Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 1

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/3 2014, 21:15 (3969 dage siden)

I de kommende uger vil blive bragt lidt billeder fra Kystbanen. Som nogle måske vil kunne huske, startede jeg min "karriere" ved DSB som togbetjent på prøve på Københavns Hovedbanegård pr. 1. februar 1980 og de billeder, vi skal kigge på, er (praktisk talt) alle fra 1980.

EVP er som sædvanligt velkommen til at "hapse" billeder til fællessiden om Kystbanen på evp.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Helsingør station lørdag den 3. maj 1980 kl. 17.55. MY 1119 skal afgå om 7 minutter kl. 18.02 til Holbæk via København H med regionaltog P 2475. Bag MY 1119 ses Bns 50 86 29-84 502-7 + Bn 50 86 20-84 768-3. Oprangeringen virker noget ulogisk? Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 1 / TAK.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/3 2014, 00:23 (3969 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I de kommende uger vil blive bragt lidt billeder fra Kystbanen. Som nogle måske vil kunne huske, startede jeg min "karriere" ved DSB som togbetjent på prøve på Københavns Hovedbanegård pr. 1. februar 1980 og de billeder, vi skal kigge på, er (praktisk talt) alle fra 1980.

EVP er som sædvanligt velkommen til at "hapse" billeder til fællessiden om Kystbanen på evp.dk.

--------------

Hej Thomas.

Tak for tilladelsen - jeg har "hapset" eet, men en af dagene går det ud over en stribe yderligere. TAK.

Tillad mig lige at bringe et lille "tillæg" til din serie (jeg håber ikke, at det "afsporer" den).

Årsagen: Jeg har nemlig det "rigtige" Dagens Kystbanefoto ;-) :

[image]
Helsingør station, 3. marts 2014 kl. 15.43.

Et par dobbeltture med den svenske færge og menu´en ombord sammen med de gamle kolleger fra Gb. Vi havde bl. a. en sag om "Kæmpedværge ved Det gule Palæ" vi skulle debattere, men det hører jo hjemme i en anden tråd.
Det kommer vi til.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2014

[image]

.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2014, 20:36 (3968 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Motivet er næsten det samme som i går; fotografen har dog drejet sig en anelse. På perronen ses en sort taske. Det var min tjenestetaske, så jeg har sikkert været i uniform, idet jeg ellers aldrig medbragte netop dén taske. Yngre læsere vil også kunne erkyndige sig om, hvorledes en "slutlygte" af ældre model så ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Helsingør station lørdag den 3. maj 1980 kl. 17.55-18.02. I spor 0 en tom stamme bestående af Bn 50 86 20-84 772-5 + Bg 50 86 29-44 077-9 + Bn 50 86 20-84 720-4 + Bg 50 86 29-44 051-4. I spor 1 tog P 2067 til Hillerød afgang kl. 17.54 (åbenbart forsinket) bestående af Bhs 50 86 29-27 822-9 + Bhl 50 86 29-25 400-6 + MO 1816. I spor 3 regionaltog P 2475 afgang kl. 18.02 bestående af MY 1119 + Bns 50 86 29-84 502-7 + Bn 50 86 20-84 768-3 + Bn 50 86 20-84 713-9 + Bn 50 86 20-84 802-0 + Bns 50 86 29-84 508-4. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af T. Rithmester @, Struer, 4/3 2014, 21:41 (3968 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Yngre læsere vil også kunne erkyndige sig om, hvorledes en "slutlygte" af ældre model så ud.

Og lidt tydeligere:

[image]
Slutlygte fra Hjælpevogn nr. 11 hjemmehørende i Struer (thr)

[image]
Slutlygte fra Hjælpevogn nr. 11 hjemmehørende i Struer (thr)

Slutlygten blev fundet i en lokal butik som sælger brugte bøger og blade, samt lidt andet mellem himmel og jord, for meget få jyske trækroner. Slutlygten er i dag genforenet med hjælpevogn nr. 11 :-)

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 5/3 2014, 09:36 (3967 dage siden) @ T. Rithmester

Det er da et lykketræf, at du lige finder slutlygten og får den på sin rigtige plads, FLOT!
Er der nogen der ved, hvornår DSB begyndte at anvende denne type slutlygte?
Når man studerer billeder af tog er de ofte optaget forfra, og man ser sjældent slutlygter, men min uvidenskabelige undersøgelse siger mig, at det må være i begyndelsen af 50erne.
mvh.
Jan-Eddie

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/3 2014, 10:46 (3967 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Er der nogen der ved, hvornår DSB begyndte at anvende denne type slutlygte?

Den viste type slutlygte er så vidt jeg husker afbildet i SIR 1944.

Den er muligvis også med i SIR 1935 (hvis jeg husker årstallet rigtigt). Jeg kan ikke kontrollere dette da jeg ikke har den pågældende udgave af SIR. Det samme gælder SIR 1921.

I SIR 1903 er vist en gennembrudt skive (dag) eller en lygte med fast lys (nat).

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Jens V, 5/3 2014, 11:07 (3967 dage siden) @ Erik Olsen

Den viste type slutlygte er så vidt jeg husker afbildet i SIR 1944.

Den er muligvis også med i SIR 1935 (hvis jeg husker årstallet rigtigt). Jeg kan ikke kontrollere dette da jeg ikke har den pågældende udgave af SIR. Det samme gælder SIR 1921.

I SIR 1903 er vist en gennembrudt skive (dag) eller en lygte med fast lys (nat).

Den findes såmænd også i dagens reglementer, nemlig SIN(Ø/V) instruks 3, hvor den tillades anvendt på veterantog. :-)

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/3 2014, 18:55 (3967 dage siden) @ Erik Olsen

Er der nogen der ved, hvornår DSB begyndte at anvende denne type slutlygte?


Den viste type slutlygte er så vidt jeg husker afbildet i SIR 1944.

I SIR 1944 er både den omtalte slutlygte og den gamle med petroleum afbildet.

Den 'nye' optræder på rettelsesblade fra 1/4 1955 og petroleumstypen på rettelsesblade frem til 15/12-1951.

Slutlygten var øvrigt oprindelig udstyret med telefonrelæer til at frembringe det røde blink, men blev fra omkring 1965 opbygget til transistorteknologi af DSI A/S, derved ved levetiden for batteriet kraftigt forbedret med ca. en faktor 4.

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 5/3 2014, 22:14 (3967 dage siden) @ Henrik Hansen

Tak til Erik og Henrik for jeres svar. Jeg fortolker jeres svar derhen, at slutlygten blev faset ind over flere år fra krigens slutning til ind i begyndelsen af 50erne.
mvh.
Jan-Eddie

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 6/3 2014, 14:40 (3966 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Jeg fortolker jeres svar derhen, at slutlygten blev faset ind over flere år fra krigens slutning til ind i begyndelsen af 50erne.

Nej, det kan du ikke antage. Jeg tror af slutlygterne kom til senest i 1935, måske før da. Jeg har blot ikke selv de dokumenter som beviser det.

Måske du skulle være lidt mere tålmodig og afvente flere svar.

Dagens Kystbanefoto - billede 2... OT: Slutlygte

af Georg Schmidt, 6/3 2014, 15:23 (3966 dage siden) @ Erik Olsen

Fra Almindeligt Signalreglement 1923.

[image]

[image]

Mvh
Georg

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 3

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/3 2014, 10:18 (3964 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Nivå station mandag den 5. maj 1980 kl. ca. 6.55 set fra nord. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/3 2014, 13:23 (3963 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Nordhavn station set fra nord 6. marts 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 4

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/3 2014, 13:29 (3963 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af henning h087, 9/3 2014, 14:13

Hej

og tak

Holger B D Sørensen var der så for næsten 50 år siden ( 11 maj 1964 )
og da så det sådan ud, lid tættere på ! - "begyndelse til noget"

[image]

og titlen på dette foto af Holger B D Sørensen kunne være
"og længere nede på perronen vil Thomas Bogberg Nielsen stå 16 år senere og fotografere op imod os" :-) ;-) :-D
[image]

mvh
henning h087

Dagens Kystbanefoto - billede 4

af Per Sørensen, Hg, 10/3 2014, 00:06 (3963 dage siden) @ henning h087

Eller:
"Jeg skulle alligevel ikke have taget sandaler på til jobsamtale…"

duk & væk ;-)

pediHg

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/3 2014, 13:50 (3962 dage siden) @ Per Sørensen

Ja, det må i hvert fald afvises, at det er en jernbaneentusiast, der sidder på bænken (i øvrigt et meget relevant reklameskilt), for her var den herskende mode skuldertasker (typisk af lærred), så man hurtigt kunne få kameraet frem, mens man løb hen ad perronen. :-D :-D :-D :-P :-P :-P

Vh
"Den afsindige flugter"

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 5

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2014, 20:02 (3962 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/3 2014, 20:54

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Samme sted som i går. Fotografen har dog vendt sig næsten 180 grader og linsen peger mod nordøst og fanger MY 1114 i P 2361 6. marts 1980 kl. 15.23 passerende Nordhavn station. Til højre Helgolands fremskudte signal fra syd. I følge dette indlæg blev strækningen Østerport-Hellerup forsynet med automatisk linjeblok 21. september 1980. Jeg går ud fra, at Helgolands fremskudte signal bortfaldt fra samme tidspunkt, og at fotografen således fik yderligere en historisk dimension med på sit billede. Nogen bedes venligst forklare mig, hvorfor der kun er én og ikke to grønne lanterner i Helgolands fremskudte signal. Ude i horisonten helt til venstre i billedet ses i øvrigt Helgolands I-signal med forgreningsangivelse. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 6

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2014, 19:40 (3958 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det egentlige grund til at jeg befandt mig på Nordhavn station den 6. marts 1980 om eftermiddagen, skyldtes ikke de to foregående fotografier.

Som jyde i København/på Sjælland "lidt mod min vilje" og med (lidt) længsel efter "hovedlandet", gjaldt det om at finde lidt "Jylland" midt i alt det sjællandske, og selv om MO har kørt over hele landet, lugtede de dengang i 1980 - for mig - stadig lidt af Jylland. Sådan er vi jernbanenørder så underlige.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
MO 1853 passerer Nordhavn station 6. marts 1980 i tog 9261. Billedet er taget senere end kl. 15.23. Vi bemærker, at AM-signalet for nordgående S-tog er placeret til venstre for sporet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 7

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2014, 22:56 (3957 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dagens Kystbanefoto vises i dag i dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 8+9+10

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/3 2014, 20:26 (3956 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag skal vi se tre billeder - for de er viser samme motiv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
MO 1813 holder 7.-11. marts 1980 på København H i spor 3 kl. ca. 12.54 og venter på at afgå mod Helsingør som M 9242. Billedet har tidligere været vist i dette indlæg. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Som ovenfor men set i modsat retning. Klokken er 12.55 og der er stillet udkørsel - PU'en blinker. Underretningssignalet til togføreren er endnu ikke tændt. Den allestedsværende togbetjenttaske er endnu engang kommet med på billedet.

[image]
Som ovenfor. Klokken er 12.57 og underretningssignalet til togføreren er nu også tændt.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/3 2014, 00:56 (3950 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Charlottenlund station 12. marts 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af esni, Frederikssund, 23/3 2014, 18:53 (3949 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Charlottenlund station 12. marts 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Et spørgsmål om perronbelægning på CH station: Asphalt vved S-togsperronerne, muligvis ikke på siden mod Kystbanesporet - men det sjældent benyttede sidespor havde en perronside med asphalt?

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/3 2014, 20:52 (3949 dage siden) @ esni

Det er et praktisk tiltag fra dengang, der var noget der hed arbejdende godstog med ind- og udlæsning af stykgods fra/til perronvogne hvor det var praktisk med fast belægning, da disse vogne normalt havde smalle hjul og ikke gummihjul (typen kan ses på utallige billeder her på fora'erne).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af henning h087 ⌂, Græsted, 23/3 2014, 21:23 (3949 dage siden) @ Holger Sørensen

:-)

som Holger skriver - og som vist

og Holger B D Sørensen fotograferede på Charlottenlund 1966, 1971 og 1972 og det så således ud

1966
[image]

1971
[image]

1972
[image]

mvh
henning h087

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af esni, Frederikssund, 23/3 2014, 21:43 (3949 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er et praktisk tiltag fra dengang, der var noget der hed arbejdende godstog med ind- og udlæsning af stykgods fra/til perronvogne hvor det var praktisk med fast belægning, da disse vogne normalt havde smalle hjul og ikke gummihjul (typen kan ses på utallige billeder her på fora'erne).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Tak

Hvad tid på dagen kørte det arbejdende godstog med ind- og udlæsning af stykgods, som betjente Ch?, Og hvornår kørte det sidste gang?

Nysgerrig, fordi jeg er født i 1956 i Ch....

Jeg kan huske engang at have set Hellerups Ardelt arbejde i sidesporene for derefter at returnere tom til Hellerup - har ingen erindring om hvilken sommer det var - men mere sandlynlig før 1965 end efter.

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/3 2014, 16:31 (3948 dage siden) @ esni

Det var før din tid.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Dagens Kystbanefoto - billede 11

af esni, Frederikssund, 24/3 2014, 21:12 (3948 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var før din tid.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Det jeg nok....

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 12

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2014, 20:56 (3941 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den virkelige grund til at jeg var i Charlottenlund den 12. marts 1980, var ikke for at fotografere det motiv, vi så på billede 11.

Den ægte vare kommer her:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistirisk grundforskning - det nye sort

[image]
MO 1846 under gennemkørsel på Charlottenlund station i tog 9242 den 12. marts 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 12

af UTJ, 31/3 2014, 21:32 (3941 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas. Dine billeder er fantastiske. Hvilken manipulation, for på billederne fremstår den hele toggang som om der kun kørte MO-vogne i 1980 - og det er jo kun positivt ment, da jeg selv kun så Mo-vognene rasle frem og tilbage mellem Hillerød og Helsingør i samme periode.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 13

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2014, 19:48 (3929 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning. (Åbner langsomt: 31,1 MB)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Helgoland mandag den 19. maj 1980. I følge mine samtidige noteringer ser vi: "MO 1859 revideret 3/3 1976. Bogien nærmest kameraet: Rev 6/4 1977 "1867 E". Bagerste bogie: "MO 1875" (revisionsdato ulæselig). Maskinen synes at være hensat for udrangering, idet sporet er godt rustent. Bagved ses MO 1989." Klik på billedet for højere opløsning. (Åbner langsomt 31,1 MB). Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 13

af Jens MO-Møller, 12/4 2014, 21:46 (3929 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg husker fra dengang, var de to MO-vogne udlånt til Helgoland i en periode fra 1980 til 1981, hvor de udelukkende fungerede som varmemaskiner for BN-vognstammer.

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 14

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/4 2014, 21:21 (3925 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi fortsætter, hvor vi slap på billede 13. Fotografen har rykket sig lidt for at få et billede af MO 1989. Klik på billedet for højere opløsning. (Åbner langsomt: 31,1 MB).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Helgoland mandag den 19. maj 1980. I følge mine samtidige noter ser vi: "MO 1989 revideret 29/9 1972. Bogien nærmest kameraet: "MO 1882 M". Revisionsdatoen for bogien er ret ulæselig men synes at være 19/5 1977. Bagerste bogie: "MO 1852 E rev 8/10 1976". Maskinen synes at være hensat for udrangering, idet sporet er godt rustent. Til venstre skimtes MO 1859." Klik på billedet for højere opløsning. (Åbner langsomt 31,1 MB). Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/4 2014, 20:49 (3912 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Helgoland mandag den 19. maj 1980. I følge mine samtidige noter ser vi: "SU mod Østerport. I baggrunden ses Ardelt 112 (samme dag sås Ardelt 101 på Helgoland, lige som det kunne konstateres, at personvogn DSB CRM 3624 benyttes som hjulløst skur på pladsen)." Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af re20000, 1/5 2014, 22:46 (3910 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Den sorte firkant på rækværket over portalen, er det ikke en kæmpedværg?

Nold

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens V, 2/5 2014, 08:15 (3909 dage siden) @ re20000

Den sorte firkant på rækværket over portalen, er det ikke en kæmpedværg?

Billede - og udsnit - optaget 7. maj 2008:

[image]

[image]

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af re20000, 2/5 2014, 08:46 (3909 dage siden) @ Jens V

Tak skal du have. Det må så være afgangssignaler for forskellige sporgrupper gætter jeg på. Jeg mistænker at PUen på billedet i mellemtiden har overtaget jobbet. Eller er der nogle af de garvede, der har gjort tjeneste på Hgl, der kan hjælpe?

Nold

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/5 2014, 08:49 (3909 dage siden) @ Jens V

Den sorte firkant på rækværket over portalen, er det ikke en kæmpedværg?


Billede - og udsnit - optaget 7. maj 2008:

[image]

[image]

Det er et lokalt signal der bruges ved rangering efter en nærmere lokal instruks, her formentlig i forbindelse med spsk. stilling.

Tilsvarende fandtes i Hellerup på den gamle Kmp. og brugtes i forbindelse med rangering til/fra godspladsen til/fra spor 6/7 via spsk. 121 med lanterner i begge retninger og blev betjent fra Kmp uden nogen sikkerhedsmæssige bindinger.
1 gult lys i forb. med spor 6, og 2 gule lys i forb. med spor 7.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

Foto: Holger B.D. Sørensen, 1962.

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens V, 2/5 2014, 09:20 (3909 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]


Det er et lokalt signal der bruges ved rangering efter en nærmere lokal instruks, her formentlig i forbindelse med spsk. stilling.

Sikkert ikke mere, eftersom der er etableret sporskifteomstillingsanlæg i området.


Tilsvarende fandtes i Hellerup på den gamle Kmp. og brugtes i forbindelse med rangering til/fra godspladsen til/fra spor 6/7 via spsk. 121 med lanterner i begge retninger og blev betjent fra Kmp uden nogen sikkerhedsmæssige bindinger.
1 gult lys i forb. med spor 6, og 2 gule lys i forb. med spor 7.

Så skal vi næsten have en anden Helgoland-specialitet med også - som stadig er omtalt i rangerinstruksen (SIN-L): Den gule lampe på kommandoposten:

[image]

og udsnit:

[image]

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens H. Bondesen, 3/5 2014, 10:44 (3908 dage siden) @ Holger Sørensen

Tilsvarende fandtes i Hellerup på den gamle Kmp. og brugtes i forbindelse med rangering til/fra godspladsen til/fra spor 6/7 via spsk. 121 med lanterner i begge retninger og blev betjent fra Kmp uden nogen sikkerhedsmæssige bindinger.
1 gult lys i forb. med spor 6, og 2 gule lys i forb. med spor 7.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

Foto: Holger B.D. Sørensen, 1962.

Hej Holger,
Mistolker jeg billedet eller var det ikke 2 gule lys i forb. med spor 6 (til højre)og 1 gult lys i forb. med spor 7 (til venstre)?

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/5 2014, 22:20 (3908 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Tilsvarende fandtes i Hellerup på den gamle Kmp. og brugtes i forbindelse med rangering til/fra godspladsen til/fra spor 6/7 via spsk. 121 med lanterner i begge retninger og blev betjent fra Kmp uden nogen sikkerhedsmæssige bindinger.
1 gult lys i forb. med spor 6, og 2 gule lys i forb. med spor 7.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

Foto: Holger B.D. Sørensen, 1962.


Hej Holger,
Mistolker jeg billedet eller var det ikke 2 gule lys i forb. med spor 6 (til højre)og 1 gult lys i forb. med spor 7 (til venstre)?

Der var i alt 4 lys; 2 mod nord (Godspladsen) og 2 den anden vej. De blev betjent fra en kasse med 2 vippenøgler (én til nord og én til syd) ved vindueskarmen ved karnappen i Kmp. Normal stilling på vippenøglerne: vandret (slukket); opad (1 gult lys); nedad (2 gule lys), alt efter om rangeringen var til/fra spor 6 eller 7 eller fra/til Godspladsen. Det var rent manuelt uden nogen sikkerhed, og som det hed sig, vi holder hænderne i lommen så længe!
Bemærk i øvrigt bogstavviserne af gammel type på SU-signalerne; nogle måneder senere var de udskiftet med den nye type med en række pærer, som ses på billedet med MO-stammen, som er fra nogle måneder senere.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

[image]

Fotos: Holger B.D. Sørensen, 07.09.1962

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens H. Bondesen, 4/5 2014, 12:20 (3907 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger,
Tak for forklaringen og billedet fra 07.09.1962 med udsnit. Det passer fint sammen :-)
På billedet med MO 1995 fra 26.11.1975 ser det ud til at pladen med de gule lys er ændret, så der (måske) er tre lanterner mod syd. De to nærmest kmp meget tæt på hinanden. Det var det der snød mig.
Kan ændringen have været for at kunne vise rgl om der var stillet til pladsen eller vendespor fra spor 6?
For spor 5 hang der vist en DV under perrontaget?

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/5 2014, 21:44 (3907 dage siden) @ Jens H. Bondesen

[ Hej Holger,

Tak for forklaringen og billedet fra 07.09.1962 med udsnit. Det passer fint sammen :-)
På billedet med MO 1995 fra 26.11.1975 ser det ud til at pladen med de gule lys er ændret, så der (måske) er tre lanterner mod syd. De to nærmest kmp meget tæt på hinanden. Det var det der snød mig.
Kan ændringen have været for at kunne vise rgl om der var stillet til pladsen eller vendespor fra spor 6?
For spor 5 hang der vist en DV under perrontaget?


Der var også i 1975 kun 2 lanterner hver vej (se sidste billede)

Det er rigtigt at DV i spor 5 hang under taget fra 19.. Indtil da stod den på perronspidsen i spor 5. Ændringen er sket mellem 1962 og 1975 formentlig i forbindelse med renovering af gangtunnellen der netop ligger under perronspidsen i spor 5.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

De første 3 er fra 07.09.1962; de sidste 3 fra 26.11.1975

Alle fotos: Holger B.D. Sørensen

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens H. Bondesen, 5/5 2014, 18:04 (3906 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger,
Tusind tak for afklaringerne :-) - det var så afskalningen/bladene der snød mig, men det nederste billedudsnit er heldigvis meget overbevisende, undskyld ;-)
- også tak til Svend :-)

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Svend, Storkøbenhavn, 5/5 2014, 10:08 (3906 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Som Holger skriver, var de 2 x 2 lamper alene til brug for give det lokale rangerpersonale tilladelse til at rangere til hhv fra godspladsen. To lamper blev tændt ved kørsel til hhv fra spor 7, en lampe blev tændt ved kørsel til hhv fra spor 6 (de to midtliggende godsspor). Betjeningen sket med et par vippenøgler (en for hver køreretning) uden sammenhæng med sikringsanlægget i øvrigt.
Rangering fra spor 5 til vendesporene skete på rangertogvej(e).

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Jens MO-Møller, 3/5 2014, 22:26 (3908 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger!

Du skriver under teksten på billedet af MO 1995, at det er taget i 1962, men det stemmer ikke overens med det faktum, at vognen i januar 1971 på cvk. Kh blev opmalet og forsynet med de store Johnston-tal på overgangspladerne. Kun fire MO-vogne blev forsynet med disse tal, nemlig 1846 i juni 1969, 1995 i januar 1971, 1952 i marts 1971 og 1847 i april 1971, alle på cvk. Kh.

Venlig hilsen
Jens Møller

Dagens Kystbanefoto - billede 15

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/5 2014, 09:00 (3907 dage siden) @ Jens MO-Møller

Korrekt det er en fejl. Billedet er fra 26.11.1975. Tak.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 16+17

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2014, 14:36 (3899 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For at jeg kan holde lidt styr på rækkefølgen, følger først et billede, som tidligere har været vist i dette indlæg:

[image]
Sydenden af Helgoland station set mod syd 9. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
MO 1853 + Bhs 50 86 29-27 826-0 passerer Helgoland på vej mod nord 9. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Dagens Kystbanefoto - billede 18

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2014, 17:34 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Svanemøllen station 9. juli 1980. Mon ikke signalet til højre med hvidt kryds over, er Helgolands (kommende) U-signal. Foran signales ses en ukendt Köf. Yderst til venstre ses Frihavnsbanen (Lersøen-Østerport), der var Københavnområdets første havnebane (Nørrebro-Frihavnen). Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Kystbanefoto - billede 18

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/5 2014, 10:14 (3881 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Svanemøllen før stationen flyttede over på den anden side af Østerbrogade.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]

[image]

[image]


Alle fotos: Holger B.D.Sørensen, sommeren 1963.

Billige jernbane T-shirts

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Bryrup Jernbane
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak