Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 7/3 2014, 23:28 (3979 dage siden)

Billeder fra en tur på HBS optaget af Fredslund Andersen, jeg er usikker på tidspunkt og nogle steder.

[image]
Billede 1 Horsens.

[image]
Billede 2 udkørsel fra Horsens.

[image]
Billede 3.

[image]
Billede 4.

[image]
Billede 5.

[image]
Billede 6.

[image]
Billede 7

[image]
Billede 8 Vrads.

Mvh
Georg

Udflugt på HBS

af H.W.Stückler ⌂, Randers, 7/3 2014, 23:40 (3979 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Billede 6 er formentlig fra Brædstrup, stationsbygning i to etager bagved vognen.
Billede 7 er indkørsel til Vrads, der henstår tilsyneladende et damplok på sidesporet.

Hans S.

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 8/3 2014, 00:20 (3979 dage siden) @ H.W.Stückler

Hej Hans W

Lyder sandsynligt med Brædstrup og den maskine på sidesporet havde jeg ikke opdaget, så mange tak.:-)

[image]
Billede 9.

[image]
Billede 10.

Mvh
Georg

Udflugt på HBS

af Flemming, 8/3 2014, 09:47 (3979 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Flemming, 8/3 2014, 10:45

Hej Georg

Jeg kan ikke tidsbestemme udflugten, men kan definere, at det hverken er udflugten den 15. oktober 1967 eller udflugten den 17, marts 1968, idet oprangeringen på disse udflugter ikke omfattede en hvid "Ib" godsvogn.
Billede nr. 3 er fra Lundum station, der havde en forhave med flagstang øst for stationen.
Billede nr. 5 er fra dæmningen langs Kulsø mellem Bryrup og Vrads. Netop dette sted var et yndet fotostop, når HO L 406 bakkede ud af syne tilbage mod Skåningbro trinbræt og så efterfølgende satte fuld damp fremad. Det gav nogle fantastiske scenerier langs den store dæmning på vej mod Vrads. Billede nr. 9 er optaget, hvor toget kommer ud af kurven vest for Skåningbro trinbræt og billede nr. 5 er altså optaget umiddelbart herefter. Krydsmærket på billede nr. 5 er placeret ved overkørslen lige øst for veteranbanens nuværende juletræstrinbræt.
Billede nr. 10 er taget fra førerhuset og viser banens legendariske lokomotivfører Henry Sørensen. Billedet er optaget på den store dæmning ved Bøgelund Banke efter Vrads station i retning mod Silkeborg. Man kan identificere fiskedammene i baggrunden, hvorfor billedet er taget cirka midt på dæmningen.

Flemming H. P.

Udflugt på HBS

af Svend Aage, Aarhus, 8/3 2014, 11:58 (3978 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Billederne er fra en udflugt arrangeret af JS/DMJK i begyndelsen af oktober 1967; så vidt jeg husker, var W. E. Dancker-Jensen turleder. Dette tog var netop oprangeret med den hvide godsvogn lige efter maskinen.

Det er ren nostalgi at gense sig selv som 18-årig!

Svend Aage

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 8/3 2014, 12:30 (3978 dage siden) @ Svend Aage

Hej Flemming og Svend Aage

Tusind tak for oplysninger. Foruden HBS C 226 viser andre billeder HBS C 224 og godsvognen var IB 240. Der er billeder fra gaden i Silkeborg så turen har sikkert også omfattet SKRJ, man ser lige hjørnet af "David". På billeder fra en landstation og Silkeborg ser man sikkert kendte personer i yngre udgaver (:-D).

[image]
Billede 13

Mvh
Georg

Udflugt på HBS

af Jesper Reinfeldt, 9/3 2014, 12:02 (3977 dage siden) @ Svend Aage

Det er ganske rigtigt JS/DMJK's tur og det var Dancker der var turleder.
Det var på den tur han satte en jæger "på plads" som kun han var i stand til og det kan godt være det er ved billede 9:
Hele selskabet var sat af til et fotostop og toget bakket på plads et godt stykke derfra. Medens vi venter, kommer en yderst ophidset mand ud af skoven og meddeler, at vi saboterer hans klapjagt flere kilometer inde i skoven.
Dancker (myndigt, nærmest råbende):"Min gode mand, De har Deres jagt inde i skoven men DER (pegende mod toget) holder VORES bytte!"
Manden forsvandt hurtigt og hovedrystende ind i skoven.
Det var en rigtig god tur.
Hilsen
Jesper

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 9/3 2014, 12:36 (3977 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Lidt mere fra turen.

[image]
Billede 11.

[image]
Billede 14

[image]
Billede 16.

[image]
Billede 15.

Fotos Fredslund.

Mvh
Georg

Udflugt på HBS

af Flemming, 9/3 2014, 18:00 (3977 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak for de interessante billeder. I begyndelsen af denne tråd forespurgte du om hjælp til stedbestemmelse af billederne.

Billede nr. 11 er optaget på Lundum station, hvor banen umiddelbart efter stiger op gennem skoven mod Stenbjerg trinbræt. Lokofører Henry Sørensens ansigt kan anes bag ved manden med papiret i hånden.

Billede nr. 16 er selvfølgelig Skaaningbro trinbræt.

Billede nr. 15 er noget vanskelig at stedbestemme, så det vil jeg lige reflektere over.

Billede nummer 14 giver andre udfordringer, idet jeg har en til vished grænsende overbevisning om, at billedet er fra DJK-udflugten den 17. marts 1968. Forklaringen er den enkle, at jeg kan identificere mig selv som den unge lyshårede mand med mørk jakke og halstørklæde med kameraet i højre hånd i venstre halvdel af billedet.

Jeg deltog i udflugterne på HBS den 15. oktober 1967 og den 17. marts 1968, men var ikke med på DMJK´s udflugt i efteråret 1967, hvorfor jeg er ret sikker på, hvornår billedet er optaget.

Personvognene står på SKRJ´s perronspor foran Silkeborg station. Oprangeringen fra Horsens var HO L 406, HBS E 235, HBS C 224, HBS C 223 og HBS C 225 .

Da toget ankom til Silkeborg blev lokomotivet og E-vognen kørt i remise, og de tre C-vogne blev overført med Køf rangertraktor til SKRJ´s perronspor, hvor David blev koblet for, da udflugten skulle fortsætte til Rødkærsbro og retur.

Billede nr. 14 er taget ved hjemkomsten til Silkeborg station. I øvrigt en begivenhedsrig tur på SKRJ, fordi vi tidsmæssigt kom i store problemer ved et fotostop på Lysbro bakke. På grund af kurven og det fedtede spor kunne David ikke forcere stigningen, og der måtte flere rebroussementer til, før det lykkedes. Vi kom derfor håbløst bagud i forhold til særtogsplanen, og der var kun 10 minutter til omløb i Rødkærsbro, så der kunne ikke indhentes tid. Vi ankom meget forsinket til Silkeborg station, og de mange rejsende, der var kommet med særtog til Horsens fra Sjælland udtrykte en voldsom bekymring for, om man kunne være rettidig i Horsens. Afgangen fra Silkeborg til Horsens var anført til kl. 17.00 på særtogsplanen, men vi kom først afsted kl. 17.36. Lokofører Henry Sørensen ydede sammen med fyrbøderen, der gik under navnet "polakken", en helt fantastisk kørsel på strækningen til Horsens. Det gik forrygende stærkt over de store dæmninger ved Vrads, og lokopersonalet ydede alt for at passagererne kunne nå særtoget fra Horsens.

Som kuriosum kan nævnes, at stationsbestyreren fra Brædstrup havde taget turen med fra Brædstrup til Silkeborg og retur, men da lokopersonalet ikke ønskede at stoppe helt i Brædstrup på grund af bakken umiddelbart efter stationen og op mod Ring Skovvej trinbræt, sagtnede toget blot farten, og stationsbestyreren sprang elegant af i farten.

Det var en ualmindelig flot tur til Horsens, og vi passerede Vestbirksøerne lige i solnedgangen, hvorefter det ikke var muligt at fotografere yderligere. Vi ankom med særtoget fuldstændigt rettidigt til perronen i Horsens præcis kl. 18.35 efter at have tilbagelagt de 60 kilometer fra Silkeborg på 59 minutter.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

Udflugt på HBS

af Flemming, 9/3 2014, 20:27 (3977 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Så har jeg reflekteret og kigget mine optagelser af HBS igennem. Billede nr. 15 er optaget på den tidligere dobbeltsporede strækning mellem Horsens og Lund station.
Overkørslen ligger ca. én kilometer øst for den nuværende østjyske motorvejs skæring med banen.

Jeg vedlægger et snapshot fra min smalfilm, da vi kørte med det allersidste damptog på strækningen Horsens-Bryrup i forbindelse med transporten af VBV´s materiel til Bryrup den 16. november 1968. Krydsmærket er fjernet af Vejdirektoratet, da strækningen blev nedlagt syv måneder tidligere, men stedet er det samme.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen
[image]

Udflugt på HBS

af Flemming, 8/3 2014, 12:24 (3978 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Billede nr. 4 er lidt vanskeligere at stedbestemme, men mit bedste bud er indkørslen til Lundum station i retning mod Silkeborg. Traceen blev netop ført på en kortere dæmning på dette sted og indkørselsignalet passer sammen med markvejsoverkørslen bag ved toget. Rangergrænsemærket kan ikke ses i billedet, men var placeret til højre udenfor billedet. Jeg vedlægger to snapshots fra min smalfilm optaget bagud under transporten med materiellet til VBV den 16. november 1968. Toget fremførtes i øvrigt af HO L 406.

På de to snapshots kan rangergrænsemærket anes til højre og indkørselssignalet anes til venstre sammen med stationsgrænsemærket.

Venlig hilsen

Flemming H.P.
[image][image]

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 14/9 2014, 19:21 (3788 dage siden) @ Flemming

Først tak til Flemming for status på broen og dejlige billeder derfra.
Sender lige et par billeder mere fra udflugten på HBS.

[image]
I kurven vest for Kulsø.

[image]
L 406 på skiven i Silkeborg.

Fotos Fredslund

M v h
Georg

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 4/7 2015, 00:52 (3496 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt flere billeder fra udflugten på HBS 1967.

[image]
Lundum med HBS C 224 bagest.

[image]
Ved Lundum.

[image]
På HBS?

Fotos Fredslund.

Mvh
Georg

Avatar

Udflugt på HBS

af VVGJM2, 4/7 2015, 08:45 (3496 dage siden) @ Georg Schmidt

Det trinbræt på HBS, som umiddelbart passer bedst er Ring Skov (se billede side 124 i Rasmussen: Danmarks Smukkeste Jernbane), men Erik V. Petersen's billedmateriale på EVP viser, at der ikke var noget skur på trinbrættet. Så det forslag må falde.

Jeg har også checket trinbrætterne på SKRJ, men her passer landskaberne - som er flade og åbne - ikke med de sydlige trinbrætter, mens de nordlige har murede bygninger (nord for Kjellerup). Jeg har også checket Riss: Med Mariane fra fjord til hede og her er heller ikke noget match...

/Nielsen

Udflugt på HBS

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/7 2015, 10:43 (3496 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Erik V. Pedersen, 4/7 2015, 11:33

(...)

[image]
På HBS?

Fotos Fredslund.

Mvh
Georg

-----------------------------------

Hej.

Ebeltoft - Trustrup Jernbane, ETJ, Draaby trb. - 19,3 km fra Trustrup.
[image]
ETJ. Draaby trb. set mod Trustrup. -- 11. august 1967.

Bemærk den høje "pind" --til højre for trinbrætbygningen--, der vel skal holde strømtilførselen til markens elektriske hegn.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=etj---stationer (nederst på "siden")

[image]

.

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 5/7 2015, 00:14 (3495 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for oplysning om Draaby trb. ETJ havde jeg ikke lige i tankerne.
Lidt flere billeder fra de forskellige ture.

[image]
Horsens fra DMJK turen 1967.

[image]
Måske udkanten af Horsens

[image]
Formentlig omkring Lundum.

[image]
Silkeborg med Köf 258 til venstre.

[image]
Morgenbillede i Horsens fra en af de andre ture.

[image]
Udsnit.

Fotos Fredslund

Mvh
Georg

Udflugt på HBS

af Georg Schmidt, 26/5 2017, 11:31 (2803 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 26/5 2017, 11:58

Nogle flere billeder fra udflugten på HBS i 1967 hvor den hvide godsvogn var med.

[image]
Krydsning.


[image]
Lund.


[image]
Vandtagning i Brædstrup.


[image]


[image]


[image]
Horsens.

Fotos: Fredslund.

M v h
Georg

Udflugt på HBS

af Niels Munch, 26/5 2017, 12:59 (2803 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Hyggelige billeder fra en herlig bane. Denne JS/DMJK udflugt (med den hvide vogn) var jeg desværre ikke med på grundet værnepligt; men flere må kunne genkendes på dette "Billede 11":

[image]Billede 11 (Lundum Station).

Jeg menber at genkende Dancker med ryggen til og bærende sort baret. Den høje herre i midten med vindjakke mener jeg at genkende som Preben Nørgaard, der bl.a. har taget dette billede på turen:

[image]Mellem Vestbirk og Gammelstrup ved broen over forbindelsen mellem Naldal Sø og Vestbirk Sø, 10.1967 (Preben Nørgaard).


Bedste hilsener
Niels

Udflugt på HBS

af Søren Johannessen, 27/5 2017, 22:15 (2802 dage siden) @ Niels Munch

Hej Georg,

Hyggelige billeder fra en herlig bane. Denne JS/DMJK udflugt (med den hvide vogn) var jeg desværre ikke med på grundet værnepligt; men flere må kunne genkendes på dette "Billede 11":

[image]Billede 11 (Lundum Station).

Jeg menber at genkende Dancker med ryggen til og bærende sort baret. Den høje herre i midten med vindjakke mener jeg at genkende som Preben Nørgaard

Herren i lys jakke, sorte bukser og hvid skjorte, længst til højre, der koncentreret noterer vognnumre (?) i sin lille sorte bog, kan vist ikke være andre end Jens Ole Christensen, ansat ved DSB og senere udholdende og skattet sekretær i NJS (Nordiske Järnvägsmänners Selskab) ?
Mvh
Søren

Udflugt på HBS

af Søren Johannessen, 28/5 2017, 23:39 (2801 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Georg,

Hyggelige billeder fra en herlig bane. Denne JS/DMJK udflugt (med den hvide vogn) var jeg desværre ikke med på grundet værnepligt; men flere må kunne genkendes på dette "Billede 11":

[image]Billede 11 (Lundum Station).

Jeg menber at genkende Dancker med ryggen til og bærende sort baret. Den høje herre i midten med vindjakke mener jeg at genkende som Preben Nørgaard


Herren i lys jakke, sorte bukser og hvid skjorte, længst til højre, der koncentreret noterer vognnumre (?) i sin lille sorte bog, kan vist ikke være andre end Jens Ole Christensen, ansat ved DSB og senere udholdende og skattet sekretær i NJS (Nordiske Järnvägsmänners Selskab) ?
Mvh
Søren

Og herren foran Jens Ole må (vist nok) være Per Galle fra DMJK, og mellem Preben Nørgaard og Dancker, ses, i den beige fløjlsjakke, Svend Aage Bonde, et skattet og til tider meget aktivt medlem af JMJK, der sammen med undertegnede og mange flere, senere deltog i bygningen af DMJU-udstillingsanlægget på Teknisk Museum i Hg.
Så mangler der ikke så mange identificeringer...
Men hvem er herren længst til venstre i jakkesæt og jernbanekasket ?... - Turlederen ?
Og hvor var deltagerne dog nydeligt og stiligt påklædt, på datidens jernbaneudflugter... ;-)
- og skoene var blankpudsede...
Mvh
Søren

Billige jernbane T-shirts

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nakskov - Rødby Jernbane
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak