Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Morten Beck, Græsted, 7/9 2012, 17:24 (4490 dage siden)

[image][image]

Er der nogen her i herreværelset som kan fortælle historien om denne skinnebil, som NSJK ejer. Det er den som blev skadet af branden som kostede en norsk spisevogn livet, den er som det ses blevet repareret og malet efter branden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken bane den har tilhørt, og hvad model det er.;-) :-P

Skinnebil (NSJK)

af Lars Henning Jensen, 7/9 2012, 19:04 (4490 dage siden) @ Morten Beck

[image][image]

Er der nogen her i herreværelset som kan fortælle historien om denne skinnebil, som NSJK ejer. Det er den som blev skadet af branden som kostede en norsk spisevogn livet, den er som det ses blevet repareret og malet efter branden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken bane den har tilhørt, og hvad model det er.;-) :-P

Hmmmm ... "modellen" er vist en særlig baneversion af en Ford, men det ved andre mere om. Men typen er leveret til DSB i adskillige eksemplarer, hvoraf flere eksisterer den dag i dag.

Struer Jernbanemuseum har een (mørkeblå), som tilhører en privatmand på Viborg-egnen, og yderlige een (rød) findes hos en privatmand i Midtjylland.

Mvh
LH

Skinnebil (NSJK)

af Jens Bruun-Petersen, 7/9 2012, 21:21 (4490 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ford Prefect, den firedørsudgave af den, der hed Anglia indtil 1954, hvor en udløbsversion blev bygget et års tid under navnet "Popular". Så skinnebilen er nok fra før 1954. Jeg tror ikke, at karosseriet afviger fra landevejsmodellen.

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/9 2012, 22:11 (4490 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Ford Prefect, den firedørsudgave af den, der hed Anglia indtil 1954, hvor en udløbsversion blev bygget et års tid under navnet "Popular". Så skinnebilen er nok fra før 1954. Jeg tror ikke, at karosseriet afviger fra landevejsmodellen.

Der er helt klart en af de små engelske Forder, men karosseriet er også helt klart specialbygget.

Det drejer sig højst sandsynligt om et "rolling chassis" som er leveret fra Ford (i Sydhavnen) og det kunne sikkert meget vel være kørt via havnebanen til centralværkstedet som vel godt kunne have lavet lidt karosseriarbejde?

Hvis det er en dansk "normal" karosserifabrik (og der har været mange) der har bygget dem, sidder der en lille plade et sted med fabrikken navn og måske byggenummer.

Står den i Græsted eller Rungsted?

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Morten Beck, Græsted, 8/9 2012, 10:06 (4489 dage siden) @ Michael Deichmann

Den står i Græsted, det er det eneste sted der er plads til den, nu hvor GDS 11 er flyttet til Rungsted..:-)

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/9 2012, 10:54 (4489 dage siden) @ Morten Beck

Den står i Græsted, det er det eneste sted der er plads til den, nu hvor GDS 11 er flyttet til Rungsted..:-)

Nåh, men så kunne jeg jo komme forbi en af dagene og besigtige køretøjet. Så skal vi nok få afgjort hvad det er for en ting.

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 8/9 2012, 11:40 (4489 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Tillad mig at komme med et gæt? jeg kender ikke det exakte køretøj!
Men den minder mig om Frederiksberg karosserifabriks troljer, der blev
leveret til DSB langt op i 60 erne!
Jeg har et eller andet sted set en reklame fra dem, med 3 troljer holdende
på Frederiksberg St.
Så mit gæt er Frederiksberg Karosserifabrik med chassis leveret af
Fordforhandler Scaniadam, der på dette tidspunkt lå på Lyøvej Frederiksberg:
Sjovt nok kom jeg også til at handle med firmaet, men det var først senere!
I 1960 erne handlede jeg meget med Meulengracht Jensen, der jo har lavet mange større
troljer til DSB.
Jeg ville ikke blive overrasket såfremt der lå en anden motor i!
De to firmaer fik lavet mange ting hos hinanden, jeg tror, at de fleste
døre var fra karosserifabrikken!
Der var en ting vi frygtede hos SIMO Maskinfabrik!
Det var når gamle Meulengracht, Mekaniker Helmer Jensen, og Morian Hansen
mødtes tilfældigt hos os! Så var der ikke til at være, og vi måtte trække andre kunder,ud bagved, for at kunne høre dem!!:-D :-D
For ikke at skuffe Michael alt for meget, lige et billede
[image]
Med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Morten Beck, Græsted, 8/9 2012, 13:52 (4489 dage siden) @ Thyge

Et af klubbens unge medlemmer mener det er en Anglia motor der er i bilen, og at den kunne være fra 1937.

Jeg må se om jeg kan hitte ud af hvor den har været benyttet, jeg synes ikke nogen i klubben har nævnt det. Ikke sikkert man ved det, men det kan også være jeg ikke har hørt efter;-) :-D

Men uanset hvad, er det sjovt at se ind i den. Hvor er rattet;-) [image]

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/9 2012, 13:59 (4489 dage siden) @ Morten Beck

Som ejer af en Ford Junior fra 1937 og bestyrer af Ford Junior registeret i Dansk Veteranbil Klub har jeg et ret indgående kendskab til de små Forder - også efter WWII. Skal vi ikke bare aftale off-line hvornår vi mødes i Græsted?
Efter instrumentering og udvendigt karosseri er det en efterkrigsting og jeg tvivler meget på at man sætter en gammel motor i hvis den oprindelige har været slidt.

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/9 2012, 16:51 (4488 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg spottede lige på NSJK's Facebook side at der jo var nærmest åbent hus i indeværende weekend og at skinnebilen var hevet udenfor.

Der stod højt og larmende at man ikke måtte åbne dørene, men motorhjelmene var åbne, så jeg kunne da se hvilket maskineri der er i:
[image]
[image]
Første observation er, at det er en 4 cylindret topventilet motor.
Zenith karboratoren kunne godt indikere en Ford, men bemærk lige topstykket med tændrørene - det er helt plant på siden mens den topventilede Angliamotor (aka "Kent" motoren) ser helt anderledes ud:
[image]
Hvis man ser på hvad Ford har lavet af modeller hvornår, for eksempel her, så har de ikke lavet varevogne med de karakteristiske nyreformede kølergrill's så langt op at det har overlappet med 105E, som "Harry Potter" Angliaen med den skrå bagrude hedder.
Det vil kræve nærmere undersøgelser for at fastslå hvad det så er. Måske er det en anden motor der er lagt i på et tidspunkt.
Det gav ellers god mening hvis det var en topventilet Anglia motor, for det er også den, der sidder i den sidste serie af perrontraktorer fra Hans Hvid i Hillerød. Det ville jo give noget synergi på reservedelslageret, hvis det var samme motor.
Jeg har en aftale med Morten Bech om at komme til at endevende bilen på fredag, hvor jeg vil lede efter typeplader mm. og også studere motoren nærmere for logoer eller andet der kan afsløre dens ophav.
[image]

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 9/9 2012, 18:39 (4488 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Tjah! som jeg nok regnede med ,lå der en helt anden motor i!
Det må være en E0TA altså en som den der sad i en Consul mrk 1!
Ratgeaert indikere også Ford Consul!
Det var ret typisk, at udvendigt lignede disse troljer et!
men teknikken var noget helt andet!
Jeg er blevet yderligere bestyrket i, at den stammer fra Frederiksberg Karosserifabrik
eller Meulengracht-Jensen
Med venlig hilsen
Thyge

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 9/9 2012, 19:05 (4488 dage siden) @ Thyge

Hej!

Glemte lige at give dig et billede med!!;-)
[image]
Det er fra 1928 og taget af min forlængst afdøde mor!
Det er hendes onkel Vognmand V Lauridsen Artellerivej
der fremviser sin nye bil! har altid troet det var en Chevolet
men er nu ikke sikker!
med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/9 2012, 20:01 (4488 dage siden) @ Thyge

Hej!
Tjah! som jeg nok regnede med ,lå der en helt anden motor i!
Det må være en E0TA altså en som den der sad i en Consul mrk 1!

Nej, det er slet ikke nogen Ford. Alle engelske 4 cylindrede topventilede biler efter "Harry Potter" Angliaen havde forskellige varianter af denne Kentmotor. Den startede med Anglien med at være knaps 1000 ccm men fik længere slaglængder og dermed volumen op til 15 og 1600 ccm (Cortina Mk2).
Jeg tror vi skal finde svaret ved noget andet end Ford. Lige nu har jeg ikke noget bud, men det har været nævnt at motoren skulle være fra 1937. Det lyder umiddelbart grotesk hvis man har sat en ældre motor i, men måske har man ikke haft andet. Nu får vi se når jeg får kigget nærmere på den.

Ratgearet indikerer også Ford Consul!

Jo, eller meget andet. Gearkassen kan sagtens være den oprindelige mens motoren er skiftet.

Det var ret typisk, at udvendigt lignede disse troljer et!
men teknikken var noget helt andet!
Jeg er blevet yderligere bestyrket i, at den stammer fra Frederiksberg Karosserifabrik eller Meulengracht-Jensen.

Det er helt klart et karosseri der er bygget på en karosserifabrik.

Er der slet ikke håb om nogle arkivalier fra DSB? Jeg tror jeg tager en svingom med Daisy senere iaften.

PS: Lastbilen er IKKE en Chevrolet. Jeg har ikke lige noget bud, men vender tilbage (i en PM - ud over at han sikkert har kørt gods til stationen, så er det ikke så jernbanerelevant.

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 10/9 2012, 07:59 (4488 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Tak for udredningen om Ford motorer!
blot en skam, at det ikke forholder sig sådan i virkeligheden!!!
Sender en PM til dig når jeg kommer tilbage!
Med venlig hilsen
Thyge
( der har været beskæftiget indenfor FORD hele arbejdslivet)

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/9 2012, 13:56 (4489 dage siden) @ Thyge

Tak tak! Fin Ford A med KDAK emblemer på;-)

Morian Hansen var en legendarisk "dørtræks" kører. Dørtræk? Ja ja - det hed Dirt track = jordbane, men det med det engelske var ikke så nemt i 1950'erne. Han skulle have været en munter fætter så han har sikkert underholdt hele forretningen.

Skinnebil (NSJK)

af Niels Munch, 12/9 2012, 18:06 (4485 dage siden) @ Thyge

Kære Thyge,

Meulengracht Jensen inspektionsbilerne ser således ud:

http://www.djbm.dk/aktivside.php?nyside=testside.php?id=21

Yderligere et foto (bilen t.h.):

[image]
"Madsens Troljeskur", Bandholm 02.06.2012 (nm).

Bilerne fra Frederiksberg Karosserifabrik mener jeg så således ud:

[image]
ØSJK inspektionsbil, Køge 04.03.1973 (nm).

Om sidstnævntes skæbne, se *her*.

M.v.h.
Niels

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2012, 20:16 (4485 dage siden) @ Niels Munch

Dem kunne det også være interessant at finde ud af hvad egentlig er for noget, men det må blive en anden god gang.

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 12/9 2012, 20:33 (4485 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Det er naturligvis rigtigt!men både Meulengracht og Frederiksberg karosseri
opererede over en lang årrække!
Som jeg skrev til Michael kunne man tidligere købe en hel næse
til en Ford, og der gjorde begge de herrer!
Det kan også forklare hvorfor det ydre er en Ford Prefect, imedens
teknikken er en Consul?
Situationen blev ikke bedre af at de herrer arbejdede sammen! dvs man
hjalp hinanden! meget karosseriarbejde blev lavet hos Frederiksberg,
og meget mekanik hos Meulengracht!
Meulengracht boede på Wilkensvej Frederiksberg Karosseri på P Andersensvej!
Begge brugte Frederiksberg St. Dog er nogle af Meulengrachts troljer
leveret via Frederiksberg Gasværks sidespor!
Med venlig hilsen
Thyge

Skinnebil (NSJK)

af Thyge, Rønnede, 12/9 2012, 20:48 (4485 dage siden) @ Thyge

Hej igen!
Jeg plejer altid at slutte med et billede!
Her er det et typisk Meulengracht produkt!
Trolje 104.
Den tilhører idag Veterantog Vest!
Jeg havde fornøjelsen af at indstille en udskiftet motor, og
rekonstruere Udstødningssystemet, det ligner, men er på basis
af udstødningen til en Mercedes 307!!!
I 1965 leverede jeg også den originale motor 6 cyl benzin kaldet
2701e, men var amerikansk!
[image]
med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2012, 17:20 (4485 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu prøver jeg lige at spørge i "Ford Classic Club" på facebook. De må kunne genkende den, hvis det er noget Concul Mk.1 som Thyge er inde på (i en mail til mig).

Stay tuned!

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2012, 20:34 (4485 dage siden) @ Michael Deichmann

Stay tuned!

Nu har jeg fundet ud af hvad det er for en motor:
[image]
Der er en Ford Consul Mk.1 motor fra 1951 - 56. Med det ydre er den motor skiftet på et tidspunkt - noget som "fætrene" på landevejen også oplevede. Ford kørte et program i 1950'erne hvor førkrigsbilerne kunne få nye motorer. Her på banen har man ikke været begrænset af skattereglernes begrænsninger i hvor meget man måtte ændre motorstørrelsen og typen for at bevare idenditeten, så her har man kunnet vælge en nyere og større konstruktion med 47 HK i forhold til den antageligt oprindelige 34 HK sideventilede motor. Denne her er tydeligvis topventilet.

Nu får vi se hvad der kommer ud af at se nærmere på bilen på fredag.

PS: Ved vi noget om hvorfra den kommer?

Skinnebil (NSJK)

af BlackThorneDK ⌂, Oddense, Spøttrup, 8/9 2012, 00:02 (4490 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image][image]

Er der nogen her i herreværelset som kan fortælle historien om denne skinnebil, som NSJK ejer. Det er den som blev skadet af branden som kostede en norsk spisevogn livet, den er som det ses blevet repareret og malet efter branden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken bane den har tilhørt, og hvad model det er.;-) :-P


Hmmmm ... "modellen" er vist en særlig baneversion af en Ford, men det ved andre mere om. Men typen er leveret til DSB i adskillige eksemplarer, hvoraf flere eksisterer den dag i dag.

Struer Jernbanemuseum har een (mørkeblå), som tilhører en privatmand på Viborg-egnen, og yderlige een (rød) findes hos en privatmand i Midtjylland.

Mvh
LH

Nu har jeg set disse skabninger flere gange her på siden, og flere gange undret mig.
'Vendte' man dem på fri bane eller en station, eller bakkede man simpelt hen tilbage?

Avatar

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2012, 19:13 (4481 dage siden) @ Morten Beck

Tak for en hyggelig lørdag formiddag i dit og andre gode jernbanefolks selskab igår...[image]

Efter flere ture til Græsted (hver gang jeg er kommet hjem er jeg kommet i tanker om noget jeg har glemt at checke) er min opfattelse lige nu...

  • Chasisset stammer ikke fra nogen bestemt bil - i hvert fald ikke en Ford, men er fremstillet af en habil maskinfabrik her i landet til formålet - og det kan meget vel være Meulengrachts Maskinfabrik, som vi ved har leveret andre troljer
  • Karosseriet er 100% danskbygget. End ikke brandvæggen imellem motorrum og kabine er af stål, men er af krydsfiner. Om forruderammen stammer fra noget bil skal jeg ikke kunne sige. Datiden karosseribyggere var rene kunsthåndværkere.
    Det kan meget vel være Frederiksberg Karosserifabrik der har lavet karosseriet.
    Fronten er umiskendeligt Ford Junior Van som på denne brochure fra 1949:
    [image]
  • Motor og gearkasse er fra Ford Consul Mk I med ratgear, men et hul i gulvbrædderne antyder, at der har siddet en anden gearkasse og måske motor i med gulvgear. Det kan have været en sideventilet 1172 ccm motor, som svarer til den front bilen er udstyret med. Motorophængene er dog anderledes på de to motorer, så hvis det forholder sig sådan som antydet her, er udskiftningen af motoren en gang i 1950'erne fortaget af "kyndige folk" - formentlig Meulengrachts (hvor længe var de "i busines"?).
  • Bagtøjet ligner umiskendeligt noget Ford V8, men med langsgående fjedre. Der er jeg lige nu ikke nok inde i hvordan bagtøj på efterkrigs V8'erne så ud og om man evt. er sluppet af med de tværliggende fjedre og har langsgående fjedre som her.
    Det er i hvert fald ikke et Ford Junior/Anglia/Prefect bagtøj, men kraftigere. Det kan få mig til at spekulere på om der oprindeligt har været en V8 flathead motor i oprindeligt.
    [image]
  • Fortøjet er med stiv foraksel men også her langsgående fjedre. Det ved jeg ikke om de tidlige Ford V8 havde, men de små Forder havde helt klart tværgående fjeder - en Ford konstruktion der går tilbage til 1908 og Ford T. Det må undersøges nærmere.
    [image]

Det ender nok med en tur på Rigsarkivet og kigge i den kasse jeg kan se i deres Daisy system at de har om motormateriel.

Har dette så gang i disse fora? Ja, det er jo tydeligt at både NSJK i Græsted og DJK i Bandholm søger at genskabe et miljø omkring jernbanen så man kan bibringe en totaloplevelse af jernbanen dengang. Der hører selvfølgelig også baneinspektørens trolje/skinnebil med når nu den er forholdsvis komplet. Så det er en ærlig sag når der er nogen der giver udtryk for at den ikke siger dem noget (som jeg oplevede flere gange i Græsted), men går man ind i at bevare de gamle miljøer i nogle tidslommer må man have det hele med. Og så for sådan en som mig er det en glimrende indgang til NSJK som får min indbetaling ved næste lønningsdag :-)

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Peter Roland Hansen @, 16/9 2012, 19:44 (4481 dage siden) @ Michael Deichmann

Spændende at se hvad analysen vil bringe. Jeg synes egentlig at selve bagtøjet ligner noget Ford A.
Jeg kan forstå at man vil udskifte ledningsnettet. Det er muligt at skaffe gammeldags ledninger og strømper fra England eller Australien
Folk der kommet til en jernbaneklub har mange indgangsvinkler. Nogle er fokuseret på teknikken (damp) andre på at skabe et jernbanemiljø, og detender som regel med at gå op i en højere enhed, så held og lykke med køretøjet . Det skal nok blive sjovt, og jeg skal nok sætte "DSB " og "krone" på når den tid kommer

Avatar

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2012, 20:23 (4481 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Spændende at se hvad analysen vil bringe. Jeg synes egentlig at selve bagtøjet ligner noget Ford A.

Ja, men det er så gammelt igen, og Ford A,B og førkrigs V8 havde alle tværliggende fjeder og et rør som kardanakslen løb i mens den her så vidt jeg hidtil har kunnet se (der var igen en ting jeg må op og se efter :-) ) har et kardanled og en fritliggende kardanaksel. Man kan ikke beskylde Ford for at være specielt innovative i de år ;-)

Jeg kan forstå at man vil udskifte ledningsnettet. Det er muligt at skaffe gammeldags ledninger og strømper fra England eller Australien

Vi behøver ikke at gå længere end til Mårum. Veterandele.dk er lagerførende i stofledninger i flere forskellige farver.

Folk der kommet til en jernbaneklub har mange indgangsvinkler. Nogle er fokuseret på teknikken (damp) andre på at skabe et jernbanemiljø, og detender som regel med at gå op i en højere enhed, så held og lykke med køretøjet . Det skal nok blive sjovt, og jeg skal nok sætte "DSB " og "krone" på når den tid kommer.

Det bliver flot.

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Jesper Frichs, 21/9 2012, 23:18 (4476 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!

Hvad yderligere er, så er der nu også fundet det gamle bagsæde frem! Det er af stof beklædning, hvorimod forsædet er læder. Min teori er, at det muligvis er indrettet imod at en form for bestyrer eller højere "obermeister" har skulle sidde bagi. mens de almene arbejdere har kunnet side foran. på det knap så pæne. Man kan også se, at der er skiltret mellem hvad beklædningen indvendigt er lavet af. begi, er det af samme stof som på bagsædet, mens der fortil er nogt lærred på dørene. Skæg detalje.

Er det sådan Michael, at det også har været en prefect motor og gearkasse der har ligget i originalt?

mvh Jesper

Avatar

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2012, 01:05 (4476 dage siden) @ Jesper Frichs

Hej!

Hvad yderligere er, så er der nu også fundet det gamle bagsæde frem!

Heii - så var det alligevel ikke smidt ud! Ja, det har nok været sådan. Hvem ved?


Er det sådan Michael, at det også har været en prefect motor og gearkasse der har ligget i originalt?

Ja, enten det - eller en V8. Jeg lurer stadig på det chassis, og måske det er et V8 Pilot chasis fra England. Thyge, der skriver her, har en glorværdig fortid ved Ford har foreslået dette som en mulighed. De kan stadig have bruge en Prefect front.

Avatar

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/9 2012, 07:35 (4475 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg var til GVT medhjælperfest igår og benyttede lejligheden til at snakke lidt med Søren "Fut" Lindkilde om skinnebilen.
Søren var i sin tid med ovre og hente den i Struer og mente at det var en de havde gået og flikkket sammen på værkstedet der. Rent historiemæssigt betyder det at der er en lige linie fra DSB til NSJK - den har ikke været via et antal nedlagte privatbaner hvor arkiverne måske er tabt, eller privatpersoner hvor ingen arkiver findes. Der er nu håb om at kunne finde dokumentation på dens fortid i Rigsarkivet.

Avatar

Skinnebil (NSJK)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/10 2012, 22:20 (4462 dage siden) @ Morten Beck

For at blive lidt i emnet - her er en "farfar" til NSJK's skinnebil, fra et sted i USA og bygget over en Ford T fra 1910'erne (13-16 stykker tror jeg):
[image]

:-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak