Bevarede HD- og IA-vogne (+2 billeder)

af UTJ, 2/9 2012, 21:20 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund
redigeret af UTJ, 2/9 2012, 22:10

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

Åbenbart er kun én hvid vogn restaureret – IAR 21 241. Den ”rådne” IAK 545 har da tidligere været i god stand som museumsvogn, eller hur? Årsagen i øvrigt til at de hvide vogne nemt "rådner" har UTJ fint beskrevet i denne tråd.

De to vogne hos CF eksisterer vel ikke længere, nu når de er ”brændt”?

IAL 19545 blev fravalgt, da træværket rådnede gevaldigt godt under den hvide plasticmaling den havde fået. Desuden var 19545 i de fleste år faktisk ørredvogn og dermed egentlig ikke en IAL i ret mange år. Og så var det sjovt at tage et rigtigt vrag fra Vejle og sætte den ordentlig i stand (og sparede genopbygning af jalousier i gavlene...). Dermed valgte vi at tage livet af IAR 21224, som var en ærøvogn, der var lige så håbløs. Det hører med til hele istandsættelsen at alt træværk blev skiftet ud, inkl jalousier. IAR 21241 har desuden den fordel at den både har været en IAR og IAK. Men hvis nu en eller anden kan opstøve en IAL uden platform, så......

HD vogne er i den henseende ikke særlig interessante. Her er et par i Hvalsø den 27/4 2005 (DJK's). At jalousierne ser pæne ud skyldes at det er glasfiber eller polyester-udgaven, som blev påsat visse vogne ved istandsættelser i slutningen af 1960'erne:
[image]
HD 38121 (foto 27/4 2005: UTJ)
[image]
HD 38375 (foto 27/4 2005: UTJ)

Jeg mener at jeg optog billederne i forbindelse med Heljans HD-projekt.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak