Kbhs. Havnebane, AB og H-formen mm

af gamle ole, 22/6 2014, 13:47 (3807 dage siden)

For læne siden havde vi en tråd om havnebanen der næsten lignede et H, bortset fra det kun kunne blive et lille h, idet der jo kun var den lille stump til sukkerfabrikken, og at det havde havde sin gang på jorden med en forlængelse videre indover Christianshavn mod Refshaleøen mm (allen alle de kanaler der skulle krydse mm)
Vi talte også om en evt. forlængelse af sidesporet fra AB på Prøvestensgrenen via spritfabrikkerne, Marsk mm mod Refshaleøen mm, hvilket nok heller ikke var særlig relevant, men nu kommer vi til "klimax":
Ved et tilfælde fandt jeg nederst på p22 i Bane bøgers bog Damptog til Dragør, at der minsandsen havde haft en plan om en bane fra Amagerbro ST til Refshaleøen! (og altså ikke forlængelse af sidesporet længere mod øst)
Det var nyt for mig.

Hilsen Ole

Kbhs. Havn - Refshaleøen, nu med tog (5 fotos)

af Niels Munch, 9/7 2014, 23:09 (3790 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole og øvr. interesserede i forum,

I diskussionen i *denne tråd* slog vi fast, at der internt på B&Ws skibsværft på Refshaleøen har været skinnegående kraner og formentlig også fladvogne til transport af plader m.m. fra værkstedshallerne til beddingerne. Thomas Boberg viste fotos, der tydede på normalspor. Men dette skinnenet fik aldrig forbindelse med omverdenen.

Museet for Søfarts on-line billedarkiv er en interessant kilde, der tidligere har "lagt ryg til" tråde her i forum, og som nu gør det igen; denne gang i relation til dokumentation af smalspor på Refshaleøen:

[image]
"Lagerbygninger og jernbaneskinner på B&W Værftet på Refshaleøen. Fotografi fra perioden 1920-1928." MfS Filnummer 000026947.

[image]
"Jernbaneskinner ved B&W Værftet på Refshaleøen. Fotografi fra perioden 1920-1928." MfS Filnummer 000026937.

[image]
"B&W Værftet på Refshaleøen. Foto fra perioden 1920-1928. Bemærk damplokomotivet til højre i billede." MfS Filnummer 000026938.

Billederne kan ses i ganske høj opløsning på museets website; brug det fulde filnummer som søgekriterium.

På det midterste foto ses et lokomotiv med cirkulære gavlvinduer, ganske som på det tredie, hvor vi i billedteksten oven i købet bliver gjort opmærksomme på lokomotivet, der i et skånselsløst udsnit tager sig således ud:

[image]
Refshaleøen, lokomotiv. Udsnit af MfS filnr. 000026938.

Lokomotivet matcher udseendemæssigt og kan med en til vished grænsende sandsynlighed bestemmes til Krauss 7036/1915, hvis CV er:

Krauss D 7036/1915 XXVII cg Bn2t 785 mm, neu Niels Rasmussen & Schiötz, Kopenhagen
1915-17 Anlæg af Køge-Ringstedbanen
1918 Dokudgravning Refshaleøen
1918-20 Århus
1922-24 Anlæg af Maribo-Torrig Jernbane
1924-38 Ude af brug i Hedehusene
1938 Vandstrandvejen ved Skovshoved
1938-40 Udlånt til Hedehusene Skærvefabrik
1940-48 Kalveboddæmningen, København
1948-61 A/S Hedehusene Skærvefabrik
1961 Solgt til privat og skænket til Teknisk Museum, Helsingør

Hovedkilde: Niels Bloch "Hedehusene og jernbanerne" (blochposten 2005, ISBN 87-983192-2-1).

Tiden er således fastslået til 1918 (snarere end "1920-28"), og sporvidden for anlægsbanen til 785 mm. Værftsområdet på Refshaleøen er udvidet ad flere omgange siden anlæggelsen i 1872. De ældste bygninger stammer fra 1872, de yngste fra 1960. Jeg savner dog oversigt over den etapevise udbygning af Refshaleøen.

B&W havde, jf. Peter Andersen, i støberiet på Christianshavn fra omkring 1908 noget 600 mm smalspor med et damplokomotiv, som jf. Merte's Lieferlisten må være:

Borsig D 6678/1907 Bn2t 600 mm, 19.11.1907 Burmeister & Wain, Kopenhagen

En dag dukker der nok mere op om dette .....

Men tilbage til Krauss 7036, der ad snørklede omveje, som EVP beskriver på sin side (over midten), havnede på Teknisk Museum i Helsingør, hvor jeg mødte hende:

[image]
Krauss 7036/1915 på Teknisk Museum, Helsingør, juli 1971 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak