Signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation
Er der nogen der ved hvordan det forholdte sig med signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation? Skulle "skiftevogteren" ud i al slags vejr og stille sporet?
Er der nogen der ved hvordan det forholdte sig med signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation? Skulle "skiftevogteren" ud i al slags vejr og stille sporet?
Er der nogen der ved hvordan det forholdte sig med signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation? Skulle "skiftevogteren" ud i al slags vejr og stille sporet?
Nej, kun i solskin - når det regnede, blev toggangen indstillet
Spøg til side; "sådan er det jo" udtalte et kendt radikalt regeringsmedlem for nylig, og det har sikkert også været gældende dengang. Jernbanens folk har altid måttet trodse vejrets uvæsen, og det må de stadigvæk (selv om nogle prøver med de allermest syge undskyldninger for at slippe ... )
Mvh
LH
Er der nogen der ved hvordan det forholdte sig med signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation? Skulle "skiftevogteren" ud i al slags vejr og stille sporet?
Nej, kun i solskin - når det regnede, blev toggangen indstillet
Touché
Men hvordan forholdt det sig i praksis når fx. toget kom fra SNNB siden med retning mod Nykøbing Falster, var der så et signal der viste stop for Lollandsbanen ? Det må der vel næsten have været.
Det samme gælder vel med tog med retning mod Nysted, her må det jo igen kræve et signal der viser stop for Lollandsbanen med retning mod Nykøbing Falster ?
Når Lollandsbanen kørte på strækningen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti, var det så der afløbssporet på SNNB kom ind i billedet ?
Er der nogen der ved hvordan det forholdte sig med signalforhold ved Nagelsti forgreningsstation? Skulle "skiftevogteren" ud i al slags vejr og stille sporet?
Nej, kun i solskin - når det regnede, blev toggangen indstillet
Touché
Men hvordan forholdt det sig i praksis når fx. toget kom fra SNNB siden med retning mod Nykøbing Falster, var der så et signal der viste stop for Lollandsbanen ? Det må der vel næsten have været.
Det samme gælder vel med tog med retning mod Nysted, her må det jo igen kræve et signal der viser stop for Lollandsbanen med retning mod Nykøbing Falster ?
Når Lollandsbanen kørte på strækningen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti, var det så der afløbssporet på SNNB kom ind i billedet ?
Ja, undskyld, men den lå altså "lige til højrebenet" ...
Nå, men om de konkrete forhold aner jeg intet - SNNB var lukket længe før, jeg begyndte at studere jernbaner på egen hån, men jeg er overbevist om at vore fortræffelige førstehåndsvidner Niels, Thyge, Erik og Holger må have været der. Og at de - hver for sig eller tilsammen - kan levere både inspirerende historiske beretninger og dokumenterende billeder.
Så kære venner; dyk nu endnu en gang i jeres skuffer og i jeres erindrings kramkiste og lad os andre nyde lidt mere af jeres minder fra en svunden tid!
vh
LH
PS: Jeg mener i øvrigt, at anlægget/stationen har været beskrevet en gang i Signalposten for mange herrens år siden (dengang man på Hovedbiblioteket i Århus kunne låne hele gamle årgange indbundet ...)
Under henvisning til DJK´s bog "Lollandsbanen 1874 - 1999" og "Danmarks Jernbaner 1960 - 1969" af Tom Lauritsen, kan oplyses, at Nagelsti var en sikringsteknisk station, betjent af Lollandsbanens personale.
Togene på Nystedstrækningen kunne udveksle passagerer, idet der var perron på denne strækning lige efter afgreningen. I 1999 oprettede Lollandsbanen, Øster Torreby trinbræt samme sted som hvor Nagelsti lå.
Et ældre foto i DJK bogen viser at stationen var forsynet med to dobbeltarmede vigesignaler (et gældende for hver bane), og et nyere foto i Tom´s bog viser at der i 1965 var opsat daglyssignaler.
Mvh.
Poul.
(...)
Nå, men om de konkrete forhold aner jeg intet - SNNB var lukket længe før, jeg begyndte at studere jernbaner på egen hån, men jeg er overbevist om at vore fortræffelige førstehåndsvidner Niels, Thyge, Erik og Holger må have været der. Og at de - hver for sig eller tilsammen - kan levere både inspirerende historiske beretninger og dokumenterende billeder.Så kære venner; dyk nu endnu en gang i jeres skuffer og i jeres erindrings kramkiste og lad os andre nyde lidt mere af jeres minder fra en svunden tid!
vh
LHPS: Jeg mener i øvrigt, at anlægget/stationen har været beskrevet en gang i Signalposten for mange herrens år siden (dengang man på Hovedbiblioteket i Århus kunne låne hele gamle årgange indbundet ...)
----------------
Hej.
Som det ses ovenstående, henvises der bl. a. til mig, hvortil jeg kan nævne: Jeg har kun været der kort på en nedlæggelsestur. Vi var ikke "indendørs", men fotograferede kun udefra. Havde vi dengang vidst, at oplevelserne i 2012 kunne bruges på en hjemmeside, var vi sikkert gået lidt grundigere til værks, og havde vi tilmed haft digitale fotoapparater, så . . . . . , --men desværre ! ! !
Det havde vi ikke, så man må -fra min side- nøjes med de fotos og (manglende) oplysninger, der allerede ligger på nettet under SNNB - Nykøbing F - Nysted:
http://evp.dk/index.php?page=3---stationer-nykobing-f--nysted
Hilsen,
Erik V. Pedersen,
www.evp.dk
Under henvisning til DJK´s bog "Lollandsbanen 1874 - 1999" og "Danmarks Jernbaner 1960 - 1969" af Tom Lauritsen, kan oplyses, at Nagelsti var en sikringsteknisk station, betjent af Lollandsbanens personale.
Togene på Nystedstrækningen kunne udveksle passagerer, idet der var perron på denne strækning lige efter afgreningen. I 1999 oprettede Lollandsbanen, Øster Torreby trinbræt samme sted som hvor Nagelsti lå.
Et ældre foto i DJK bogen viser at stationen var forsynet med to dobbeltarmede vigesignaler (et gældende for hver bane), og et nyere foto i Tom´s bog viser at der i 1965 var opsat daglyssignaler.
Mange tak for dit svar, Poul.
Ser ud til at biblioteket (i første omgang) skal have et besøg
Men det kommer bag på mig at det var Lollandsbanens personale der passede tjansen.
Primært fordi bygningen jo er i SNNB stil, men også fordi Lollandsbanen jo i forvejen havde et vogterhus på stedet.
Jeg var selv forbi Nagelsti ifb. med et par dage øst for Storebælt i min sommerferie
http://www.danskestationer.dk/snnb/nagelsti.php
Mange tak for dit svar, Poul.
Ser ud til at biblioteket (i første omgang) skal have et besøg
Men det kommer bag på mig at det var Lollandsbanens personale der passede tjansen.
Primært fordi bygningen jo er i SNNB stil, men også fordi Lollandsbanen jo i forvejen havde et vogterhus på stedet.
Jeg var selv forbi Nagelsti ifb. med et par dage øst for Storebælt i min sommerferie
http://www.danskestationer.dk/snnb/nagelsti.php
Men forgreningen må have haft en anden anvendelse efter nedlægelsen af SNNB, ellers havde man vel fjernet sporskiftet for længst? Det ser dog ud til at man ikke har tænkst sig at benytte sporet foreløbigt, når man ser placeringen af det der ligner et standsningsmærke.
Mange tak for dit svar, Poul.
Ser ud til at biblioteket (i første omgang) skal have et besøg
Men det kommer bag på mig at det var Lollandsbanens personale der passede tjansen.
Primært fordi bygningen jo er i SNNB stil, men også fordi Lollandsbanen jo i forvejen havde et vogterhus på stedet.
Jeg var selv forbi Nagelsti ifb. med et par dage øst for Storebælt i min sommerferie
http://www.danskestationer.dk/snnb/nagelsti.php
Men forgreningen må have haft en anden anvendelse efter nedlægelsen af SNNB, ellers havde man vel fjernet sporskiftet for længst? Det ser dog ud til at man ikke har tænkst sig at benytte sporet foreløbigt, når man ser placeringen af det der ligner et standsningsmærke.
Det blev industrispor og blev betjent af Nykøbing F´s Køf.
Mvh.
Poul.
PS: Jeg mener i øvrigt, at anlægget/stationen har været beskrevet en gang i Signalposten for mange herrens år siden (dengang man på Hovedbiblioteket i Århus kunne låne hele gamle årgange indbundet ...)
Stubbekøbingbanen er omtalt i Signalposten 1968/5.
PS: Jeg mener i øvrigt, at anlægget/stationen har været beskrevet en gang i Signalposten for mange herrens år siden (dengang man på Hovedbiblioteket i Århus kunne låne hele gamle årgange indbundet ...)
Stubbekøbingbanen er omtalt i Signalposten 1968/5.
Tak for hintet, Tommy
Heri står det jo meget fint beskrevet angående signalforhold
Ja, det ved jeg. Jeg boede på Nagelsti st. 57 - 59. Der var 2 ret høje signalmaster hver med 2 vinger på, én til højre og én til venstre. Én mast til LJ og én mast til SNNB. Højre vinge oppe (grønt lys om natten) betød kør. Der var 2 skiftespor, ét hvor banerne løb sammen og ét, der var afløbsspor for SNNB. Signaler og skiftespor var koblede så man ikke kunne sætte forkert spor i forhold til signalgivningen. Efter kl. 19.00, når toggangen til Nysted ophørte, blev sporskiftet låst, og begge vinger til LJ hejst. SNNBs signalvinger vandrette. Stationen var herefter ubetjent, kun bommene ved hovedlandevejen, der dengang gik igennem Ø. Toreby, blev betjent af ekspeditrice, der boede i ledvogterhus 17A ved siden af stationen.
Ja, det ved jeg. Jeg boede på Nagelsti st. 57 - 59. Der var 2 ret høje signalmaster hver med 2 vinger på, én til højre og én til venstre. Én mast til LJ og én mast til SNNB. Højre vinge oppe (grønt lys om natten) betød kør. Der var 2 skiftespor, ét hvor banerne løb sammen og ét, der var afløbsspor for SNNB. Signaler og skiftespor var koblede så man ikke kunne sætte forkert spor i forhold til signalgivningen. Efter kl. 19.00, når toggangen til Nysted ophørte, blev sporskiftet låst, og begge vinger til LJ hejst. SNNBs signalvinger vandrette. Stationen var herefter ubetjent, kun bommene ved hovedlandevejen, der dengang gik igennem Ø. Toreby, blev betjent af ekspeditrice, der boede i ledvogterhus 17A ved siden af stationen.
Mange tak for en fyldestgørende forklaring.
Tog mod Nysted, Nagelsti 1957, foto Holger Sørensen
Tog mod Nakskov, Nagelsti 1957, foto Holger Sørensen
Billederne er taget med få minutters mellemrum. I følge overleveringen kunne Nykøbing F afsende tog mod Lolland, når der var modtaget tilbagemelding fra brovagten på Guldborgsundbroen (der fandtes et hovedsignal/dækningssignal), så i princippet kunne der således være to tog på banestykket mellem Nykøbing F og Nagelsti !
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport