Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 6/3 2014, 10:48 (3980 dage siden)

DSB signal nr. 37 ”KNALDSIGNAL”

Kære alle, jeg har en opgave, jeg lige har lidt svært ved at få hul på og jeg håber på nogle hér på siden har ”et og andet” som kan hjælpe videre.

I forbindelse med udstilling om besættelsestiden i pinsedagene på Danmarks jernbanemuseum, ville det være ønskeligt også at vise (bruge) et knaldsignal.
Da det jo foregår på offentligt område er der jo nogle regler og bestemmelser, der skal overholdes og det korte af det lange, ønskes en eller anden form for dokumentation. Og den aner jeg ikke, hvor den eventuelt skal findes, leder, men negativt.

Der står intet om den i SIR 44 bortset fra anvendelsen.

Det jeg leder efter er altså en slags officiel dokumentation især med hensyn til en eventuel sikkerhedsafstand.

Er der nogle blandt læserne der har et bud?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvis signalet stadig er "aktivt", hvilket jeg ikke ved, kunne det jo være, at jeg skulle spørge Banedanmark?

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Anders ⌂, Copenhagen, 6/3 2014, 12:35 (3980 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Alle

Et knaldsignal har jeg ikke hørt om i min tid ved banen (1998) og jeg har da hørt til lidt af hvert ;-)

Hvad blev de brugt til?

ARHHH nu dæmrer det... nogle knaldperler langt på skinnerne ?????

Nu benytter man en rangist i skikkelse af et menneske i orange tøj. Vedkomne lægges dog ikke på skinnerne længere men fungerer som rangerleder i stammens forende.

trafikleder

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af finnjust, 6/3 2014, 13:15 (3980 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

SIR 1944 side 88 II
Signal nr. 37, Signal følger. EEt eller flerehøje knald.


Til "signal følger"

Signal følger (signal nr. 37) tilkendegiver, at toget snarest skal bringes til standsning, da det må forventes, at der vil følge enten et håndsignal "stop" (signal nr. 82) eller standsignal "stop" (signal nr. 40). Mod et kommende sneplovtog udlægges knaldsignal også foran standsignal " forsigtig, standsignal "stop" følger" signal nr. 39
Efterfølges knaldsignalet ikke af et hånd- eller standsignal, må toget, indtil det modtager underretning om, at hindringen for genoptagelse af normal kørehastighed er fjernet, ikke fremføres med større hastighed, end at det med sikkerhed kan standses foran en eventuel hindring; hastigheden må da aldrig overstige 25 km/t.
Knaldsignalet tilvejebringes ved at lægge 3 knaldkapsler i ca. 15 m´s indbyrdes afstand, skiftevis på den ene og den anden skinnestreng.

Venlig hilsen
Just
Trafikelev fra 1957

Knaldsignal nr. 37, dokumentation - edit

af Niels Munch, 6/3 2014, 13:24 (3980 dage siden) @ finnjust
redigeret af Niels Munch, 6/3 2014, 14:05

En illustration af fænomenet:

[image]

..... hentet i "Ud i vort Skønne Land", det navnkundige Rich's samlealbum fra midttrediverne, hvori Statsbanerne præsenteres på nogle farvesider bag i albummet ;-) .

Edit: Formuleringen ovenfor er næppe hentet fra noget reglement, men snarere fra pressen e.lign. F.eks. skrev Middelfart Avis den 10de Marts 1893:

" - Der er nu paa vore Jernveie kommen et nyt Signal, hvorom der meddeles til "Middelfart Avis":
Naar det er taaget Veir, saa Lokomotivførerne ikke i Frastand kunne se' det sædvanlige Stoppesignal paa Semaforen, bliver der sat Knaldsignaler paa Skinnerne, saa at de kunne nærme sig med Forsigtighed, for at forebygge Togsammenstød, naar Krydsning skal finde Sted. Disse Knaldsignaler give saa et høit Knald, som naar en Bøsse affyres, idet Toget kjører over dem."

Kilde: http://www.striib.dk/jernbanen%20.htm .


M.v.h.
Niels

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Filip Gram, 6/3 2014, 13:51 (3980 dage siden) @ Steffen Dresler

Det jeg leder efter er altså en slags officiel dokumentation især med hensyn til en eventuel sikkerhedsafstand.

Sprængning i metal: 1000 m - SIKKAV ;-)

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 6/3 2014, 20:50 (3980 dage siden) @ Filip Gram

Go´aften Filip!

Øhh, SIK KAU? Nok ikke lige den der har haft min største interesse, henholdt mig altid til det gamle blå reglement for "Skydning med engelske kampvognsvåben;-)" og du mener vel RLG for SPTJ?

Men fanden stå i det hvis du har ret, tanken har strejfet mig, men det lyder jo sindssygt, hvis man sammenligner med sprængning i metal for disse knaldperler, ik´?

Nå, jeg arbejder videre og TUSIND tak for alle svarene ind til nu.

Fortsat go´ aften til alle!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 6/3 2014, 22:23 (3980 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften!

Det kan godt være der i nogle gemmer i Danmark ligger de eftersøgte regler, men ved at søge på internettethar jeg fundet disse bestemmelser.

Fabrikatet er KYNOCH, BIRMINGHAM, og fremstillingsår er 1956. Med dette fandt jeg via gældende bestemmelser hos de Indiske Statsbaner følgende:

823. Safety Range - When detonators are being tested, no person should be allowed within a radius of 50 metres from the detonators to be exploded; the engine crew shall remain well within the cab. In practice, splinters from detonators when exploded seldom fly in a direction to the rear of the wheel which detonates them. Staff should therefore, when observing the safety radius, place themselves, as far as possible on the rear side.

Så er spørgsmålet bare om det civile beredskab i Danmark køber dette, vi får se!!

På engelsk hedder signalerne enten "Detonators" eller "Fog signals".

Godnat og sov godt!

Steffen Dresler

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Jens H. Bondesen, 6/3 2014, 22:57 (3980 dage siden) @ Steffen Dresler

Dokumentation har jeg ikke, men nogle fortællinger/episoder med knaldsignaler:

Den ene fortalt til mig af en lokomotivfører i 1970'erne, hvor knaldsignalet kort forinden var afskaffet: En nytårsaften var et knaldsignal blevet placeret på en skinne i Nyborg. Da der kom et tog/rangerbevægelse, var en portør desværre i nærheden. Han fik revet benet slemt og måtte under lægebehandling. Derfor måtte der findes på en "passende" forklaring om at han var blevet viklet ind i noget pigtråd, der lå ved færgelejerne.

Ved sidste togs afgang fra København L mod Farum i 1976 var der anbragt knaldsignaler på sporet til markering af afslutningen på en epoke. Som uvidende passager i toget oplevede jeg det ikke som specielt voldsomt, men man var ikke i tvivl om hvad der skete - husker du det EVP?

Senere i 1970'erne har jeg i en remise oplevet, at et knaldsignal blev udløst (hedder det det?). Drønet var meget voldsomt.

Jeg har også engang fået fortalt, at nogle blevet taget i at udlægge knaldsignaler, hvilket skulle have resulteret i en sigtelse for ulovlig omgang med sprængstoffer.

Tilføjelse: Jeg har oplevet at et knaldsignal ikke gik af ved overkørsel. Sørg derfor også for at have en procedure klar, hvis knaldsignalet ikke går af som planlagt.
- og undskyld at jeg skriver om noget jeg kun har oplevet nogle få gange og egentlig ikke har anden viden om.

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af esni, Frederikssund, 6/3 2014, 23:13 (3980 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Senere i 1970'erne har jeg i en remise oplevet, at et knaldsignal blev udløst (hedder det det?). Drønet var meget voldsomt.

Har det noget at gøre med en person der er død indenfor de sidste 5 år?

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Jens H. Bondesen, 8/3 2014, 09:10 (3979 dage siden) @ esni

Det er mig ikke klart hvem du tænker på, hvilket også er underordnet. Det er jo længe siden, så detaljerne fortaber sig.

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/3 2014, 02:11 (3980 dage siden) @ Jens H. Bondesen
redigeret af Erik V. Pedersen, 7/3 2014, 02:31


(...)

Ved sidste togs afgang fra København L mod Farum i 1976 var der anbragt knaldsignaler på sporet til markering af afslutningen på en epoke. Som uvidende passager i toget oplevede jeg det ikke som specielt voldsomt, men man var ikke i tvivl om hvad der skete - husker du det EVP?

(...)

Tilføjelse: Jeg har oplevet at et knaldsignal ikke gik af ved overkørsel. Sørg derfor også for at have en procedure klar, hvis knaldsignalet ikke går af som planlagt.
- og undskyld at jeg skriver om noget jeg kun har oplevet nogle få gange og egentlig ikke har anden viden om.

-------------

Hej (Jens H.B.)

Desværre -- Jeg var ikke med i sidste tog fra København L - mange andre sidste-tog og Københavns sidste sporvogn (KS 896), men ikke det nævnte, --så det husker jeg ikke.

---------

Det at knaldsignalet ikke "gik af", var der jo egentlig taget højde for i SIGNALREGLEMENTET:
"Knaldsignalet tilvejebringes ved at udlægge tre Knaldkapsler i ca. 15 m´s indbyrdes Afstand, skiftevis paa begge Skinnestrenge". . . . og så skulle der vel være taget højde for nævnte.

Ligesom andre indlægs-indsendere kan jeg ikke bidrage med sikkerhedsafstande m.v, men . . .

På min "side": Dagens fotos: http://evp.dk/index.php?page=december-2013 (31. december 2013)
viser jeg fotos af et plankeværk udført af gamle planker fra ophuggede, lukkede godsvogne.
Det er der i sig selv ikke meget knald i, --men . . .

I forlængelse af plankeværket lå en ældre træbygning, der i sin tid havde indeholdt det gamle "Vare-magasin"s (Hovedlager på nu-dansk) beholdning af "krudt og kugler", herunder Knaldkapsler. Hvor alle de andre varer lå inde i den vestlige del af murstensbygningen (Administrationsbygningen O.B.V. nr. 5), der var delt i en "kontor-del" mod øst/nordøst og en "Magasin-del" mod vest/sydvest, lå alle brandfarlige varer, knaldkapsler, brandbare vædsker og andet sådant, . . . hvis ! ! !

Da bygningen skulle nedrives -og blev det- gik jeg lige en tur i den tomme bygning.
På et enkelt punkt var den ikke helt tom -bag på en dør, sømmet op med fire søm, sad en gammel advarsel / forholdsregler omkring disse farlige sager. Den blev "naturligvis" nedtaget omgående - men er ikke til at finde i denne sene nattetime.
Det må man have tilgode.

Erik V,
trafikelev 1956.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2014

[image]

.

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Jens H. Bondesen, 8/3 2014, 09:01 (3979 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ved sidste togs afgang fra København L mod Farum i 1976 var der anbragt knaldsignaler på sporet til markering af afslutningen på en epoke. Som uvidende passager i toget oplevede jeg det ikke som specielt voldsomt, men man var ikke i tvivl om hvad der skete - husker du det EVP?


Hej (Jens H.B.)

Desværre -- Jeg var ikke med i sidste tog fra København L - mange andre sidste-tog og Københavns sidste sporvogn (KS 896), men ikke det nævnte, --så det husker jeg ikke.
Erik V,
trafikelev 1956.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2014

[image]

Hej Erik V.
Jeg beklager, at hukommelsen åbenbart spiller mig et puds og blander dig uforvarende ind i sagen ;-)

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/3 2014, 10:17 (3978 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ved sidste togs afgang fra København L mod Farum i 1976 var der anbragt knaldsignaler på sporet til markering af afslutningen på en epoke. Som uvidende passager i toget oplevede jeg det ikke som specielt voldsomt, men man var ikke i tvivl om hvad der skete - husker du det EVP?


Hej (Jens H.B.)

Desværre -- Jeg var ikke med i sidste tog fra København L - mange andre sidste-tog og Københavns sidste sporvogn (KS 896), men ikke det nævnte, --så det husker jeg ikke.
Erik V,
trafikelev 1956.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2014

[image]


Hej Erik V.
Jeg beklager, at hukommelsen åbenbart spiller mig et puds og blander dig uforvarende ind i sagen ;-)

----------

Det skal Du ikke beklage- tværtimod -- tænk, hvis det er mig, der husker forkert.

Jeg var ude for at tage billeder i dagslys, men jeg husker ikke noget "natteroderi", og tog i det mindste ikke nogle billeder ved nattetide - de er ofte en god "dagbog" bagefter. Jeg var også ude på yderstrækningen i dagslys i 1954, men heller ikke om natten.

Til gengæld nedlagde jeg Horsens-Juelsminde Jb i 1957 med sidste tog, Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Jb (Stubbekøbing-Nykøbing F), Horsens-Bryrup-Silkeborg Jb, Silkebork-Kjellerup-Rødkærsbro Jb, Horsens-Odder Jb. alle med sidste tog.

Hertil kommer så -som nævnt- den sidste sporvogn i København.

Husker Du min (evt.) deltagelse på København L.-Farum ud fra noget specielt (hændelse, samtale eller lign.), er Du meget velkommen til lige at sende et "pip", så jeg måske kan "komme på sporet" igen, ---gerne ved hjælp af den lille e-mail-kuvert øverst.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb

[image]
Tænk, hvis de var kommet til at køre på banen til over Rådhuspladsen / Amagerbro / Kastrup til Dragør, i en moderniseret udgave ! ! ! (Jfr. Basel, hvor to sådanne forstadsbaner er slået sammen til een sporvognslinie gennem Basel)

.

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af LBC, 7/3 2014, 10:34 (3979 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff

DSB har/havde regler for omtrent alt!

Har du prøvet: Ordreserie K - (Ordrer og bestemmelser for stationstjenesten vedrørende forskellige forhold , der ikke omhandles i serierne D-J). (snuppet fra EVP`s hjemmeside)

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 7/3 2014, 10:45 (3979 dage siden) @ LBC

Hej Lars!

Jeg VED der MÅ være et og andet som du også selv skriver, men ikke hvor - de er jo udgået. Men jeg har ikke de nævnte O-serier, kun noget politireglement og dér står det ikke. Men tak for the hint:-)

Ønsker dig en forhåbentlig fortsat god fredag og god weekend!

Steff

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Georg Schmidt, 7/3 2014, 11:05 (3979 dage siden) @ Steffen Dresler

Lidt fra ordre P side 132 om opbevaring, på side 54 står en del om anvendelsen.

[image]

Mvh
Georg

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 7/3 2014, 11:13 (3979 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg!

Ja, skidtet indeholder jo op til 8 gram sortkrudt hver, så det er absolut ikke legetøj!

Man bliver hele tiden klogere.

Ha´ en forhåbentlig fortsat god dag og kommende weekend!

Steff

Avatar

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Futfar, Kajerød, 7/3 2014, 14:04 (3979 dage siden) @ Filip Gram

Ja, ja kære Filip, men SIKKAV betyder: SIKkerheds bestemmelser for skydning med KAmptroppernes Våben (fredstid).
At antænde en 8 grams krudtladning, kan ikke sammenlignes med en sprængning, dertil er forskellen mellem forbrændningshastighederne på krudt og sprængstof alt for stor. Så de 1.000 meter er stærkt overdrevet.

Avatar

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/3 2014, 20:39 (3979 dage siden) @ Steffen Dresler

Det jeg leder efter er altså en slags officiel dokumentation især med hensyn til en eventuel sikkerhedsafstand.

Er der nogle blandt læserne der har et bud?

Kære Steff

Ikke et ord om sikkerhedsafstand i ordresamlingen serie O fra 1922:

Bedste hilsner

Thomas

[image]
[image]
Ordresamlingen serie O 1922. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Steffen Dresler, 7/3 2014, 20:57 (3979 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas udi Aarhus!

Tak for henvisningen, jo, lidt er der vel i angivelsen af afstanden i telegrafmaster. I det hele taget ligger denne O-series BST temmelig meget op ad den fra de Indiske jernbaner og som helt sikkert er en "copy and paste" fra BR. Det var jo også UK knaldsignaler vi anvendte herhjemme.
Så tak for det viste og god weekend!

Steff

Avatar

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/3 2014, 22:08 (3979 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

Vi kan gå lidt længere tilbage og se, hvorledes det så ud i 1893:

[image]
[image]
Statsbanedriften - Samling af alm. Ordrer og Bestemmelser m. v. - Serie A - Almindeligt Signalreglement, ordre 139, side 251 og 260. Gyldig fra 1. juli 1893. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Statsbanedriften - Samling af alm. Ordrer og Bestemmelser m. v. - Serie A - Almindeligt Signalreglement, ordre 143. Gyldig fra 1. juli 1893. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Bedste hilsner

Thomas

Knaldsignal nr. 37, dokumentation

af ojk37, 24/3 2016, 22:57 (3231 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt anden mulighed for "afstande" findes i Køge-Ringsted banens Signalreglement fra 1917.
Ole-Jørn[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak