CR (oprindeligt FF) vognen

af Andersen, 14/6 2014, 09:32 (3815 dage siden) @ esni

I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner

Hvor kom inspirationen fra?

Hvor godt fungerede det i praksis?

en idé til hvor inspirationen kom fra kunne måske være udlandet og store hurtigsporvogne og nærbanetog. Som i perioden fra ca. 1910 typisk havde midterindstigning.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Fil:Ekebergbanen_vogn_1011_i_1923.jpg

Et par år før FF-vognen havde NSB desuden indført en meget lignende vogntype (B25) i nærtrafik på Vossebanen (Bergen-Voss). http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=40585&aut=&eng=

Endelig er der i bogen om s-banen 1934-2009 et tidligt udkast til s-tog fra sidst i 20'erne, som ligner et FF-vognstog med tilsvarende motorvogne i enderne (nærmest CRS med pantograf).

MVH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak