(...)
Ved sidste togs afgang fra København L mod Farum i 1976 var der anbragt knaldsignaler på sporet til markering af afslutningen på en epoke. Som uvidende passager i toget oplevede jeg det ikke som specielt voldsomt, men man var ikke i tvivl om hvad der skete - husker du det EVP?
(...)
Tilføjelse: Jeg har oplevet at et knaldsignal ikke gik af ved overkørsel. Sørg derfor også for at have en procedure klar, hvis knaldsignalet ikke går af som planlagt.
- og undskyld at jeg skriver om noget jeg kun har oplevet nogle få gange og egentlig ikke har anden viden om.
-------------
Hej (Jens H.B.)
Desværre -- Jeg var ikke med i sidste tog fra København L - mange andre sidste-tog og Københavns sidste sporvogn (KS 896), men ikke det nævnte, --så det husker jeg ikke.
---------
Det at knaldsignalet ikke "gik af", var der jo egentlig taget højde for i SIGNALREGLEMENTET:
"Knaldsignalet tilvejebringes ved at udlægge tre Knaldkapsler i ca. 15 m´s indbyrdes Afstand, skiftevis paa begge Skinnestrenge". . . . og så skulle der vel være taget højde for nævnte.
Ligesom andre indlægs-indsendere kan jeg ikke bidrage med sikkerhedsafstande m.v, men . . .
På min "side": Dagens fotos: http://evp.dk/index.php?page=december-2013 (31. december 2013)
viser jeg fotos af et plankeværk udført af gamle planker fra ophuggede, lukkede godsvogne.
Det er der i sig selv ikke meget knald i, --men . . .
I forlængelse af plankeværket lå en ældre træbygning, der i sin tid havde indeholdt det gamle "Vare-magasin"s (Hovedlager på nu-dansk) beholdning af "krudt og kugler", herunder Knaldkapsler. Hvor alle de andre varer lå inde i den vestlige del af murstensbygningen (Administrationsbygningen O.B.V. nr. 5), der var delt i en "kontor-del" mod øst/nordøst og en "Magasin-del" mod vest/sydvest, lå alle brandfarlige varer, knaldkapsler, brandbare vædsker og andet sådant, . . . hvis ! ! !
Da bygningen skulle nedrives -og blev det- gik jeg lige en tur i den tomme bygning.
På et enkelt punkt var den ikke helt tom -bag på en dør, sømmet op med fire søm, sad en gammel advarsel / forholdsregler omkring disse farlige sager. Den blev "naturligvis" nedtaget omgående - men er ikke til at finde i denne sene nattetime.
Det må man have tilgode.
Erik V,
trafikelev 1956.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2014
.