Avatar

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/3 2014, 14:04 (3892 dage siden)

Vi har tidligere i denne tråd beskæftiget os med emnet.

Fænomenet har åbenbart også eksisteret hos DSB j.f. nedenstående. Det fremgår i øvrigt af de sagsakter, som tegningen lå blandt, at DSB hos Haderslev Amts Jernbaner i 1939 købte diverse færdselstavler for at genbruge dem til sikring af diverse overkørsler på strækningen Hobro-Løgstør.

Jeg har i øvrigt forsøgt at finde ud af, om færdselstavlen har et navn; men kan ikke finde den på oversigten over færdselstavler (krydsmærkerne kan godt findes; men den blå trekant med det røde blinklys og den hvide og røde kantstribe, kan jeg ikke finde. Men det skyldes måske, at der slet ikke er tale om en færdselstavle men et færdselslys eller hvad sådan noget nu hedder?)

Vi fandt da i øvrigt vist aldrig ud af, hvilke kriterier der skulle være opfyldte for at etablere løsningen med to lys (Type VF2) frem for ét?

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
"Normaltegning over Krydsmærkedele", bilag til brev af 30. maj 1939 fra Generaldirektoratet for Statsbanerne til 2. Distrikt. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-844/Thomas Boberg Nielsen.

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af gamle ole, 29/3 2014, 15:07 (3892 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den har jeg aldrig set i virkeligheden med 2 blinklys. Normalt blev der jo supleret med et antal i-3, tror jeg der står-den uden kryds.
På Falster har vi øvrigt måske den sidste/eneste i Øst- DSB-overskæring med to spor og helbomme mm der jo nok forsvinder i Eskilstrup.


Ole

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af gamle ole, 29/3 2014, 15:11 (3892 dage siden) @ gamle ole

En anden pudsig variation mener jeg at ku huske fra overskæringerne på Amagerbrogade bl.a. i 50erne hvor man genbrugte gamle lyskirvet fra vejkrydsene altså med 3 lys, hvor så kun det røde blev brugt?

Ole

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/3 2014, 15:13 (3892 dage siden) @ gamle ole

Ole skal bare se den tråd der henvises til, hvor der er et vejsignal med 2 lys. Så uanset du har set det i virkeligheden kan du se det på et billede. Så hvorfor dit indlæg?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Bjørn T. Hansen, 29/3 2014, 21:08 (3891 dage siden) @ gamle ole

Den har jeg aldrig set i virkeligheden med 2 blinklys. Normalt blev der jo supleret med et antal i-3, tror jeg der står-den uden kryds.
På Falster har vi øvrigt måske den sidste/eneste i Øst- DSB-overskæring med to spor og helbomme mm der jo nok forsvinder i Eskilstrup.


Ole

Ahh mon.

Hårlev, lille skensved, havdrup, gadstrup og muligvis også haslev.

/Bjørn

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Flemming, 29/3 2014, 19:44 (3891 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Signalet med to røde signallys blev etableret af sikkerhedshensyn på jernbaner med eksempelvis to togveje med separate tænd- og slukskinner.

Når vejtrafikken holder tilbage for det normale advarselsblink med eet rødt lys, ligger det i psykologien, at når lyset slukker. er vejen over overkørslen farbar, idet der ikke vil komme tog umiddelbart efter et tog, der netop har passeret i den ene retning.

Når der er to togveje, kan der på begge spor komme tog samtidig, eller to tog kan passere overkørslen på hver sit spor med kort tids mellemrum.

Advarselsignalet med to røde advarselslys havde netop til formål at signalere overfor de vejfarende, at der kunne komme tog samtidig på begge spor, hvor krydsmærket, der signalerer en overkørsel med flere spor, alene fortæller de vejfarende, at der er flere spor, men der kun er en togvej ad gangen. (Altså ikke flere tog på samme tid).

Jeg iagttog det ved flere lejligheder i Horsens, hvor DSB´s havnebane forløb parallelt med Horsens-Odder Jernbane fra stationen til havnen. Havnetrækket kunne lige have passeret en overkørsel i retning mod havnen, hvorefter Oddertoget 10 sekunder senere kunne passere overkørslen den modsatte vej. Det ene røde advarselslys blev aktiveret af Odderbanen og det andet af havnebanen. De havde også hvert sit hvide kontrolsignal.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af sorensen_dk, 30/3 2014, 11:16 (3891 dage siden) @ Flemming

Supplerende spørgsmål: Når begge lamper blinkede, blinkede de så i takt?

Tom P.

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Jens Møller, Flensburg, 30/3 2014, 12:38 (3891 dage siden) @ sorensen_dk

Supplerende spørgsmål: Når begge lamper blinkede, blinkede de så i takt?

Næppe, da hver lampe hver i sær har tilhørt helt separate overkørselsanlæg, som f.eks. på Hov- og Horsensbanen på Lundevej i Odder.

Vh
Jens Møller

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af sorensen_dk, 30/3 2014, 15:28 (3891 dage siden) @ Jens Møller

Supplerende spørgsmål: Når begge lamper blinkede, blinkede de så i takt?


Næppe, da hver lampe hver i sær har tilhørt helt separate overkørselsanlæg, som f.eks. på Hov- og Horsensbanen på Lundevej i Odder.

Vh
Jens Møller

Jens, det lyder gangbart. Jeg fristes til at stille et tillægsspørgsmål: Hvilken af lamperne var tilknyttet h.h.v. forreste og bageste spor?

Man må have haft en konvention for at holde styr på strømkredsene; f.eks. at venstre lampe altid hører til forreste spor når man står med front til overkørslen (uanset fra hvilken side man kommer).

Hilsen
Tom P.

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Flemming, 31/3 2014, 08:44 (3890 dage siden) @ sorensen_dk

Hej

Som Jens Møller også skriver, så var der tale om, at hver rød advarselslampe var tilkoblet hver sit separate overkørselsanlæg, og de blinkede således ikke i takt.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af LBC, 31/3 2014, 18:01 (3890 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ifølge Trafikstyrelsens vejledning til bekendtgørelsen om overkørsler, hedder den trekantede blå tavle "Z 72, Rødt blinksignal ved jernbaneoverkørsler".

Krydsmærket hedder "A 74,1 Krydsmærker ved enkeltsporet jernbaneoverkørsel" henholdsvis "A 74,2 Krydsmærker ved flersporet jernbaneoverkørsel"

Færdselstavle med to røde blinklys ved jernbaneoverskæringer

af Mikael P, 31/3 2014, 18:23 (3890 dage siden) @ LBC

Hvis jeg ikke husker helt forkert , blinkede lamperne skiftevis, netop for, overfor bilisterne, markere at der var tale om 2 forskellige strækninger. En lampe ad gangen giver vel ikke megen markering af 2 baner, hvem ser den slukkede?

Venlig hilsen

Mikael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak