Karlshamn, Blekinge, før og nu - del III (5 fotos)

af Niels Munch, 13/8 2014, 14:02 (3757 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 13/8 2014, 14:20

God eftermiddag i forum,

Efter historieundervisningen i del II er det på tide at komme til Karlshamn V, som man ikke kan undgå at se, hvis man kommer til byen ad Sölvesborgvägen og drejer til højre ad Prinsgatan lige, når man er kommet under jernbanebroen for Blekinge Kustbana:

[image]
Stationsbygningen Karlshamn V, perronsiden mod Prinsgatan (havnebanen t.h.), 29.07.2014 (nm).

[image]
Karlshamn station o.1930. Loket är Karlshamn-Vislanda-Bolmens Järnväg, KVBJ lok 12 "Edvard Meyer". Loket tillverkades 1877 och fick litterat KVJ lok 5. 1888 fick det littera KVJ lok 12, 1908 littera KVBJ lok 12 och 1943 littera SJ Kr 4039. Loket slopades och skrotades 1954. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBEB04566:).

[image]
Karlshamn maj 1955. Statens Järnvägar, SJ J 1395 samt SJ S2t 4028. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBED00030:).

Vi er i "interimsperioden" 1954-57, hvor Karlshamn var overgangsstation for al trafik mellem vest og øst. Det normalsporede tog er kommet fra Kristianstad og Sölvesborg og skal løbe om, og det smalsporede skal mod Ronneby og Karlskrona ad södra sammanbindingsbanan, d.v.s. mod havnen og gennem byen ad treskinnesporet. Billedet er sandsynligvis taget af O.W. Laursen.

[image]
Karlshamn V, 29.07.2014 (nm).

Følges sporet mod nord, kommer vi til værkstedskomplekset, som nu er kulturhus:

[image]
Jernbaneværkstederne i Karlshamn, 29.07.2014 (nm).

Øst for hovedsporet lå en rundremise med vandtårn for de smalsporede baner. Den forsvandt formentlig i f.m. byggeriet af normalsporsstrækningen 1954-57.

En sporplan for Karlshamn i sine 1067 mm velmagtsdage kan ses her: http://www.ekeving.se/b/1067/bgdskisser/KVBJ1.jpg .


I del IV fortsætter turen.

Bedste hilsener
Niels

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del III (5 fotos)

af Niels Munch, 14/8 2014, 14:23 (3756 dage siden) @ Niels Munch

For de læsere, der har kræfter og energi til at trave videre i Blekinges summende sommer med 27 gr. C og natlig torden, følger del IV her.

Særligt interesserede bør især alliere sig med Google Maps eller med et af de historiske kort, som Karlshamn Kommun så venligt stiller til rådighed:

http://www.karlshamn.se/sv/Karlshamn/Paverka/Organisation/Kommunledning/Arkiv/Kartor/ .

Her kan man bl.a. se, hvorledes havnebanen mod Karlshamn by grener fra Kustbanan vest for "nye" Karlshamn C, ligesom man længere mod vest kan se den sportrekant, hvorfra de nyere godsbaner mod hhv. Karlshamnverket og Stillerydshamnen afgrener.

For dem beskæftiger jeg mig ikke nærmere med, selv om de jævnligt betjenes. Det er jo ikke "historiskt" ;-) .


Bedste hilsener
Niels

DSB ME1517
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak