Anlægget af Næstved-Slagelse (4 fotos)
God aften i forum,
I denne tråd satte jeg nogle spekulationer i gang om dette lokomotiv og befalingsmanden midt i billedet. Nogen identifikation af lokomotivet har vi endnu ikke opnået; men det har vi til gengæld vedr. befalingsmanden.
Det oprindelige billede findes on-line i NæstvedArkiverne NAESBAS under Foto nr. N-B 11154, hvor billedet kan ses i højere opløsning (klik på foto nr.).
Billedteksten er:
"Næstved-Slagelse jernbanes anlæg. Arbejdstog med sveller ved Førslevgård Kohave.
Nr. 3 fra venstre er gendarmerisergent (senere overpolitibetjent) Chr. Nielsen. Banen fra Næstved til Slagelse anlagt 1889 - 1892 og åbnet d. 6. maj 1892. Banen nedlagt 1971."
I H. Pedersen og Ole Plum: ”Toget går via Dalmose” (bane bøger 1992, ISBN 87 88632 38-5) nævnes Chr. Nielsen:
”Til at holde orden på de mange arbejdere, der var beskæftiget ved anlægget, måtte der ansættes en ”Ordenshåndhæver”. Sergent Chr. Nielsen fik dette job på strækningen nærmest Næstved …”
På NAESBAS findes desuden dette foto:
Foto nr. N-B 11222. Beskrivelse: Næstved-Slagelse jernbanes anlæg ca. 1891. Arbejdsfolkene samlet ved arbejdspladsen ved Rådmandshaven, Sønderdresset, Herlufsholm. Nr. 4 fra højre er gendarmerisergent (senere overpolitibetjent) Christian Nielsen.
Til venstre for midten ses endnu en gendarm, med spidshue. De tilhørte begge gendarmerikorpset, et paramilitært statspoliti, der blev oprettet i 1885 for at opretholde ro og orden i provisorieårene. Korpset, hvis uniformer var lyseblå, blev nedlagt i 1897.
Også ved andre baneanlæg satte man gendarmer ind for at holde styr på de mange banebørster, der var beskæftiget ved anlægsarbejderne. F.eks. skriver Mogens Duus i ”Kampen om Himmerlandsbanerne” (bane bøger 2013, ISBN 978-87-91434-38-9):
”Der var ved anlægget af Slagelse-Næstved banen gjort gode erfaringer med gendarmer fra militæret til opretholdelse af orden og sikkerhed, og til Løgstørbanen udkommanderede gendarmeriet en sergent og to korporaler med reference til de stedlige politimestre som ”ekstraordinære politiassistenter”.
Man må erindre, at det stedlige politi dengang var kommunalt.
Men tilbage til, hvad der er et tidligt billede af lokomotivet:
Foto nr. N-B 11155. Beskrivelse: Anlæggelse af Næstved-Slagelse banen 1890. Entreprenørlokomotivet ved udgravningen til banen ved Ringstedvej nord for Næstved station.
Bemærk det "provisoriske" førerhus. Den oprindelige forplade med de 2 koøjer er forsynet med tag og sideplader, der via forskellige skæve vinkler bringer førerhuset ud i fuld bredde. Et beslægtet fænomen ses ved Østbanens normalsporede, engelske anlægslokomotiv (i "den gamle tråd").
Om lokomotivet skriver Pedersen & Plum:
"Entreprenør Madsen, der stod for anlægget nærmest Næstved, fik den 23. september 1890 et normalsporet lokomotiv til sin arbejdsplads. Det blev kørt på skinner ad Sandstrædet (nuværende Ringstedgade) til arbejdspladsen, der af Chr. Nielsen, som ledsagede transporten, nærmere betegnedes som ved Røde Hus. Om transporten skete ved lokomotivets egen kraft, eller det blev trukket af heste, melder historien intet om ..."
På følgende billede er førerhuset - som på "mit åbningsbillede" - normaliseret:
Foto nr. N-B 9234. Datering: 12. juni 1891. Beskrivelse: Jernbanebroen over Susåen ved Herlufsholm. Broen førte jernbanen fra Næstved til Slagelse over Susåen. På broen holder entreprenør Madsens udflugtstog for medarbejdere og deres familier. Omtalt i Næstved Tidende d. 14.07.1891.
En dag finder vi vel fabrikat og byggenr. på dette lokomotiv .....
Bedste hilsener
Niels