Fra Struer til Langå i 1979

af Kai Bayer, 19/8 2014, 18:58 (3831 dage siden)

Tak for den flotte respons og diskussion under mit sidste indlæg fra 70'erne.

Nu er jeg kommet i den "heldige" situation, at min pensionisttilværelse atter er blevet afbrudt - efter eget ønske - og jeg er næsten fuldtids tilbage på min dejlige arbejdsplads gennem 41 år. Det begrænser tiden til at skanne de gamle negativer, men jeg er faktisk næsten færdig med DSB-delen.

Selvom jeg har ført en liste over optagelserne, kan jeg se, at der er fejl og udeladelser i mine fotolister. Derfor må I bære over med evt. fejloplysninger om de up-loadede fotos. Jeg håber, at I i givet fald kan hjælpe med at rette og stedfæste mine optagelser korrekt. Det vil jeg være taknemlig for !

I juli 1979 tog jeg fra Struer til Langå. Her kommer en række fotos fra turen. Vi starter i Handbjerg, og jeg skal beklage, at kvaliteten ikke er i top.[image]

Næste station på strækningen er Vinderup, hvor der var trafik og liv på stationen.[image]
[image]
[image]
[image]

Så kommer jeg i tvivl om de næste to stationer, som var Hvidemose og Rønbjerg. Jeg prøver et gæt. Og starter med Hvidemose.[image]
[image]

Så kom Rønbjerg.
[image]
[image]

Jeg har ikke fotos fra Skive, så her kommer Højslev.
[image]

Og Stoholm ?
[image]

Sparkær station har jeg desværre ikke fotos af, men her kommer - tror jeg - Ravnstrup nedlagte station.
[image]
[image]
[image]

Jeg har ikke fotos fra denne tur fra Viborg station. Derfor er næste station Rødkærsbro. (Tror jeg).

[image]
[image]
[image]
[image]

Jeg har ikke fotos fra Tange trb., så næste station er Bjerringbro. Jeg synes, at der ser lidt ubebygget ud ved stationen, så jeg håber ikke, at jeg har taget fejl!
[image]
[image]
[image]

Og Ulstrup - tror jeg.
[image]
[image]

Vi slutter turen i Langå. Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer - og om jeg har ramt rigtigt:-)
[image]

Fra Struer til Langå i 1979

af Kai Bayer, 19/8 2014, 19:01 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

Oh, jeg har lagt nogle af Holgers fotos ind i min serie. Det må du undskyld, Holger.

Jeg er meget glad for at have dine fotos i min samling, men du må ikke tro, at jeg vil gøre dem til mine egne !

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2014, 19:45 (3831 dage siden) @ Kai Bayer
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 19/8 2014, 20:09

[image]

Kære match

Endnu engang mange tak for at du vil dele dine billeder med os.

Jeg iler med mit bidrag til fælles "kvalitetssikring" af stedsangivelserne:

Ovenstående billede er ikke fra Bjerringbro. Så vidt jeg kan se, må det være fra Kolind, hvor Drasbeks Hotel lå over for stationen. Bogstavet "D" i "Drasbek" må være faldet ned:-D.

Bedste hilsner

Thomas

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Kai Bayer, 19/8 2014, 21:02 (3831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Tak for hjælpen. Kolind ligger nu i den rigtige mappe - nemlig Randers-Ryomgård-Århus-Ryomgård og Ryomgård-Grenå, som jeg snart vil præsentere jer for.

Her kommer til gengæld et par stationer, som kunne ligger på Struer-Viborg strækningen. Kunne det være Rønbjerg [image]
[image]

Og hvor ligger disse stationer ?
[image]
[image]
[image]
[image]

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Muncken, 19/8 2014, 21:27 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

Hej Match

Et gæt paa de 2 første ukendte

1: Hvidbjerg på vej til Thisted fra Struer
2: Engesvang på vej til Herning fra Silkeborg


Mvh Torben Munck

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/8 2014, 21:30 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

:-)

god aften Match

herlige billeder fra en svunden tid og fra dengang en station stadig lignede en station. - og verden stadig ikke var gået af lave.!!

ville derfor gerne spørge om jeg må bruge dine billeder på www.rundremisen.dk (betinger registrering og log-in) som supplement til sporplaner, bygninger, sikring, mm, som jeg lægger i arkivet derinde ?
Sammen med Holgers, Georgs og mange andres foto vil det jo give et indtryk igennem tiderne af en stations udseende.

og selvfølgelig med fuld kreditering ( match ?? eller )

med venlig hilsen
henning h087

Fra Struer til Langå i 1979 - hvidbjerg og Engesvang

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/8 2014, 21:48 (3831 dage siden) @ Muncken

:-)

Hvidbjerg sporplan 1951
[image]


Engesvang sporplan 1944
[image]

mvh
henning h087

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Jaer, Aarhus, 19/8 2014, 22:31 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

Kære Thomas

Tak for hjælpen. Kolind ligger nu i den rigtige mappe - nemlig Randers-Ryomgård-Århus-Ryomgård og Ryomgård-Grenå, som jeg snart vil præsentere jer for.

Her kommer til gengæld et par stationer, som kunne ligger på Struer-Viborg strækningen. Kunne det være Rønbjerg [image]
[image]

Det ligner nu mere Hjerm.

Er du i øvrigt sikker på, at billederne er fra 1979? På langt de fleste er der afgangssignaler på stort set alle perroner, og det signal udgik med SR 75.

/Jan

Fra Struer til Langå i 1979 - Tange 3 foto

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/8 2014, 22:32 (3831 dage siden) @ henning h087

Hej match.

Dejlige billeder du har bragt også denne gang.

Det er OK du har brugt nogle af mine billeder.

Jeg vil så godt hjælpe med 3 billeder fra Tange den 22. oktober 1969.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]



[image]



[image]

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 19/8 2014, 22:35 (3831 dage siden) @ Kai Bayer
redigeret af Jørgen Schwartz, 19/8 2014, 22:50

Det første billede fra Ulstrup du viser er fra Rindsholm. Det andet er ganske rigtigt fra Ulstrup. På begge billeder er MR'en på vej mod Langå.

Billederne fra Hvidemose og Rønbjerg er alle fire fra Rønbjerg. De er taget i retning mod Skive.

Mvh Jørgen

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/8 2014, 22:46 (3831 dage siden) @ Jaer

Det er rigtigt hvad Jaer skriver - det er Hjerm. Markant (desværre nedrevet) bygning der lå med gavlen helt ud til vejoverskæringen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Poul Andersen, 19/8 2014, 23:04 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

Billede 5 : Durup.

Mvh.
Poul.

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af T. Rithmester @, Struer, 19/8 2014, 23:28 (3831 dage siden) @ Kai Bayer

Her kommer til gengæld et par stationer, som kunne ligger på Struer-Viborg strækningen. Kunne det være Rønbjerg [image]
[image]

Ligner for mig Hjerm set i retning mod Holstebro.

[image]

Er ganske rigtigt Hvidbjerg station set i retning mod Thisted.

[image]

Må være Aulum set i retning mod Holstebro.

[image]

Ser for mig ud som Durup set i retning mod Glyngøre.

Fra Struer til Langå i 1979 - Hjerm, Aulum og Durup

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/8 2014, 23:45 (3831 dage siden) @ T. Rithmester

:-)

Hjerm 1964

[image]


Aulum 1955

[image]


Durup 1951
[image]

mvh
henning h087

Fra Struer til Langå i 1979

af metrohenrik, 20/8 2014, 07:26 (3830 dage siden) @ Kai Bayer

Når jeg ser billeder som disse fra 60 og 70'erne, bliver jeg altid slået af at se de pænt vedligeholdte stationer. Ingen graffiti, lige perronkanter, overgangsfliser der ligger plant, ingen affald, ingen ukrudt i sporene, ingen revner i asfalten, pæne bede, hele ruder, jeg kunne blive ved. Betalte man virkelig så meget mere i skat dengang, så der var råd, eller betalte vi bare mennesker for at lave noget, i stedet for som nu, ikke at lave noget..
Nå det blev politisk til sidst, det var ikke meningen.

Flotte billeder.

Henrik

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 20/8 2014, 07:33 (3830 dage siden) @ Kai Bayer

Og Stoholm ?
[image]

Det er Tvis (i sydenden) med tog mod Holstebro.

Mvh Jørgen

Fra Struer til Langå i 1979

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2014, 09:18 (3830 dage siden) @ metrohenrik

Hej Henrik hvor har du ret, på den tid var der personale til stede lokalt ofte døgnet rundt.
I Kokkedal kom stationsmesteren ud og rev foran sin bolig hvis man skulle være så uforsigtig at træde i gruset. Altankasser med tallerkensmækkere på signalkarnappen og en portør der var på perronen når et gennemgående tog skulle passere fra Helsingør, og ved rejsegodsvognen ved hvert tog. Hvis vi fulgte gæster til toget om aftnen var man knapt nået ud gennem lågen før den fungerende slukkede lyset på perronen.
Det har også slået mig hvor ryddet der var ikke en skilteskov etc "åbne stationslandskaber".
Den lokale mester/forstander betragtede det som sin station og der var personale til at udføre arbejdet. Det var det nære samfund der stadig eksisterede.
Stationsforstander Knoblau i Nivå behøvede bare vise sig på perronen hvis vi skolebørn blev for vilde på den anden perron mens vi ventede på 14.19, eller lidt værre 12.19 om lørdagen.
Jeg har valgt at lave en del af mit meget lille hylde anlæg i nutid, men er selvfølgelig stødt på problemet med at der skal være græs overalt også i sporet, skal jeg bide i det sure æble og lave realistisk svineri med graffiti. Skal mine lok patineres sådan her:
[image]
- nej der er grænser for hvor realistisk jeg vil være, jeg ville simpelthen ikke kunne leve med et graffitivandaliseret lok på min bane. Jeg har jo oplevet at de var splinternye engang.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 20/8 2014, 10:13 (3830 dage siden) @ Kai Bayer

[image]

Løve station

Mvh Jørgen

Fra Struer til Langå i 1979

af henrik nielsen, 20/8 2014, 11:29 (3830 dage siden) @ Kai Bayer

Hej Match og alle de Herrer her i indlægget. Det nogle meget fine billeder i har lagt ud, også her i dette indlæg. Er det ok at jeg tager de kopier til Bjerringbro Modeljernbaneklub som vi kan bruge til vores anlæg. Med behørig kreditering af billederne selvfølgelig. Venlig hilsen Henrik Bjerringbro.

Avatar

Fra Struer til Langå i 1979

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/8 2014, 12:27 (3830 dage siden) @ metrohenrik

Betalte man virkelig så meget mere i skat dengang, så der var råd, eller betalte vi bare mennesker for at lave noget, i stedet for som nu, ikke at lave noget..

Nej, der gjorde man ikke, men en banearbejder skulle ikke have 3-4 farveTV ihjemmet, et par computere med Internetadgang og 3- 4 charterrejser om året, bil og sommerhus. Så han kunne klare sig med en meget mindre løn.

Fra Struer til Langå i 1979

af Svend, Storkøbenhavn, 20/8 2014, 13:33 (3830 dage siden) @ metrohenrik

Når jeg ser billeder som disse fra 60 og 70'erne, bliver jeg altid slået af at se de pænt vedligeholdte stationer. Ingen graffiti, lige perronkanter, overgangsfliser der ligger plant, ingen affald, ingen ukrudt i sporene, ingen revner i asfalten, pæne bede, hele ruder, jeg kunne blive ved. Betalte man virkelig så meget mere i skat dengang, så der var råd, eller betalte vi bare mennesker for at lave noget, i stedet for som nu, ikke at lave noget..

Der var bare flere mennesker ansat ved jernbanen dengang - og vi taler ikke om akademikere i centrale kontorer men om medarbejdere (og chefer) ude omkring, som så en ære i at holde tingene så pæne som mulige, herunder vedligeholde ......

Fra Struer til Langå i 1979

af Kai Bayer, 20/8 2014, 14:25 (3830 dage siden) @ henrik nielsen

Hej Henrik

Det er du meget velkommen til at gøre. Mit navn er Kai Bayer.

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af Kai Bayer, 20/8 2014, 14:26 (3830 dage siden) @ henning h087

Hej Henning

Det er du velkommen til at gøre. Mit navn er Kai Bayer.

Fra Struer til Langå i 1979 - Kolind

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/8 2014, 15:40 (3830 dage siden) @ Kai Bayer

:-)

Hej Kai

jeg siger mange tak

mvh
henning h087

Fra Struer til Langå i 1979

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2014, 21:41 (3830 dage siden) @ Svend

Ja man brød sig til og med om at vaske endedørene på begge BS før de blev koblet sammen i Langå, så passagerer (en moderne form for rejsende hos dsb) ikke fik snavs på tøjet.
Billedet er taget i april 1976.

[image]

Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen.

Fra Struer til Langå i 1979 Rindsholm og Ulstrup 1970

af Holger Sørensen, Hedehusene, 22/8 2014, 16:42 (3828 dage siden) @ Kai Bayer

Nu har vi med interessante billeder været en tur på Struer - Langå banen (med nogle sidespring).

Afslutningsvis fra min side kommer der nogle billeder af stationerne Rindsholm og Ulstrup.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]
Rindsholm, 21. okt. 1970.


[image]

[image]

[image]

[image]
Ulstrup, 20. okt. 1970.

Samtlige fotos: Holger B.D. Sørensen.

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak