Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/9 2014, 17:21 (3730 dage siden)

Så vender vi igen blikket mod FFJ!
Som sædvanlig er alle billeder taget d. 29/3-1969, Ålborgbanernes trediesidste driftdøgn.

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)




Forrige uger:
FFJ - Ålborg og Nørresundby (DSB)
FFJ - Vadum og Biersted m.fl.
FFJ - Knøsgård og Åbybro





Ryå
Set fra øst med Åbybro små 1½ km bag fotografen.
Her drejede HLA (Hjørring-Løkken-Aabybrobanen) fra mod højre og nordvest
[image]


HLA blev nedlagt i 1963
[image]


Set fra Gl. Landevej
[image]


Det eneste der er tilbage er et trinbræt på FFJ (som er rykket op til landevejen)
[image]





Birkelse
Set fra sydvest
[image]


Afstandene er små - vi er kun 2 km væk fra Ryå
[image]


Klokken er ca. 11:45 da "dagens godstog" mod Ålborg dukker op
[image]


med AHJ ML 5206 som trækkraft - første godsvogn er FFJ QF 373 (Scandia 1916)
[image]


FFJ KL 510 (Scandia 1899) - næste vogn er...
[image]


...FFJ QF 310 (Scandia 1915) - med mærkningen "Cementvogn"
[image]


Der udveksles gods fra AHJ EB 75 (Scandia 1916)
[image]


Sidste vogn i toget er TFJ I 100 (Atlas 1885) - teksten i det hvide felt lyder:
"Denne vogn vil indgå i Helsingør-Jernbaneklubs veterantog på Hornbækbanen"
Vognen er efterfølgende renoveret og tilbageført som DSB ZA 9821
[image]
Alle fotos HBDS 19690329

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af KimC, 18/9 2014, 17:54 (3730 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak for en fin billedserie.
Jeg kiggede på google maps, og der ligger en bygning der i placering og form godt kan være den gamle stationsbygning ved Ryå. Nogen her der ved om det er korrekt at den eksisterer?

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af H.W.Stückler ⌂, Randers, 18/9 2014, 18:12 (3730 dage siden) @ KimC

Hej.

For ca.et år siden, den 22-9-13, så der sådan ud når man kiggede mod landevejen mod Ry stationsbygning, Det er sporsiden der ses

[image]

Hilsen
Hans S.

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af KimC, 21/9 2014, 14:04 (3727 dage siden) @ H.W.Stückler

Tak. Rart at se at bygningens karakter er bevaret, og at ejeren er opmærksom på stedets fortid.

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/9 2014, 20:39 (3730 dage siden) @ Holger Sørensen

Sidste vogn i toget er TFJ I 100 (Atlas 1885) - teksten i det hvide felt lyder:
"Denne vogn vil indgå i Helsingør-Jernbaneklubs veterantog på Hornbækbanen"
Vognen er efterfølgende renoveret og tilbageført som DSB ZA 9821
[image]
Alle fotos HBDS 19690329

Og den lever i bedste velgående i vognhallen i Græsted :-)

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af Anders D, 19/9 2014, 12:19 (3729 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var dengang man kunne indkoble ikke trykluftbremsede vogne efter slutbremsen.

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af Lars Henning Jensen, 19/9 2014, 13:15 (3729 dage siden) @ Anders D

Det var dengang man kunne indkoble ikke trykluftbremsede vogne efter slutbremsen.

Uha ja, men det er jo FARLIGT, så det er heldigvis forbudt i dag ...
(ironi kan forekomme)
vh
LH

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af Ove Nygaard, 21/9 2014, 10:09 (3727 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det var dengang man kunne indkoble ikke trykluftbremsede vogne efter slutbremsen.


Uha ja, men det er jo FARLIGT, så det er heldigvis forbudt i dag ...
(ironi kan forekomme)
vh
LH

Hej Lars Henning.

Hvis vi "skræller evt ironi" fra, hvorfor kunne det tillades "i gamle dage", og hvorfor er det forbudt i dag? Der kan ligge "lidt ironi" i spørgsmålet til "den unge jernbaneekspert". ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

Torsdagsbilleder - FFJ - Ryå og Birkelse

af BlackThorneDK ⌂, Oddense, Spøttrup, 21/9 2014, 13:00 (3727 dage siden) @ Ove Nygaard

Det var dengang man kunne indkoble ikke trykluftbremsede vogne efter slutbremsen.


Uha ja, men det er jo FARLIGT, så det er heldigvis forbudt i dag ...
(ironi kan forekomme)
vh
LH


Hej Lars Henning.

Hvis vi "skræller evt ironi" fra, hvorfor kunne det tillades "i gamle dage", og hvorfor er det forbudt i dag? Der kan ligge "lidt ironi" i spørgsmålet til "den unge jernbaneekspert". ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

Hvis de ikke bremsede vogne, efter slutbremsen 'falder af' ved togsprængning, er der ikke noget der forhindrer dem i at stoppe midt på strækningen, og evt. rulle baglæns mod det næste kommende tog.

Det burde være sikret imod med slutsignaler og gennemgående skinne isoleringer, men hvis de løse vogne kan rende baglæns, kan de jo også fortsætte ind på afgangs stationen, og lave ravage.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak