Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum og Biersted m.fl.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/9 2014, 17:50 (3742 dage siden)

Så er det tid til næste etape på FFJ.
Alle billeder er som nævnt sidste uge fra lørdag d. 29/3-1969 (trediesidste driftsdøgn).

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)





Sidste uges start: FFJ - Ålborg og Nørresundby (DSB)






Voerbjerg T
Banen går her næsten stik nord - her set mod syd med Nørresundby i baggrunden.
Til venstre går vejen over DSB-strækningen mod Brønderslev og til højre kan svagt anes en dæmning,
som må være sidesporet til den østlige del af Aalborg Lufthavn.
Det fik vi ikke taget billede af - måske har sporet været fjernet her i 1969 ?
[image]




Vadum
Banen går her i nordvestlig retning som første billede også er taget imod
[image]


Her var der også et sidespor mod Aalborg Lufthavn - startende fra den nordvestlige
ende af banegården og dernæst stik syd. Igen ingen billeder...
[image]


Stadig lidt sne i sporet og blæsende ser det også ud til at være...
[image]




Nørlang T
Set mod sydvest
[image]



[image]





Biersted
og indkørslen fra sydøst
[image]



[image]


og det hele set mod sydøst med den dejlige stangrække for linietelefonen
[image]


Gadesiden - foran pakhuset dagens transportmiddel
[image]
Alle fotos HBDS 19690329

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum og Biersted m.fl.

af Lars Henning Jensen, 4/9 2014, 21:29 (3742 dage siden) @ Holger Sørensen

Så er det tid til næste etape på FFJ.
Alle billeder er som nævnt sidste uge fra lørdag d. 29/3-1969 (trediesidste driftsdøgn).

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)


Sidste uges start: FFJ - Ålborg og Nørresundby (DSB)

Med fare for gentagelse: Atter billeder af høj både teknisk og kulturhistorisk kvalitet - måtte dit billedarkiv aldrig "gå tørt"!

I øvrigt er det pudsigt, at strækningen mellem Nørresundby og Vadum netop i denne uge er índviet som cyklesti; 45 år efter banens lukning og 41 år efter de første planer herom ...

vh
LH

Torsdagsbilleder - FFJ - Og EVP's Mascot ... ?

af Søndenfjords, 5/9 2014, 07:22 (3742 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]

Er det kanskesens den, der her holder ved stationen i Biersted ... tre dage før nedlæggelsen?

Torsdagsbilleder - FFJ - Og EVP's Mascot ... ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/9 2014, 10:11 (3741 dage siden) @ Søndenfjords

[image]


Er det kanskesens den, der her holder ved stationen i Biersted ... tre dage før nedlæggelsen?

-------------------

Hej Søndenfjords.

Mens jeg "graver" i kalenderen, kunne Du måske lige prøve at "zoome ind" på nummerpladen.:-)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=ffj-fjerritslev-frederikshavn-jernbane

[image]

.

Torsdagsbilleder - FFJ - Og EVP's Mascot ... ?

af Søndenfjords, 5/9 2014, 10:24 (3741 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mens jeg "graver" i kalenderen, kunne Du måske lige prøve at "zoome ind" på nummerpladen.:-)

Hmm, det hjalp desværre ikke ...
[image]

Torsdagsbilleder - FFJ - Og EVP's Mascot ... ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/9 2014, 12:10 (3741 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Erik V. Pedersen, 5/9 2014, 12:40

Mens jeg "graver" i kalenderen, kunne Du måske lige prøve at "zoome ind" på nummerpladen.:-)

Hmm, det hjalp desværre ikke ...
[image]

----------------------


Hej Søndenfjords.

Tak for svaret. Det havde jeg selv prøvet, og kendte derfor det kommende resultat. ;-)

Hvis jeg ikke vidste andet, ville jeg nok også selv have troet på det - Mascot´en ligner til forveksling, men . . .

Som Du (og andre) kan se på min "side": http://evp.dk/index.php?page=ffj-fjerritslev-frederikshavn-jernbane , var jeg på Biersted station d. 17. august 1963 og billederne fra Ryaa mod Aalborg blev taget den dag, hvor jeg først havde været på Hjørring-Løkken-Aabybro, HLA.

Jeg var ganske vist på nedlæggelsestur derop i marts 1969, men på grund af en noget kaotisk tur -Mascot´en voldte knuder flere gange på de tre/fire dage- var der ikke tid til Aabybro-Aalborg på denne tur (og dermed heller ikke Biersted :-) ).

[image]
EVP´s lille Mascot d. 30. marts 1969 for enden af (syd for) Hadsundbroen.

Den holder sikkert med motoren i gang -som jeg husker det. Den var "alvorligt syg" (det eneste den kunne, var at køre og bremse), og det skulle blive værre i løbet af dagen og mere de kommende dage. Når man endelig var langt væk hjemmefra, så væltede dårligdommene ud af den bil, man ellers var så godt tilfreds med og glad for. Tre forskellige ting måtte den på værksted for på de fire dage, turen varede.

Hjemme igen (dengang: Rødovre), kørte den "glad" videre uden problemer. :-)


Det blev der desværre heller ikke til Aalborg-Hvalpsund - AHJ af samme ovennævnte årsager.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=tfj---stationer

[image]

.

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum og Biersted m.fl. - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/9 2014, 21:18 (3741 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 5/9 2014, 21:59

Voerbjerg T
Banen går her næsten stik nord - her set mod syd med Nørresundby i baggrunden.
Til venstre går vejen over DSB-strækningen mod Brønderslev og til højre kan svagt anes en dæmning,
som må være sidesporet til den østlige del af Aalborg Lufthavn.
Det fik vi ikke taget billede af - måske har sporet været fjernet her i 1969 ?
[image]

Kære Holger

Som sædvanligt superlækre billeder. Sidesporet, der lå på fri bane og som hed Vadum Syd overlevede FFJ's nedlæggelse. Sidesporet blev umiddelbart før eller umiddelbart efter FFJ's nedlæggelse pr. 31. marts 1969 ændret til at ligge inden for Nørresundbys nordlige indkørselssignal og dermed ikke mere på fri bane.

Jeg har affotograferet dets akter på Landsarkivet for Nørrejylland men har endnu ikke haft tid til at gennemgå, sortere eller uploade akterne.

Edit: Jeg har ikke en eksakt dato for sidesporets nedlæggelse. Det var i hvert fald i brug i 1976, men sandsynligvis også senere. Måske Morten Flindt Larsen har nogle oplysninger?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum og Flyveplads Øst sidesporene

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2014, 23:01 (3740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for tiltroen, Thomas, men jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe med ret meget meget, da jeg kun har ret sparsomme oplysninger om disse spor.

Vadum Nord PrS. udgik fra selve Vadum station (der lå i km 42,8 fra Fjerritslev) og førte til den nordlige del af Flyveplads Vest (Fliegerhorst Aalborg West). Sporet blev åbnet for trafik i maj 1943 og nedlagdes sammen med FFJ i 1969.

Vadum Syd PrS. udgik fra den frie banelinje mellem Voerbjerg T. (km 48,0) og Nørresundby St. (km 50,4) og førte til den sydlige del af Flyveplads Vest. Før 1. januar 1954 blev vognladningsgods til og fra sporet ekspederet af Vadum station, derefter af Nørresundby station.

I km 48,9 mellem Voerbjerg T. og Vadum Syd krydsede et tipvognsspor i perioden fra 17. marts til 15. juni 1944 FFJ i niveau. Formålet med dette spor kender jeg ikke, men det har rimeligvis været et entreprenørspor.

Efter FFJ's nedlæggelse henlå det tidligere FFJ hovedspor fra Nørresundby til Vadum Syd og derfra videre ind på flyvepladsen, uden at være "tilgængeligt" rent tarifmæssigt, da FFJ jo var nedlagt. Sidesporet blev 23. maj 1971 optaget i DSB's godstariffer som Vadum Syd PrS. og fra 28.11.1972 oplyses det, at sporet udgår fra Nørresundby station, men det havde det nu gjort siden FFJ's nedlæggelse i 1969.

Jeg kan huske sidesporet fra mine jævnlige flyvninger mellem Aalborg og København i slutningen af 1970'erne, idet sporet krydsede Lufhavnsvej (ikke at forveksle med Ny Lufthavnsvej) umiddelbart inden den civile lufthavns store parkereringsplads. Der var en låge i trådhegnet for sporet, men selve sporet så meget tilgroet ud, og jeg tvivler stærkt på, at det nogensinde har været i brug efter 1969. På luftfotos fra 1954, som man kan finde på dette link, er sporet endnu i brug, komplet med jernbanetankvogne med flybrændstof henstående øst for Lufthavnsvej. Den militære brændstof-pipeline til flyvepladserne var endnu ikke anlagt. På luftfotografierne fra 1995 i samme link må sporet være taget op for nylig, idet ballastgruset er meget tydeligt. Vil man se detaljer om bygninger etc. i dag, kan Eniros kortdel anbefales (skråfotos).

Både før og efter 1945 havde flyvepladsen i perioder egne rangertraktorer.

Flyveplads Øst PrS. (Fliegerhort Aalborg Ost) lå søndenfjords, nordøst for Rørdal og udgik fra Cementfabrikken "Rørdal", hvis spor igen udgik fra Aalborgs havnebane. Som de to nordenfjords flyvepladsspor overgik sporet til Flyveplads Øst i 1945 til Forsvarsministeriet. De sidste rester af dette spor blev fjernet før 1951.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2014, 12:17 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet blev umiddelbart før eller umiddelbart efter FFJ's nedlæggelse pr. 31. marts 1969 ændret til at ligge inden for Nørresundbys nordlige indkørselssignal og dermed ikke mere på fri bane

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at ovenstående ikke er rigtigt. Jeg har kigget i mit arkiv og iler med at fastslå, at jeg er enig i, at hvad jeg skrev, ikke er korrekt. Vadum Syd sidespor lå indtil FFJ blev nedlagt 31. marts 1969 på fri bane mellem Nørresundby og Vadum.

Jeg fik rodet et projekt fra 20 år tidligere ind i mit skriv:

Den 4. januar 1949 rettede firmaet Dansk Durisol A.M.B.A. henvendelse til DSB's generaldirektorat. Firmaet havde produktion i en lejet hangar på Aalborg Flyveplads og man var utilfreds med, at FFJ kun rangerede på sidesporet hver 3. dag. Hvis sidesporet blev ændret, således at det fremover kom til at udgå fra Nørresundby station og rangeringen dermed blev overtaget af DSB, ville man kunne få daglig betjening.

10. banesektion i Aalborg udarbejdede en tegning over projektet og de samlede omkostninger blev opgjort til ca. 120.000 kr. Projektet blev aldrig gennemført, idet FFJ åbenbart ændrede sin betjening af sidesporet, således at Dansk Durisol A.M.B.A. blev "relativt tilfreds."

Når man dengang ikke bare flyttede I-signalet ud, således at det kom til at dække sidesporet, skyldes det måske, at man ville komme til at overskride den maksimale længde for trådtræk.

De samlede sagsakter kan findes på Landsarkivet for Nørrejylland i kasse TTDSB-100A BB-475. Et par af dem gengives nedenfor.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-475/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2014, 12:30 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

jeg tvivler stærkt på, at det nogensinde har været i brug efter 1969

Kære Morten

Tak for oplysningerne.

Sidesporet var i hvert fald i brug i 1976. Mellem Thistedvej og lufthavnen var der et sidespor til sidesporet. Her støbte et firma betonpiller (til pilotering?) og (en del af) disse blev afsendt på jernbanevogne. Jeg har desværre ingen billeder af sidesporet, men de nævnte transporter var jeg øjenvidne til.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2014, 13:17 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har desværre ingen billeder af sidesporet

.....men faldt over dette luftfoto fra 1972.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Luftfoto 1972 af Vadum Syd sidespor. Til højre Thistedvej. Vi ser her sidesporet til sidesporet. Der var kun sportilslutning i østenden umiddelbart vest for Thistedvej. Jeg ved ikke, om der nogensinde har været tilslutning i vestenden. Klik på billedet for lidt højere opløsning. Arkiv: geonord.flyfotoarkivet.dk.

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2014, 13:48 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Så korrigerer jeg gerne min formodning til, at jeg tvivler stærkt på, at den del af sidesproet, der lå inden for lufthavnshegnet, blev brugt efter 1969. Det var temmelig tilgroet, og jeg kan nu heller ikke rigtig forestille mig, hvad den del af sporet skulle have været brugt til, andet end at tjene som en slags NATO-beredskab HVIS....!

Fortsat god søndag og tak for luftfoto. Man fristes jo næsten til at erklære, at det (udover jernbanen) også viser kornmønstre udført af aliens, 30 år før dette blev en udbredt praksis i resten af verden (vistnok kun i Vesten, den vestlige verden).

Venlig hilsen

M:-)orten

Vadum Syd sidespor

af UTJ, 7/9 2014, 13:54 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af UTJ, 7/9 2014, 14:22

Kære Thomas,

Så korrigerer jeg gerne min formodning til, at jeg tvivler stærkt på, at den del af sidesproet, der lå inden for lufthavnshegnet, blev brugt efter 1969. Det var temmelig tilgroet, og jeg kan nu heller ikke rigtig forestille mig, hvad den del af sporet skulle have været brugt til, andet end at tjene som en slags NATO-beredskab HVIS....!

Fortsat god søndag og tak for luftfoto. Man fristes jo næsten til at erklære, at det (udover jernbanen) også viser kornmønstre udført af aliens, 30 år før dette blev en udbredt praksis i resten af verden (vistnok kun i Vesten, den vestlige verden).

Venlig hilsen

M:-)orten

Kornmønstre og jernbanemønstre. Mon ikke sidesporet har været en form for reserve for olieledningen NEPS, såfremt den blev afbrudt (både freds- og krigstid). I 1970'erne valgte man jo som bekendt også at fjerne jernbaneforbindelsen til f.eks. Karup.

NEPS

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2014, 13:55 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

jeg tvivler stærkt på, at den del af sidesproet, der lå inden for lufthavnshegnet, blev brugt efter 1969. Det var temmelig tilgroet, og jeg kan nu heller ikke rigtig forestille mig, hvad den del af sporet skulle have været brugt til, andet end at tjene som en slags NATO-beredskab HVIS....!

Kære Morten

Jeg er helt enig. Jeg mindes heller ikke at have set aktivitet på den del af Vadum Syd sidespor.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2014, 16:49 (3739 dage siden) @ UTJ

Jo, det er min absolutte formodning. Og sammenlignet med NEPS var Vadym Syd-sportet jo det rene NIPS. ;-)

Forstat god søndag herfra. Jeg skal ud og napse mig en bid brød!

M:-)rten

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum sidespor

af Mire ⌂, København, 7/9 2014, 19:20 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er lidt mere om Vadum side spor / foto Danmarks Miljøportal
[image]
afgrening fra Vadum station

og et mere
[image]
det er måske et spørgsmål om sporet har gået hele vejen rundt
om flyvepladsen som det kan ses på foto. ?

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum Syd

af Mire ⌂, København, 7/9 2014, 19:32 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her et foto fra omkring Vouergård med sidespor til lufthavn syd
[image]
bemærk der er nedlagte spor øverst i foto måske tipvogne.

[image]
og her ender Vouergård sidesporet i lufthavnen. Bemærk der er
yderlig et sidespor og måske bygninger til vogne ect.

Avatar

Vadum Nord sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2014, 20:10 (3739 dage siden) @ Mire

Her er lidt mere om Vadum side spor / foto Danmarks Miljøportal
[image]
afgrening fra Vadum station

og et mere
[image]
det er måske et spørgsmål om sporet har gået hele vejen rundt
om flyvepladsen som det kan ses på foto. ?

Det viste spor er Vadum Nord sidespor, der udgik fra Vadum station.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Tyske sidespor til Aalborg Flyveplads Vest. Udateret. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
Vadum Syd Sidespor - udgik fra fri bane Nørresundby-Vadum. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
Vadum Nord Sidespor - udgik fra Vadum station. Klik på billedet for højere opløsning.

Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-462/Thomas Boberg Nielsen.

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum sidespor

af Gert, Aalborg, 7/9 2014, 21:18 (3739 dage siden) @ Mire

Det viste spor ser ud til at passe med at gå til fly-standpladserne med hydrantanlæg. Flybrændstof og ammunition kom primært pr. bane. Vest for Aabybro - lige nord for hvor vejen til Fjerritslev går fra mod vest, lå det man kaldte Munidorf - et landsbyudseende ammunitions depot med egen jernbane til flyvestationen.
Jeg har desværre p.t. udlånt min bog om flyvestationen i den tyske tid. Der er der kort og meget andet.

Gert

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum Syd

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2014, 22:21 (3739 dage siden) @ Mire

Meget interessant, Mire. Det spor havde jeg helt glemt. Men jeg har naturligvis gravet videre: Jeg har registreret Voerbjerg PrS. som anlagt i 1954/55 og ibrugtaget for trafik 1. februar 1955. Det spor, som du betegner som 'Vouergård', findes ikke officielt under det navn hos banerne, og Hvorupgård station havde intet med sporet at gøre; den lå små 5 kilometer længere mod nordøst på DSBs's strækning mod Hjørring.
Navnet 'Voerbjerg' dukker hos mig først op efter nedlæggelsen af FFJ og da som PrS. for A/S Dansk Durisol, fra 1. august 1963 for Tectum AmbA, mens Flyvevåbnets spor fortsat hedder Vadum Syd. Ekspedition af sendinger blev både for Voerbjerg og Vadum Syd foretaget af Nørresundby (Aalborg) station.
Fra 1969 til 1972 er Voerbjerg S. (= det gamle FFJ-hovedspor + Vadum Syd-sporet)udgående fra DSB's hovedspor mellem Nørresundby og Hvorupgård St. Fra 28. november 1972 er Voerbjerg-sporet beliggende på Nørresundby station, da stationen denne dag ibrugtog sit relæsikringsanlæg, så da må I-signalet være blevet udflyttet. I praksis må Voerbjerg S. fra 1969 have været betragtet som "stamsporet" (hvilket jeg også svagt erindrer, at Peer Thomassen engang har fortalt mig), mens Vadum Syd PrS (lufthavnen) betragtedes som et stikspor fra Voerbjerg-sporet ind på lufthavnsområdet. Om sporet har heddet Voerbjerg i FFJ-tiden, har jeg aldrig set noget op i arkiverne, så jeg er naturligvis interesseret i dokumentation herfor.
Kan det i øvrigt tænkes, at DSB's rangermaskiner i årene 1955-1969 har betjent såvel Durisol/Tectum og Vadum Syd (Lufthavnen) via FFJ? FFJ har jo ikke haft megen interesse i at udføre en sådan betjening (jf. hver 3. dag). Eller har man holdt strengt på opgavefordelingen banerne imellem?


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2014, 22:42 (3739 dage siden) @ Mire

Det har der ikke været. Vadum Nord- og Vadum Syd-sporene dækkede særskilte områder i henholdsvis den nordlige (hele tiden militær) og sydlige (efter krigen både civil og militær) del af lufthavnen. Mellem de to områder ligger det store område med start- og landingsbaner, som strækker sig helt ned til Limfjorden, og dernede havde man ikke behov for at bruge penge og spormaterialer på jernbaneanlæg; der var jo en udmærket forbindelse mellem Vadum Nord og Vadum Syd via FFJ.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 02:17 (3739 dage siden) @ Mire

Her et foto fra omkring Vouergård med sidespor til lufthavn syd
[image]
bemærk der er nedlagte spor øverst i foto måske tipvogne.

[image]
og her ender Vouergård sidesporet i lufthavnen. Bemærk der er
yderlig et sidespor og måske bygninger til vogne ect.

Det sidespor, vi ser her, er Vadum Syd sidespor. Det øverste billede viser sporets tilslutning til FFJ på fri bane mellem Nørresundby og Vadum. Det nederste billede viser sporets forløb på Aalborg Flyveplads Vest.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Vadum Syd sidespor og Voerbjerg sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 02:37 (3739 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I praksis må Voerbjerg S. fra 1969 have været betragtet som "stamsporet" (hvilket jeg også svagt erindrer, at Peer Thomassen engang har fortalt mig), mens Vadum Syd PrS (lufthavnen) betragtedes som et stikspor fra Voerbjerg-sporet ind på lufthavnsområdet. Om sporet har heddet Voerbjerg i FFJ-tiden, har jeg aldrig set noget op i arkiverne, så jeg er naturligvis interesseret i dokumentation herfor

Kære Morten

Vadum Syd sidespor og Voerbjerg sidespor er to forskellige sidespor, som ikke har noget med hinanden at gøre.

Vadum Syd sidespor lå på fri bane mellem Nørresundby og Vadum på FFJ. Da FFJ blev nedlagt 31. marts 1969, blev sidesporet en del af Nørresundby stations spornet.

Voerbjerg sidespor lå på fri bane mellem Nørresundby og Hvorupgård på DSB. Da Nørresundby fik nyt relæsikringsanlæg 28. november 1972, blev Nørresundbys I-signal flyttet mod nord, således at sidesporet blev en del af Nørresundby stations spornet.

På nedenstående kort er Vadum Syd sidespor markeret med rød cirkel og Voerbjerg sidespor er markeret med grøn cirkel.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Avatar

Vadum Syd sidespor - Aalborg Flyveplads Vest

af Mire ⌂, København, 8/9 2014, 07:30 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Her et udsnit mere - det kan ses at der på et stykke har været "fælles kørsel" med
tipvogne- luftfoto er fra ca 1945
[image]
For god orden skyld så viser jeg bare det sidste af sporet på Aalborg Flyveplads Vest
hvar man kan se det går noget længere ned end ellers vist.

Avatar

Vadum Nord sidespor og Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 14:53 (3738 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ole M. Nielsen har været så venlig at stille tre Guldbæk-billeder til rådighed for tråden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Nordenden af Vadum station set mod nord 10. marts 1969. Vadum Nord sidespor ses bag lygtepælen til venstre. Klik på billedet for lidt højere opløsning. Fotograf: J. Guldbæk Christensen. Arkiv: Jydsk Model Jernbane Klub.

[image]
Nordenden af Vadum station set mod nord 10. marts 1969. Som ovenfor men optaget lidt længere mod nord. Vadum Nord sidespor ses til venstre. Klik på billedet for lidt højere opløsning. Fotograf: J. Guldbæk Christensen. Arkiv: Jydsk Model Jernbane Klub.

[image]
Vadum Syd sidespor set mod nord 10. marts 1969. Til højre DSB-sporet Nørresundby-Hvorupgård. Klik på billedet for lidt højere opløsning. Fotograf: J. Guldbæk Christensen. Arkiv: Jydsk Model Jernbane Klub.

Vadum Syd sidespor

af Børge Sundahl, 8/9 2014, 17:16 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når nu vi er ved diverse sidespor omkring Aalborg Lufthavn og Nørresundby, er så slet ingen der tilfældigvis har foto af Voerbjerg S på DSB?
Mvh Børge

Avatar

Voerbjerg sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 18:49 (3738 dage siden) @ Børge Sundahl

Når nu vi er ved diverse sidespor omkring Aalborg Lufthavn og Nørresundby, er så slet ingen der tilfældigvis har foto af Voerbjerg S på DSB?

Kære Børge

Jeg nåede aldrig at få fotograferet sidesporet; men jeg har klippet og klistret lidt.

Klik på billedet for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Voerbjerg sidespor 1971. Sidesporet grener fra DSB-strækningen Nørresundby-Hvorupgård i billedets nederste venstre hjørne, hvor vi vest for DSB-strækningen Nørresundby-Hvorupgård ser det tidligere FFJ-strækningsspor Nørresundby-Vadum. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: http://geonord.flyfotoarkivet.dk/

Avatar

Vadum Syd sidespor og Voerbjerg sidespor + Flyveplads Øst

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/9 2014, 22:27 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Vadum Syd sidespor og Voerbjerg sidespor er to forskellige sidespor, som ikke har noget med hinanden at gøre."

Kære Thomas,

Så blev jeg sat nogle ting på plads i min forståelse af forholdene på stedet. Herligt! :-) Tusind tak! :-) Min misforståelse udspringe af, at Durisol så har haft to spor; både stiksporet til Vadum Syd PrS., som FFJ var lidt valne med at betjene, og Voerbjerg PrS. på Ns-Fh strækningen.

Efter nedlæggelsen af FFJ og fjernelsen af hovedsporet Vadum Syd-Vadum må Vadum Syd PrS.s tilslutning jo dog så alt andet lige have "ændret placering" fra at udgå fra fri bane mellem Nørresundby og Voerbjerg T. til at udgå fra Nørresundby St.

Nu mangler vi jo så blot, at EVP's Morris Mascot bliver spottet på et af luftfotografierne i tråden. ;-) :-P

Er der forresten nogen, der har set - ikke et billede af Tordenskiold, men - et billede af Flyveplads Øst PrS. ved Rørdal. Jeg har ikke, men alle gode kræfter er jo samlet her i "herreværelset", så måske...?

De bedste hilsner

Mo:-Drten

Avatar

Flyveplads Aalborg Øst sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 22:43 (3738 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er der forresten nogen, der har set - ikke et billede af Tordenskiold, men - et billede af Flyveplads Øst PrS. ved Rørdal. Jeg har ikke, men alle gode kræfter er jo samlet her i "herreværelset", så måske...?

Kære Morten

Jeg tog på et tidspunkt kontakt til Aalborg Portland, der var så venlige at give mig lov til at vise det luftfoto, som ses her:

http://www.havnebaner.dk/home/aalborg/7-flugplatz-aalborg---ost

Men "rigtige" jernbanebilleder har jeg aldrig set nogle af.

Bedste hilsner

Thomas

Flyveplads Aalborg Øst sidespor

af Gert, Aalborg, 8/9 2014, 23:18 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er udgivet 3 "bøger" i form af 3 ringbind omhandlende stort set alt hvad der er værd at vide om de 3 tyske flyvepladser i Aalborg området: "Flugplatz Aalborg West", "Flugplatz Aalborg Ost" og "Flugplatz Aalborg See".
Jeg har alle 3 men lige pt er de 2 udlånt.
De er udgivet af A.C. Johansen, som - så vidt jeg ved - desværre ikke er mere. De er udgivet i omkring 100 eksemplarer hver.

Disse bøger indeholder kopier af alle de gamle tyske kort, tegninger og beskrivelser, herunder alle jernbanespor, normalspor og lokale smalsporsbaner.
Der var ingen jernbaneforbindelse til "Aalborg See"

Gert

Avatar

Flyveplads Aalborg Øst sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 23:26 (3738 dage siden) @ Gert

Der er udgivet 3 "bøger" i form af 3 ringbind omhandlende stort set alt hvad der er værd at vide om de 3 tyske flyvepladser i Aalborg området: "Flugplatz Aalborg West", "Flugplatz Aalborg Ost" og "Flugplatz Aalborg See".
Jeg har alle 3 men lige pt er de 2 udlånt.
De er udgivet af A.C. Johansen, som - så vidt jeg ved - desværre ikke er mere. De er udgivet i omkring 100 eksemplarer hver.

Disse bøger indeholder kopier af alle de gamle tyske kort, tegninger og beskrivelser, herunder alle jernbanespor, normalspor og lokale smalsporsbaner.
Der var ingen jernbaneforbindelse til "Aalborg See"

Gert

Jeg har på et tidspunkt affotograferet udvalgte dele af ringbindet "Flugplatz Aalborg Ost", hvori der dog ikke er fotografier af sidesporet - bortset fra et enkelt i ikke-gengivelsesværdig kvalitet.

Jeg har en formodning om, at jeg i løbet af et par år på Landsarkivet for Nørrejylland når frem til kasserne med private sidespor. Men om sidesporet til "Flugplatz Aalborg Ost" er at finde der, ved jeg ikke. Der er næppe fotografier at finde; men forhåbentligt er der en ordentlig sporplan.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Flyveplads Aalborg Øst sidespor ( Nr Sundby svævebane )

af henning h087 ⌂, Græsted, 8/9 2014, 23:31 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

sent godaften mine herrer :-)

jeg har jo fulgt med i snakken om disse sidespor - som jeg desværre ikke har sporplaner af ( det har jeg så nu ) :-)

men jeg var inde og kigge på Nørresundby sporplanen - idet der jo udgår sidespor til cementfabrikken derfra - og ---- det havde jeg så ikke lagt mærke til før - at der har gået en svævebane over Nørresundby sporterræn - har den haft forbindelse med cementfabrikken og havnen mon ????? - og vides noget mere om denne svævebane ??

Nørresundby 1949
[image]

udsnit lagt ned
[image]

mvh
henning h087

Avatar

Dansk Andels Cementfabrik - Nørresundby - svævebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 23:35 (3738 dage siden) @ henning h087

men jeg var inde og kigge på Nørresundby sporplanen - idet der jo udgår sidespor til cementfabrikken derfra - og ---- det havde jeg så ikke lagt mærke til før - at der har gået en svævebane over Nørresundby sporterræn - har den haft forbindelse med cementfabrikken og havnen mon ????? - og vides noget mere om denne svævebane ??

Kære Henning

Ja, kridtet fra kridtgraven blev transporteret fra kridtgraven til cementfabrikken på svævebanen. Jeg har ingen billeder af den; men jeg kan huske, at jeg som barn har set den i aktion, når vi i bil passerede under den på Thistedvej.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Dansk Andels Cementfabrik - Nørresundby - svævebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 23:40 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

men jeg var inde og kigge på Nørresundby sporplanen - idet der jo udgår sidespor til cementfabrikken derfra - og ---- det havde jeg så ikke lagt mærke til før - at der har gået en svævebane over Nørresundby sporterræn - har den haft forbindelse med cementfabrikken og havnen mon ????? - og vides noget mere om denne svævebane ??


Ja, kridtet fra kridtgraven blev transporteret fra kridtgraven til cementfabrikken på svævebanen. Jeg har ingen billeder af den; men jeg kan huske, at jeg som barn har set den i aktion, når vi i bil passerede under den på Thistedvej.

[image]
Luftfoto 1971. Arkiv: http://geonord.flyfotoarkivet.dk/

Vadum Syd sidespor og Voerbjerg sidespor

af Georg Schmidt, 9/9 2014, 00:34 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra togplan 8 1966.

[image]
[image]

[image]

Mvh
Georg

Vadum Nord sidespor og Vadum Syd sidespor

af Lars Nilsson, 9/9 2014, 17:55 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og her samme scene 22 år og nogle måneder senere.
Mvh
Lars Nilsson
[image]

Vadum Nord sidespor

af Krabsen, 9/9 2014, 20:40 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Se også..

http://www.geocaching.com/geocache/GC3AEC2

Billed nr. to - det med farverne - må vise om ikke sidesporet, så i al fald traceen.

Forløbet kan stadig følges gennem Vadum by som et skævt skel mellem grundene..

De mange ens småhuse bag afholdshotellet er helt væk og afløst af villaerne på Taksvej.

Vadum Syd sidespor

af Lars Nilsson, 9/9 2014, 21:20 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I 1991 var et par "skyggefolk" også længere ud at sidesporet. Først hvor det krydser Lindholm Å og siden ude ved "sidesporet til sidesporet" hvor skiftet anes i græsset. Vejen i baggrunden er Thistedvej.
Mvh
Lars Nilsson

[image]

[image]

Vadum Syd sidespor

af Lars Nilsson, 9/9 2014, 22:36 (3737 dage siden) @ Lars Nilsson

Fik gravet lidt mere i hukommelsen og gemmerne - og her er så "Sidesporet til Sidesporet" tilbage i september 78, men det ser nu ud til at man har læsset beton elementer på "hovedsidesporet". Synes jeg kan huske noget med at elementerne blev brugt i forbindelse med bygningen af Vejle Broen ?
Mvh
Lars Nilsson

[image]

Voerbjerg sidespor

af Lars Nilsson, 9/9 2014, 22:43 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas og Co.
Nu jeg var i gang med at rode fandt jeg dette "blå" billede, hvor du da kan se skiftet til sidesporet. Mz1445 blev fanget her i august 84 - det ser ud til at fabrikken bagved er lukket og skiltene taget ned.
Mvh
Lars Nilsson
[image]

Avatar

Vadum Syd sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/9 2014, 23:21 (3737 dage siden) @ Lars Nilsson

Fik gravet lidt mere i hukommelsen og gemmerne - og her er så "Sidesporet til Sidesporet" tilbage i september 78, men det ser nu ud til at man har læsset beton elementer på "hovedsidesporet". Synes jeg kan huske noget med at elementerne blev brugt i forbindelse med bygningen af Vejle Broen ?
Mvh
Lars Nilsson

[image]

Kære Lars

Genialt billede, der jo fortæller alt. Jeg er enig med dig i, at det må være Vejle Fjord-broen der var aftager af betonelementerne.

Bedste hilsner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak