Et lille upåagtet vognbytteri: Fra OHJ til HTJ og omvendt
I forbindelse med påsætningen af trykluftbremse byttede OHJ og HTJ to PH-vogne i 1940/41: OHJ PH 453-454 blev til HTJ PH 142-143 og HTJ PH 142-143 blev til OHJ PH 453-454. Det betyder blandt andet at NSJV's OHJ PH 454 oprindelig har været HTJ PH 143, men ikke med den bremse vognen har nu.
Grunden til dette bytte var forskellen i banernes ønsker til påsætning af trykluftbremser og udvalgets tildelinger af bremseudstyr til de enkelte baner. Det var lettere at få tildeling hvis vognen allerede inden påsætningen af trykluftbremse havde 8-klodset ekvilibreret bremse. Det havde PH-vognene med skruebremse og HTJ havde brug for bremsevogne til de åbne vogne (tørvetransporternes højtid var begyndt). Så et rask lille bytteri.
Denne liste viser banens oprindelige ønska til OHJ's åbne godsvogne:
Og resultatet i den samlede liste:
Og vupti - to af OHJ's vogne er nu HTJ's det kunne nok klares i Holbæk på hhv. værkstedet (malerarbejdet) og hovedkontoret (papirarbejdet). Dette papir må andre forsøge at finde frem.......
Der er i øvrigt fejl i listen mht PH 144. Længde over puffer var ikke 8800 mm, men 'kun' 8000 mm.