Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - prolog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/12 2014, 23:13 (3633 dage siden)

På grund af kalenderlogistik bliver jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 først søsat sidst på eftermiddagen onsdag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/12 2014, 19:02 (3632 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der gættes på følgende:

1) Hvor?
2) Hvornår?

Der gives ikke point for at gætte lokomotivet. Og hvorfor så ikke? Fordi jeg simpelthen ikke ved, hvilket lokomotiv der er tale om. Men: Hvis der alligevel gættes på lokomotivet og hvis der efterfølgende er "autoritativ konsensus" om, at gættet er rigtigt, vil der alligevel kunne fås et point for at gætte lokomotivet.

Der gives ikke point for at gætte, hvad maskinerne laver/har lavet/skal til at lave, for når først stedet er gættet, "giver det sig selv" - og omvendt.

Opgaven har ingen relation til tallet "17". Skulle et eller andet på billedet have noget med tallet "17" at gøre, er det utilsigtet fra min side.

Klik på billedet for at se lokomotivet i højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for at se lokomotivet i højere opløsning.

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Niels Munch, 17/12 2014, 19:51 (3632 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Jeg tillader mig at starte forsigtigt med et svar, der næppe giver point:

Lokomotivet må være et 70 hk O&K-lok fra 1920 ff., formentlig med 750 mm sporvidde.

Typen var forbillede for de 2 lokomotiver, Monberg & Thorsen lod fremstille på egen fabrik i 1942.

Gravemaskinen er en Menck & Hambrock.

M.v.h.
Niels

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/12 2014, 19:54 (3632 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tillader mig at starte forsigtigt med et svar, der næppe giver point:

Lokomotivet må være et 70 hk O&K-lok fra 1920 ff., formentlig med 750 mm sporvidde.

Typen var forbillede for de 2 lokomotiver, Monberg & Thorsen lod fremstille på egen fabrik i 1942.

Gravemaskinen er en Menck & Hambrock.

Kære Niels

Jeg kan bekræfte, at vi er efter 1920 og før 1942.

Bedste hilsner

Thomas

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/12 2014, 20:11 (3632 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-)

hvis en nu siger årstal mellem 1930 - 1935 ?? :-)

og et sted i jylland

mvh
henning h087

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Niels Munch, 17/12 2014, 20:45 (3632 dage siden) @ henning h087

hvis en nu siger årstal mellem 1930 - 1935 ?? :-)

og et sted i jylland


Hej Henning,

Projektet - hvis det er det, jeg har i tankerne :-P - var færdigt i 1935, men blev påbegyndt tidligere end 1930.

M.v.h.
Niels

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/12 2014, 20:48 (3632 dage siden) @ henning h087

hvis en nu siger årstal mellem 1930 - 1935 ?? :-)

og et sted i Jylland

Kære Henning

Vi er ikke i Jylland og vi er ikke i intervallet 1930-1935.

Bedste hilsner

Thomas

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/12 2014, 21:18 (3632 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-(

nå - så er det ikke Fredericia - øv

er det i DK ?

mvh
henning h087 :-)

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/12 2014, 22:27 (3632 dage siden) @ henning h087

:-)

et par skud

der har vist været en sådan på Nordbanen i ca 1929


endvidere har der også være brug for den til noget moseafvandbrug - men ??

mvh
henning h087

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Peter Andersen, Hedehusene, 17/12 2014, 23:55 (3632 dage siden) @ henning h087

Den blev vist sejlet dertil i sin tid?

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/12 2014, 00:01 (3632 dage siden) @ Peter Andersen

:-)

havneanlægget på Anholt

mvh
henning h087

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Niels Munch, 18/12 2014, 00:14 (3632 dage siden) @ henning h087

havneanlægget på Anholt

Der var vist ingen O&K-lokomotiver på Anholt.

M.v.h.
Niels

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/12 2014, 00:15 (3632 dage siden) @ Niels Munch

:-)

næ - og fandt også ud af at det var før 1920 :-|

mvh
henning h087

men en trænger til noget hint !!

mvh
henning h087

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af Niels Munch, 18/12 2014, 00:16 (3632 dage siden) @ Peter Andersen

Den blev vist sejlet dertil i sin tid?

..... og lokomotiverne kørt gennem byen på løse sporrammer á 50 m:

[image]

Lokomotiverne er formentlig disse, som vides anvendt ved det omhandlede anlæg:

O&K Berlin D 9793 1922 Bt 750 mm, neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen
O&K Berlin D 9795 1922 Bt 750 mm, neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen

M.v.h.
Niels

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/12 2014, 00:38 (3632 dage siden) @ Niels Munch

:-)

mmmhh

billedet er fra Middelfart

så kan det være anlægsarbejde i forbindelse med Lilebæltsbroen på Fyn ?

mvh
henning h087

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af XAL Olesen, 18/12 2014, 00:54 (3632 dage siden) @ henning h087

:-)

mmmhh

billedet er fra Middelfart

så kan det være anlægsarbejde i forbindelse med Lilebæltsbroen på Fyn ?

mvh
henning h087

Tja - Google giver dette svar når man søger på

"lokomotiver monberg og Thorsen":

http://www.middelfart-museum.dk/jordarbejde-1

Men, men, men. Det er jo sent om natten så det kan være forkert?

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - opgaven

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/12 2014, 01:35 (3632 dage siden) @ XAL Olesen

:-)

man kan jo aldrig vide, sent eller ikke sent - så ......

en forslår så anlægsarbejde for spordæmningen/Middelfart station til Lillebæltsbroen ved Hindsgavl og årene 1926 eller 1927.

mvh
henning h087

og han er s.. noget karrig med hint ham der TBN :-) ;-) :-D

og tak for forskelige hint fra I andre

så får vi jo at se om det er ramt

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2014, 07:50 (3632 dage siden) @ henning h087

:-)

man kan jo aldrig vide, sent eller ikke sent - så ......

en forslår så anlægsarbejde for spordæmningen/Middelfart station til Lillebæltsbroen ved Hindsgavl og årene 1926 eller 1927.

mvh
henning h087

og han er s.. noget karrig med hint ham der TBN :-) ;-) :-D

og tak for forskelige hint fra I andre

så får vi jo at se om det er ramt

Kære Henning - og Niels - og alle I andre

Man tager sig nogle få timers nattesøvn, og er derfor karrig med hint, og vupti, så vågner man op til den rigtige løsning. Niels fandt lokomotiverne og Henning satte efterfølgende år og sted på. I er, som sagt så mange gange før, meget vidende. Jeg takker. Ud fra de oprindelige konditioner, må det give 1 point til Niels og 2 point til Henning, som hermed har stafetten.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Dansk Jernbaneblad 34. Aargang Nr. 1460 Onsdag den 10. Marts 1926. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - supplement

af Niels Munch, 18/12 2014, 08:15 (3631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man dvæler lidt ved den fine hjemmeside, som XAL fandt, dukker dette billede op:

[image]
"Første dag dampgravemaskinen i drift, 27. februar 1926.
Pressen blev inviteret til den store begivenhed: Kl. 10 formiddag 27. februar tog gravemaskinen tage den første grabfuld jord."

Og hele beretningen står at læse her: http://www.middelfart-museum.dk/jordarbejde . Stedet er Hindsgavl halvøen ved Kongebroskoven.

Billedet er vist ikke helt det samme som Thomas', men de er givetvis taget ved samme lejlighed.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - supplement

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2014, 09:03 (3631 dage siden) @ Niels Munch

Hvis man dvæler lidt ved den fine hjemmeside, som XAL fandt, dukker dette billede op:

[image]
"Første dag dampgravemaskinen i drift, 27. februar 1926.
Pressen blev inviteret til den store begivenhed: Kl. 10 formiddag 27. februar tog gravemaskinen tage den første grabfuld jord."

Og hele beretningen står at læse her: http://www.middelfart-museum.dk/jordarbejde . Stedet er Hindsgavl halvøen ved Kongebroskoven.

Billedet er vist ikke helt det samme som Thomas', men de er givetvis taget ved samme lejlighed.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Tak for kigget.

Ja, når man i dag passerer strækningen Middelfart-Fredericia med tog og sidder og nyder udsigten over Lillebælt, tænker man ikke over, at det faktisk tog over 8 år at anlægge den strækning. For slet ikke at tale om den politiske og tekniske proces, der stod på i årevis forud for 1927.

Det af dig viste billede aktualiserer en tanke, som jeg har haft gennem længere tid: Dansk Jernbaneblad stoppede i 1943(?) og blev "erstattet" af Vingehjulet. Gad vide, hvad der er sket med den fotosamling, som må have været en del af Dansk Jernbaneblads arkiv? Mon (ikke) den er endt på Danmarks Jernbanemuseum? Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at spørge på museet. De første mange år var der sjældent fotos i Dansk Jernbaneblad og det er først i sidste halvdel af 1920erne, at det accelererer. Dansk Jernbaneblad har dog altid - også fra starten - bragt portrætfotos af især jubilerende medarbejdere og sådanne billeder er bestemt også interessante for eftertiden.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - supplement

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2014, 15:07 (3631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For slet ikke at tale om den politiske og tekniske proces, der stod på i årevis forud for 1927.

Det tør svagt antydes! Søger man på ordet "Lillebæltsbroen" i Ing.dk's Kulturarven får man 287 hits hvoraf de første er fra omkring indvielsen i 1935 og de sidste går langt tilbage før 1926.
Det lader faktisk til at man starter her i 1926 uden at broens endelige udseende er fastlagt. Læse bare her fra Ingeniøren 12. december 1925 - altså et par måneder før man tog første spadestik. Her tales der kun om en jernbanebro.

Bølgerne gik så højt i det følgende år - læs bare her fra 10. juli 1926. (søg selv efter flere læserbreve) og 12. marts 1927 omtales et lovforslag, der skal udvide den bro jernbanerne er i fuld gang med at bygge, med en tosporet vej ved siden af banen.

5. maj 1928 omtales så det endelige projekt, der udbydes i licitation - igen! Samme nummer indeholder også en lang artikel om havnebroerne i København og omtaler også en havnetunnel!

Lad os slutte denne tour de force med Ingeniør og Bygningsvæsens artikel i forbindelse med indvielsen i maj 1935.

God læselyst (og fald gerne i ved at læse nogen af de andre artikler ;-) )

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak