Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Flemming, 29/3 2014, 19:44 (3891 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Signalet med to røde signallys blev etableret af sikkerhedshensyn på jernbaner med eksempelvis to togveje med separate tænd- og slukskinner.

Når vejtrafikken holder tilbage for det normale advarselsblink med eet rødt lys, ligger det i psykologien, at når lyset slukker. er vejen over overkørslen farbar, idet der ikke vil komme tog umiddelbart efter et tog, der netop har passeret i den ene retning.

Når der er to togveje, kan der på begge spor komme tog samtidig, eller to tog kan passere overkørslen på hver sit spor med kort tids mellemrum.

Advarselsignalet med to røde advarselslys havde netop til formål at signalere overfor de vejfarende, at der kunne komme tog samtidig på begge spor, hvor krydsmærket, der signalerer en overkørsel med flere spor, alene fortæller de vejfarende, at der er flere spor, men der kun er en togvej ad gangen. (Altså ikke flere tog på samme tid).

Jeg iagttog det ved flere lejligheder i Horsens, hvor DSB´s havnebane forløb parallelt med Horsens-Odder Jernbane fra stationen til havnen. Havnetrækket kunne lige have passeret en overkørsel i retning mod havnen, hvorefter Oddertoget 10 sekunder senere kunne passere overkørslen den modsatte vej. Det ene røde advarselslys blev aktiveret af Odderbanen og det andet af havnebanen. De havde også hvert sit hvide kontrolsignal.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Veterantog kalender
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak