Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 29/8 2012, 18:15 (4471 dage siden)

Ved gennemgang af vognlisterne på jernbanen.dk ser det ud til, at følgende HD (Gklms) og IA (Hks/Gkms) findes endnu:

HD
057 (DJK)
121 (DJK)
235 (JBM)
245 (MHVJ)
259 (NsjV)
364 (JBM)
375 (DJK)
524 (DJK )
573 (?)
597 (JBM?)
663 (NsjV)

IA m.fl. (nuværende litra nedenfor)
IAR 224 (JBM)
IAR 241 (DJK)
Hks-u 017 (JBM)
Gkms 197 (CF)
Hks-u 730 (CF)
IAL 545 (JBM)

Kan der suppleres noget til dette? F.eks. om de enkelte vogne er køreklare, hvad de eventuelt ellers bruges til, og hvilket litra og hvilken farve de har nu.

Der står fortsat en del vognkasser rundt omkring, og jeg har selvfølgelig ingen forventning om, at nogen kender litra og vognnumre på disse.
Det skulle da lige være de vognkasser, der endnu henstår på stationsområder. F.eks. den brune vogn ved remisen i Roskilde og den hvide vogn i Odense. Begge har jeg beset, men pufferplankerne (hvor nummeret skulle være udstandset) har desværre ikke været tilgængelige

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 29/8 2012, 18:22 (4471 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ved gennemgang af vognlisterne på jernbanen.dk ser det ud til, at følgende HD (Gklms) og IA (Hks/Gkms) findes endnu:

HD
057 (DJK)
121 (DJK)
235 (JBM)
245 (MHVJ)

259 (NsjV) vognen fra Hellerup, men eksisterer den mere?
364 (JBM) sat i stand som HD 38364 (Mussetog - Randers)

375 (DJK)
524 (DJK )
573 (?)
597 (JBM?)

663 (NsjV) har i mange år henstået i Rungsted


IA m.fl. (nuværende litra nedenfor)

IAR 224 (JBM)ophugget
IAR 241 (DJK)restaureret som IAR 21241 (Mussetog - Randers)
Hks-u 017 (JBM) ophugget
Gkms 197 (CF) Marslev brændt
Hks-u 730 (CF)Marslev brændt
IAL 545 (JBM) jernskelet med råddent træ - Randers

generelt var de hvide vogne meget dårlige, da de ikke er beklædt med imprægnieret træ aht levnedsmiddeltransport. Så den eneste hvide i præsentaben stand er vel 21241...


Kan der suppleres noget til dette? F.eks. om de enkelte vogne er køreklare, hvad de eventuelt ellers bruges til, og hvilket litra og hvilken farve de har nu.

Der står fortsat en del vognkasser rundt omkring, og jeg har selvfølgelig ingen forventning om, at nogen kender litra og vognnumre på disse.
Det skulle da lige være de vognkasser, der endnu henstår på stationsområder. F.eks. den brune vogn ved remisen i Roskilde og den hvide vogn i Odense. Begge har jeg beset, men pufferplankerne (hvor nummeret skulle være udstandset) har desværre ikke været tilgængelige

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 29/8 2012, 18:27 (4471 dage siden) @ UTJ

Det var godt nok et hurtigt svar - tak for det :-)

Hvad siger du til det med vognenes nye "kasketskygger" over skydedøren (ad tidligere tråd); dvs. årsag til udskiftningen samt tidspunktet, hvor dette blev udført?

Venlig hilsen
Henrik

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 29/8 2012, 19:40 (4470 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Det var godt nok et hurtigt svar - tak for det :-)

Hvad siger du til det med vognenes nye "kasketskygger" over skydedøren (ad tidligere tråd); dvs. årsag til udskiftningen samt tidspunktet, hvor dette blev udført?

Nu har jeg selv haft en finger med i spillet med både HD og IAR - vi syntes at det var vigtigt at have en hvid og en brun. Det med kasketskyggen må vente til jeg har tid til at gnave mig ned i sagerne, men det er noget der er sket i 1960'erne (1960-65) nogenlunde samtidig med SKF-rullelejer, jernplade i gavlen og dørstop midt på vognside.

Bevarede HD- og IA-vogne

af Winther, 29/8 2012, 20:28 (4470 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej
Du mangler en:;-)
DSB Hd 38 071 1942 Scandia Ikke driftsklar, lagervogn Lunderskov
Mvh
Bent

Bevarede HD- og IA-vogne

af Børge Sundahl, 29/8 2012, 21:03 (4470 dage siden) @ Winther

Jeg tog i 1995 et billede af Gkms 138 8 264 på AMU-centret i Hjørring.

Den er der vist ikke mere, så vidt jeg har fået oplyst, men hvornår den er væk fra, ved jeg ikke.

Børge

Bevarede HD- og IA-vogne

af Kenneth Verting, 29/8 2012, 21:26 (4470 dage siden) @ Børge Sundahl

Undskyld jeg er lidt udenfor trådens overskrift. Men Børge's spørgsmål her får mig igen til at tænke på en litra ES, der en hel del år stod hensat på Snekkersten St. sydlige ende i begyndelsen af 90'erne smækfyldt med graffitti. Jeg tænkte dengang, "utroligt den bliver ved med at stå der alene. Har DSB totalt glemt de har den" ? Og nu til mit "næsten" (Det har bare altid drillet i hjernen på mig) lidt åndsvage/ligegyldige spørgsmål. Er der nogen her, der ved hvor den blev af. Og er der nogle der har foto af den på Snekkersten St., eller fra et andet sted ?

På forhånd tak for et svar der kan lindre min hjerne ! :-)

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 30/8 2012, 07:22 (4470 dage siden) @ Kenneth Verting

Undskyld jeg er lidt udenfor trådens overskrift. Men Børge's spørgsmål her får mig igen til at tænke på en litra ES, der en hel del år stod hensat på Snekkersten St. sydlige ende i begyndelsen af 90'erne smækfyldt med graffitti. Jeg tænkte dengang, "utroligt den bliver ved med at stå der alene. Har DSB totalt glemt de har den" ? Og nu til mit "næsten" (Det har bare altid drillet i hjernen på mig) lidt åndsvage/ligegyldige spørgsmål. Er der nogen her, der ved hvor den blev af. Og er der nogle der har foto af den på Snekkersten St., eller fra et andet sted ?

På forhånd tak for et svar der kan lindre min hjerne ! :-)

Helt ærlig synes jeg det er at afspore vores opsporing af HD/IA-vogne. Tilmed er dine oplysninger så vage at du ikke kan få et seriøst svar, da det faktisk virker som om vi ikke engang kan være sikre på at det er en Es-vogn og ikke noget tilsvarende 'E' uden 's'. Begynd eventuelt en anden tråd om dette og se hvad der kommer ud af det. På forhånd tak.

Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 30/8 2012, 11:25 (4470 dage siden) @ UTJ

259 (NsjV) vognen fra Hellerup, men eksisterer den mere?

Hej igen, Ulrik

Jeg var forbi remisen ved Rungsted Kyst 17. juni i år, og her holdt to HD uden litra/nummer samt én Gs. Ved at sammenholde NsjV's fotos (farver og evt. graffiti) på deres hjemmeside, vil jeg mene, der er tale om HD 38 259 og 38 663.

I de sidste år af HD 38 259's "aktive" levetid hed den, vel som bekendt, Tjenestevogn 941 3 388-0 og henstod ved den vestre side af hovedsporene på Ringsted Kyst station. Den var påskrevet, som du antyder, hjemsted Helllerup. Jeg fotograferede vognen i denne tilstand i oktober 1991.

Venlig hilsen
Henrik

Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 30/8 2012, 12:00 (4470 dage siden) @ Winther

Hej
Du mangler en:;-)
DSB Hd 38 071 1942 Scandia Ikke driftsklar, lagervogn Lunderskov
Mvh
Bent

Mange tak, den vogn havde jeg overset.

Ved du hvordan dens stand er? Er der mon nogle renoveringsplaner?

Venlig hilsen
Henrik

Bevarede HD- og IA-vogne

af Winther, 31/8 2012, 20:07 (4468 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej
Jeg skal se efter i lunderskov imorgen, men jeg errindre ikke at der skulle være planer i den retning, udover at den bliver brugt som lagervogn.
Mvh.
Bent

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 31/8 2012, 21:19 (4468 dage siden) @ Winther

Hej
Jeg skal se efter i lunderskov imorgen, men jeg errindre ikke at der skulle være planer i den retning, udover at den bliver brugt som lagervogn.

Uden at tage forskud på begivenhederne, så tror jeg heller ikke at denne HD bliver genstand for et større projekt. Jeg har selv ledt efter en Hvid IA(L) uden bremseplatform som sidste og tredje af denne type til museumsgodstoget. Og uden denne må det være godt nok med den IAR og HD som allerede er sat i stand. Heldigvie er det lykkedes at restaurere tre hvide godsvogne inden for de sidste 15 år: I 21519, IAR 21241 og IB 18915. For hvide godsvogne er noget af det mest typisk danske inden for godsvogne.

Vognen i Lunderskov er i øvrigt af første serie HD-vogne som oprindelig havde jalousier i alle fire hjørner og dermed først fik 'normallook' i begyndelsen af 1950'erne.

Bevarede HD- og IA-vogne

af Winther, 1/9 2012, 23:17 (4467 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej
Her er et billed af HD vognen i Lunderskov.
[image]
mvh
Bent

Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 2/9 2012, 20:09 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

Åbenbart er kun én hvid vogn restaureret – IAR 21 241. Den ”rådne” IAK 545 har da tidligere været i god stand som museumsvogn, eller hur? Årsagen i øvrigt til at de hvide vogne nemt "rådner" har UTJ fint beskrevet i denne tråd.

De to vogne hos CF eksisterer vel ikke længere, nu når de er ”brændt”?

Venlig hilsen
Henrik

Bevarede HD- og IA-vogne (+2 billeder)

af UTJ, 2/9 2012, 21:20 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund
redigeret af UTJ, 2/9 2012, 22:10

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

Åbenbart er kun én hvid vogn restaureret – IAR 21 241. Den ”rådne” IAK 545 har da tidligere været i god stand som museumsvogn, eller hur? Årsagen i øvrigt til at de hvide vogne nemt "rådner" har UTJ fint beskrevet i denne tråd.

De to vogne hos CF eksisterer vel ikke længere, nu når de er ”brændt”?

IAL 19545 blev fravalgt, da træværket rådnede gevaldigt godt under den hvide plasticmaling den havde fået. Desuden var 19545 i de fleste år faktisk ørredvogn og dermed egentlig ikke en IAL i ret mange år. Og så var det sjovt at tage et rigtigt vrag fra Vejle og sætte den ordentlig i stand (og sparede genopbygning af jalousier i gavlene...). Dermed valgte vi at tage livet af IAR 21224, som var en ærøvogn, der var lige så håbløs. Det hører med til hele istandsættelsen at alt træværk blev skiftet ud, inkl jalousier. IAR 21241 har desuden den fordel at den både har været en IAR og IAK. Men hvis nu en eller anden kan opstøve en IAL uden platform, så......

HD vogne er i den henseende ikke særlig interessante. Her er et par i Hvalsø den 27/4 2005 (DJK's). At jalousierne ser pæne ud skyldes at det er glasfiber eller polyester-udgaven, som blev påsat visse vogne ved istandsættelser i slutningen af 1960'erne:
[image]
HD 38121 (foto 27/4 2005: UTJ)
[image]
HD 38375 (foto 27/4 2005: UTJ)

Jeg mener at jeg optog billederne i forbindelse med Heljans HD-projekt.....

Bevarede HD- og IA-vogne (+3 billeder+1 udsnit)

af UTJ, 2/9 2012, 22:42 (4466 dage siden) @ UTJ

Faldt lige over endnu en i HD i Gørlev. Men er ikke helt klar over hvilken vogn der er tale om. Men der er 'nogle' som på et tidspunkt har lystet sig med lidt opmaling af et nummer som måske er 38524....billedet er formentlig fra 2009-2010:

[image]
HD 38524 i Gørlev (foto: UTJ)
[image]
HD 38524 i Gørlev, udsnit (foto: UTJ)

Hovsa to til fra 2010:
[image]
HD 38524 i Gørlev (foto: UTJ)
[image]
HD 38524 i Gørlev (foto: UTJ)

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 2/9 2012, 22:43 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

Det tidligere Ærø-HD-vogne er ophugget, inkl 38597.

Bevarede HD- og IA-vogne (+4 billeder)

af UTJ, 2/9 2012, 23:18 (4466 dage siden) @ UTJ

For at det hele ikke skal blive alt for trist lidt billeder fra Randers i 2004 af IAR, IAL og HD'en (samt I-vognen som er min favorit, som vi hentede i Skagen):

[image]
IAR 21241 efter istandsættelse i 2003, Randers 2004 (foto: UTJ)

[image]
IAL 19545 i Randers 2004 (foto: UTJ)

[image]
HD 38364 i Randers 2004 (foto: UTJ)

Og endelig I-vognen som falder uden for temaet:
[image]
I 21519 i Randers 2004 (foto: UTJ)

Bevarede HD- og IA-vogne

af Anders D, 3/9 2012, 13:48 (4466 dage siden) @ UTJ

Der spørges til NSJV´s vogne

Hd 38663 har stået i Rungsted i mange år, og har for at par år siden fået ny tagpap, som er helt essentielt for bevaring.

Hd 38259 står også i Rungsted. Den var udsat for et ganske grundigt hærværk for nogle år siden, hvor den henstod i Helsinge. Det var lykkedes for vandalerne ved hjælp af jernstænger at knuse store dele af vognsidernes brædder, ja selv gulvet havde de slået hul på! Alt skadet og råddent træværk blev fornyet, nyt tagpap og vognen opmalet, så den nu kan holde i mange år.

Bevarede HD- og IA-vogne

af Lars Henning Jensen, 3/9 2012, 14:36 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

Venlig hilsen
Henrik

God eftermiddag!

Jo jo, MHVJs HD-vogn eksisterer skam i bedste velgående og har i øvrigt stået inden døre i "nymalet stand" i efterhånden en menneskealder ...:-)

Mvh
LHJ

Bevarede HD- og IA-vogne

af Ole Dinesen ⌂ @, 3/9 2012, 18:28 (4466 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ud fra de svar og fotos, der er indløbet (og tak for det), må jeg konkludere, at der eksisterer op til 12 HD/Gklms i varierende stand.
Hvor mon 057, 235, 573 og 597 befinder sig, og fungerer de (også) som lagervogne? Og nr. 245, er den fortsat ved MHVJ? Måske LHJ ved dét?

HD 057 står i Marslev.

Bevarede HD- og IA-vogne

af Henrik Tolderlund, 4/9 2012, 11:54 (4465 dage siden) @ Ole Dinesen

Herligt, så synes alle eksisterende HD/IA-vognes skæbne og placering at være klarlagt – lige på nær HD/Gklms 573:

HD
057 (Marslev, DJK)
071 (Lagervogn Lunderskov, KLK)
121 (Gørlev, DJK)
245 (Inden døre i Mariager, MHVJ)
259 (Lagervogn Rungsted Kyst, NsjV)
364 (Randers, JBM)
375 (Gørlev, DJK)
524 (noget forfalden, Gørlev, DJK )
573 (?)
663 (Lagervogn Rungsted Kyst, NsjV)

IA m.fl. (nuværende litra nedenfor)
IAR 241 (Randers, DJK)
IAL 545 (Forfalden, Randers, JBM)

Venlig hilsen
Henrik

De sidste Gklms og Hks i ordinær drift

af Henrik Tolderlund, 4/9 2012, 12:01 (4465 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hvornår anvendte man senest Gklms i ordinær drift? Ifølge jernbanen.dk blev de allersidste vogne udrangeret i 1980-81, men var de hensat i nogen tid før?

Størsteparten af litra Gklms blev udrangeret omkring 1976-78, og et af de nyeste billeder med Gklms i godstog, jeg kan huske at have set, er fra 1976.
Et af Horst Eberts billeder fra Fredericia 1981 viser to DB 220 med godstog, hvoraf næst forreste vogn er en Gklms – eller er det en tjenestevogn ex. Gklms?

Forsvandt de sidste hvide vogne (Hks) samtidigt med Gklms?

Nå, nu skal jeg nok snart holde inde med mine gamle godsvogne ;-)

Venlig hilsen
Henrik

De sidste Gklms og Hks i ordinær drift

af Georg Schmidt, 4/9 2012, 13:41 (4465 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg vil sige Gklms forsvandt fra driften i midten af 70'erne, de hvide vogne måske lidt tidligere.
[image]
Et stort antal Gklms blev hensat på den nedlagte "skæve bane" mellem stationerne Filskov og Blåhøj i 1976, i alt 335 vogne eller en længde på ca 3,4 km. Foto fra 9/10 1976.
[image]
Der havde være nok at tage af.:-D
Herunder et par fra samme familie set på Henriksens ophuggerplads i 1973.
[image]
Gkms 244-4 lidt på afveje.
[image]
Gkms 313-7.
[image]
Mener at kunne læse nummer 889.

Mvh
Georg

Bevarede HD- og IA-vogne

af UTJ, 4/9 2012, 16:47 (4465 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Herligt, så synes alle eksisterende HD/IA-vognes skæbne og placering at være klarlagt – lige på nær HD/Gklms 573:


IA m.fl. (nuværende litra nedenfor)
IAR 241 (Randers, DJK)
IAL 545 (Forfalden, Randers, JBM)

Hov hov IAR er i den grad overtaget af Jernbanemuseet mod at hente den i Vejle inden den blev sat i stand......grrrrrrr:-D

Bevarede HD- og IA-vogne

af Georg Schmidt, 4/9 2012, 18:46 (4464 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Her MHVJ HD-vognen.
[image]
Foto fra sommer 1979.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak