Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2014, 10:23 (3645 dage siden)

Ja, man er jo lidt på den, når man gætter med og måske ikke lige har tilsvarende historiske gætterier at kunne bidrage til løjerne med.

Men vi prøver med følgende gætteri (med forlorne sort/hvid-"farver"), hvor motivet ganske vist er fra nyere tid, men som vistnok alligevel er gammelt nok til at kunne betegnes som historisk - og som har lidt med 9 (datoen idag) at gøre.

Til dette knytter der sig følgende spørgsmål, hvoraf de fleste sikkert er lette nok for den drevne gætter her på Jernbanehistorisk Forum:

Hvad ? (2 x MR/MRD klar til afgang - det giver ingen point!)
Hvor ? (Det er sikkert let nok)
Klokkeslet ? (Endnu lettere - kan ses på billedet)
Årstid ? (Sikkert let nok - der er visse hints på billedet)
Årstal ? (Lidt sværere - men her er der også visse hints på billedet)
Hvorfor dette motiv fra det daglige pendlerliv ? (Lidt sværere!)

[image]

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Thyge, Rønnede, 9/12 2014, 13:51 (3645 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!
1: Ingen tvivl MR/MRD
2: Frederikshavn
3: Forår efter skyggerne at dømme, såfremt uret går rigtigt!
9-4 evt 29-4
4: 2013
5: 18.07 såfremt uret går!
6: Påsejlet limfjordsbro, og Vendsyssel har været delvis isoleret fra det øvrige jernbanenet!
Til umådeligt besvær for pendlere og øvrige passagerer!

Mvh
Thyge

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Jaer, Aarhus, 9/12 2014, 18:11 (3645 dage siden) @ Thyge

Det er i hvert fald ikke 2013:
1) Jernbanebroen blev påsejlet 2012
2) Dette billede er optaget i feb. 2011:
[image]
og der er togviserskiltet erstatter af monitor.

/Jan

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2014, 21:48 (3645 dage siden) @ Jaer

Nåmmen, der er vist brug for et hint mere.

Selvom påsejlingen af Jernbanebroen over Limfjorden vist allerede nu kan betegnes som (nyere) jernbanehistorie, så befinder vi os ikke i det her årti - endsige århundrede og ejheller årtusinde ;-)

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2014, 23:22 (3645 dage siden) @ Thyge

Hej!
1: Ingen tvivl MR/MRD
2: Frederikshavn
3: Forår efter skyggerne at dømme, såfremt uret går rigtigt!
9-4 evt 29-4
4: 2013
5: 18.07 såfremt uret går!
6: Påsejlet limfjordsbro, og Vendsyssel har været delvis isoleret fra det øvrige jernbanenet!
Til umådeligt besvær for pendlere og øvrige passagerer!

Mvh
Thyge

Foreløbigt tre rigtige svar - men årstiden, årstallet, begivenheden og sammenhængen med dags dato kunne give 4 point mere ;-)

Endnu et hint kunne være, at det var en begivenhed - eller skulle man sige et arbejde - som har fået stor betydning for os vendelboere - måske især dem, som ikke pendler med tog.

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/12 2014, 00:00 (3645 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!
1: Ingen tvivl MR/MRD
2: Frederikshavn
3: Forår efter skyggerne at dømme, såfremt uret går rigtigt!
9-4 evt 29-4
4: 2013
5: 18.07 såfremt uret går!
6: Påsejlet limfjordsbro, og Vendsyssel har været delvis isoleret fra det øvrige jernbanenet!
Til umådeligt besvær for pendlere og øvrige passagerer!

Mvh
Thyge


Foreløbigt tre rigtige svar - men årstiden, årstallet, begivenheden og sammenhængen med dags dato kunne give 4 point mere ;-)

Endnu et hint kunne være, at det var en begivenhed - eller skulle man sige et arbejde - som har fået stor betydning for os vendelboere - måske især dem, som ikke pendler med tog.

Sidste hint kunne være, at det bl.a. har med en bro at gøre - og en vej - men hvad var årstallet ?.

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/12 2014, 00:18 (3645 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

:-)

kunne det være dette -

Den 9. maj 1960 indviedes en udvidelse, idet kørebanens bredde blev øget fra 8,5 m til 12,5 m og cykelsti og gangareal placeret udenfor den oprindelige bro.

mvh
henning h087

Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/12 2014, 00:30 (3645 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!
1: Ingen tvivl MR/MRD
2: Frederikshavn
3: Forår efter skyggerne at dømme, såfremt uret går rigtigt!
9-4 evt 29-4
4: 2013
5: 18.07 såfremt uret går!
6: Påsejlet limfjordsbro, og Vendsyssel har været delvis isoleret fra det øvrige jernbanenet!
Til umådeligt besvær for pendlere og øvrige passagerer!

Mvh
Thyge


Foreløbigt tre rigtige svar - men årstiden, årstallet, begivenheden og sammenhængen med dags dato kunne give 4 point mere ;-)

Endnu et hint kunne være, at det var en begivenhed - eller skulle man sige et arbejde - som har fået stor betydning for os vendelboere - måske især dem, som ikke pendler med tog.


Sidste hint kunne være, at det bl.a. har med en bro at gøre - og en vej - men hvad var årstallet ?.

Nåmmen, der var måske for få hints - jeg påtager mig skylden, eftersom jeg ikke lige har kunnet være "til stede" størstedelen af dagen, så jeg kunne lede/lokke lidt på vej.

Tak for de gode gæt - I var godt på vej (nordpå):

Hvad ? 2 x MR/MRD klar til afgang nordpå/vestpå/sydpå, for at komme til Aalborg.
Hvor ? Min elskede hjemby
Klokkeslet ? 18.07 om aftenen (hvor skyggerne begynder at blive lange).
Årstid ? Sommer/højsommer - personen, der lige stikker fødderne frem bagved søjlerne, er iført sandaler, mange af vinduerne i MR/MRD-vognene står åbne, og Solen stråler så lysteligt fra en ommertrent skyfri vendsysselsk sommerhimmel.
Årstal ? Den var muligvis lidt (for) svær, når der ikke var så mange hints (sorry!) - men perronspornumrene i Via-design er sat op for nyligt, men togviserskiltet med designskrift er endnu ikke tryllet om til en fladskærm, og MR/MRD-vognene er i det hvid/røde "PFA-design" - det indsnævrer tidsrummet en smule. Årstallet fremgår af billedet nedenfor.
Hvorfor dette motiv fra det daglige pendlerliv ? Sporspærringer, aflysninger og erstatningsbusser var en noget mere sjælden forteelse dengang, selvom vi bumlede afsted på de gamle slidte skinner - men årsagen fremgår ligeledes af billedet nedenfor.
Sammenhængen med dags dato var såmænd ikke andet end de mange 9-taller i årstallet - 1-3-mange.
Og det er allerede over 15 år siden - som tiden dog spurter.

[image]

Thyge var alligevel den, der kom med flest rigtige svar, så mon ikke at serven går over til ham ?.

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Lkf-Bw, 9/12 2014, 21:40 (3645 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

På billedet ses MR/MRD i det hvide design. En del sæt blev malet i det grå design i 05 og resten blev det omkring 2008. Så er årtallet kan være alt fra 1996 til 2008... og dog, for sporangivelserne til spor 2 og 3 er i det nye design, mørkblå med hvid skrift. Hvis der skal tænkes videre kunne det også være to ARRIVA-sæt, da det ikke er til at se om dørbemalingen er rød eller grøn, men hvad dog de skulle lave i Frederikshavn aner jeg ikke. Mit første indtryk var dog at toget holdt i spor 3 i Køge meeeen....;-). Mit årstalsskud er dog 2003.

Hilsen
Bo

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 9

af Anders ⌂, Copenhagen, 9/12 2014, 22:56 (3645 dage siden) @ Lkf-Bw

Hej Alle

Jeg hopper med på Kj en sommermorgen kl 06.07. I østen stiger solen op... dvs fra vandsiden og det passer da meget godt med skyggerne.

På vej til arbejde (Pendler)

Sidste dag med de gamle togviserskilte. De er allerede afbrudte og toggangen annonceres over højttalerne. 1996

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk


DSB MZ1431

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak