Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/6 2014, 00:02 (3837 dage siden)
redigeret af Erik V. Pedersen, 4/6 2014, 00:19

ENDELIG. -- 2014.


Så oprandt dagen, hvor den første, egentlige genopførelse af Øresundsvej station, Amagerbanen, begyndte (naturligvis må man ikke glemme fundamentet, som allerede blev udført i direkte tilslutning til stationsflytningen).

Seks år er gået, siden stationsbygningen blev nedtaget på Øresundsvej og fragtet -stykvis- til sin nye plads på Frilandsmuseet.

[image]
Øresundsvej station. Frilandsmuseet. -- 3. juni 2014. ^---v

[image]
"Interiør".

Endnu er der ikke meget at se :-), men om en god uges tid falder formentlig de første beskyttelsesplader på facaden (de nærmeste afbillede) ind mod resten af "Stationsbyen", og det vil jo her sige bane-/sporfacaden på Amagerbanen.

Som jeg husker det, har dette emne allerede været drøftet i en tråd tidligere, men for dem, der ikke var med dengang, har "omvendelsen" flere årsager.

Nu er projektet nok en genopførelse af stationsbygningen, men ikke absolut en "nøjagtig" genopførelse. Laaaaaangt det meste bliver helt korrekt, men enkelte steder har man -mere eller mindre nødtvunget- måtte foretage afvigelser -- således her.

Allerede på Amagerbanen, kunne man nok gøre sig sine tanker om stationsbygningens indretning og placering på Krimsvej, men overflyttet til museet, ville dette nok blive endnu mere udpræget. Derfor "omvendelsen" som de fleste nok vil "lære at leve med" efterhånden som arbejdet skrider frem, og bygningen kommer til at indgå i det endelige, færdige stationsby-miljø.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juni-2014

[image]

.

Øresundsvej st, Vordingborg traktorremise og OHJ Qh 350

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/6 2014, 23:25 (3836 dage siden) @ Erik V. Pedersen

ENDELIG. -- 2014.


Så oprandt dagen, hvor den første, egentlige genopførelse af Øresundsvej station, Amagerbanen, begyndte (naturligvis må man ikke glemme fundamentet, som allerede blev udført i direkte tilslutning til stationsflytningen).

Seks år er gået, siden stationsbygningen blev nedtaget på Øresundsvej og fragtet -stykvis- til sin nye plads på Frilandsmuseet.

(...)

----------------------------

Stationsbygningen er imidlertid ikke det eneste, der bygges på.

[image]
Vordingborg traktorremise er nu genopført . . . Frilandsmuseet. -- 3. juni 2014.

[image]
. . . og OHJ Qh 350 / Glm 350 var tilsyneladende også i arbejde. Da jeg kom til stedet, gik en mand og var tilsyneladende igang med nogle indledende arbejder, men da jeg havde fotograferet stationsbygningen, og jeg kom hen til vognen, var han gået hjem ! ! ! :-(

De opstillede træprofiler til noget siddearrangement, har dog intet med vognen at gøre.

Frilandsmuseet. -- 3. juni 2014.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juni-2014

[image]

.

Avatar

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2014, 04:56 (3836 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Dejlig at se sin barndoms landstation genopstå. Tak fordi du følger sagen og god forlænget weekend. ;-)

Vh
Morten

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Svend, Storkøbenhavn, 5/6 2014, 09:23 (3836 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

....landstation....

Landstation?? :-) ;-) :-)

Avatar

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/6 2014, 10:10 (3836 dage siden) @ Svend

....landstation....


Landstation?? :-) ;-) :-)

Da den blev anlagt har der vel været lidt landligt derude på "lorteøen"?

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Svend, Storkøbenhavn, 5/6 2014, 10:44 (3836 dage siden) @ Michael Deichmann

Da den blev anlagt har der vel været lidt landligt derude på "lorteøen"?

Det er der vist ingen der kan huske længere :-) Der imod er erindringen om en placering midt i et blandet københavnsk beboelses- og industriområde nok klar for de fleste - endnu :-) :-)

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/6 2014, 13:08 (3836 dage siden) @ Svend

Netop med hensyn til Øresundsvej st. kender man jo lidt til begrundelsen for stationens anlæg, idet der blev ironiseret lidt derover i div. gamle papirer.

Egentlig skulle der ikke have været nogen station her, men en mand med en vis indflydelse var meget ivrig i den retning. På et møde engang inden anlægget stod vedkommende frem, og talte meget varmt for en station på netop dette sted, hvortil en anden deltager spydigt havde bemærkede noget i retning af: Hr. Fischer vil så gerne have en station netop dér, -og det må hr. Fischer vel have sine grunde til.

Det var lige hvad hr. Fischer havde.

Stationen kom ikke med i første "runde", men nåede at blive tegnet i samme stil som de andre mindre stationer, og var klar til brug året efter indvielsen, dvs. i 1908.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej

[image]

.

Avatar

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2014, 20:40 (3835 dage siden) @ Svend

Ja, som stationstype betragtet er Øresundvej Station ligesom f.eks. Emdrup (I) bygget som en landstation. Hvilke omgivelser, den så senere kom til at ligge i, har intet som helst med sagen at gøre. Det er stationen, det drejer sig om.

Vh
Morten

Avatar

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2014, 20:43 (3835 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, det var Victor Fischer. Det blev af en deltager i vistnok samme møde (i besigtigelseskommisionen) foreslået, at så kunne man kalde stationen for Victor.

Vh
Morten

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Svend, Storkøbenhavn, 5/6 2014, 20:57 (3835 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, som stationstype betragtet er Øresundvej Station ligesom f.eks. Emdrup (I) bygget som en landstation. Hvilke omgivelser, den så senere kom til at ligge i, har intet som helst med sagen at gøre. Det er stationen, det drejer sig om.

Jeg vil nu blot betegne den som en station, omend en noget speciel af slagsen. Men fornem nok, da er tegnet af selveste Wenck (eller i det mindste af hans tegnestue).

Avatar

Øresundsvej station, Amagerbanen.

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2014, 21:17 (3835 dage siden) @ Svend

Ja, okay, betegn du den blot som en station. Ligesom København H eller Emmersbæk. Så betegner jeg stationer bygget ude på landet, omgivet af åbne marker og med relativt få huse i nærheden, og som er beregnet på at opfylde de deraf følgende drifts- og ekspeditionsmæssige krav, for landstationer. ;-) :-P

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/7 2014, 00:13 (3802 dage siden) @ Erik V. Pedersen

ENDELIG. -- 2014.


Så oprandt dagen, hvor den første, egentlige genopførelse af Øresundsvej station, Amagerbanen, begyndte (naturligvis må man ikke glemme fundamentet, som allerede blev udført i direkte tilslutning til stationsflytningen).

Seks år er gået, siden stationsbygningen blev nedtaget på Øresundsvej og fragtet -stykvis- til sin nye plads på Frilandsmuseet.

(...)


----------------------------

Stationsbygningen er imidlertid ikke det eneste, der bygges på.

[image]
Vordingborg traktorremise er nu genopført . . . Frilandsmuseet. -- 3. juni 2014.

[image]
. . . og OHJ Qh 350 / Glm 350 var tilsyneladende også i arbejde. Da jeg kom til stedet, gik en mand og var tilsyneladende igang med nogle indledende arbejder, men da jeg havde fotograferet stationsbygningen, og jeg kom hen til vognen, var han gået hjem ! ! ! :-(

De opstillede træprofiler til noget siddearrangement, har dog intet med vognen at gøre.

Frilandsmuseet. -- 3. juni 2014.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juni-2014

[image]

.


-------------------------------------

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350:
[image]
Der er dog lang vej endnu -- og "kassen" er tom ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juli-2014

Erik V. Pedersen.

[image]

.

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Niels Munch, 9/7 2014, 00:58 (3802 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Da NK af Perth, JB-P og jeg den 26.06.2014 besøgte Frilandsmuseet, så taget på vognen færdigt ud, men stilladset var der stadig:

[image]
OHJ QH 350, Frilandsmuseet 26.06.2014 (nm).

Desuden kunne JB-P og jeg mindes en ekspedition for 50 år (!) siden:

[image]
Øresundsvej Station med f.v.: NM og ESA, september 1964 (Foto: JB-P).

..... samtidig med, at vi kan glæde os til genopførelsen:

[image]
Øresundsvej Station, Frilandsmuseet 26.06.2014 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/7 2014, 02:18 (3802 dage siden) @ Niels Munch

Kære Erik,

Da NK af Perth, JB-P og jeg den 26.06.2014 besøgte Frilandsmuseet, så taget på vognen færdigt ud, men stilladset var der stadig:

[image]
OHJ QH 350, Frilandsmuseet 26.06.2014 (nm).

Desuden kunne JB-P og jeg mindes en ekspedition for 50 år (!) siden:

[image]
Øresundsvej Station med f.v.: NM og ESA, september 1964 (Foto: JB-P).

..... samtidig med, at vi kan glæde os til genopførelsen:

[image]
Øresundsvej Station, Frilandsmuseet 26.06.2014 (nm).


Bedste hilsener
Niels

----------------------------

Hej Niels (m. fl. :-) )

. . . og jeg var der d. 24. juni. Om vognen da så ud, som da Du fotograferede den to dage senere, tør jeg ikke sige. Jeg var (næsten) kun ved stationen, og kunne derfra se, at der ikke blev arbejdet på vognen. Jeg brugte til gengæld et par minutter på det "nedlagte" transformatortårn (NESA / stålplade-typen), der ligger næsten lige ved siden af - så det så I sikkert også.

-------------

Ellers herligt, at "man bliver kikket over skulderen". Her er det ikke til at snyde seerne. Fint.

Da jeg var der i dag, kom jeg lige på det rigtige tidspunkt. Ved ankomsten var der "rimeligt mange" materialer foran bygningen, men pludselig blev alt fjernet. Jeg troede i min naivitet, at det var fordi, der skulle se pænt ud, gennem de kommende ferieuger, ---men nej.

Der blev ryddet for at gøre plads til et stillads, der skal benyttes ved opsætningen af stikkene ("murbuerne") over vinduerne og færdiggørelsen af muren i det hele taget, til den kommende oplægning af plankerne for etageadskillelsen.

Der kom lige et par billeder i "kassen" af den nydeligt "ryddede" station, inden stillads-opstillingen begyndte. De følger de nærmeste dage.

-----------

Ellers er det herligt at gå rundt derude, og -med strittende ører- høre de bemærkninger / samtaler, der ellers ikke høres af nogen. Genopbygningen er ikke "bare" noget man gør. Der er mange problemen, vi andre næppe tænker på. Næsten totalt forvitrede mursten (nederst mod soklen), ødelagte / forvitrede cementsten, der ikke ikke længere fremstilles, nye mursten, der ikke længere har de samme mål, som var standard dengang, stationen blev opført.

Penge er det altoverskyggende problem. Hver gang man løber ind i et nyt problem (udfordring på nu-dansk), "gnaver det" i den alt for lille pengesum, man har at bruge af. Alene at høre de ansvarlige / bestemmende >< håndværkerne. Håndværkerne vil gerne gøre det rigtige her og nu, mens "kassereren" får kuldegysninger, ved tanken af det, der så ikke er penge til, og som er en nødvendighed længere fremme i byggeriet.

Nå, -- vi får se. Når der holdes ferie fra fredag og flere om en uges tid, er murstumperne på stationsbygningen fæstnet til fundamentet, og så er meningen, at der skal fortsættes med retiradebygningen, ---hvis ! ! !

Spændende at følge med i.

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juli-2014

[image]

.

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2014, 13:40 (3802 dage siden) @ Erik V. Pedersen

En stor tak til Erik, fordi han følger både stationsbyggeriet og vognrenoveringen for os. :-) Foreligger der noget om, hvorvidt man vil føre vognen tilbage til originaludseendet uden de skrå afstivninger af vognkassen, så den tidsmæsigt kommer til at passe til omgivelserne, som jeg formoder er sat til 1920'erne? Eller vil museumsfolkene være anakronistiske, selv om sådanne detaljer er næsten lige så væsentlige som termovinduer i et stråtækt bondehus?

Vh
Morten

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af UTJ, 9/7 2014, 13:49 (3802 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En stor tak til Erik, fordi han følger både stationsbyggeriet og vognrenoveringen for os. :-) Foreligger der noget om, hvorvidt man vil føre vognen tilbage til originaludseendet uden de skrå afstivninger af vognkassen, så den tidsmæsigt kommer til at passe til omgivelserne, som jeg formoder er sat til 1920'erne? Eller vil museumsfolkene være anakronistiske, selv om sådanne detaljer er næsten lige så væsentlige som termovinduer i et stråtækt bondehus?

Vh
Moretn

Det er ikke kun skråstiverne som så skal fjernes. Vognen har svenske rullelejehjulsæt som osgå skal udskiftes med de oprindeligt tyske glidelejehjulsæt (samt et lille, men ubehageligt indgreb med opsvejsning af akselgaflerne). Og var QH 350 ikke i mange år hvidmalet? Da den stod i Slagelse var det hvide lag ganske tydeligt.....

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2014, 13:52 (3802 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... og naturligvis også tak til Niels. ;-)

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2014, 15:21 (3802 dage siden) @ UTJ

Nå, det har Nationalmuseets fagfolk jo nok styr på, ligesom de har med alt det andet, museet beskæftiger sig med. Det foregår jo på et akademisk niveau. :-) :-) :-)

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/7 2014, 10:17 (3801 dage siden) @ UTJ

En stor tak til Erik, fordi han følger både stationsbyggeriet og vognrenoveringen for os. :-) Foreligger der noget om, hvorvidt man vil føre vognen tilbage til originaludseendet uden de skrå afstivninger af vognkassen, så den tidsmæsigt kommer til at passe til omgivelserne, som jeg formoder er sat til 1920'erne? Eller vil museumsfolkene være anakronistiske, selv om sådanne detaljer er næsten lige så væsentlige som termovinduer i et stråtækt bondehus?

Vh
Moretn


Det er ikke kun skråstiverne som så skal fjernes. Vognen har svenske rullelejehjulsæt som osgå skal udskiftes med de oprindeligt tyske glidelejehjulsæt (samt et lille, men ubehageligt indgreb med opsvejsning af akselgaflerne). Og var QH 350 ikke i mange år hvidmalet? Da den stod i Slagelse var det hvide lag ganske tydeligt.....

UTJ

-----------------

Hej UTJ / m.fl. :-)

Mon ikke dette er en "snak" I en dag selv skulle tage med projektlederen, evt. under vedlæggelse af div. dokumentation. Jeg er overbevist om, at man derude ved "alt" om bygningsrenovering og vedligehold. Til gengæld ved jeg ikke meget om deres kendskab til tilsvarende renovering og vedligehold af jernbanemateriel, endsige hvem, hvilke rådgivere på det område- museet "læner sig op ad".

Lige nu tror jeg ikke, der er midler til mere end det nye tag i første omgang. Måske en ordentlig gang "rustbankning" som projektlederen" udtalte det. Det var lidt af en skuffelse, at der end ikke var fire-fem tagbrædder, der kunne genanvendes. Når man ser billederne, kan man sikkert selv forestille sig, at her bliver der -desværre- heller ikke tale om ret meget genbrug vognsidernes beklædning.

Desværre er det bevillingerne til museet (eller snarere de manglende samme), der styrer alt for meget. Vi mangler, at ham "den lille mand med en papkasse under armen" (måske i anden mands skikkelse) ville lægge vejen forbi stationen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juli-2014
[image]

.

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/7 2014, 11:32 (3798 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(...)
Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350:
[image]
Der er dog lang vej endnu -- og "kassen" er tom ! ! !

----------------------

"Bagsiden af medaljen".
[image]

OHJ Qh 350/Glm 350. Frilandsmuseet. -- 11. juli 2014.

"I dag" lykkedes det at komme om på vognens anden side. Lidt mere vognsidebeklædning, men ellers ikke meget mere at komme efter !

Er der ikke --blandt "Herreværelset"s læsere/seere-- en eller flere, der har fotos, måske en tegning af vognen i dens originaludførelse ??? Der kunne måske også være "ting" at finde, hos nogle af dem (de ældre fotografer), der normalt ikke kommer på Forum ???

Når der nu udtrykkes ønske om en tilbageføring til originaltilstanden, skulle Museet vel gerne have noget at gå frem efter ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juli-2014

Erik V. Pedersen.

[image]

.

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/7 2014, 16:29 (3797 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, de skal i hvert fald til en begyndelse se at få den T-mærket i stedet for RIV-mærket... (duk og væk!)

M:-Prten

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af UTJ, 13/7 2014, 21:07 (3797 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Oprindelig har vognen (OHJ Qh 350 eller J 350) ganske nøje set ud som GDS Qc 122 i Græsted (OHJ Qh 350 fik også trykluftbremse på Scandia i den "store trykluftpakke" til privatbanerne omkring 1940). Desuden har Qh 350 været hvidmalet i en årrække og det ville være godt med billede af - helt eller som udsnit.

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/7 2014, 22:37 (3797 dage siden) @ UTJ

DJK, som har udlånt vognen til Frilandsmusset, har givetvis en mening om, hvorvidt en tilbageføring til håndbremset udgave er ønskelig, men i givet fald bliver der da lidt færre dele på vognen for museumsfolkene at gå og holde ved lige, ud over at den tidsmæsigt passer til museets rammer. Men det kræver naturligvis også arbejde at reetablere vognens ældste udseende. Formentlig har parterne styr på det.

M:-)rten

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Niels Munch, 28/8 2014, 15:00 (3752 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fandt et billede af en slægtning:

[image]
OHJ QH 345 i Nr. Asmindrup 28.08.1971 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/8 2014, 15:45 (3751 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt og klart og tydeligt foto, og uden de grimme forstærkninger af vognkasse, som en del af vognene fik med tiden. Tak for synet, Niels. :-) :-) :-)

Med vanlig venlig hilsen

M:-Drten

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Børge Sundahl, 14/4 2023, 09:24 (601 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvordan ser vognen så ud nu?
Børge

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Niels Munch, 14/4 2023, 15:37 (600 dage siden) @ Baumann

tjek sidste billede på denne her link ...
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=156&vognid=2744

..... det er fra 2017, ligesom dette:

[image]
OHJ QH 350 på Frilandsmuseet, 13.05.2017 (nm).

Medens Google Streetview var der i 2020, hvor det stille forfald tilsyneladende er fortsat.

Var ingen med til rejsegildet på Øresundsvej Station den 29. marts i år?

M.v.h.
Niels

Avatar

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2023, 15:44 (600 dage siden) @ Niels Munch

tjek sidste billede på denne her link ...
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=156&vognid=2744


..... det er fra 2017, ligesom dette:

[image]
OHJ QH 350 på Frilandsmuseet, 13.05.2017 (nm).

Medens Google Streetview var der i 2020, hvor det stille forfald tilsyneladende er fortsat.

Var ingen med til rejsegildet på Øresundsvej Station den 29. marts i år?

M.v.h.
Niels

Njaah, der arbejdes da lidt på vognen. Kan se, at der i årenes løb er fjernet nogle brædder nederst til højre på vognsiden. De skal vel genskabes i nyt træ. :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350 (+2 fotos).

af Niels Munch, 5/5 2023, 15:14 (580 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Njaah, der arbejdes da lidt på vognen. Kan se, at der i årenes løb er fjernet nogle brædder nederst til højre på vognsiden. De skal vel genskabes i nyt træ. :-|

..... eller måske forsvinder brædderne bare helt af sig selv:

[image]

[image]
Ex OHJ QH 350 på Frilandsmuseet i Sorgenfri, begge fotos 05.05.2023 (nm).

Der var skam folk derude, kvinder som mænd, der savede i brædder, men af en ganske anden dimension end godsvognsbrædder, og den gamle traktorremise fra Vordingborg tjener som værksted. Om det er deres sofa i QH 350, ved jeg ikke. Sligt spørger man vist ikke om i disse nypuritanske tider .....

Bedste hilsener
Niels

Veterantog kalender
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak