Meldeklokkernes endeligt
Hvornår afskaffede man meldeklokkerne som signalmiddel ved DSB?
Efter hukommelsen: De sidste overkørsler på fri bane betjent af ledvogtere i ordets egentlige betydning, fandtes på strækningen Aarhus-Randers og blev erstattet af automatiske overkørsler i 1977(?)Men om meldeklokkerne stadig fandtes på daværende tidspunkt ved jeg ikke.
I DSBbladet nr. 4 maj 1976, side 16, er der en omtale af de 11 overkørsler med manuelt betjente bomme og der er også et fint Asger Christiansen-foto af - så vidt jeg kan se - den ene af de to Søften-overkørsler og der ses en meldeklokke. Det fremgår, at moderniseringen af strækningen skal være afsluttet "i begyndelsen af 1978".
I DSBbladet nr. 5 juni 1978, side 15, fortælles, at strækningen var færdigmoderniseret 18. april 1978, fra hvilken dato fjernstyringen af strækningen Aarhus-Randers blev indviet. Det anføres at "det var iøvrigt den sidste strækning, hvor DSB havde ledvogtere beskæftiget på fri bane."
Jernbanen nr. 6, december 1977: "...der resterer herefter kun at ændre fire bomanlæg mellem Mundelstrup og Hinnerup, inden DSB kan sige farvel til sin sidste ledvogter på fri bane."
Jernbanen nr. 2, april/maj 1978: "...automatisk linieblokanlæg (...) Mundelstrup-Hinnerup blev taget i brug (...) 14. april."
Foreløbig konklusion: Den sidste ledvogter på fri bane befandt sig på strækningen Mundelstrup-Hinnerup og forsvandt 14. april 1978. Vi ved ikke, om meldeklokkens endeligt er af samme dato. Om privatbane-ditto tør jeg slet ikke udtale mig.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort