Kære Carsten,
Dine spørgsmål afstedkom et dyyyybt dyk i gamle notater m.v., hvori der muligvis kan findes svar.
Først fra mit referat af dir. Erik Johansens foredrag i DJK 06.10.1982, på hvilket tidspunkt én af 26,4 m midtgangsvogne fra Apfelpfeil var i drift, nemlig Bn 283:
"Bn 283 er en ex-spisevogn ombygget til storrumsvogn med toilet og tjenestekupé, et 2-fags storrum, et 7-fags og endeligt et 4-fags ditto med pladserne hhv. 16 + 56 + 28 + garderobeplads, i alt 100 pladser":
OHJ Bn 283 indretning før og efter ombygning ved OHJ (skitse JB-P og nm 12-1982).
"Under ombygningen, hvortil der bl.a. brugtes moderniserede Cl-vognssæder, og hvor apteringen i endekupéerne måtte fornyes, viste vognen sig at være særdeles grundigt istandsat, herunder bl.a. med Tectyl-behandling. Hos Rastatt i Karlsruhe fik den i 1979 jf. rygtet øgenavnet "der goldene Kalb", idet ombygningen til spisevogn skulle være løbet op i DM 400 - 500.000. Placeringen af de opfriskede Cl-sæder har vist sig idéel, idet afstanden mellem sædeforkanterne er præcis 50 cm. Siddebredden er øget derved, at sæderne er rykket lidt ud fra væggen, hvor der i øvrigt er monteret armlæn. Desuden er der armlæn mod midtergangen. Efter tilsvarende recept ombygges yderligere 1 vogn til HTJ og 1 til OHJ."
Den 22.10.1982 besøgte jeg så værkstedet i Holbæk, hvor jeg noterede følgende:
"Den næstsidste af Apfelpfeilvognene (HTJ Bn 72) er under aptering. Den lille dør ud for det tidl. køkken er svejset til og erstattet med et vindue i alm. størrelse. Vognens eksterieur bliver således som Bn 283, og indvendig får den også 100 pl., men fordelt i 2 kupéer. Der bliver toilet i den ene ende og tjenestekupé i den anden. Hele inderbeklædningen fornyes, og væggene bliver "mahogni" og loftet "eg", alt i formica på oliemættet masonite.
Med disse farver bliver interieuret ikke så "fersk" som endekupéerne i Bn 283, hvor væggene er "eg" og loftet lakhvidt (a.h.t. den dér bibeholdte indirekte belysning). Bem. at midterkupéen i Bn 283 er i "mahogni"."
OHJ Bnm 284 og HTJ Bn 72 (skitse JB-P og nm, 12.1982).
JB-P og jeg har ikke rigtig rørt ved sagen siden dengang, og jeg er således stadig lidt i tvivl om sædefordelingen. Men der er næppe sæder i garderobeafdelingen over for tjenestekupéen i Bnm 284, hvor vinduet ganske enkelt er blændet/tilsvejset.
HTJ Bn 72 interieur, Holbæk, 15.10.1984 (nm).
I HTJ Bn 72 kunne der være 2 sæder vis-a-vis toilet hhv. tjenestekupé, så vi under alle omstændigheder når de 100 pladser.
Den senest ombyggede, Bnm 284 fik sæder fra Bhs:
OHJ Bnm 284 interieur, Holbæk 08.1989 (nm).
OHJ Bnm 284 i Holbæk 08.1989 (nm).
Man aner det blændede vindue i den fjerne ende, ud for garderoben.
Husk endelig, at Bn 283 mistede skørtet efter en afsporing i 1987.
Det var, hvad jeg lige kunne finde, Carsten, god fornøjelse! Måske andre kan supplere?
Bedste hilsener
Niels