4 stk. 891 mm billeder fra Växjö 1986 m.v.
Go' bededagskväld i forum,
Som så ofte, når man leder efter noget, finder man noget andet, som f.eks. billeder fra familieferien i et lejet sommerhus i Övre Aramo i 1986. Lokaliteten ligger lidt syd for Urshult, der var station på forbindelsesbanen Hönshylte-Kvarnamåla, HKJ (1067 mm).
HKJ Urshult station, gadeside, 23.07.1986 (nm).
Banen var jo nedlagt i 1971; og i det hele taget var denne familieferie - som alle de andre - ikke lagt an på jernbanestudier. F.eks. besøgte vi fredag, den 25.07.1986 Vilda Västern i High Chaparral nær Värnamo (med nöjesparkens polske og svenske damplok ).
Hjemturen gik via Växjö, og dér blev helt naturligt indlagt en pause på banegården, hvor jeg så mit snit til at luske ud til smalsporet:
SJ YP 884 - UBFYP 1793 i Växjö, 25.07.1986 (nm).
Om denne Hilding Carlsson 891 mm skinnebustype, se: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-motorvagnar/yp .
SJ YP 874 og YP 881 i Växjö, 25.07.1986 (nm).
SJ havde under stor bevågenhed kørt det sidste persontog på Växjö-Västervik den 19. august 1984, og det sidste godstog kørte 3. februar 1986 mellem Växjö og Kvarnagården. Det nystiftede aktiebolaget Växjö - Hultsfred - Västerviks Järnväg, VHVJ erhvervede skinnebusserne (som mistede vingehjulet), og pr. 30. september 1986 solgte SJ banen til selskabet. Men da VHVJ først fik gang i noget kørsel i 1987, var jeg altså dumpet ned i et begivenhedsløst interval.
Remisen var selvfølgelig aflåst, men et Tp-lok kunne skimtes gennem en rude .....
Lidt andet var der dog:
Et par 891 mm transportører (nr. ej noteret) i Växjö, 25.07.1986 (nm).
SJ Tjänstevagn 799, 891 mm Spårrensare i Växjö, 25.07.1986 (nm).
Spårrensaren er en åben godsvogn, SJ NNsp 322231, ex HSJ NN 263, bygget ASJL 1915 og omb. til spårrensare i Bollnäs 1952. Den skulle findes endnu, henstillet på en station mellem Åseda og Hultsfred.
Skinnebusserne findes i øvrigt også endnu trods omvæltningerne efter VHVJs konkurs, styrevognen endda som rullende restaurant! Se dette website: http://www.jarnvagshistoria.se/index1.htm og vælg menu "YBo5p status".
Om banestrækningens bevægede historie, se http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gslinjen_V%C3%A4xj%C3%B6-Hultsfred-V%C3%A4... og http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_fakta.html .
Det var så en lille reportage fra en ikke-begivenhed på en ikke-jernbaneferie; men billederne kom forhåbentlig alligevel til en vis ret, og jeg fik rådet lidt bod på de notater, jeg ikke tog dengang!
Bedste hilsener
Niels