CR (oprindeligt FF) vognen

af esni, Frederikssund, 9/6 2014, 11:59 (3820 dage siden)

I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner

Hvor kom inspirationen fra?

Hvor godt fungerede det i praksis?

CR (oprindeligt FF) vognen

af gamle ole, 9/6 2014, 14:34 (3820 dage siden) @ esni

Husker dem bedst fra Hareskovbanen og Kbhs Nærtrafik iøvrigt.
Ja de var jo jo specielle med specielt midterdøren. Ved ikke hvor inspirationen kom fra, og funtionen var vel ok til nærtrafi?

Hilsen Ole

CR (oprindeligt FF) vognen

af Andersen, 14/6 2014, 09:32 (3816 dage siden) @ esni

I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner

Hvor kom inspirationen fra?

Hvor godt fungerede det i praksis?

en idé til hvor inspirationen kom fra kunne måske være udlandet og store hurtigsporvogne og nærbanetog. Som i perioden fra ca. 1910 typisk havde midterindstigning.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Fil:Ekebergbanen_vogn_1011_i_1923.jpg

Et par år før FF-vognen havde NSB desuden indført en meget lignende vogntype (B25) i nærtrafik på Vossebanen (Bergen-Voss). http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=40585&aut=&eng=

Endelig er der i bogen om s-banen 1934-2009 et tidligt udkast til s-tog fra sidst i 20'erne, som ligner et FF-vognstog med tilsvarende motorvogne i enderne (nærmest CRS med pantograf).

MVH

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak