"Nu er der -som jeg ser det- ikke tidsangivelse på postkortet, så der behøver ikke at være tidsmæssigt sammenfald mellem de to illustrationer."
Trykkvalitet og grafisk layout på postkortet tidsfæster det fra ca. 1920 og frem til første halvdel af 1930'erne (mære præcit kommer vi det næppe), så et vist tidsmæssigt sammenfal er til stede.
"Hvor på kortet / "Havnelodsen" ligger den lille færge ???
Formentlig ved midtermolen - yderst til højre (set indefra).
Med LB-sporet´s (1435 mm normalspor) og midtermolens placeringer, ville normalspor på molen vel være naturligt, hvis ! ! !"
De markeringer af spor, der ses på "Havnelodsens" kort, opfatter jeg som normalspor (med tilslutning til stationsterrænet til højre). Hvorfra stammer informationen om, at der har været normalspor på midtermolenen, dvs. Dampskibsmolen?
"Ib V. Andersen angiver i sin bog om "Langelandsbanen" intet om hverken smal- eller normalspor på midtermolen -- selvom postkortet synes at vise noget andet."
Postkortet viser en smalsporet transportbane på Dampskibsmolen (formentlig etableret af dampskibsselskabet), ikke Langelandsbanen. Vel derfor, at IVA ikke nævner det i sin bog om Langelandsbanen. Hvis Langelandsbanen havde haft spor på Midtermolen, havde IVA formentlig nævnt det i sin bog. Så det har Langelandsbanen nok ikke.
Har der således været et smalspor på højre side af midtermolen, er et tilsvarende spor vel ikke utænkeligt også på venstre side.
Enig, hvis passagerdamperne også lagde det på denne side af molen. Smalsporet er derimod næppe sandsynligt på østmolen og vestmolen, hvor der ser det ud til, at der har ligget normalspor.
Transportsporet ("smalspor") har vel blot været benyttet til transport af bagage og mindre stykgods til og fra ruteskibene. Større mængder gods er rimeligvis blevet befordret til /fra Rudkøbing med fragtskibe/-sejlere og er blevet omlæsset på de kajer, hvor der lå normalspor.
Vh
"Morten"