Karlshamn, Blekinge, før og nu - del II (2 fotos)

af Niels Munch, 12/8 2014, 12:35 (3693 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 12/8 2014, 13:06

God dag i forum,

Siden jeg sendte live fra Karlshamn, har vejret været for godt til at sidde og nusse med billeder etc. Men nu er tiden vist inde - også før indtrykkene forsvinder alt for dybt i den stooore database med det gamle styresystem og den lange søgetid (læs: min præsenile hjerne).

Men først skal vi have Karlshamns ferroviale kornologi repeteret:

1874: Karlshamn-Vislanda (KWJ) åbnes, idet man ønskede Södra Stambanan forbundet med naturhavnen i Karlshamn ved Mieåns udløb i Blekinge skærgård. Banen fik dog sporvidden 1067 mm.

1886: Västra Blekinge Järnvägar (VBlJ/WBlJ) åbnede linien mellem Karlshamn og Sölvesborg, også "kapspor" (Kristianstad-Sölvesborg var allerede åbnet 1874).

1889: Mellersta Blekinge Järnvägaktiebolag (MBlJ) åbnede linien mellem Karlshamn och Karlskrona, ligeledes 1067 mm. Blekingebanerne slås siden sammen til Blekinge Kustbanor (BKB).

1891: MBlJs upraktiske linieføring i Karlshamn ændres og södra sammanbindingsbanan langs Mieån - delvis langs havnebanen gennem Karlshamn by og på en ny bro over åen - ibrugtages.

1942: BKB og KWJ (nu KVBJ) overtages af SJ.

1954: Kristianstad-Karlshamn er ombygget til normalspor, og Karlshamn overtager Kristianstads rolle som overgangsstation mellem normal- og 1067 mm spor. Der etableres normalspor på Karlshamn station og til havnen, delvis ved ilægning af tredieskinne.

1957: Den nye normalsporede banestrækning nord om byen med den nyanlagte Karlshamn C banegård og den 555 m lange tunnel gennem Penningberget tages i brug samtidig med, at strækningen til Karlskrona er færdigombygget til normalspor. Vislandabanen forbindes med den nye banegård med et 1067 mm spor. Gamle Karlshamn C omdøbes til Karlshamn V og forbliver omladebanegård mellem normal- og smalspor. Södra sammanbindingsbanan i Karlshamn by nedlægges fra Östra Kajen og mod øst, hvorefter banen fra Karlshamn V ned langs Mieån atter "kun" er havnebane.

1970: Persontrafikken nedlægges på Vislanda-banen og 1067 mm forbindelsessporet til Karlshamn C nedlægges.

1979: Den resterende godstrafik (Karlshamn-Ryd) på Vislandabanen indstilles.

1982: Vislandabanen nedlægges, og alle 1067 mm spor fjernes herefter som de sidste af den art i Sverige.

[image]
Første ordinære normalsporede tog på Karlshamn C mod Karlskrona september 1957 ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAF01713:).

Læg mærke til Märsta rälsbussen helt ude til højre, 1067 mm forbindelse til/fra Vislanda.

[image]
Öresundståg mod Karlskrona, Karlshamn C 30.07.2014 (nm).

Jeg kommer ikke videre ind på Blekinge Kustbana i normalsportiden, men vil i stedet i følgende afsnit tage turen gennem byen langs "södra sammanbindingsbanan", der startede - og sluttede - som havnebane.

Hvor mange afsnit, disse par dages tullen rundt i Karlshamn vil føre til, vil kun tiden vise, såfremt I er tålmodige nok.


Bedste hilsener
Niels

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del II (2 fotos)

af Lars Henning Jensen, 12/8 2014, 16:11 (3693 dage siden) @ Niels Munch

God dag i forum,

Hvor mange afsnit, disse par dages tullen rundt i Karlshamn vil føre til, vil kun tiden vise, såfremt I er tålmodige nok.


Bedste hilsener
Niels

Kære Niels!

Vi er desværre ganske forfærdeligt utålmodige ...:-)

vh
LH

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del II (2 fotos)

af Niels Munch, 13/8 2014, 14:22 (3692 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Tålmodige eller ej, her følger del III med Karlshamn V.

M.v.h.
Niels


Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak