Nedlæggelse af Amtsbanerne i Sønderjylland
Jeg har desværre ikke selv bogen om Aabenraa banerne, men læste den for ca 15 år siden.
Jeg kan huske at jeg lagde mærke til at man på en eller anden måde måtte gøre noget ukorrekt allerede medregnskabet for det første driftsår. Så vidt jeg husker var det noget med at undlade lovfastsatte hensættelser eller noget i den retning.
Nogen direkte "dokumentation" for "fiflerier" har jeg ikke kunnet finde ved lidt hastig "skimlæsning" af bogen (Æ Kringelbahn - Birger Wilcke - 87-87050-23-4), men jeg kan citere fra bogens side 87:citat
"Da man nærmede sig slutningen på regnskabsåret 1901/02 stod det jernbanekommisionens medlemmer klart at den nye bane (Løgumkloster) ikke havde svaret til forventningerne, hvilket til fulde blev bekræftet, da årsregnskabet var udarbejdet. Antallet af rejsende var steget fra 142.000 til 298.000, men da banelængden samtidig var steget fra 32 til 86 km, gav det 3.500 rejsende pr. km mod Gråstenbanens tidligere 4.400, medens godstransporterne var steget fra 9.300 t til 14.900 t, hvilket var et fald fra 2.900 t pr. km til 1.700 t, hvorved dog må bemærkes, at den nye strækning kun havde været i drift i 11 af årets måneder. Persontrafikken havde givet en indtægt på 108.000 Mk mod 55.000 Mk og godstrafikken på 42.000 Mk mod 27.000 Mk. De samlede indtægter var herefter 158.000 Mk mod 86.000 Mk året før, medens udgifterne var steget fra 71.000 Mk til 158.000 Mk. Formodentlig ved at jonglere lidt med tallene var det lykkedes at fremskaffe et overskud på driften, men det udgjorde rigtignok kun 6 Mk og 56 Pf mod 15.000 Mk det foregående år."
citat slut
og på side 100:
citat:
"Hr v Uslar havde dog som altid en forklaring på rede hånd til denne beklagelige udvikling (regnskabsåret 1911/12)
"Der scheinbare Rückgang des Überschusses hat Seinen grund darin, dass die fünf neuen Güterwagen aus Betriebsgeldern beschafft sind. Rechnet man den Beschaffungspreis von 11.757,50 Mk Zu dem vorstehend nachgewiesenen Übeschuss von 703,18 Mk hinzu, so gibt sich ein Betrag von 12.460,68 Mk, und danach würden sich die Kosten des Bahnbetriebes auf 95,48 pct der Einnahme berechnen"
Hokus Pokus, hermed var man nede på nogentlunde samme procent som det foregående år - 94,82 pct.citat slut
mvh
Chr
Jeg har desværre ikke selv bogen og det er mange år siden.