Torsdagsbilleder - M/S Ærø og Ærøsund i Svendborg
"Om få år vil "nogen" ærgre sig over at der ikke blev bevaret nogle flere godsvogne."
Det er vi såmænd nogle, der gør allerede nu, Michael, for hvad fa'en skal eftertiden bruge alle de damplokomotiver til? Det ligner ren og skær juleplattesamleri. Godt hvis nogle af dem bliver hugget op, så de begrænsede midler, der nu engang er og fremover vil være til rådighed, kan prioriteres lidt anderledes i det fremtidige restaureringsarbejde; f.eks. til at redde de ældste danske motormateriel-enheder fra fortabelse. En replika af et diesel-lokomotiv fra Nakskov Skibsværft bliver om 75 år nok noget dyrere at fremstille, end en replika af "ODIN" (desuagtet at de to ting ikke er direkte sammenlignelig).
Desværre har en ikke ringe del af mange årtiers bevaringsindsats i nogen grad været præget af snævertsynede folk, der mente, at tidligere tiders jernbanemiljø bestod af en overrepræsentation af damplokomotiver. Det gjorde det på ingen måde. Personligt havde jeg gerne undværet 20 % af de bevarede damplokomotiver inkl. alle dubletterne, hvis det havde kunnet sikre, at f.eks. en lille "overkommelig" jernbanefærge som M/F "Morsø" havde kunnet bevares i stedet, mens tid var. Men det blev den - trods forsøg derpå desværre ikke. Og det samme gælder godsvognene, som nogle af jernbaneklubberne dog heldigvis har prioriteret rimeligt højt, trods det at hovedprioriteten nødvendigvis må være personvogne til at køre pengemidler ind med.
Når det er sagt, så er det dog vigtigere at glæde sig over de enheder og genstande, der bliver reddet OG restaureret/holdt ved lige, end at gå og ærgre sig over de, der ikke bliver det. Man kan ikke få alt, hvad man peger på her i livet, men blot håbe på bredde og på beslutningstagernes blik for, hvad jernbanen også var i gamle dage og dagen i forgårs.
Vh
Mrten