InnoTrans - for 10 år siden - afsnit I (mange fotos)

af Niels Munch, 1/9 2012, 12:56 (4469 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 1/9 2012, 13:36

InnoTrans 2012 finder som sikkert bekendt sted i Berlin 18. - 21.09.2012.

I den anledning kunne det måske være sjovt med et tilbageblik til:

[image]

for at se på, hvad der den gang rørte sig i jernbaneverdenen. Skal vi tage dem fabriksvis:

ADtranz

[image]
Schneider & Schneider 293 701-9 "Nobby", ex V100-Ost (nm).

ADtranz 70120/2001/V100. Det handler om et i 2001 ved ADtranz (senere Bombardier) i Kassel rekonstrueret V100-Ost lokomotiv, hvis oprindelse fortaber sig. Det er forsynet med en 1050kW MTU-Motor type 396 TC 14 - til sammenligning med næste lokomotiv:

ALSTOM

[image]
ALSTOM 202 850-4, "Umbaukonzept 203.1" (nm).

LEW 15235/1976. Ombygget af ALSTOM Werk Stendal med en 1240kW MTU-Motor Type 12 V 4000 R 10 og fungerede under betegnelsen "203.1" som demolok for Alstom/Stendal.

[image]

[image]

[image]
ALSTOM CORADIA LINT41H for SYNTUS (nr. 40) i Holland (nm).

Denne højtgulvsudgave (780 mm) af LINT41 var udstillet som LINT nr. 100 bygget af ALSTOM (LHB). I den anledning blev toget døbt 'Johan de Bondt'.

BOMBARDIER

[image]
Bombardier "Blue Tiger" - 250 002-3 (nm).

[image]
Bombardier ITINO for Erfurter Industrie Bahn GmbH, EIB VT201 (nm).

[image]

[image]
ITINO interieur (nm).

[image]
EIB VT201 (nm).

Toget var udstillet som prototypen på ITINO.

[image]
Bombardier REGINA - SJ X53A nr. 3284 (nm)

[image]
REGINA - SJ X53B nr. 3284 (nm)

Bombardier havde udstillet REGINA togsæt for Värmlands Trafik AB.

DEUTSCHE BAHN, Werk Cottbus

[image]

[image]
LAUBAG 4-1227-100/B3 (nm).

LEW E² 18595/1986 EL 2/24 Bo'Bo'-el 1435 mm
xx.01.1986 4-1227-100-B3 Spremberg Tagebau Nochten /=> Lausitzer Braunkohle AG LAUBAG, moderniseret på DB Werk Cottbus.

GMEINDER

[image]
Steiermärkische Landesbahn (StLB) D5 (nm).

Gmeinder's type D100BB (F.nr. 5743/2002). Det 80 t tunge boggiediesellok er forsynet med en 1500kW MTU-Motor og tiltænkt regional godstogstrafik.

GM Electro Motive Division

[image]
Class 66 PB 10 (nm).

Det udstillede lokomotiv PB 10 (GM-EMD 20008254-12/2002/JT42CWR) var bestemt for hollandske ERS Railways via leasingselskabet Porterbrook.

Integral Verkehrstechnik AG

[image]
BOB INTEGRAL VT116 (nm).

[image]
BOB INTEGRAL interieur (nm).

[image]
BOB INTEGRAL VT116 (nm).

Datterselskabet til Jenbacher Werke udstillede dette specielle tog, Integral S5 D95, leveret til Bayerische Oberlandbahn GmbH (BOB) i en serie på i alt 17 stk. På udstillingstidspunktet skulle de alvorlige børnesygdomme være afhjulpet.

Karsdorfer Eisenbahngesellschaft GmbH

[image]
KEG diesellok 2113 (nm).

Det på dette tidspunkt offensive Karsdorfer Eisenbahngesellschaft (KEG) udstillede dette renoverede, rumænske diesellok (ex CFR 60 0692). 2 år før havde KEG udstillet et ellok fra samme fabrik, Electroputere i Rumænien.


Fortsættes .....

InnoTrans - for 10 år siden - afsnit II (flere fotos)

af Niels Munch, 1/9 2012, 15:41 (4469 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 1/9 2012, 16:30

Når jeg sådan føøører mig frem her i Herreværelset med dette emne, så skyldes det de problemer, jeg har beskrevet ovre i "Smiley-forum".

Så nu kan jeg lige så godt fortsætte her med resten af indtrykkene fra:

[image]

VOSSLOH

[image]
Vossloh MaK G1000BB 1001322 for CONNEX/TWE (nm).

[image]
Vossloh MaK G1700-2BB 1001153, LTE 2170 001-8 (nm).

Øvrige iagttagelser:

[image]
DB Netz AG Instandhaltungsfahrzeug für Oberleitungsanlagen 711 103-2 (nm).

[image]
Chemnitzer Verkehrs AG, CVAG Variotram 607 (nm).

[image]
Grafitti-afrensnings show (nm).

Dette firma (jeg har glemt hvilket), som beskæftiger sig med midler til afrensning af grafitti, optræder hver gang med heftig musik og pæne damer med bare navler.

[image]
Metro Prag M1 4146 og SNCF TER dieseltogsæt X 76500 (nm).

[image]
Messens mascot, DR 52 8029 fra Verein HeiNa Ganzlin (nm).

Lokomotivet DR 52 8029:

Hersteller: Maschinenbau und Bahnbedarfs AG MBA
Baujahr: 1944
Fabriknummer: 14103
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 52 5018
->'45 DRo/DR
->15.09.61 Ub. DR 52 8029 (Ek. SKL 61/30469)
->'70 DR 52 8029-2
->'92 DR 052 029-6
->08.93 verk. privat für Eisenbahnmuseum Röbel "HeiNaGanzlin"
->'04 Wedler & Franz GbR - Lokomotivdienstleistungen (WFL) /L
('05 vorh.)
->'?? IG Dampflok Nossen /L
('10 vorh.)

Det var nogle indtryk fra InnoTrans 2002, jeg håber, de har vakt interesse. Flere informationer fås via de indbyggede links.

Messen er absolut et besøg værd. Den startede i 1996 og afholdes i lige år. For hvert år er messeområdet blevet udbygget, og udstiller- og besøgstallene vokser fra gang til gang. Ofte er det svært at få billeder uden for megen "kødrand", og rigtig slemt bliver det på "publikumsdagene".

Jeg har prøvet at fæstne indtryk fra tidligere messeår her:

InnoTrans 1998: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3941980,3941980#msg-3941980
InnoTrans 2000: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5013046

..... og lidt [image] - nogle indtryk fra Berlin december 1992:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4524686

..... når vi nu er i dette forum.

God fornøjelse med InnoTrans 2012 - og må vi se nogle fotos ovre på "Smiley-forum", når I kommer hjem!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

InnoTrans - for 10 år siden - afsnit II (flere fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2012, 20:39 (4469 dage siden) @ Niels Munch

Siden der nu var flere interiør billeder fra Lint41 og lignende, var det så sådan noget du var nede og kigge efter eller er det bare et tilfælde :-) ?

Jeg kunne sgu godt være fristet til sådan en udstillingstur.

Lidt baggrundsinfo: Der er skinner på området, så materiellet kan stå der rigtigt, men er der forbindelse til banen? Kommer lokomotiver mm. på egne hjul eller kommer de på gummihjul?

InnoTrans - for 10 år siden - afsnit II (flere fotos)

af Niels Munch, 1/9 2012, 20:53 (4469 dage siden) @ Michael Deichmann

Siden der nu var flere interiør billeder fra Lint41 og lignende, var det så sådan noget du var nede og kigge efter eller er det bare et tilfælde :-) ?

Jeg var medlem af privatbanernes "materielbande", der på det tidspunkt havde forestået indkøbet af HHGBs Desiro-tog. Kontrakten blev indrettet med en option, som Nordjyske Jernbaner senere valgte at udnytte. Siden deltog jeg også i anskaffelsen af LINT til hhv. Lokalbanen og Vestsjællands Lokalbaner (nu Regionstog). Det var derfor meget naturligt også på InnoTrans at interessere sig for emnet "lette dieseltog".

Lidt baggrundsinfo: Der er skinner på området, så materiellet kan stå der rigtigt, men er der forbindelse til banen? Kommer lokomotiver mm. på egne hjul eller kommer de på gummihjul?

Ja, "Bahnhof InnoTrans" har sportilslutning til jernbanenettet.

M.v.h.
Niels

Avatar

InnoTrans - for 10 år siden - afsnit II (flere fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2012, 22:50 (4468 dage siden) @ Niels Munch

Siden der nu var flere interiør billeder fra Lint41 og lignende, var det så sådan noget du var nede og kigge efter eller er det bare et tilfælde :-) ?


Jeg var medlem af privatbanernes "materielbande", der på det tidspunkt havde forestået indkøbet af HHGBs Desiro-tog. Kontrakten blev indrettet med en option, som Nordjyske Jernbaner senere valgte at udnytte. Siden deltog jeg også i anskaffelsen af LINT til hhv. Lokalbanen og Vestsjællands Lokalbaner (nu Regionstog). Det var derfor meget naturligt også på InnoTrans at interessere sig for emnet "lette dieseltog".

Det anede mig :-)

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak