CR (oprindeligt FF) vognen
I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner
Hvor kom inspirationen fra?
Hvor godt fungerede det i praksis?
I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner
Hvor kom inspirationen fra?
Hvor godt fungerede det i praksis?
Husker dem bedst fra Hareskovbanen og Kbhs Nærtrafik iøvrigt.
Ja de var jo jo specielle med specielt midterdøren. Ved ikke hvor inspirationen kom fra, og funtionen var vel ok til nærtrafi?
Hilsen Ole
I dansk sammenhæng er CR/FF unik med bred indgang midt på, og 'normale' endeperoner
Hvor kom inspirationen fra?
Hvor godt fungerede det i praksis?
en idé til hvor inspirationen kom fra kunne måske være udlandet og store hurtigsporvogne og nærbanetog. Som i perioden fra ca. 1910 typisk havde midterindstigning.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Fil:Ekebergbanen_vogn_1011_i_1923.jpg
Et par år før FF-vognen havde NSB desuden indført en meget lignende vogntype (B25) i nærtrafik på Vossebanen (Bergen-Voss). http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=40585&aut=&eng=
Endelig er der i bogen om s-banen 1934-2009 et tidligt udkast til s-tog fra sidst i 20'erne, som ligner et FF-vognstog med tilsvarende motorvogne i enderne (nærmest CRS med pantograf).
MVH
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.
Læs mere19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet