Avatar

Borneo

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/6 2014, 12:56 (3806 dage siden) @ shipmik

Ja, Chr. Sass' tilknytning til Holm & Wonsild har jeg også bidt mærke i (jf. D/S "Myren" og tankeren "Christian" senere hen i historien). Din formodning om, at skibet har ligget som havarist i venten på en reparation eller salg kan jeg afkræfte, idet "Attila", som hun oprindelig hed, efter at være istandsat i Middlesbrough i juli 1898 blev købt af et rederi i København; D/S "Borneo" med Sass som administererende reder. Herefter førte hun navnet "Borneo", indtil hun i år 1900 blev solgt til Margaretha Dampfschiffs-GmbH - D. Milberg, Hamburg, og omdøbt til S/S "Margaretha".

Skal vi holde fast i Standard Oil-forbindelsen, og det er bestemt en mulighed, så vil jeg vove at gætte på, at hun har sejlet i timecharter for DDPA, idet "Christine" på dette tidspunkt havde svært ved at overkomme både sejladen over Atlanten, sejladsen til DDPA's havnelagre (som der blev nyetableret nogle stykker af netop i perioden 1897-1899) og til de svenske søsterselskabers lagre. Jeg ved godt, at DDPA i 1895 fik tankprammen "Schrødersee", men den krævede et trækfartøj, og 1898 lod man tankskonnerten "Rudolph" bygge.

I årene 1897-1899 fik bl.a. Västkustens Petroleum i Göteborg imidlertid regelmæssigt petroleumsleverancer fra DDPA i Danmark, og ”Christine” har da også været en tilpas tankdamper at betjene de lavvandede svenske petroleumshavne med. Således indførtes der ifølge indberetninger fra det danske konsulat i året 1898 i alt 744 tons og i 1899 1.244 tons ”mineralske olier”, dvs. petroleum, til Göteborg fra Danmark.

At der opereredes med små marginaler i denne tankskibsfart, ses af, at uddybningen af havnen i Göteborg til 7, 2 meter mod forventning ikke var tilstrækkelig, da ”Christine” i 1897 skulle levere en petroleumsladning på 3,22 mio. liter til Västkustens Petroleum. Tankdamperen måtte først løbe ind til Uddevalla for at udpumpe 1/6 af sin ladning, inden den kunne gå til Göteborg. Havnen i Uddevalla, med hvem Danmark normalt ikke havde direkte forbindelse, da importen til Syd- og Vestsverige foregik over Malmø og Göteborg, havde officielt en vanddybde på 7,6 meter.

I år 1900 indførtes der til Göteborg i alt 18.151 tons mineralske olier (petroleum og nafta), heraf kom de 839 tons fra Danmark. I 1901 indførtes i alt 12.759 tons, heraf 653 tons fra Danmark.

"Christine" har således haft travlt netop i de år, hvor "Borneo" spøger. Der er intet at finde om "Borneo" i DDPA's arkiv, men jeg har ikke opgivet håbet om, at der må kunne graves noget frem, måske i form af avisomtale. Skibets aktiviteter synes desværre ikke at være omtalt i de få danske maritime tidsskrifter, som dengang fandtes, så det må blive "the hard way" med aviserne.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak