Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 18/10 2014, 17:27 (3688 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

På tjenesterejser, hvor der ofte deltager flere, og hvor man med sine pakkenelliker farer ud af lufthavne/banegårde/taxier, kan det være ret svært at få fotograferet tog.

Men er man heldig at havne i en sporvognsby, skal man sjældent så langt fra hotellet, før der er "bid". Og sporvognene er i mine øjne med til at give den by, de betjener, et "ekstra præg".

I Rom er der ikke sporvogne i den klassiske del; men man skal ikke langt fra Forum Romanum, Colosseum og Constantins triumfbue, før der er:

[image]
Arco di Constantino og Colosseum, Rom 30.09.1995 (nm).

For enden af Via di San Gregorio kunne jeg stille mig på trappetrinene til Casina "La Vignola" og fotografere sporvogne, der kørte til/fra en dedikeret bus- og sporvognsgade, uforstyrret af biltrafik:

[image]
Tram ATAC serie 2000 nr. 2203 på linie 13, 30.09.1995 (nm).

Typen, der er serieproduceret fra 1928, blev udfaset i perioden 1993-2002. Bemærk lyrebøjlen.

Fra sporvognsgaden (Celio) kom:

[image]
Tram ATAC serie 9000 nr. 9031 på linie 307, 30.09.1995 (nm).

Typen, der er to-retnings og har étbenet pantograf, blev idriftsat i 1990-91.

Sydfra kom derefter:

[image]
Tram ATAC serie 7000 nr. 7037 på linie 30, 30.09.1995 (nm).

Denne ledvognstype, der idriftsattes 1948-49 og blev moderniseret i firserne, findes efter det foreliggende stadig i drift. Læg mærke til strømaftageren, der nærmest er en mellemting mellem lyrebøjle og pantograf (de har senere fået den étbenede).

Fascinerende på kun få minutter at blive mødt af 3 generationer sporvogne! Men tiden var knap, og tilbagetoget foretoges via Piazza Venezia:

[image]
Palazzo Venezia set fra Via del Teatro di Marcello, Rom 30.09.1995 (nm).

Som det også ses på de karakteristiske FIAT-bybusser, faldt vort besøg i den "orange epoke", der varede fra begyndelsen af 1970'erne til år 2000, hvor man vendte tilbage til de oprindelige, grønne nuancer.

Der er flere udenlandske sporvogne i skuffen (også fra nord for Kongeåen), hvis det har interesse.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/10 2014, 21:33 (3688 dage siden) @ Niels Munch

Vis endelig nogle flere sporvognsbilleder fra byer der har været så fremsynede at bevare (udbygge) deres net. Som jeg tidligere i en anden tråd har skrevet giver sporvogne en by identitet.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af esni, Frederikssund, 19/10 2014, 09:29 (3687 dage siden) @ Niels Munch

Hvornår blev Roms sporvogne malet om fra grøn til gul?

Er de stadig drevet kommunalt?

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 19/10 2014, 11:40 (3687 dage siden) @ esni

Hvornår blev Roms sporvogne malet om fra grøn til gul?

Er de stadig drevet kommunalt?

Den "orange epoke" ("arancio ministeriale") startede i 1978, hvor man forlod det forenklede grønne design (Roma-71), der indførtes i 1971 efter det oprindelige, 2-farvede grønne. I 2000 gik man tilbage til designet i grønne nuancer.

Læs om ATACs organisation og historie m.v. her: http://en.wikipedia.org/wiki/ATAC_SpA .

M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Carsten, Valby, 19/10 2014, 13:08 (3687 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg kan supplere med et par friske billeder fra d. 22.09.2014 (lidt upassende her i "historisk" måske):

[image]
Linje 3 ved Galleria Nazionale d´Arte Moderna.

[image]
Linje 14 ved Porta Maggiore.

[image]
Ved Porta Maggiore har smalsporslinjen(950mm) til Giardinetti endestation (midlertidigt?),
materiellet har et lidt forsømt udseende.


Med venlig hilsen

Carsten

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af esni, Frederikssund, 19/10 2014, 18:10 (3687 dage siden) @ Carsten

Hej Niels

Jeg kan supplere med et par friske billeder fra d. 22.09.2014 (lidt upassende her i "historisk" måske):

[image]
Linje 3 ved Galleria Nazionale d´Arte Moderna.

[image]
Linje 14 ved Porta Maggiore.

[image]
Ved Porta Maggiore har smalsporslinjen(950mm) til Giardinetti endestation (midlertidigt?),
materiellet har et lidt forsømt udseende.


Med venlig hilsen

Carsten

Hvor mange smalsporslinier er der tilbage?

Er det de linier, der tidligere havde blå/hvide vogne?

I 1961, da jeg var 5 år gammel, tog vi på et par udflugter med nogle smalsporede jernbaner der startede i gaderne udfor Stazione Termini, bl a, til Rocca di Pappa (sidste etape var en funiculare)

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 19/10 2014, 19:35 (3687 dage siden) @ esni

I 1961, da jeg var 5 år gammel, tog vi på et par udflugter med nogle smalsporede jernbaner der startede i gaderne udfor Stazione Termini, bl a, til Rocca di Pappa (sidste etape var en funiculare)

Så har I benyttet Tranvie dei Castelli Romani, der ikke eksisterermere.


M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af esni, Frederikssund, 21/10 2014, 22:43 (3685 dage siden) @ Niels Munch

I 1961, da jeg var 5 år gammel, tog vi på et par udflugter med nogle smalsporede jernbaner der startede i gaderne udfor Stazione Termini, bl a, til Rocca di Pappa (sidste etape var en funiculare)


Så har I benyttet Tranvie dei Castelli Romani, der ikke eksisterermere.


M.v.h.
Niels

Det er højst sandsynligt. Mange tak!

Jeg er dog lidt overrasket over at læse at det er 1445 mm sporvidde (normalspor + 10 mm). Ikke at jeg kendte til begrebet sporvidde dengang...

Men jeg kan huske den blå/hvide bemaling på de sporvognsagtige tog, og jeg tor også at bremseslangerne var anbragt på den måde som jeg siden har lært var typisk for vacuumbremser.

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 21/10 2014, 23:36 (3685 dage siden) @ esni

1445 mm er åbenbart "normalspor" i Italien f.s.v.a. sporveje.

Læs i øvrigt om Rocca di Papa, herunder funicularens historie, her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rocca_di_Papa .

[image]

M.v.h.
Niels

Tranvie dei castelli Romani - 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/10 2014, 17:48 (3684 dage siden) @ esni

Hej
jeg har gravet i billedbunken og scannet Roma-billeder.
Her Tranvie dei castelli Romani: endestationen i en parallelgade til Roma T, billedet er taget i august 1972:

[image]

Vognen på billedet er bygget 1941-42.

I bogen: "Il materiale motore delle ferrovie concesse e tranvie italiana", Hans Jürg Rohrer, Frank Stenvalls forlag 1980 angives at banen har: "scartammento normale" hvordan man så skal tolke det!

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporvogne i - Roma 950 mm

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/10 2014, 18:02 (3684 dage siden) @ Carsten

Hej
her flere billeder fra Roma: Porta Maggiore og fra Stazione Laziali, det sidste er taget fra den noget større nabostation Roma Termini og der var faktisk langt ned, længere end jeg havde troet da jeg klatrede op på muren.
Billederne er taget i august 1997.

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 24/8 2022, 09:13 (821 dage siden) @ Carsten

[image]
Ved Porta Maggiore har smalsporslinjen (950mm) til Giardinetti endestation (midlertidigt?),
materiellet har et lidt forsømt udseende.

Nu skal smalsporslinjen til Giardinetti moderniseres, herunder konverteres til normalspor og forlænges: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/roma-narrow-gauge-line-to-be-rebuilt... .

Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)/Frankfurt Oder 3 fotos

af Georg Schmidt, 19/10 2014, 17:32 (3687 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt med lidt sommerbilleder fra Rom, vi bevæger os nordpå mod koldere egne vel i mere end en forstand.:-D

[image]
I Karl Marx Strasse i Frankfort/O kom en sporvogn. På skiltet foran hotellet stod: Das Wort des VIII Parteitages wurde eingelöst!

[image]
Det viste sig, at vognen var en Fahrschule.

[image]
Sporvogne i Lindenstrasse Frankfurt Oder, vogn 46 som linie 1 mod Hauptbahnhof i baggrunden vogn 31 som linie 3. Dato var 9/2 1976.

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 20/10 2014, 17:02 (3686 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 20/10 2014, 17:18

Tak for kommentarer m.v. og for billeder!

Carsten har bl.a. fået en ATAC serie 9100 i kassen. Denne dobbeltrettede type er leveret af Fiat Ferroviaria 1997-99.

Georgs Ost-Frankfurter nr. 58 er bygget i 1936 af Wismarer Waggonbau/AEG. Vognen eksisterer ikke mere; fronten var en overgang indbygget i en husvæg og resten af vognen blikfang for et Gaststätte! "Søstervognen" nr. 60 er bevaret (kilde: Drehscheibe-on-line, billede 22).

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Georg Schmidt, 21/10 2014, 21:57 (3685 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels for oplysninger om vognene i Frankfurt Oder. Skønt at se billederne i Drehscheibe der viser Frankfurt i dag hvor der sandelig er sket forandringer. Tænk jeg synes nærmest der er sporvogne i næsten alle større tyske byer, Danmark er jo et rent u-land i sammenligning. Lad os håbe tendensen i Århus breder sig.
Herunder lidt flere fra Frankfurt/O hvor der var tre linier dengang. Med hensyn til vejret den 9/2 1976 var der kun et at gøre: KODAK TRI-X.:-D

[image]
Linie 3 endestation Lebuser Vorstadt.

[image]
Vogn 33 beskiltet Beresinchen Hauptfiedhof.

[image]
Vogn 22/105 beskiltet Lebuser Vorstadt.

[image]

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af esni, Frederikssund, 21/10 2014, 22:55 (3685 dage siden) @ Georg Schmidt


Med hensyn til vejret den 9/2 1976 var der kun et at gøre: KODAK TRI-X.:-D

Mvh
Georg

Ilford HP4 kunne også være et godt bud.......

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Niels Munch, 21/10 2014, 23:30 (3685 dage siden) @ Georg Schmidt

Gråvejr, grå huse, brosten og Gotha-vogne - så er øst-stemningen virkelig anslået! Det er lige før, man kan mærke den sure røg fra de brunkulsfyrede centralvarmeanlæg rive i næsen .....

[image]
M.v.h.
Niels

Avatar

Sporvogne i udlandet - Rom (5 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/10 2014, 08:34 (3684 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Nej, nu må det hedde DDVar (set bag på en Trabant)

Sporvogne i udlandet - Roma 3 fotos

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/10 2014, 18:12 (3684 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Roma er vidunderlig på mange måder, også jernbane- og sporvognsmæssigt, her lidt af den senere kategori, de 2 første billeder er fra august 1972:

[image]

[image]

og her et fra maj 1977:

[image]


Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen.

Sporvogne i udlandet - Roma 3 fotos

af Niels Munch, 23/10 2014, 14:28 (3683 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,

Tak for supplerende billeder; du har en særlig evne til at hive interessante bidrag ud af ærmet!

M.v.h.
Niels

Fotos fra La ferrovia Roma/Ostia Lido

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 23/10 2014, 17:01 (3683 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels (og andre "Forum romanum" læsere),
jeg ryster lige ærmet igen og håber I også synes om denne bane fra 1924.

La ferrovia Roma/Ostia Lido:

Jeg har været heldig at finde 50-års jubilæumsskrift antikvarisk og prøver med mit aftenskole italienske at stave mig igennem. Men billeder siger jo mere end 1000 ord, så her nogle af mine skud....

[image]

Banens første ellok fra 1922, typen blev ombygget 1947-49 og fik da "næser".
Foto i Ostia antica august 1972

[image]

Metrotog kører igennem Ostia antica aug 1972.

[image]

Stadig Ostia antica men nu motorvogn fra 1924, og taget i maj 1977.

[image]

Lido di Ostia centro, aug 1972.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak