Avatar

OHJ's tyske personvogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/5 2014, 09:09 (3856 dage siden)

Vi havde i korthed fat i OHJ's tyske personvogne i bl.a. denne tråd, denne tråd og i denne tråd.

I forbindelse med mit OHJ-ombygningsprojekt søger jeg i første omgang oplysninger om - og meget gerne billeder og/eller skitser/tegninger af - hvordan OHJ's ombyggede tyske personvogne var indrettet.

Jeg har slidt en hel del på Jernbanehistorisk Årbog 2006, hvor det af teksten midt på side 48 fremgår, at OHJ Bnm 284 og HTJ Bn 72 blev ombygget efter samme mønster som OHJ Bn 283.
Men på billedet af noget af indretningen i OHJ Bnm 284, som ses nederst th. på side 52, kan ses, at denne alligevel ikke helt var som på OHJ Bn 283 (?).

Så spørgsmålet (i denne omgang) er derfor, om nogen har yderligere oplysninger om eller billeder/tegninger/skitser af indretningen af OHJ Bnm 284, og meget gerne også af HTJ Bn 72, såfremt dennes indretning også er forskellig fra indretningen af OHJ Bn 283.

Og som nævnt på i tråden på Signalposten kunne jeg også vældig godt tænke mig at vide, hvilke farver indretningen i vognene havde.

På forhånd tusind tak.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

OHJ's tyske personvogne

af Niels Munch, 8/5 2014, 12:03 (3855 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten,

Dine spørgsmål afstedkom et dyyyybt dyk i gamle notater m.v., hvori der muligvis kan findes svar.

Først fra mit referat af dir. Erik Johansens foredrag i DJK 06.10.1982, på hvilket tidspunkt én af 26,4 m midtgangsvogne fra Apfelpfeil var i drift, nemlig Bn 283:

"Bn 283 er en ex-spisevogn ombygget til storrumsvogn med toilet og tjenestekupé, et 2-fags storrum, et 7-fags og endeligt et 4-fags ditto med pladserne hhv. 16 + 56 + 28 + garderobeplads, i alt 100 pladser":

[image]
OHJ Bn 283 indretning før og efter ombygning ved OHJ (skitse JB-P og nm 12-1982).

"Under ombygningen, hvortil der bl.a. brugtes moderniserede Cl-vognssæder, og hvor apteringen i endekupéerne måtte fornyes, viste vognen sig at være særdeles grundigt istandsat, herunder bl.a. med Tectyl-behandling. Hos Rastatt i Karlsruhe fik den i 1979 jf. rygtet øgenavnet "der goldene Kalb", idet ombygningen til spisevogn skulle være løbet op i DM 400 - 500.000. Placeringen af de opfriskede Cl-sæder har vist sig idéel, idet afstanden mellem sædeforkanterne er præcis 50 cm. Siddebredden er øget derved, at sæderne er rykket lidt ud fra væggen, hvor der i øvrigt er monteret armlæn. Desuden er der armlæn mod midtergangen. Efter tilsvarende recept ombygges yderligere 1 vogn til HTJ og 1 til OHJ."

Den 22.10.1982 besøgte jeg så værkstedet i Holbæk, hvor jeg noterede følgende:

"Den næstsidste af Apfelpfeilvognene (HTJ Bn 72) er under aptering. Den lille dør ud for det tidl. køkken er svejset til og erstattet med et vindue i alm. størrelse. Vognens eksterieur bliver således som Bn 283, og indvendig får den også 100 pl., men fordelt i 2 kupéer. Der bliver toilet i den ene ende og tjenestekupé i den anden. Hele inderbeklædningen fornyes, og væggene bliver "mahogni" og loftet "eg", alt i formica på oliemættet masonite.
Med disse farver bliver interieuret ikke så "fersk" som endekupéerne i Bn 283, hvor væggene er "eg" og loftet lakhvidt (a.h.t. den dér bibeholdte indirekte belysning). Bem. at midterkupéen i Bn 283 er i "mahogni"."

[image]
OHJ Bnm 284 og HTJ Bn 72 (skitse JB-P og nm, 12.1982).

JB-P og jeg har ikke rigtig rørt ved sagen siden dengang, og jeg er således stadig lidt i tvivl om sædefordelingen. Men der er næppe sæder i garderobeafdelingen over for tjenestekupéen i Bnm 284, hvor vinduet ganske enkelt er blændet/tilsvejset.

[image]
HTJ Bn 72 interieur, Holbæk, 15.10.1984 (nm).

I HTJ Bn 72 kunne der være 2 sæder vis-a-vis toilet hhv. tjenestekupé, så vi under alle omstændigheder når de 100 pladser.

Den senest ombyggede, Bnm 284 fik sæder fra Bhs:

[image]
OHJ Bnm 284 interieur, Holbæk 08.1989 (nm).

[image]
OHJ Bnm 284 i Holbæk 08.1989 (nm).

Man aner det blændede vindue i den fjerne ende, ud for garderoben.

Husk endelig, at Bn 283 mistede skørtet efter en afsporing i 1987.

Det var, hvad jeg lige kunne finde, Carsten, god fornøjelse! Måske andre kan supplere?


Bedste hilsener
Niels

OHJ's tyske personvogne - Bnm 284

af Niels Munch, 8/5 2014, 14:08 (3855 dage siden) @ Niels Munch

Kære Carsen,

I min videre bladren i arkivalierne fandt jeg dette notat fra et besøg i Holbæk den 07.08.1986:

"På værkstedet befandt sig den sidste af de oprindeligt anskaffede Apfelpfeil-vogne, nr. 42 900-3. Den lille køkkendør var svejset til, og indeni var man i fuld gang med apteringen. Den bliver storrumsvogn med 2 kupéer: 5 fag rygere og 7 fag ikke-rygere. I de sidste 2 fag bliver langs en sidegang og regnet indefra og ud: Tjenestekupé og toilet, sidstnævnte med adgang fra endeperronen. Bemærk, at ingen af OHJ/HTJs lange Apfelpfeil-vogne, trods ens ydre, vil være ens indvendig."

Så blev der vist skabt klarhed over indretningen af Bnm 284, ligesom det kan slås fast, at den anden skitse i mit forrige indlæg fortrinsvis går på HTJ Bn 72.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

OHJ's tyske personvogne - Bnm 284

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/5 2014, 15:19 (3855 dage siden) @ Niels Munch

Kære Carsen,

I min videre bladren i arkivalierne fandt jeg dette notat fra et besøg i Holbæk den 07.08.1986:

"På værkstedet befandt sig den sidste af de oprindeligt anskaffede Apfelpfeil-vogne, nr. 42 900-3. Den lille køkkendør var svejset til, og indeni var man i fuld gang med apteringen. Den bliver storrumsvogn med 2 kupéer: 5 fag rygere og 7 fag ikke-rygere. I de sidste 2 fag bliver langs en sidegang og regnet indefra og ud: Tjenestekupé og toilet, sidstnævnte med adgang fra endeperronen. Bemærk, at ingen af OHJ/HTJs lange Apfelpfeil-vogne, trods ens ydre, vil være ens indvendig."

Så blev der vist skabt klarhed over indretningen af Bnm 284, ligesom det kan slås fast, at den anden skitse i mit forrige indlæg fortrinsvis går på HTJ Bn 72.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Tusind tak for din higen og søgen i arkivalierne - og tusind tak for, at du dokumenterede også denne del af jernbaneistorien dengang.
Det er et imponerende stykke arbejde, som værkstedet i Holbæk præsterede dengang - der kom nogle nydelige vogne ud af disse forhåndenværende materialer.

Det var nogle yderst fyldestgørende svar - tusind tak - jeg mangler sådan set kun at finde ud af farverne på sæderne i OHJ Bn 283.
Skulle du eventuelt have et billede heraf liggende i dit arkiv ?.

Jeg vil prøve at lave en skitse af indretningen af OHJ Bnm 284 på baggrund af din beskrivelse - jeg kan eventuelt vise skitsen frem her til godkendelse ?.

På forhånd tusind tak.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

OHJ's tyske personvogne - Bnm 284

af Niels Munch, 8/5 2014, 15:47 (3855 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten,

Sæderne i Bn 283 var, som dir. Johansen fortalte, 2 + 2 Cl-vognssæder, betrukket med beige/gråstribet DSB-dessin og brun kunstlæder (nappa) på "nakkestykket" - og dermed mage til sæderne i HTJ Bn 72, der ses på mit foto.

I øvrigt skulle Bnm 284 have haft DSB Bfg-sæder, men man fandt ikke, en sådan sædeopstilling var egnet i lokaltrafik, hvorfor vognen fik Bhs-sæder i stedet.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak