Karlshamn, Blekinge, før og nu - del IV (7 fotos)

af Niels Munch, 14/8 2014, 13:56 (3691 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 14/8 2014, 14:31

God eftermiddag,

I del III af reportagen nåede vi til gamle Karlshamn C, som i 1957 blev til Karlshamn V og som nu, ganske som Deres udsendte, ikke længere er noget ved banen.

Da jernbanen kom til Karlshamn i 1874, anlagdes stationen ved Norreport vest for Mieån i den nordvestlige del af byen. Hovedsporet mod Ryd og Vislanda stik nord, havnesporet til Västra Kajen stik syd.

Jeg fulgte hovedsporet mod nord med det karakteristiske værkstedsanlæg på vestsiden:

[image]
Karlshamn, banernes værksteder 29.07.2014 (nm).

[image]
SJ Z4t 227 lokomotor och SJ Yb05t 919 motorvagn syns till vänster med flera i bakgrunden på Karlshamn V. T.h. en SJ Z65.
Fotograf: Sven Ove Lundberg, Nässjö. Fototid: 1966. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBEB04611:).

I 1966 er Kustbanan jo i fuld drift som normalsporet (siden 1957), og 1067 mm banen til Vislanda har stadig både person- og godstrafik (indtil 1970 hhv. 1979).

Lidt længere ad hovedsporet mod nord:

[image]
T.v. forbindelsessporet til Kustbanan, stadig aktivt, og t.h. viadukten, der fører det nye normalspor til Karlshamn C over Vislandabanen, nu Banvallsleden, 29.07.2014 (nm).

..... og går vi om på nordsiden af viadukten og ser mod syd:

[image]
Treskensspår genom portal i Blekinge Kustbanas banvall i anslutningspunkten med Karlshamns Västra station. Spårvidderna på bilden är 1067 mm och 1435 mm (normalspår). Detta spår är borttaget sedan 1982, men var en del i linjen Karlshamn-Vislanda Järnväg.
Foto: Jonas Andréasson. Wikimedia Commons. CC BY 3.0.

Tårnet bag Z65-lokomotoren er Karlshamns Klockstapel (1792), som opførtes, fordi kirkens tårn var for svagt til at bære byens klokker. T.v. for lokomotoren lå rundremisen.

[image]
Samme sted som ovenfor. Vislandabanen er blevet til Banvallsleden, som kan følges mod nord helt til Halmstad. Klockstapeln ses ikke for bar' træer, 29.07.2014 (nm).

Nå, næsen mod syd igen, hvor næste etape bliver havnebanen ned langs Mieån og Prinsgatan til jernbanebroen, der fra 1891 førte 1067 mm banen mod Ronneby og Karlskrona over åen, og som i realiteten findes den dag i dag!

Men inden, lige et kig på Karlshamn V fra gadesiden:

[image]
Karlshamn V, stationsbygningen fra gadesiden, 30.07.2014 (nm).

..... og sydgavlen:

[image]
Karlshamn V. Fotograf: Peter Blom. Fotoår: 1975-03-05. Blekinge Museum - Bildnummer: PB 232.


Går vi for langsomt?


Bedste hilsener
Niels

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del IV (7 fotos)

af disavelo, 14/8 2014, 14:40 (3691 dage siden) @ Niels Munch

Nej, kære Niels. Båre blyw we !

Venlige hilsner fra Midtjylland.

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del IV (7 fotos)

af Thyge, Rønnede, 14/8 2014, 17:44 (3691 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Næ! du går ikke for langsomt frem! bare du bliver færdig inden den 1 september!!!
Hvorfor? Jo jeg skal gå i dine fodspor fra denne dag!
Vi skal finde seværdigheder, prøvespise og prøvesove for et busrejseselskab!
til en tur til Øland, i særson 2015!
Vi kører Kristianstad-Karlshamn-Karlskrona-Kalmar-Borgholm-Vaxjø.
Dine billeder er god information, håber jeg når at se alle lokaliteterne!

Jeg ved jo, at du har huseret i Karlskrona, men har du nogensinde været her?
[image]
Næsten alt er som dengang,da det var endestationen for en meget smalsporet jernbane,
der mangler kun skinnerne ved havnekajen foran kirkegårdsmuren!
billedet er taget i 1995.

med venlig hilsen og tak!

Thyge

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del IV (7 fotos)

af Niels Munch, 14/8 2014, 22:33 (3691 dage siden) @ Thyge

[image]

Næsten alt er som dengang,da det var endestationen for en meget smalsporet jernbane,
der mangler kun skinnerne ved havnekajen foran kirkegårdsmuren!

Kære Thyge,

Når du vil traske i mine fodspor i Karlshamn og Karlskrona, så prøv også, om du kan finde dem i Kalmar og på Öland ;-) !

Jeg skal prøve at blive færdig med traveturen gennem Karlshamn inden 1. september; men nu har du jo stillet mig en gættegåde, og så går der tid med det?

Dér har jeg aldrig været. Men du nævner Karlskrona i samme åndedrag, som du viser dit billede. Desuden må "meget smalsporet" være 600 mm. Det leder mig til denne 600 mm bane:

..... som förband jordbruksområdena längs X-byåns dalgång med Blekinge Kustbanor (1067 mm spårvidd) och den lilla hamnen i X-by varifrån ångslupstrafik gick till Karlskrona. 1939 lades all trafik ner, utom transporter av grus från banans grusgrop till befästningsbyggnaderna i Karlskronatrakten.

Mon dit billede skulle være taget ca. her:

[image]

..... hvor vi med venlig assistance fra Google Streetview bl.a. kan se kirkegårdsmuren ovre til venstre, men hvor passagerarbåten Axel er afsejlet mod Karlskrona fra anløbspladsen ovre til højre ved den lille hytte.


Bedste hilsener & god tur
Niels

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del IV (7 fotos)

af Niels Munch, 16/8 2014, 16:16 (3689 dage siden) @ Thyge

Der er åbenbart ikke andre, som vil prøve lykken med at gætte:

Nättrabyån: http://www.nattrabyvagmuseum.se/nattrabyan.html - og

Krösnabanan: http://www.nattrabyvagmuseum.se/krosnabanan.html

..... som også er spændende historier!

Og der er sågar sporplaner: http://www.ekeving.se/b/NAEJ/NAEJ1.jpg .

Så vi må hellere fortsætte med Karlshamn i del V her.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak