Budapest 1989 - før "Mauerfall" (1. del)

af Niels Munch, 9/11 2014, 10:40 (3666 dage siden)

God formiddag i forum,

I dagene 11. - 16.06.1989 afholdt UITP, den internationale organisation for kollektiv trafik, sin 48. kongres i Budapest. Heri deltog også danske privatbanefolk, bl.a. undertegnede.

Budapest havde været vært ved 7. kongres i 1893, og Warszawa ved den 22. i 1930. Ungarn var således den første østeuropæiske hovedstad, der påtog sig værtsskabet efter 2. verdenskrig, hvilket i sig selv var historisk. Jerntæppet og Warszawa-Pagten eksisterede jo stadig!

[image]
Kunstneren Hundertwasser havde tegnet plakaten til den 48. UITP-kongres (arkiv nm).

Den officielle åbningsreception fandt sted om aftenen den 11.06.1989 i Nationalgalleriet i bydelen Buda på vestsiden af Donau:

[image]
Borghøjen og Kongepaladset med bl.a. Nationalgalleriet set fra Pest med Donau-udflugtsbåde i forgrunden (nm).

Adgangen til Nationalgalleriet kunne bl.a. ske med kabelbanen fra 1870:

[image]
Budavári Sikló kabelbanen (nm).

Gorbatjov var blevet USSRs leder i 1985, og hans teser om glasnost og perestrojka prægede udviklingen i østblokken. Især i DDR var borgerne blevet trætte af ufriheden under Honeckers beton-kommuniststyre, og man benyttede de – fuldt legale – ferieophold i Ungarn til i stort tal at flygte over den sparsomt bevogtede grænse til Østrig.

Når vi om aftenen med de særlige BKV-shuttlebusser var kommet fra kongressen i Hungexpo udstillingsområdet til vore hoteller, kunne vi på østrigsk tv-avis (som vi kunne forstå) se dugfriske reportager om østtyskernes flugt over grænsen til de modtagelejre, østrigsk Røde Kors havde etableret.

Mellem kongresaktiviteterne havde vi mulighed for at være turister i Ungarns smukke og pulserende hovedstad, og nogle billeder af BKV-sporvogne smuttede nu og da med:

[image]
BKV-vogntog på linie 19 med 2 UV-vogne, bagerst motorvogn nr. 3261, har passeret Clark Adam tér (nm).

[image]
BKV UV-vogntog på linie 49 med bivogn i midten, forrest motorvogn nr. 3252, på Frihedsbroen (nm).

[image]
BKV UV-vogntog på linie 47 med bivogn i midten, forrest motorvogn nr. 3412, på Frihedsbroen (nm).

UV-typen er en 4-akslet to-retningsvogn, bygget af ungarske Ganz i 4 serie fra 1956 til 1965, og som afløste de ældre vogntyper.


Fortsættes .....

Budapest 1989 - før "Mauerfall" (2. del)

af Niels Munch, 9/11 2014, 10:50 (3666 dage siden) @ Niels Munch

Fortsat .....

[image]
BKV 3-leddet CSMG-1 motorvogn nr. 1313 på linie 2 i Pest med Elisabethbroen og Gellértbjerget med Citadellet i baggrunden (nm).

Denne type kaldes CSMG ("G" for Ganz) og er en 8-akslet to-retningsvogn. Typen er bygget i flere serier/varianter 1964-1978.

[image]
BKV Tatra vogntog på linie 56, forrest nr. 4037, nær Pionerbanens endestation i Hüvösvölgy, Buda (nm).

Ungarn slap - som østblokland - ikke for at skulle aftage tjekkoslovakiske Tatra-vogne, her BKVs af typen T5C5, leveret 1978-1984.

Mine fotos viser således de 3 hovedtyper, der siden 1985 var enerådende i BKVs sporvognstrafik. UV-typen var i drift til efter årtusindskiftet, og de 2 nyere typer ses stadig i drift, skønt bl.a. endnu nyere lavtgulvsvogne har holdt deres indtog.

Der var vel ca. 2.000 delegerede fra hele verden tilmeldt kongressen, og arrangørerne havde behændigt fordelt os på 4 forskellige udflugter, som fredag den 16.06.1989 pr. mange busser bragte os alle ud af hovedstaden, vi danske til modtagelse i Kecskemét samt trojkaridt og gullasch mellem bygerne på Pusztaen:

[image]
Fra den østungarske puszta 16.06.1989 (nm).

For inde i Budapest fejrede man rehabiliteringen af folkehelten fra opstanden i 1956 Imre Nagy, som i 1958 i en hemmelig retssag blev dømt til døden og henrettet af russerne, med en genbegravelse af helteformat. Da man forventede en menneskeskare af størrelsen 200.000, og da det skete i skyggen af de blodige begivenheder den 04.06.1989 på den Himmelske Freds Plads i Peking, kunne man ikke forsvare at have alle os UITP-folk i byen.

[image]
Heltepladsen i Budapest få dage før rehabiliteringen af Imre Nagy fandt sted her (nm).

I vor bus havde vi en tysktalende guide, en pensioneret lærerinde, som selv havde oplevet Ungarn fra de demokratiske mellemkrigsår gennem verdenskrigen til den nu vaklende socialisme. På turen sad hun med en transistorradio for øret og berettede med tårer i øjnene fra reportagen fra den store folkebegivenhed i Budapest, hvor alt heldigvis forløb i den bedste orden og uden synlig tilstedeværelse af hverken politi eller militær. Hjemme på hotellet om aftenen kunne vi så via den østrigske tv-avis opleve denne historiske begivenhed med kun få timers forsinkelse.

Den 10.09.1989 åbner Ungarn officielt grænsen til Østrig, efter at den i måneder havde været ganske ”utæt”. Den 6. - 7.10.1989 fejrer DDR sin 40-års fødselsdag, hvor Gorbatjov giver det berømte ”dødskys” til Honecker, som kort efter afsættes. Og den 09.11.1989, præcis for 25 år siden, vælter folket Berlinmuren – nærmest som følge af en fejlkommunikation i DDRs kaotiske ledelse, og hermed skabes grundlaget for østblokkens endelige sammenbrud og Tysklands genforening.

[image]
Trafikkongres i Budapest i 1989 - med et pust af verdenshistorie.

Jeg håber, denne – i mine øjne relevante – historiske indpakning kan kompensere lidt for den begrænsede kvalitet i mine relativt få billeder af sporvogne i Budapest.


Bedste hilsener
Niels

Budapest 1989 - før "Mauerfall" (2. del)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/11 2014, 11:38 (3666 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Rigtig skønne billeder, jo sporvognene i Budapest er en messe værd.
Det var også et fint billede fra Bruxelles med de elegante PCC'ere.
Jeg er ved at scanne lidt fra Holland som måske kan komplettere den tråd.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Det er da forresten årsdag for Mauerfall idag.

Budapest 2014 - efter "Mauerfall"

af Carsten, Valby, 9/11 2014, 18:34 (3666 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg er knap så god til at fange sporvogne men fik dog næsten denne:
[image]

I Budapest er voksne mænd også glade for deres modeltog:
[image]

Med venlig hilsen

Carsten

Budapest 2014 - før "Mauerfall"...meget før

af re20000, 9/11 2014, 22:17 (3666 dage siden) @ Carsten

Tak for dejlige sporvognsbilleder. Ungarerne passer godt på deres ting, mange af disse vogne kører endnu.

Budapest fik Fastlandseuropas første undergrundsbane, i 1896, kun London var tidligere. Men i Budapest kørte men ikke med damp men el. (Her skulle have været et billede af en af de oprindelige vogne fra 1896 da den blev taget ud af drift i 1973. Bygget i Ungarn med Siemens & Halske udrustning. Men jeg kan ikke lægge det op da det er for stort...) Da højden i tunnelen var begrænset af en krydsende kloakledning til kun 2,85m blev vognene temmelig særprægede med en forkrøppet ramme, hvor vognkassen var forsænket i midten mellem de to boggier i enderne. Strømtilførslen var gennem to 2" smalsporskinner ophængt omvendt i loftet og en fjederbelastet tværbøjle hen over taget på vognen. Man kørte i fire minutters drift! og havde 20 vogne hvoraf den ene var kongevognen beregnet til Kejser Franz Josef af Østrig-Ungarn!
Der er bevaret et par af de gamle vogne i et fint, lille museum, der er anlagt omkring et par sporlængder af den oprindelige tunnel, der blev ledig, da man forlagde linien i 1975. Kommer du til Budapest , er det lige ved siden af billetkontoret under gaden på Deák Tér st. Næsten alle stationer på M1 er restaureret tilbage til det oprindelige udseende med fliser på væggene og nittede støbejernssøjler. På M2 kører stadig tog fra 50erne af standard Moskva fabrikat.(Her skulle også have været et billede). Iøjnefaldende at fabrikspladerne, der sidder oppe mellem to vinduer på vognsiden, mangler på næsten alle vogne. M4 er en helt ny linie, åbnet her i foråret, men den hører jo ikke til på dette forum...

Nold

Budapest 2014 - før "Mauerfall"...meget før

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/11 2014, 01:53 (3665 dage siden) @ re20000

Tak for dejlige sporvognsbilleder. Ungarerne passer godt på deres ting, mange af disse vogne kører endnu.

Budapest fik Fastlandseuropas første undergrundsbane, i 1896, kun London var tidligere. Men i Budapest kørte men ikke med damp men el. (Her skulle have været et billede af en af de oprindelige vogne fra 1896 da den blev taget ud af drift i 1973. Bygget i Ungarn med Siemens & Halske udrustning. Men jeg kan ikke lægge det op da det er for stort...) Da højden i tunnelen var begrænset af en krydsende kloakledning til kun 2,85m blev vognene temmelig særprægede med en forkrøppet ramme, hvor vognkassen var forsænket i midten mellem de to boggier i enderne. Strømtilførslen var gennem to 2" smalsporskinner ophængt omvendt i loftet og en fjederbelastet tværbøjle hen over taget på vognen. Man kørte i fire minutters drift! og havde 20 vogne hvoraf den ene var kongevognen beregnet til Kejser Franz Josef af Østrig-Ungarn!
Der er bevaret et par af de gamle vogne i et fint, lille museum, der er anlagt omkring et par sporlængder af den oprindelige tunnel, der blev ledig, da man forlagde linien i 1975. Kommer du til Budapest , er det lige ved siden af billetkontoret under gaden på Deák Tér st. Næsten alle stationer på M1 er restaureret tilbage til det oprindelige udseende med fliser på væggene og nittede støbejernssøjler. På M2 kører stadig tog fra 50erne af standard Moskva fabrikat.(Her skulle også have været et billede). Iøjnefaldende at fabrikspladerne, der sidder oppe mellem to vinduer på vognsiden, mangler på næsten alle vogne. M4 er en helt ny linie, åbnet her i foråret, men den hører jo ikke til på dette forum...

Nold

-------------------------

Undertegnede var der også et par enkelt-dage på rejser med SHS - Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (kan ABSOLUT anbefales), og fik både lejlighed til at køre med M1 og tage billeder. Virkelig en oplevelse. Det var en .....hed dag (det må jeg vist ikke skrive) utrolig hed dag, alle vinduer i toget stod åbne. Magen til spektakel har jeg sjældent hørt, og så i en undergrundsbane, men alt var velholdt og nydeligt. Stationerne var rene som operationsstuer, ingen grafitti. Ved alle billetkontroller stod indtil flere kontrollører og et par betjente med pistoler i bælterne. Der var næppe mange, der ønskede at være på tværs dér.
Det blev til mange billeder af både undergrund og sporvogne over jorden, men man kan jo ikke vise alle de fotos. Hertil spisning af pragtfulde(e) Wienerschnitsler på en restaurant tæt ved Moskva Ter (eller hvordan det staves). Billeder af sporvognene langs kajen (som det viste i tråden) og billeder rundt i byen.
Absolut et sted, der kan anbefales.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=pa-rejse-med-shs-sporvejshistorisk-selskab (med beskrivelser / fotos fra nogle af rejserne.)

[image]

.

Budapest 2014 - før "Mauerfall"...meget før

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/11 2014, 10:18 (3664 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for dejlige sporvognsbilleder. Ungarerne passer godt på deres ting, mange af disse vogne kører endnu.

Budapest fik Fastlandseuropas første undergrundsbane, i 1896, kun London var tidligere. Men i Budapest kørte men ikke med damp men el. (Her skulle have været et billede af en af de oprindelige vogne fra 1896 da den blev taget ud af drift i 1973. Bygget i Ungarn med Siemens & Halske udrustning. Men jeg kan ikke lægge det op da det er for stort...) Da højden i tunnelen var begrænset af en krydsende kloakledning til kun 2,85m blev vognene temmelig særprægede med en forkrøppet ramme, hvor vognkassen var forsænket i midten mellem de to boggier i enderne. Strømtilførslen var gennem to 2" smalsporskinner ophængt omvendt i loftet og en fjederbelastet tværbøjle hen over taget på vognen. Man kørte i fire minutters drift! og havde 20 vogne hvoraf den ene var kongevognen beregnet til Kejser Franz Josef af Østrig-Ungarn!
Der er bevaret et par af de gamle vogne i et fint, lille museum, der er anlagt omkring et par sporlængder af den oprindelige tunnel, der blev ledig, da man forlagde linien i 1975. Kommer du til Budapest , er det lige ved siden af billetkontoret under gaden på Deák Tér st. Næsten alle stationer på M1 er restaureret tilbage til det oprindelige udseende med fliser på væggene og nittede støbejernssøjler. På M2 kører stadig tog fra 50erne af standard Moskva fabrikat.(Her skulle også have været et billede). Iøjnefaldende at fabrikspladerne, der sidder oppe mellem to vinduer på vognsiden, mangler på næsten alle vogne. M4 er en helt ny linie, åbnet her i foråret, men den hører jo ikke til på dette forum...

Nold


-------------------------

Undertegnede var der også et par enkelt-dage på rejser med SHS - Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (kan ABSOLUT anbefales), og fik både lejlighed til at køre med M1 og tage billeder. Virkelig en oplevelse.

(...)

----------------

På en anden rejse -til Hannover, november 2010- var vi også på besøg på det store sporvejsmuseum i Wehmingen. Hertil har man fået den første motorvogn fra undergrundsbanen / metroen i Budapest.
Et noget sørgeligt syn ved ankomsten, men efterhånden rettet ganske nydeligt op.
[image]
Det fremgår vist, at der var ikke plads til bedre fotos set udefra, men se også billederne af det indvendige på: http://evp.dk/index.php?page=hannoversches-strassenbahn-museum 7-8 billeder nede på siden.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=pa-rejse-med-shs-sporvejshistorisk-selskab (med beskrivelser / fotos fra nogle af rejserne.)

[image]

.

Budapest 1989 - før "Mauerfall" (Metro, 2 fotos)

af Niels Munch, 10/11 2014, 16:02 (3665 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Tak for supplerende informationer og fotos; flere er selvfølgelig velkomne!

Jeg havde selv fornøjelsen at køre med M1, kontinentets ældste metro, fra Heltepladsen til Vörösmarty tér. Det er i sandhed en "mini-metro":

[image]
Ganz 3-vognstog til M1 (foto: BKV, arkiv: nm).

Følgende links med bl.a. historie og billeder af materiel og stationer etc. kan anbefales:

http://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Metro
http://www.urbanrail.net/eu/hu/budapest/budapest.htm
http://www.urbanrail.net/eu/hu/budapest/budapest-line1.htm

[image]
Fra en station på M2, juni 1989 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak