavnen ved den nuværende Nordhavn, hvor Shell og BP havde deres lagre til lige efter 2. Verdenskrig.

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

AB og DSB overlevering

af frank, 19/12 2014, 18:01 (3705 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

Tak for de gode billeder fra Amagerbanen, jeg boede i flere år på Prags Boulevard med udsigt til denne bane, men havde ikke øje for den.

Det er altid svært at have øje for den "kedelige" nutid.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Avatar

AB og DSB overlevering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2014, 18:10 (3705 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Lars

Dejlige billeder!

Må jeg vise de to billeder af Ardelten på vej mod Prøvestenen på

www.havnebaner.dk

med behørig kreditering?

Bedste hilsner

Thomas

AB og DSB overlevering

af Søren fra KM ⌂, 19/12 2014, 18:26 (3705 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da jeg selv lavede en lidt tilsvarende billedserie (omkring 1983) var det netop også en Henschel.
Jeg spurgte traktorens fører hvorfor de selv -Havnevæsenet- udførte rangeringen og fik forklaringen at traktoren havde gnistbeskyttet udstødning.
-S

AB og DSB overlevering

af Søren fra KM ⌂, 19/12 2014, 18:30 (3704 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Som det ses, er omløbssporet forsynet med en lille semafor,"

Er det ikke 'bare' sporskiftesignalet?
-S

AB og DSB overlevering

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/12 2014, 19:22 (3704 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Selvfølgelig må du det Thomas, hilsen Lars Møller Jensen.
Gider du sende en mail med din postadresse.

Avatar

AB og DSB overlevering

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2014, 19:27 (3704 dage siden) @ Søren fra KM

Jo, af semafor-type (semafor med bevægelig signalarm). Amagerbanens sporskiftesignaler på Amagerbro station var runde skivesignaler, som her på Store-Magleby station (foto hugget fra EVP's hjemmeside):

[image]

De fleste steder på AB må skivesignalerne være blevet fjernet ved persontrafikkens ophør og inden, at togtosseri blev almindeligt, men jeg mener, at Dancker har fotograferet på Amagerbro station, mens nogle af skivesignalerne endnu var i behold.


Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

AB og DSB overlevering

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/12 2014, 19:39 (3704 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Ja jeg havde godt nok ikke lige været opmærksom på at stakittet deler der selv jeg har set billedet mange gange, jeg holder med Søren mht at det er et sporskiftesignal.

Da min gode ven og jeg havde taget billeder med ardelten fulgte vi efter trækket, men kunne selvfølgelig ikke komme gennem vagten.
Det er i øvrigt den eneste gang jeg har set en ardelt på AB.

Hej Frank
ja jeg havde for travlt til at passe mine studier til at fotografere det allernærmeste nok.
Jeg har også boet med udsigt til de nordlige spor ved Syrevej da MaK'en var ny.
Læs gerne:
http://togtid.blogspot.se/2010_01_01_archive.html

Hej gamle Ole
tyvärr ikke flere AB-busbilleder, jeg tog det kun for vingehjulets skyld og fordi jeg vidste det ville forsvinde snart.

mange venlige og julede hilsner
Lars Møller Jensen.

Avatar

AB og DSB overlevering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2014, 20:20 (3704 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Selvfølgelig må du det Thomas, hilsen Lars Møller Jensen.
Gider du sende en mail med din postadresse.

Kære Lars

Jeg siger mange tak.

Min mail er thomas.boberg.nielsen@gmail.com

Bedste hilsner

Thomas

AB og DSB overlevering

af gamle ole, 20/12 2014, 15:56 (3704 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ok. Nå sådan.
Atså ikkr nogry med at MH var for tung til brorn rllrt ligende.

Oke

AB og DSB overlevering

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/12 2014, 16:01 (3704 dage siden) @ gamle ole

Ok. Nå sådan.
Atså ikkr nogry med at MH var for tung til brorn rllrt ligende.

Oke


Hej gamle Ole

Var det en god julefrokost:-D

God jul og mange hilsner
Lars Møller Jensen

AB og DSB overlevering

af gamle ole, 20/12 2014, 16:12 (3704 dage siden) @ Lars Møller Jensen

He he. Nej desværre. Men maskinen lavede et par små julelege kombineret med et par tyrkfejl.
(I øvrigt tror jeg ikke som nævnt i tidligere tråde, at mange indfødte amagerkanere tænkte over at det faktisk var privatbanebusser/rutebiler der kørte rundt på øen, både KS-og lokalruterne. Boedede selv ved Sundholm hvor 30erne kørte og havde sommerhus i Nøragersminde hvor det var 113 (og 31). Iøvrigt årgang 51)

Hilsen Ole

AB og DSB overlevering

af Søren fra KM ⌂, 20/12 2014, 22:10 (3703 dage siden) @ gamle ole

Ok. Nå sådan.
Atså ikkr nogry med at MH var for tung til brorn rllrt ligende.

Oke

Måske også en MH havde forladt sporet lidt ofte på Prøvestenen, kurverne var ret skarpe derude, selv for en MH med sine flangeløse midterhjul. Meterlasten på nogle af de østeuropæiske tankvogne der kom herop til sidst var lige så høj som en MH.
-S

AB, tog og fortsat god jul.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 25/12 2014, 17:10 (3699 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
for dem der ikke læser jernbanen.dk er her lige en forsinket julehilsen

[image]

juletog afgår fra Amagerbro station og er på vej til:

[image]

men ikke efter denne køreplan:

[image]

[image]

bemærk stedangivelsen ved Amagerbro!

fortsat god jul og godt nyt år
jeg vender frygtelig tilbage med flere billeder
der er jo nogle jeg har lovet Jer og der vil dukke en del op på det svenske søsterforum i det kommende år.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

AB, tog og fortsat god jul.

af re20000, 25/12 2014, 20:29 (3698 dage siden) @ Lars Møller Jensen

juletog afgår fra Amagerbro station og er på vej til:

[image]

Ja, sporplanen er lidt anderledes nu og signalerne er væk, ellers er ikke meget forandret...
Jo måske lidt flere togpar end dengang...

Nold

AB, tog og fortsat god jul.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 26/12 2014, 00:36 (3698 dage siden) @ re20000

Hej

[image]

Ja det er jo som man tager det,

[image]

det her er Kastrup revisited 2008 og hvis man kiggede godt efter kunne man da godt kende en del igen efter 20 år, lyden af fly på Kastrup virkede stadig som en helt naturlig lydkulisse.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak