Avatar

Billeder af ukendte lokomotiver

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2012, 10:35 (4487 dage siden)

Disse tre billeder er p.t. til salg på stamps.dk. Sælger oplyser intet om motiv, geografi eller årstal.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Billede 1

[image]
Billede 2 - klik på billedet for højere opløsning

[image]
Billede 3 - mange lokomotiver
Kilde (i skrivende stund): http://www.stamps.dk/ItemDetail.asp?ItemID=125709&catID=218&p=10&enum=137

Billeder af ukendte lokomotiver

af Peter Andersen, Hedehusene, 14/9 2012, 12:23 (4487 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas. Lidt kort, da jeg står og skal på ferie en uges tid.
Foto 1: På lokomotivet står der Hermann Möller, Bauunternehmung, Wilhelmshafen, Nr. 22, 27 eller 33? Så vidt jeg kan se har det en Henschel fabriksplade, og det ligner nogenlunde de lok, som Rømø-konsortiet fik fra Henschel ved krigens start.
Firmaet Hermann Møller var stort og arbejdede flere steder i Danmark under krigen, bl.a. Blåvand, Løkken og Læsø, men jeg tror ikke, billederne er her fra landet. Fig. 2 er et andet lokomotiv, mens fig. 3 viser de samme "personvogne" som fig. 2. Det store skilt foran lokomotivrækken er nok et reklameskilt for arbejdet, men sådanne brugte man vist ikke herhjemme under krigen.

Billeder af ukendte lokomotiver

af cm, 19/10 2012, 15:42 (4452 dage siden) @ Peter Andersen

[image]
HENSCHEL - brugt v bygningen af Rømø-dæmningen
[image]
mvh
Chr

Billeder af ukendte lokomotiver

af Niels Munch, 19/10 2012, 22:43 (4451 dage siden) @ cm

God aften Chr,

Tak for kigget!

Tror du, det er muligt at aflæse byggenummeret på Henschel-maskinen på billede 1?

Billede 2 viser en af de 2 maskiner, Søborg Maskinfabrik i 1942 byggede til Monberg & Thorsen, jf. Guldbæks bog "Danmarks Smalsporede Industribaner", bane bøger 1998 (ISBN 87 88632 76-8), side 143 og 147. Fabriksbygningen på fotoet er ikke til at tage fejl af ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Billeder af ukendte lokomotiver

af cm, 19/10 2012, 22:58 (4451 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Billede 1 - er i.flg billedteksten 1 a' 8 bestilte tipvognslokomotiver fra Henschel. Henschel leverer kun de 5 til Monbjerg og Thorsen da 2den verdenskrig bryder ud - og tyskerne får travlt med at producere andet "godt". M&T modtager dog de resterende 3 midt under krigen - hvilket M&T ikke havde forventet. Det er mig UMULIGT at se nummeret på loko - hverken med hjælp af lup eller under min luplampe.

Billede 2 skulle i.flg. teksten være en "70 hk Ohrenstein & Koppel" leveret marts '43 til M&T.

her er endnu et billede - men hvilket loko der er tale om - ved jeg ikke. Alle billederne er fra en Pjece udgivet i anledningen af Rømødæmningens 50 år i 1998. Udgivet af "Venner af Rømø's Natur" ISBN 87-986824-0-7. Interessant læsning og spændende billeder. Bemærk den til billedet hørende tekst (fra bogen) :-)
[image]

mvh
Chr

Billeder af ukendte lokomotiver

af Carsten, Valby, 19/10 2012, 23:02 (4451 dage siden) @ cm

Hej cm

Billede 2 er et af 2 lokomotiver bygget for entreprenørfirmaet Monberg & Thorsen på Søborg Maskinfabrik i 1939-43.

Jeg citerer fra S. A. Guldvangs bog "Danmarks Smalsporede Industribaner":

"Også Danmark har bygget lokomotiver til industribaner, eksempelvis byggede Monberg& Thorsen i 1939 to maskiner efter tegninger fra Orenstein & Koppel. Grunden var, at der før krigen var bestilt 8 lokomotiver til brug ved anlægget af Rømø-dæmningen. På grund af krigen blev der kun leveret 5 af firmaet Henschel & Sohn i Kassel, men da arbejdet krævede mere trækkraft, lod Monberg & Thorsen bestillingen gå videre til Søborg Maskinfabrik, der samtidig lånte et brugt Orenstein & Koppel-lokomotiv som model. Resultatet, der efter sigende var aldeles tilfredsstillende, blev leveret i marts 1943 til en stykpris af 42.000 kroner. Men da tyskerne gerne vil have orden i sagerne, blev der senere under krigen leveret yderligere to maskiner fra Tyskland."

Med venlig hilsen

Carsten

Billeder af ukendte lokomotiver

af cm, 20/10 2012, 08:29 (4451 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten...
Aha!
Det er ikke helt sådan det beskrives i min bog, men den tager også mere fokus på dæmningen i sig selv end materiellet i særdeleshed. Så fik vi det på plads.
mvh
Chr

Billeder af ukendte lokomotiver

af Niels Munch, 20/10 2012, 12:55 (4451 dage siden) @ Carsten

Jf. Jens Merte's Lieferlisten kunne det meget vel dreje sig om disse loks:

Henschel D 26195 1940 Bt 750 neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 26196 1940 Bt 750 neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 26197 1940 Bt 750 neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 26198 1940 Bt 750 neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 26199 1940 Bt 750 neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen [DK]

Henschel D 25423 1943 Bt 750 neu Komberg & Phorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 25424 1943 Bt 750 neu Komberg & Phorsen, Kopenhagen [DK]
Henschel D 25425 1943 Bt 750 neu Komberg & Phorsen, Kopenhagen [DK]

Læg mærke til leveringsår, byggenr. og stavefejl!

Hvordan den interne nummerering ved M&T var, kan jeg kun gætte om.

Det er i øvrigt (jf. listen) de sidste damplokomotiver, Henschel leverede til DK.

M.v.h.
Niels

Billeder af ukendte lokomotiver

af Niels Munch, 14/9 2012, 13:38 (4487 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 14/9 2012, 14:27

Kære Thomas,

Billede 1 viser et lokomotiv tilhørende Hermann Möller, Bauunternehmung, Wilhelmshaven.

Firmaet havde en del 600 mm entreprenørlokomotiver, fortrinsvis fra O&K, hvoraf nogle kom til Norge under 2. verdenskrig.

Et angives at være kommet til Danmark, nemlig dette:

O&K Berlin D 12628/1935 Bt 600 mm, neu Hermann Möller, Bauunternehmung, Baustelle Königslutter /194x Dänemark (1946 vh Fredericia) /07.1946 A/S Decana (Händler), Kopenhagen [DK]

Lokomotivet på billedet har tilsyneladende (?) nr. 27; med Merte's Lieferlisten angiver generelt ingen internnumre på Hermann Möllers lokomotiver.

Jf. samme kilde havde firmaet ét Henschel-lok (900 mm sporvidde):

Henschel D 22539/1935 Helfmann Bn2t 900 mm, neu Hermann Möller, Wilhelmshaven "13" /194x Von der Fehr [N]

samt et lok fra Freudenstein (fra 1905), der ligeledes kom til Norge.

Men hvilke lok, der konkret ses på billederne, vil jeg ikke kloge mig på ;-) .

Firmaet rådede endelig også over motormateriel fra Deutz, Diema, Jung, O&K samt Schoema.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak