![Avatar](images/avatars/1.jpg)
![Avatar](images/avatars/1.jpg)
En F-maskine i Århus
af H.W.Stückler , Randers, 27/9 2014, 15:19 (3792 dage siden) @ Tommy Nilsson
HejTommy.
Billedet må være efter 1966 hvor OKMJ blev nedlagt og OKMJ nr 14 blev solgt til privatpersoner. Det er helt sikkert OKMJ nr 14 da der ingen trin er på det skrå stykke af vandkassen. Det ligner umiddelbart Odderbanens remise i Århus, som jeg mener forsvandt i midten af 70erne.
Håber det bringer dig lidt på sporet.
Hilsen
Hans S.
En F-maskine i Århus
af henho, Ringkøbing, 27/9 2014, 22:53 (3792 dage siden) @ H.W.Stückler
Jeg synes også, at det ligner HHJ's træremisse.
En F-maskine i Århus
af Georg Schmidt, 27/9 2014, 17:04 (3792 dage siden) @ Tommy Nilsson
Året må være 1962. F 452 kom til Århus fra Brande sidst på året 1961 og blev hensat urepareret i Århus 16/3 1963. Stedet ser ud til at være prøveremisen.
Mvh
Georg
En F-maskine i Århus
af KimC, 27/9 2014, 17:45 (3792 dage siden) @ Georg Schmidt
Året må være 1962. F 452 kom til Århus fra Brande sidst på året 1961 og blev hensat urepareret i Århus 16/3 1963. Stedet ser ud til at være prøveremisen.
F 452 er under damp. Umiddelbart passer årstallende for OKMJ 14's tilstedeværelse og F'erens hensættelse/udrangering ikke sammen.
En F-maskine i Århus
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 27/9 2014, 22:59 (3792 dage siden) @ KimC
I hæftet "Hovedreparation af damplokomotiv OKMJ Nr. 14" kan læses under forord ;
" Nr. 14 var da vi overtog den i Rungsted lillejuleaften 1972 i meget dårlig stand. Alt var slidt ned på den".
Så den er muligvis sendt til Rungsted 23. Dec. 1972 ?
Arne Kirkebye og Hans Gerner Christiansen havde en del af æren for at OKMJ nr. 14 blev reddet. Måske Hans Gerner kan hjælpe med nogle data ?
En F-maskine i Århus
af Jens H. Bondesen, 28/9 2014, 09:00 (3792 dage siden) @ Steen Nielsen
OKMJ 14 ankom til Rungsted, HgJK, den 23. december
En F-maskine i Århus
af UTJ, 27/9 2014, 23:26 (3792 dage siden) @ KimC
Året må være 1962. F 452 kom til Århus fra Brande sidst på året 1961 og blev hensat urepareret i Århus 16/3 1963. Stedet ser ud til at være prøveremisen.
F 452 er under damp. Umiddelbart passer årstallende for OKMJ 14's tilstedeværelse og F'erens hensættelse/udrangering ikke sammen.
OKMJ 14 var til eftersyn i Århus i sommeren 1962, så tidspunkterne passer fint, hvilket billedet også viser
En F-maskine i Århus
af Georg Schmidt, 27/9 2014, 23:39 (3792 dage siden) @ KimC
Nr 14 har sikkert været til noget større på centralværkstedet i Århus og derefter blevet flyttet til prøveremisen af F 452 som kørte rangertur i Århus sommer 1962.
Prøveremisen lå lidt sydvest for Odderremisen ved skrænten og havde porte mod øst hvor Odderremisen havde porte mod vest. På udsnitbilledet med H 800 fra september 70 ses HHJ-remisen bag Mo'eren og prøveremisen lå hvor kranerne er ved at bygge pakkeposthuset.
Mvh
Georg
En F-maskine i Århus
af henrik nielsen, 28/9 2014, 11:25 (3791 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg og alle i forummet. Hvornår blev afprøvningsremisen væltet mellem 1962/1970. Har du mere sporplan fra Århus. Venlig hilsen Henrik Nielsen.
En F-maskine i Århus
af Asger Christiansen, 29/9 2014, 09:36 (3791 dage siden) @ henrik nielsen
DSB's prøveremise forsvandt 1967 eller tidligere.
HHJ-remisen blev revet ned i 1976
En F-maskine i Århus
af zumbach, Malling, 28/9 2014, 22:08 (3791 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej!
Det må være prøveremisen man ser helt ude til højre i billedet.
Aarhus H, 1955, udsigt fra Ringgadebroen
M.v.h.
Keld Zumbach
![Avatar](images/avatars/1.jpg)
En F-maskine i Århus
af Tommy Nilsson , Ringsted, 28/9 2014, 09:11 (3792 dage siden) @ KimC
Tak for svar - jeg noterer 1962 på billedet.
En F-maskine i Århus
af Bjarne Knudsen , 29/9 2014, 09:43 (3791 dage siden) @ Georg Schmidt
Både Georg og UTJ har ret: Det er 1962
I en periode rangerede F452 sammen med søstermaskinen 451.
Indsat var den fortrinsvis i Kulgården og ved havnerangering.
Er selv i besiddelse af dias fra havnen fra 1962.
I prøveremisen henstod bl.a. Q 338 og 349 i længere perioder i begyndelsen/midten af 1960erne samt en D maskine.
Sporforbindelse ved remisen førte bl.a. også til Filialværksted Mølleengen (Øm( samt videre til havnebanen og dermed også til maskindepotet. Den anden vej direkte ind i Cvk Ar.
Bl.a. R963 efter S i 1963 og flere N-maskiner blev "finjusteret" i dette spor ligesom det blev brugt til "Ardelt-prøver" med tidligere omtalte H790
En F-maskine i Århus
af UTJ, 29/9 2014, 10:12 (3791 dage siden) @ Bjarne Knudsen
Er selv i besiddelse af dias fra havnen fra 1962.
Vi glæder os til at se dem