En GM fra dengang
MZ 1401 passerer Århus rangerbanegård på vej mod nord 1974.
MY 1141 ankommer til Laven med tog 789 i aftensolen den 12/10 1975.
Mvh
Georg
MZ 1401 passerer Århus rangerbanegård på vej mod nord 1974.
MY 1141 ankommer til Laven med tog 789 i aftensolen den 12/10 1975.
Mvh
Georg
"En GM fra dengang" bliver man aldrig træt af at se på
Så her er lige et par stykker mere, fra 1987.
Mvh
Holger Codtz
MY 1138+MH i Kolding den 14/1-1987 Foto: Holger Cordtz
MY 1111 og MY 1106 i Fredericia den 24/6-1987 Foto: Holger Cordtz
MV 1134 i Tinglev 1973.
Plads til alle kan man vist roligt sige, her hvor en MX-er kører sydpå fra Århus med 14 CL på krogen eller 1218 pladser. Disse store CL-materieltog kunne man se i begyndelsen af 70'erne ved f. eks. spejderlejre. Et af de helt store materieltog i Århus var den 15/7 1979 hvor MZ 1426 trak afsted sydpå med 22 DB 26,4m vogne eller en samlet toglængde på 601,8 m.
Hilsen Georg
I 1994 var jeg sammen med en kollega i Norge for at se på Di3. Vi havde nogle herlige førerrumsture på Raumabanen og Rørosbanen, hvor jeg tog faste billeder og kollegaen optog timevis af video med herlig GM-lyd.
Trondheim 25/4 1994.
På vej mod Bodø
Her nederste venstre hjørne af en godt brugt GM-plan fra depotet i Trondheim. Vi ser nederst MY 1124, 1126 og 1104. Lokomotiverne kørte fra depotet på Marienborg under vinter OL i Lillehammer. 1124 kørte fra 16/2-27/2-94, 1126 fra 13/2-27/2-94 og GM's 1104 fra 15/2-28/2 1994. MX 1040 var også indsat i stedet for DI3 606 i perioden 16/2-27/2 1994.
Mvh
Georg
Hej Georg
Flotte billeder
Er der nogen forklaring på den manglende lanterne/lygte/projektør - eller hvad sådan en nu måtte kaldes/omtales/benævnes på et lokomotiv - i den ene ende af Di3 615?
Venlig hilsen
Niels
Hej Niels
Jeg har ikke noget bud på den manglende lanterne, men at der kun er sikkerhedsglas i den ene ende er nok fordi der står en diesel og larmer helt op ad væggen til førerrum 2. Derfor bruger de kun førerrummet i 1'er enden til strækningskørsel.
Hilsen Georg
Er der nogen forklaring på den manglende lanterne/lygte/projektør - eller hvad sådan en nu måtte kaldes/omtales/benævnes på et lokomotiv - i den ene ende af Di3 615?
Som du kan se på billederne er der sat en ny og kraftigere toplanterne op mellem frontruderne. På nogle af Di3´erne gjorde man sig den ulejlighed at fjerne den gamle toplanterne helt, mens de resterende beholdte lanternehuset, men uden indhold. Hvorfor, vides ikke...
Mvh Jørgen
Ja, det var en herlig tid med de norske Di3. Hermed et bidrag mere fra Norge i juli 1990.
Nymalet og fin på Marienborg vk.
Klar til en omgang lak på Marienborg vk.
Nyt og gammelt design på 615 og 617. Marienborg.
628 klar til afgang fra Trondheim.
Hilsen
Henrik
Vi havde en flot tur på nordlandsbanen, der er mange smukke steder, f eks er der flotte nedkørsler til Mo i Rana og Fauske og ligeledes en lang stigning med god lyd op til området ved polarcirklen. I øvrigt tak til Jørgen for link om 615 og tiil Henrik for billeder fra Marienborg.
Ankommet Bodø 19.15 efter den 729 km lange tur fra Trondheim hvor vi startede kl 8.30.
Kig op i førerrummet på 615.
Travlhed på perronen i Bodø, ankomne tog 451 til højre og nattoget sydpå, tog 456 til venstre.
Di4 651 holder klar i aftensolen med nattoget til Trondheim.
Mvh
Georg
Hej!
Åh - disse minder. Tak for dejlige billeder.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Hej Georg!
Har Du tænkt Dig engang at få overspillet dine norske video fra 1990'erne til en hungrende skare GM-fans?
Jeg har selv timevis fra Danmark og Sverige så jeg ved hvor tidskrævende m.m. det er, men sålænge man har båndene er håbet ikke ude.
I øjeblikket er jeg ved at få scannet mine s/h-neg fra 1960'erne og 1970'erne, så måske engang!! Og så er der jo også Dias og farve-neg. Bare tanken!!
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Hej Holger
Norske baner byder på store oplevelser, og vi mødte altid venligt personale. Vedlagte billede viser udsigten fra førerpladsen i El 16 2210 lidt efter Myrdal i retning Oslo, hvor man kigger ned mod Flåm 1993.
Ja, videoerne giver jo en helt anden oplevelse i forhold til faste billeder. Lydene i førerrummet og oplevelsen af landskabet er helt speciel. Man kan "svømme helt hen", når man ser turen op fra Åndalsnes med motoren i høje omdrejninger og flotte fjeldsider på hver side. Nu var det jo kollegaen der stod for "videoafdelingen" dengang, men originalmaterialet eksisterer og er da også delvis overspillet. Jeg siger som dig -måske engang, men er nu ret sikker på at der nok skal komme engang. I dag kan jeg godt se hvilken god og vedholdende indsats han gjorde dengang, det var jo ikke bare småstumper af banen der blev optaget. Glæder mig til du kommer til diapositiverne, det var jo mest sort/hvid i gamle dage. I perioden 1967-72 brugte jeg Kodak Ektachrome, som har vist sig at holde særdeles godt. På Bodøturen var problemet, at der ikke var særlig meget lys hverken ved afgang fra Trondheim eller ankomst Bodø, men det gik vist alligevel. Norske baner er bare skønne, men med hensyn til naturscenerier slår Bergensbanen simpelthen alt. På Bergensbanen var vi så heldige, at El 16 lokomotivet(NSB) kunne levere strøm til videoen.
Hilsen Georg
Billeder af Di3.615 på vej til de evige Di3 marker.
Mvh Jørgen
Opdatering med nye billeder pr. 29. juni fra den norske postvogn.
Mvh Jørgen
En MZ passerer Mundelstrup mod syd 8/4 1977, Foto A B Sillesen
Man var fremsynet i 1925, dobbeltsporet Brabrand-Mundelstrup var fuldført 6/9 1937. Foto fra 1981.
Mvh
Georg
MY 1105 kørte længe med næsten afvasket litra og nummer, her Århus 1975.
MY 1108 ankommer til Fredericia med IC-tog i 1977.
Mvh
Georg
MY 1143 samt ukendt MY med slæber på Vestfyn april 1988.
Mvh
Georg
MZ 1421 på Aarhus H 1975.
Mvh
Georg
MZerne var nu flotte i den originale bemaling. Det kunne være dejligt at få malet en af de eksisterende op i de farver engang.
Lidt GM-billeder fra 70'erne.
MV 1101 med to sjællandske MY på slæb, den ene var 1145 omkring 1976. Må være kommet sent frem til fotostedet jf pælen i billedet, men afstandsmærket skulle af en eller anden grund flyttes på den anden side broen.
MX 1028 med S-togstransport Aarhus H 1973.
MY 1107 ved Viby J 1973.
MY 1145 på prøvetur til Randers 1976, beklager det lidt kornede billede.
MY 1147 med MZ 1436 på Aarhus H 1975.
MY 1106 Aarhus 13.12.1974.
Mvh
Georg
Fine fotos igen, igen.
Sjovt at ballasten på Odderbanen er grus, helt op i 70'erne.
Sjovt at ballasten på Odderbanen er grus, helt op i 70'erne.
Det var nu ikke usædvanligt.
På HHGB forsvandt grusballasten først da det gamle 22,5 kg/m-spor blev udskiftet.
MV 1101 med to sjællandske MY på slæb, den ene var 1145 omkring 1976. Må være kommet sent frem til fotostedet jf pælen i billedet, men afstandsmærket skulle af en eller anden grund flyttes på den anden side broen.
Hyggelige billeder, Georg
Hvis man skal dømme ud fra sidestribernes føring ved frontlygterne er det to "gamle" MY, 1101 slæber afsted med, dvs. ikke MY af nyeste serie 1145-1159. Sammenlign med dit billede af 1145 i samme tråd (afgang Århus mod Lg).
Den bagerste MY - den der ses nærmest på billedet ovenfor (billede 2) - har rilleudstødning, hvilket kan betyde, at det må være 1116 eller 1123.
Også 1109 havde rilleudstødning, men som "jyde-MY" sad "ITC-listen" (over sidegitteret) lænegere nede på den ene side.
Alle øvrige MY fra 1101 til og med 1144 havde rør-udstødning.
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
Du har sikkert ret, det er to gamle øst MY som 1101 kommer med. Den bageste må være 1116 da 1123 havde rynker ved venstre lanterne og håndbøjlen. Her 1137 det samme sted.
MY 1137 med tog 927 1971 ved Viby J.
MY 1104 på Aarhus H sommer 1977.
Som gammel maskinløbsnørd her et bud på 1104's tjeneste denne dag:
G 7513 Nyborg-Aarhus rangerbanegård 0.05-3.08
IC 112 Aarhus-Nyborg 6.15-8.35
IC 113 Nyborg-Aarhus 9.36-11.57
IC 127 Aarhus-Aalborg 13.05-14.43 (billedet)
IC 184 Aalborg-Aarhus 16.30-18.07
IC 192 Aarhus-Nyborg 19.15-21.35
IC 191 Nyborg-Aarhus 22.36-0.57
I alt 1280 km.
I sommeren 1977 tog de 24 MZ i løb det tunge slid, men de 12 My der også var i tur fik også kørt mange km. Ved nedbrud på MZ var to enheder MY-MX til rådighed. Foruden MY og MZ var også 22 MX i tur samt 5 MV. MT var indsat i Aarhus, Randers, Struer, Herning, Padborg og Esbjerg samt 29 MO-vogne.
I øst var der 18 MZ og hele 30 MY med Itc i tur, 5 MY uden Itc og 8 MX med Itc samt 1 reserve MX. Mo-vognene har jeg ikke noget tal på for 77, men i 1976 var der 22 i sving.
Hilsen Georg
MY 1104 på Aarhus H sommer 1977.
Har just lagt billeder fra 1104's afskedstur i 1993 op her:
http://www.oledinesen.dk/danmark-1990-1999/?album=163&gallery=224
Jeg har et her fra Aabenraa med MX 1045 som var fast rangermaskinen i Aabenraa med Aabenra remise i efterårs farver men kan ikke huske dato og årstal,og det er ikke et af de bedste foto fra dengang
Egon
1101 ved maskindepot Århus H 1967, vingehjulet sidder højt eller nummer lavt.
På 1142 sidder nummeret højere, Århus 1967.
MX 1029 og Frichs MY ved Viby J 1967.
Forsøgt at zoome, ser ud til en spids CM efter maskinen og ellers trævogne.
Fotos Fredslund, arkiv B. Knudsen/Schmidt.
Mvh
Georg
1101 ved maskindepot Århus H 1967, vingehjulet sidder højt eller nummer lavt.
Særdeles herlige billeder, der viser den helt korrekte placering af vingehjulet. Man ser, at det "hviler" på de to øjer for sikkerhedskæden til overgangsmuligheden, hvilket lige giver plads til kronen øverst på døren. Nummerets placering ser også rigtig ud, hvorimod 1142's er lidt vel høj. Det ser nu også godt ud, så hvis det er den originale placering på denne maskine, er det jo fint nok. Man må jo ønske at der skules til dette billede, når vores 1101 skal males på ny.
Hilsen
Henrik
MV 1102 havde efter min mening den mest fantastiske lyd og var vores absolutte favorit i 70'erne. Her ses 1102 og 1144 i Randers i 1973 med tog 949 (Århus havn-Aalborg).
FOTO: Anders Færch Hansen.
MV 1102 på Århus H 1979.
MV 1102 passerer her yderste rangerryg på Århus rangerbanegård i juletrafikken 1974-75. I baggrunden ses Henriksens ophuggerplads, hvor 1102 jo fik et langt otium.
Mvh
Georg
Den 26/5 1974 begyndte IC-togene med timedrift mellem København og Århus.
Første IC-tog fra København til Århus var IC 113 der her ankommer til Århus, trækkraften var MY 1140 Nyborg færge-Århus.
MY 1137 blev sat på den anden ende og fortsatte med toget til Frederikshavn.
Fotos Bjarne Knudsen.
Mvh
Georg
MV 1102 og 220 014 på mdt Århus den 30/5 1981.
MV 1102 på Henriksens ophuggerplads den 2/6 2000.
MY 1138 på mdt Århus 1977, det må være den nye front efter mødet med mælkebilen i Hæstrup, de to øjer på hver side af næsedøren mangler.
Fotos Bjarne Knudsen
Mvh
Georg
MV 1102 og 220 014 på mdt Århus den 30/5 1981.
MV 1102 på Henriksens ophuggerplads den 2/6 2000.
(...)
Fotos Bjarne KnudsenMvh
Georg
-------------
DSB My 1102, næsten lige ankommet fra NOHAB og endnu ikke i drift. Marts 1954.
DSB My 1102, Helgoland. -- Marts 1954.
Så er "kredsløbet" vist synliggjort - "Fra vugge til grav".
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
.
Lige en GM mere.
MY 1103 i Stilling 1976.
Mvh
Georg
MY 1141 Odense 17/4 1975.
MZ 1411 Århus februar 1974.
Fotos Georg Schmidt
Mvh
Georg
Kh 1974.
Kh 1974.
MY 1156 Kh 1974.
Fotos Georg Schmidt
Mvh
Georg
Go' aften
Havde Mz 1411 været ude for endnu et ulykke, siden den ser sådan ud på fronten, nyligt malet men uden krone/ vingehjul?
Endelig gamle skud af Gm lokomotiver!
Herlige billeder af My af sidste serie i den gamle bemaling
Man ser at ITC stikket ikke er skjult bag klappen, som senere monteredes.
Igen ser man at lakken begyndte at skalle af, på My af sidste serie.
Mvh
Peter H
Havde Mz 1411 været ude for endnu et ulykke, siden den ser sådan ud på fronten, nyligt malet men uden krone/ vingehjul?
Nej, der manglede vist blot et afsluttende besøg på malerværkstedet.
Fotos Georg Schmidt
Mvh
Georg
Ahaa...
Den ligner en Mz III'er med metalindfattede frontruder.
Disse burde have været vinrøde også, men blev jo, som bekendt, leveret i designperiodens begyndelse...
Hej Georg
Kan du hjælpe mig med nummeret på denne Mz som jeg fangede i 1977?
Med venlig hilsen
Carsten
Jeg kan bdrage med et par stykker
Der er P 816 med Mz og to vogne der ankommer fra Struer til Langå den 12/2 1977
Mz nummeret fik jeg ikke noteret, men sne var der.
Hej Carsten
Den MZ har jeg ikke lige noget bud på.
Mvh
Georg
Hej Georg!
Dejligt billede af 1120 på Kh. Dette lok har altid været interessant for mig, da 1120 og jeg kom til DSB samme dag, nemlig den 01.09.1956.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Fantaske billeder.
Hehe, læg lige mærke til bremseslangerne. Mit gæt er, at de er stivfrosne.
Mz-lokomotivet man ser på Langaa station er 1417.
Hilsen
Henrik Thomsen
Det er Mz 1421, der også blev malet rød/sort i den forbindelse.
Hilsen
Henrik Thomsen
Hej Henrik
Tak for hjælpen!
God jul
Carsten
MY 1120 ved Dybbølsbro 1975.
MZ 1433 på kort besøg i Århus 1974.
MZ 1451 i Roskilde november 1977.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
Hej Georg
Herlige GM billeder!
Mz 1451 ses med det større 400mm DSB på fronten, det var den første i serien der fik forstørret typerne.
Sjovt som distrikt 1 maskinerne 1120 (og 1119) på billeder går igen og igen... nogen gør sig mere bemærkede end andre
Mvh
Peter H.
Hej Peter
Interessant med 1451 og det større DSB på fronten. MZ 1451 kom lige forbi, da jeg i Roskilde den 17/11 1977 stod og ventede på DE 2500, der kørte prøveture på Sjælland nogle dage.
Ja, nogle numre går igen eller "forfølger en". For mit vedkommende var det MZ 1414, men det var nu heller ikke så galt jfr. nedenfor.
Man blev aldrig træt af "suset" når en MZ af 2. serie drønede op ad bakken til Hasselager med maskineriet i de høje omdrejninger.
MZ 1414 ved Viby J med Nordpilen 1973.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
Det er Henschells De 2500 med øgenavnet 'Blaue engel' du har fotograferet
Fabrikken i vesttyskland havde tre af disse forsøgsdiesellokomotiver. Den anden var hvid og kaldtes 'Weisse Riehe' og den tredje rød og kaldtes 'Rote Teufel'
Vidste du at maskinerne ville komme til Danmark, eller var du bare på rette tid og sted tilfældigt?
Det er altid dejligt at se billeder af de flotte vinrøde Mz'ere, med brede cremefarvede striber.
Vi kommer nok ikke til at se sådan en igen..
Det er dog nogle dejlige billeder; men My 1101 mangler den ene vinduesvisker ?
En MZ passerer Mundelstrup mod syd 8/4 1977, Foto A B Sillesen
Mvh
Georg
Er det resterne af et sidespor der udgår fra Randers-sporet lige før broen? Der har jo været en del sidespor i Mundelstrup på den side af banen som selvfølgelig forlængst har været væk i 1977, og jeg kan huske at det ene spor der gik ind til averhoff+co og lå parallelt med hovedsporet, forsatte ud i jorden bag trådhegnet, omkring 1987.
Jeg flyttede til Tilst i 1984,som lå lige op til Mundelstrup st. by, et godt sted at se på tog dengang. De fleste typer af tog kom kørende på den længdebanen, og i perioder var der endda rangering på sidesporet til læsserampen, vogne til det lokale Fuglsang savværk, og der var både MH og Ardelt som trækkraft.
MY 1104 Århus H 1977.
Foto: Georg Schmidt.
Mvh
Georg
MY 1144 ved Viby J 1973.
MY 1103 Esbjerg 1976.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
MV 1109 med tog 25 ved Viby J i 1973, det fremskudte signal foran Kongsvang er netop passeret.
MV 1109 Aarhus H 1973.
Aalborg 1976. 1109 netop ankommet med IC 127 lidt forsinket. MV 1144 holder klar med tog 945 videre mod Frederikshavn.
MV 1109 Aalborg 1976.
MV 1109 med IC 184 Aalborg 1976.
M v h
Georg
Var det normalt at bruge den fjerntliggende perron i Aalborg til nordgående tog i 1970'erne, eller gjorde man det kun når passagerne skulle skifte tog i denne retning?
PS: du skylder mig snart et nyt tastatur. Dine billeder fra 1970'erne giver savl ned i tastaturet...
Var det normalt at bruge den fjerntliggende perron i Aalborg til nordgående tog i 1970'erne, eller gjorde man det kun når passagerne skulle skifte tog i denne retning?
I min tidligere karriere har jeg været togbetjent og togfører i Aalborg og også tillidsrepræsentant for togpersonalet samme sted i midten af '80erne. I den egenskab "morede" jeg mig med at foreslå funktionsleder T, at man netop i forsinkelsestilfælde skulle tage tog ind i spor 3 og lade toget mod Frederikshavn afgå fra spor 4, hvilket også skete "en gang imellem".
Der kan argumenteres for og imod, og det blev der da også gjort fra funktionslederens side. Den skitserede fremgangsmåde gør det let for skiftende passagerer fra det ankommende forsinkede tog at skifte og der kan måske skæres et par minutter af forsinkelsen. Til gengæld skal de mange/flere, der skal fra Aalborg lokalt til stationer nord for Aalborg ned ad trappen fra spor 1, gennem perrontunellen og op ad trappen til spor 4 (dengang var der ikke elevatorer på Aalborg station) og på samme måde skal passagerer fra det forsinkede tog og som kun skal til Aalborg ned ad trappen fra spor 4, gennem perrontunellen og op ad trappen til spor 1. Endelig skal toget, der skulle have afgået fra spor 1, omrangeres til spor 4.
Tidligere var maksimal indkørselshastighed fra SI-signalet til spor 1 75 km/t og til spor 3 60 km/t. I dag er den 60 km/t til begge spor (det går den forkerte vej).
I dag anvendes spor 3/4 vist nok sjældent som skifte-mulighed i nordgående retning - det hele ordnes i spor 1 og ankommende tog ankommer i samme spor, som det afgående tog holder i. Vist nok fordi der i dag er tre tog pr. time mod syd fra spor 3/4 og kapaciteten derfor er mere udnyttet end tilbage i '70erne og '80erne, hvor der som oftest kun var ét tog i timen mod syd og det næsten altid fra spor 4. Ulempen ved at have to tog i spor 1 og med skift fra bagerste tog til forreste tog må (vel) være at det ankommende tog i spor 1 skal køre ind med lav hastighed (nogen kan sikkert fortælle nærmere).
Men mon ikke de nuværende trafikledere i kmp Aalborg generelt kan berette nærmere og jeg ved, at nogle af "de gamle rotter" fra '70erne og '80erne også læser med her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
Tak til Thomas for en rigtig god forklaring på forholdene i Aalborg. Man strøede ikke om sig med forbindelser til Vendsyssel dengang. Kun 2 minutters overgang fra IC 127 til tog 945 (14.43-14.45) som jo i praksis næsten ikke kan lade sig gøre, men måske for at holde IC-minuttallene mod nord. Næste forbindelse mod nord var først 16.38 med IC 137, så der har nok været fast ordre om at vente ved forsinkelse på 127 sydfra.
Herunder ser vi efterfølgende IC 131 rangere væk fra perronen fra sporet nærmest hovedbygningen, som efter min hukommelse også var det mest benyttede af nordgående IC-tog..
M v h
Georg
Mange tak til Georg og Thomas. Disse Fora besidder en viden, der overrasker mig positivt hver gang!
MY 1119 på Kh den 10/6 1967. Klokken er 15.05 så mon ikke det er tog 55.
Derefter S-tog til Hellerup hvor der ude på Ryvangs Alle stod mange mennesker.
Ups, det var nu egentlig parret der sad på bagsædet jeg ville fotografere, men fik i stedet den kongelige chauffør.
Mvh
Georg
God formiddag
Årsagen til de mange mennesker på Ryvangs alle er helt sikkert transport fra Amalienborg og til Fredensborg, her Store Krone, i anledning af et større bryllup netop overstået i Holmens Kirke. . Mon ikke passagerne enten var det nye brudepar eller de "normale" passagerer, Kongeparret?
Iøvrigt en rigtig hyggelig og minderig dag på mange måder! Der var tryk på i byen hele natten.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
M v h
Georg
Hvilket årstal er billederne fra?
Årstallet er 1974.
M v h
Georg
Årstallet er 1974.
Der holder også en designmalet MX 1013 på nabosporet, så lyder rigtigt (du har jo også taget billedet ).
Ja, designmalingen var jo i gang, så de vinrøde køretøjer skulle fotograferes.
Her passerer 1121 Tåstrup den 15/10 1974 hvor ellers på denne dato det store nummer var optagningen af 1114 nede fra Hvidovrevej. Billederne herunder er fra 15/10 1974.
M v h
Georg
Tænkt at perronen i Tåstrup var så pæn - omkring 1987 så den noget anderledes ud og idag minder en jordstribe mellem sporene om datiden.
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet