Mandagsbilleder 2003-2012.

af Poul Andersen, 1/12 2014, 19:08 (3654 dage siden)

Den 1. maj 2003 startede en ny hverdag med at køre "IKEA-toget". Toget blev kørt med TGOJ T 66 K 714 mellem Padborg og Älmhult, og nu stod den uddannelse på "66´eren", hvilket skete i Sverige. Desuden skulle der uddannes på Storebælt og Øresund, uanset vi havde lods med fra Kastrup til Malmø.

[image]

"IKEA-toget" afventer overhaling i Glostrup, i maj 2004.

Desværre overgik kørslen til Railion efter at IKEA var ophørt som jernbaneoperatør, og i foråret 2004 kørte vi for sidste gang. Herefter blev MEV-personalet udlejet til div. sporarbejder som Railion var operatør på, og i denne forbindelse blev det oplyst, at man manglede lokomotivførere. En forespørgsel, endte med ansættelse hos Railion i Fredericia i efteråret 2004, og nu stod den igen på uddannelse. Nu var det MK, MZ, EA og EG, hjernecellerne fik lov at rumstere med. Specielt uddannelse på el-lokomotiverne var nyt og spændende og uanset man måske var lidt glad for GM-lokomotiverne, så blev specielt EG-lokomotivet min helt klare favorit.

[image]

Klar til afgang fra Aarhus mod Fredericia i 2004.

[image]

Desværre nåede jeg aldrig at fået taget billeder af EA og EG i min Railion tid, men i 2000 blev dette taget i Padborg mens lokomotiverne stadig tilhørte DSB.

I efteråret 2005, besluttede Railion at indstille betjeningen af flere større byer, og det resulterede i afskedigelse af flere lokomotivførere, bl. a. undertegnede.
Det var absolut ikke rart at stå med en fyreseddel i hånden som 56 årige.
Heldigvis stod DSB og manglede uddannede lokomotivførere, og efter nogle samtaler, blev det til ansættelse pr. 1. maj 2006 i Fredericia. Så startede det igen på uddannelse og nu var det MR, MF og ER samt senere MQ der blev terpet ind i hovedet.
Jeg blev flyttet til Esbjerg pr. 1. oktober 2006, så MQ-kørslen blev aldrig til noget.

[image]

Billeder af dagens DSB materiel bliver I forskånet for, men dette billede af 4 stk. MF-togsæt i Ringkøbing i april 2008, skal
I dog ikke snydes for.
Det var et særtog for Ringkjøbing Landbobank, hvor jeg havde fornøjelsen at køre, Esbjerg - Ringkøbing - Skjern - Herning - Holstebro - Struer.

I 2011 fik alle lokomotivførere hos DSB over 60 år et fratrædelsestilbud i.f.m. deres store spareøvelse. Jeg tog imod tilbudet, og havde sidste arbejdsdag den 31. juli 2012.
Få dage før jeg havde indstillet mig på at køre den sidste tur i MR med RE-tog til Aarhus, blev jeg kontaktet af CFL-Cargo, der godt kunne bruge en lokomotivfører til rangering mellem Esbjerg st. og havnen nogle enkelte dage om ugen indtil begyndelsen af november, idet der skulle køres særtog med møllevinger fra Tyskland til Esbjerg Havn.
Jeg sagde ja til jobbet, som trods den korte tur mellem stationen og havnen bød på masser af udfordringer, idet spornettet efter mange års manglende vedligeholdelse, nu var indskrænket til et absolut minimum, efter en nødvendig istandsættelse.
De gæve folk hos CFL-Cargo havde været meget grundige i planlægningen, og allerede efter første dag, var der efter ganske få ændringer fastlagte procedure for rangeringen og tømning af vogne.

[image]

MX 1029+1805 ankommer til Esbjerg med møllevinger d. 6. nov. 2012.

Den 6. november, 2012, var sidste dag med møllevinger, og da jeg kl. 18.06 stod ned af MX 1029 efter endt rangering, var det slut efter 42 år og godt 7 måneder i førerrummet på mange forskellige typer trækkraft.

Det er også SLUT på "mandagsbilleder" for denne gang, - håber I har nydt dem og tak for kommentarer.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak