Hej Ole,
Egentlig et ppudsigt fænomen omkring "hybrid-drift" på AB.
Tjah...
AB kørte langt ind i Kbhs Kommune- Vermandsgade, og banens rutebiloer-i 30erne- havde fællesdrift med KS helt ind til Rådhuspladsen, mens DSB- i hvertfald som hovedregel - kun kørte til Vermlandsgade ad forbindelsesbanen og ej videre til Benzinøen og Kastrup/Dragør og mif bekendt ingen kørdel med last-/varebiler på Amager for ABs vedkommende.
Nej, der var ikke tale om "fællesdrift" mellem AB og KS' rutebiler, men om særskilte buslinjer drevet af selskaberne hver især. KS's busser kørte aldrig ud i AB's koncessionsområde men endte på Sundbyvester Plads. Det var kun nogle af AB's rutebillinjer, der var forlænget ind til Rådhuspladsen, og de kørtes med AB's busser, personale og billetter. Fællesdrift af busserne i hovedstadsområdet påbegyndtes først 1. oktober 1974 af Hovedstadsområdets Trafiksselskab (HT), som var dannet 1. august 1973.
Det var Københavns Kommune, der i de sidste mange år inden HT's dannelse via Københavns Sporveje stod for sporvogns- og busdriften indenfor Københavns og Frederiksbergs kommunegrænser, mens Amagerbanen stod for busdriften i Kastrup, Tårnby og Dragør. Der var takstgrænse AB/KS ved Sundbyvester Plads, ligesom der f.eks. var takstgrænse mellem KS og NESA på Callisensvej ved kommunegrænsen i Hellerup og ved Hans Knudsens Plads. Som det var tilfældet med Amagerbanens rutebiler gennemførtes NESA's sporvogne og busser til/fra det centrale København (Nørreport), dog med skift af personale, så her var AB ikke noget særligt. Det er snarere NESA, der var noget særligt ved ikke at have en jernbane, men derimod et elektricitetsværk.
Og jo, Amagerbanen havde skam i en periode stykgodstransport med lastbil, men kun i begrænset omfang. Hovedparten af banens stykgods transporteredes med togene, og den trafik opretholdtes helt frem til 30. september 1972. Der var godsekspedition på stationerne: Amagerbro, Øresundvej, Syrevej (eksp. ophørt 30. april 1931*), Kastrup, Tømmerup (eksp. ophørt 15. juni 1957), Store-Magleby (eksp. ophørt 30. marts 1933) og Dragør (eksp. ophørt 31.12.1968).
*Syrevej station havde fra 1. maj 1931 frem til 30. september 1972 stykgodsekspedition til/fra visse private forsendere, men ikke almindelig offentlig stykgodsekspedition.
Stykgodset og banepakkerne blev transporteret i togenes pakvogne, hvor togføreren også residerede, og kunne indleveres og afhentes på stationernes pakhus. Herudover mener jeg, at banepakker også kunne afsendes fra Sundby Rutebilstation, men jeg er ikke helt sikker herpå. DSB havde fra 25. november 1954 til 31. marts 1966 et indleveringssted for banepakker på DSB rejsebureau Amager i Elbagade 3. Banepakkerne transporteredes også på Amager med DSB's lastbiler.
Lastbilkørslen med stykgods etableredes i 1957, da Amagerbanen, da jernbanestrækningen mellem Kastrup og Dragør nedlagdes, på Dragør kommunalbestyrelses foranledning forpligtede sig til at etablere en lastbilrute til befordring af stykgods og banepakker til og fra Dragør station. Lastbilruten fungerede i flere år, men efterhånden bortfaldt det økonomiske grundlag, som var forudsætningen for dens opretholdelse. I 1968 var det daglige omfang af transporterne faldet til ca. 10 småsendinger i hver retning, hvoraf halvdelen var banepakker. Den 31. december 1968 kørte Amagerbanens Bedford-lastbil derfor sin sidste tur på ruten
Så jo, Amagerbanen havde godstrafik med lastbil og var ikke på det punkt noget særligt. AB's øvrige stykgodstrafik blev fra 1. oktober 1972 overtaget af DSB, lagt ind under Godsterminalområde København, hvorefter kørslen udførtes med DSBs lastbiler. Herefter havde Amagerbanen i eget regi kun rutebil-/bustrafik (overgået til Hovedstadsområdets Trafikselskab pr. 1. oktober 1974) og jernbanetrafik med vognladningsgods (overgået til DSB pr. 1. oktober 1975).
DSB kørte i AB's tid ikke rangertræk til Vermlandsgade men overleverede vognstammerne på et omløbsspor ved Store Møllevej; dette overleveringsspor hed indtil sidst i 1940'erne officielt "Station Kløvermarksvej" og lå langs med persontrafikdelen af Amagerbro station, der nedlagdes og blev fjernet i 1938. Vermlandsgade, som du nævner, ligger langs godstrafikdelen af Amagerbro station.
Amagerbanen kørte ikke til Benzinøen, men fra 5. august 1936 til/fra et privat sidespor, der hed "Prøvestenen", som lå for enden af Prags Boulevard ud for Benzinøen. Sidesporet ved Prags Boulevard tilhørte - lige som sidesporene ovre på Benzinøen (der er bygget oven på resterne af det gamle søfort Prøvestenen) oprindelig Københavns Havnevæsen. Ejerskabet af overleveringssporet - men ikke spornettet på Benzinøen - overgik 1. april 1937 til Amagerbanen. Rangeringen fra Prøvestenen PrS over Oliehavnsbroen til benzinøen "Prøvestenen" udførtes altid af Købehavns Havnevæsen med en vejtraktor.
Prøvestenen PrS havde i øvrigt - ligesom Syrevej St. - i banens togførervogn/pakvogn sit eget stationsstempel med dato til stempling af fragtbreve og andre papirer.
(Og KSB kørte helt ind til Lygten i Kbhs Kommune, uden rutebiler og last/varevogne)
Der var flere privatbaner, der aldrig anskaffede biler til stykgodstransport, og Amagerbanen gjorde det som nævnt først ret sent.
Med venlig julehilsen
M
rten