Udflugt på HBS
Hej Georg
Tak for de interessante billeder. I begyndelsen af denne tråd forespurgte du om hjælp til stedbestemmelse af billederne.
Billede nr. 11 er optaget på Lundum station, hvor banen umiddelbart efter stiger op gennem skoven mod Stenbjerg trinbræt. Lokofører Henry Sørensens ansigt kan anes bag ved manden med papiret i hånden.
Billede nr. 16 er selvfølgelig Skaaningbro trinbræt.
Billede nr. 15 er noget vanskelig at stedbestemme, så det vil jeg lige reflektere over.
Billede nummer 14 giver andre udfordringer, idet jeg har en til vished grænsende overbevisning om, at billedet er fra DJK-udflugten den 17. marts 1968. Forklaringen er den enkle, at jeg kan identificere mig selv som den unge lyshårede mand med mørk jakke og halstørklæde med kameraet i højre hånd i venstre halvdel af billedet.
Jeg deltog i udflugterne på HBS den 15. oktober 1967 og den 17. marts 1968, men var ikke med på DMJK´s udflugt i efteråret 1967, hvorfor jeg er ret sikker på, hvornår billedet er optaget.
Personvognene står på SKRJ´s perronspor foran Silkeborg station. Oprangeringen fra Horsens var HO L 406, HBS E 235, HBS C 224, HBS C 223 og HBS C 225 .
Da toget ankom til Silkeborg blev lokomotivet og E-vognen kørt i remise, og de tre C-vogne blev overført med Køf rangertraktor til SKRJ´s perronspor, hvor David blev koblet for, da udflugten skulle fortsætte til Rødkærsbro og retur.
Billede nr. 14 er taget ved hjemkomsten til Silkeborg station. I øvrigt en begivenhedsrig tur på SKRJ, fordi vi tidsmæssigt kom i store problemer ved et fotostop på Lysbro bakke. På grund af kurven og det fedtede spor kunne David ikke forcere stigningen, og der måtte flere rebroussementer til, før det lykkedes. Vi kom derfor håbløst bagud i forhold til særtogsplanen, og der var kun 10 minutter til omløb i Rødkærsbro, så der kunne ikke indhentes tid. Vi ankom meget forsinket til Silkeborg station, og de mange rejsende, der var kommet med særtog til Horsens fra Sjælland udtrykte en voldsom bekymring for, om man kunne være rettidig i Horsens. Afgangen fra Silkeborg til Horsens var anført til kl. 17.00 på særtogsplanen, men vi kom først afsted kl. 17.36. Lokofører Henry Sørensen ydede sammen med fyrbøderen, der gik under navnet "polakken", en helt fantastisk kørsel på strækningen til Horsens. Det gik forrygende stærkt over de store dæmninger ved Vrads, og lokopersonalet ydede alt for at passagererne kunne nå særtoget fra Horsens.
Som kuriosum kan nævnes, at stationsbestyreren fra Brædstrup havde taget turen med fra Brædstrup til Silkeborg og retur, men da lokopersonalet ikke ønskede at stoppe helt i Brædstrup på grund af bakken umiddelbart efter stationen og op mod Ring Skovvej trinbræt, sagtnede toget blot farten, og stationsbestyreren sprang elegant af i farten.
Det var en ualmindelig flot tur til Horsens, og vi passerede Vestbirksøerne lige i solnedgangen, hvorefter det ikke var muligt at fotografere yderligere. Vi ankom med særtoget fuldstændigt rettidigt til perronen i Horsens præcis kl. 18.35 efter at have tilbagelagt de 60 kilometer fra Silkeborg på 59 minutter.
Venlig hilsen
Flemming Høj Petersen