"spøjs" Vanløse 1931 (forslag der aldrig blev til noget ??)

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/5 2014, 10:36 (3850 dage siden)

:-)

for nyligt modtog jeg diverse sporplaner fra Thomas Boberg Nielsen
og imellem disse fandt jeg denne af Vanløse 1931 ( endelig ordning står der på tegningen )
men mig bekendt har jeg ikke set/læst noget om dette før.

så spørgsmålet er om det er et forslag der aldrig blev til noget.

Umidelbart vil jeg tro at det har noget at gøre med S banen : Frederiksberg - Vanløse - Hellerup - Klampenborg.

for ser man efter
så kommer man fra Hellerup igennem spor V og ud i sammenfletningen af V og III og kører så i spor III for at komme til Frederiksberg
og fra Frederiksberg ind i spor IV og derfra (Rebroussering) til Hellerup, altså ingen "fjentlige togveje" - eller har jeg misforstået det hele

ej heller kan man komme til og fra Valby/Rangerstation (Vigerslev ?? ) og til godspladsen, medmindre at man kører i spor I/II og ud i udtrækket mod Frederikssund og tilbage i forlængelsen af spor 6 og selvfølgelig modsat såfremt man skal fra godspladsen til Valby / Rangerstationen ( Vigerslev ?? )

nogen som ved noget om dette ?? - men en ganske spøjs sporplan.
Også arrangementet med perroner i forlængelse.!!

mvh
henning h087

[image]

sidetrukket
[image]

hoved
[image]

er så ved at scanne selve sporplanen og sætte den sammem
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Vanløse 1931 ( forslag der aldrig blev til noget ???? )

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/5 2014, 10:47 (3850 dage siden) @ henning h087

Ganske kort blev det ikke til noget i den viste udgave. Der blev etableret bl.a. underføring for Jernbaneallé med ny hovedbygning imellem og under sporene. Da overkørslen blev nedlagt forsvandt samtidig planerne om at køre fra Hellerup mod Frederikssund, ligesom godsbanen fra Vanløse til Godsbanen (v/Damhus) aldrig blev til andet end forberedende jordarbejder, som stadig kan ses. Osv. Osv.
Den endelige udgave som var gældende indtil metroen kom kan vel findes på tegninger fra 1934 og frem.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Vanløse 1952 rev 1960/1974

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/5 2014, 11:08 (3850 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af henning h087, 2/5 2014, 11:35

:-)

takker

og her så sporplanen fra 1952 rev/rett 1960, relæhus 1974

[image]

[image]

[image]

[image]

og Holger var der så i 1965 og fotografere
[image]

[image]

[image]

og igen i 1969 hvor det kan dokumenteres at der var sne(storm) 2/12 og sne 17/12
[image]

[image]

[image]

[image]

og tak til Holger B D Sørensen for brug og visning af hans fotos fra dengang

mvh
henning h087

"spøjs" Vanløse 1931 (forslag der aldrig blev til noget ??)

af Svend, Storkøbenhavn, 2/5 2014, 10:54 (3850 dage siden) @ henning h087
redigeret af Svend, 2/5 2014, 11:16

Der var planlagt - og udlagt areal - til en rangerstation "Finsensvej" på Godsforbindelsesbanen mellem Finsensvej og Peter Bangsvej. Jeg har en tegning, som jeg vil finde frem ved lejlighed. Det blev - ligesom forbindelsesbanen fra Vanløse - ikke til noget, og i dag anvendes arealet til haveforeninger/kolonihaver.

"spøjs" Vanløse 1931 (Scannet og samlet)

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/5 2014, 17:00 (3850 dage siden) @ Svend

:-)

sporplanen scannet og samlet

[image]

[image]

[image]

[image]

så selvom den aldrig blev udført således - så er den ganske spøjs - og når Svend kommer med Finsens rangerstation - så får vi så syn for sagen - hvorledes den kunne have set ud - :-) ;-)

mvh
henning h087

"spøjs" Vanløse 1931 (forslag der aldrig blev til noget ??)

af esni, Frederikssund, 2/5 2014, 20:40 (3850 dage siden) @ henning h087

:-)

for nyligt modtog jeg diverse sporplaner fra Thomas Boberg Nielsen
og imellem disse fandt jeg denne af Vanløse 1931 ( endelig ordning står der på tegningen )
men mig bekendt har jeg ikke set/læst noget om dette før.

så spørgsmålet er om det er et forslag der aldrig blev til noget.

Umidelbart vil jeg tro at det har noget at gøre med S banen : Frederiksberg - Vanløse - Hellerup - Klampenborg.

for ser man efter
så kommer man fra Hellerup igennem spor V og ud i sammenfletningen af V og III og kører så i spor III for at komme til Frederiksberg
og fra Frederiksberg ind i spor IV og derfra (Rebroussering) til Hellerup, altså ingen "fjentlige togveje" - eller har jeg misforstået det hele

ej heller kan man komme til og fra Valby/Rangerstation (Vigerslev ?? ) og til godspladsen, medmindre at man kører i spor I/II og ud i udtrækket mod Frederikssund og tilbage i forlængelsen af spor 6 og selvfølgelig modsat såfremt man skal fra godspladsen til Valby / Rangerstationen ( Vigerslev ?? )

nogen som ved noget om dette ?? - men en ganske spøjs sporplan.
Også arrangementet med perroner i forlængelse.!!

mvh
henning h087

[image]

Er der nogen der kan forklare en civil bede som mig, hvad der ideen med konstruktionen omkring englænderen i sporet fra Fb?
Så vidt jeg kan se, burde englænder, kryds og sporskifte kunne erstattes med sporskifte på englænderens plads og englænder i stedet for kryds?

"spøjs" Vanløse 1931 (forslag der aldrig blev til noget ??)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/5 2014, 21:48 (3850 dage siden) @ esni

Nu er sporplanen jo skematisk. I den virkelige verden kan der være planlagt ud fra pladsforhold, sporgeometri m.m.
Men umiddelbart ser det særdeles fornuftigt ud også efter det trafikmønster der har været på det tidspunkt.
Så der kunne måske også lige så godt spørges om hvorfor ikke nogen helt anden placering! Sådan kan der blives ved, men der skal altid træffes et valg ud fra bl.a. trafikmønsteret, pladsforhold, økonomi m.m. her og nu og ud i en vis fremtid.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak