Foto fra Kbh Frihavn 1906

af Thorbjørn, Kbh Ø, 19/6 2014, 12:22 (3878 dage siden)

[image]

Foto fra Kbh Frihavn 1906+2 små lok

af Thorbjørn, Kbh Ø, 19/6 2014, 12:52 (3878 dage siden) @ Thorbjørn

[image]

Foto fra Kbh Frihavn 1906+2 små lok

af Niels Munch, 23/6 2014, 11:09 (3874 dage siden) @ Thorbjørn

Billedet kan hentes på Museet for Søfart (Filnummer: 000000685), og et bearbejdet udsnit af de 2 lokomotiver kan se således ud:

[image]

Lokomotivet t.v., der bærer navnet "JESSIE", har jf. Bent Hansen flg. levnedsløb:

Bagnall 950/1888. 0B0 ST 800 mm. Navn: Jessie, Sappeur. Nummer: 2.
18?? Leveret til ? via F. Creutzberg, København.
1889 Anlæg af Vestvolden ved Avedøre. Andersen og Sørensen.
1892 - 93 Anlæg af Frihavnen. N. C. Monberg. Jessie.
Ca. 1900 Anlægsarbejder mellem Valby og Vigerslev. N. C: Monberg. Jessie.
1903 ca. Anlæg af Østerport Station. N. C. Monberg. Jessie.
1903 - 1904 Anlæg af TFJ. Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1905 - 1907 Anlæg af Södra Ölands Järnvägar. Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1908 - 1910 Anlæg af Mjölby - Hästholmen (s Hamn). Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1910/11 Til NJAB.
1915 Solgt.

Bemærkninger:
Byggeår 1887 er også set. Forskellige sporvidder er set opgivet, men 800 mm eller 31½ engelsk tomme eller 2 fod 7½ tomme er formentlig ok. Lokoet opgives af fabrikanten som 1B0T, men på foto var det 0B0ST. Syn for Andersen & Sørensen, Avedøre 12.01.1889 og 07.02.1889. Lokoet gik muligvis tilbage til Brøchner-Larsen & Krogh, men det ses dog ikke at være i deres besiddelse. Svenskerne opgiver med NJAB som kilde en sporvidde på ca. 750 mm. Det er næppe rigtigt. Bo Gyllenberg mener, at lokoet på et tidspunkt havde 891 mm sporvidde. Alfred Hansen mener, at lokoet i Danmark kørte på 785 mm. Södra Ölands Järnvägar anlagdes 1905 - 09, men lokoet var formentlig kun med i starten ved jordarbejdet. Sidste oplysning: Yngve Holmgren.

Tak til Bent Hansen.

"JESSIE" havde to sidevandtanke helt fremme ved røgkammeret og er vel snarere et "wing-tank" end et saddeltanklokomotiv.

Det andet lokomotiv menes at være en Krauss'er (785 mm), der også kendes fra Vestvoldens og Fæstningskanalens anlæg. Det kommer vi evt. tilbage til.

NJAB står i øvrigt for Nordiska Järnvägsbyggnads AB, som figurerer i f.m. flere danske - og svenske - lokomotiver, og lidt forklaring havde vi her.


M.v.h.
Niels

Avatar

Foto fra Kbh Frihavn 1906

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/6 2014, 20:09 (3878 dage siden) @ Thorbjørn

[image]

Det er Københavns Havns første oliehavn før Prøvestenen. I betragtning af at det er fra 1906 må det have været andet end benzin i de tanke -formentlig petroleum til belysning og opvarmning.

Foto fra Kbh Frihavn 1906

af FS1954, 19/6 2014, 22:24 (3878 dage siden) @ Michael Deichmann

Interessant billede. Tilbage i de tidlige 1960'ere kunne man fra molen her sejle tværs over havneindløbet (Nordbassinet) til Lodshuset for en 25-øre, hvorved man sparede en lang gåtur til Østerport/Langelinjebroen (praktisk, når man boede ved Svanemøllen!).

Man skulle hejse en kugle eller et flag, og lidt senere tøffede en lille båd hen til trappen på molen. Derefter sejlede man over på den anden side.

Men fornøjelserne var ikke slut hermed, for på den anden side af molen kunne man sejle med M/F Hellas II til Svanemøllehavnen. Det var en lille motorbåd, grøn med røde 'stafferinger', og turen til/fra Svanemøllehavnen var meget spændende og afvekslende, bl.a. fordi man sejlede gennem den gamle Skudehavn. Den nyanlagte Færgehavn Nord tog effektivt livet af denne lille sejlrute, der ophørte i begyndelsen af 1960'erne.

Jeg har desværre ingen billeder af disse to glemte overfarter, men det kunne da være spændende, om 'nogen' engang skrev en bog om de forskellige 'færgeforbindelser' i Københavns Havn, herunder transporten fra Toldboden til B&W.

Med venlig hilsen,

FS1954

--
FS1954

Foto fra Kbh Frihavn 1906

af Børge Sundahl, 20/6 2014, 06:58 (3878 dage siden) @ FS1954

Kan man på originalfotoet se hvad det er for tankvogne der ses på billedet?
Mvh Børge

Foto fra Kbh Frihavn 1906

af FS1954, 20/6 2014, 08:31 (3877 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg kan ikke identificere vognene, men det kan muligvis være en ledetråd, at tankene på molen i min 'regeringstid' i 1960'erne havde påmalet "Esso".

Venlig hilsen,

FS1954

--
FS1954

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak