Signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation
Under henvisning til DJK´s bog "Lollandsbanen 1874 - 1999" og "Danmarks Jernbaner 1960 - 1969" af Tom Lauritsen, kan oplyses, at Nagelsti var en sikringsteknisk station, betjent af Lollandsbanens personale.
Togene på Nystedstrækningen kunne udveksle passagerer, idet der var perron på denne strækning lige efter afgreningen. I 1999 oprettede Lollandsbanen, Øster Torreby trinbræt samme sted som hvor Nagelsti lå.
Et ældre foto i DJK bogen viser at stationen var forsynet med to dobbeltarmede vigesignaler (et gældende for hver bane), og et nyere foto i Tom´s bog viser at der i 1965 var opsat daglyssignaler.
Mange tak for dit svar, Poul.
Ser ud til at biblioteket (i første omgang) skal have et besøg
Men det kommer bag på mig at det var Lollandsbanens personale der passede tjansen.
Primært fordi bygningen jo er i SNNB stil, men også fordi Lollandsbanen jo i forvejen havde et vogterhus på stedet.
Jeg var selv forbi Nagelsti ifb. med et par dage øst for Storebælt i min sommerferie
http://www.danskestationer.dk/snnb/nagelsti.php