Borneo
Ja, Chr. Sass' tilknytning til Holm & Wonsild har jeg også bidt mærke i (jf. D/S "Myren" og tankeren "Christian" senere hen i historien). Din formodning om, at skibet har ligget som havarist i venten på en reparation eller salg kan jeg afkræfte, idet "Attila", som hun oprindelig hed, efter at være istandsat i Middlesbrough i juli 1898 blev købt af et rederi i København; D/S "Borneo" med Sass som administererende reder. Herefter førte hun navnet "Borneo", indtil hun i år 1900 blev solgt til Margaretha Dampfschiffs-GmbH - D. Milberg, Hamburg, og omdøbt til S/S "Margaretha".
Skal vi holde fast i Standard Oil-forbindelsen, og det er bestemt en mulighed, så vil jeg vove at gætte på, at hun har sejlet i timecharter for DDPA, idet "Christine" på dette tidspunkt havde svært ved at overkomme både sejladen over Atlanten, sejladsen til DDPA's havnelagre (som der blev nyetableret nogle stykker af netop i perioden 1897-1899) og til de svenske søsterselskabers lagre. Jeg ved godt, at DDPA i 1895 fik tankprammen "Schrødersee", men den krævede et trækfartøj, og 1898 lod man tankskonnerten "Rudolph" bygge.
I årene 1897-1899 fik bl.a. Västkustens Petroleum i Göteborg imidlertid regelmæssigt petroleumsleverancer fra DDPA i Danmark, og ”Christine” har da også været en tilpas tankdamper at betjene de lavvandede svenske petroleumshavne med. Således indførtes der ifølge indberetninger fra det danske konsulat i året 1898 i alt 744 tons og i 1899 1.244 tons ”mineralske olier”, dvs. petroleum, til Göteborg fra Danmark.
At der opereredes med små marginaler i denne tankskibsfart, ses af, at uddybningen af havnen i Göteborg til 7, 2 meter mod forventning ikke var tilstrækkelig, da ”Christine” i 1897 skulle levere en petroleumsladning på 3,22 mio. liter til Västkustens Petroleum. Tankdamperen måtte først løbe ind til Uddevalla for at udpumpe 1/6 af sin ladning, inden den kunne gå til Göteborg. Havnen i Uddevalla, med hvem Danmark normalt ikke havde direkte forbindelse, da importen til Syd- og Vestsverige foregik over Malmø og Göteborg, havde officielt en vanddybde på 7,6 meter.
I år 1900 indførtes der til Göteborg i alt 18.151 tons mineralske olier (petroleum og nafta), heraf kom de 839 tons fra Danmark. I 1901 indførtes i alt 12.759 tons, heraf 653 tons fra Danmark.
"Christine" har således haft travlt netop i de år, hvor "Borneo" spøger. Der er intet at finde om "Borneo" i DDPA's arkiv, men jeg har ikke opgivet håbet om, at der må kunne graves noget frem, måske i form af avisomtale. Skibets aktiviteter synes desværre ikke at være omtalt i de få danske maritime tidsskrifter, som dengang fandtes, så det må blive "the hard way" med aviserne.
Vh
Morten