Avatar

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/3 2014, 19:52 (3969 dage siden)

Jeg har praktisk intet i mit arkiv om Langelandsbanen - heller ikke trykt litteratur. Så flinke læsere er meget velkomne til at berette, hvad det er vi ser på postkortet (bygninger, "godsvogn" (der næppe har fundet vej til Tommys database), kajplacering m.v.)

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.havnebaner.dk/home/rudkoebing

[image]
Rudkøbing havn med "jernbanevogn" på kajsporet. Postkort. "C. Jennsen-Tusch Eftf. Axel Wassilefsky, Boghdl., Rudkøbing. Eneret 107." År: ? Klik på postkortet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/3 2014, 21:28 (3969 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Du har efterhånden fået nogle DVD'er af mig om div. strækninger i Jylland, men da du tilsyneladende mangler det meste om LB (stationer/materiel) vil jeg gerne forsyne dig med en sådan.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2014, 07:02 (3968 dage siden) @ Holger Sørensen

Du har efterhånden fået nogle DVD'er af mig om div. strækninger i Jylland, men da du tilsyneladende mangler det meste om LB (stationer/materiel) vil jeg gerne forsyne dig med en sådan

Kære Holger

Mange tak! Mon ikke også Langelandsbanen har haft nogle "T & S"'er, der kan vises på sidesporpaafribane.dk.

Bedste hilsner

Thomas

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Anders D, 3/3 2014, 22:33 (3969 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporet ser ud til at være smallere sporvidde end normalspor. Kan det nu have sin rigtighed?

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Peter Andersen, Hedehusene, 4/3 2014, 10:58 (3968 dage siden) @ Anders D

Ja. Efter hvad jeg har fået oplyst fra Langeland var der to spor på dampskibsmolen, som gik ud i havnen vinkelret på havnesporet, formodentlig et i hver side, som brugtes til at flytte bagage og gods. Sporvidden ser efter personerne ud til være 600-700 mm.
Det var et ret almindeligt system omkring århundredskiftet (1900).

Avatar

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2014, 12:31 (3968 dage siden) @ Peter Andersen

Ja. Efter hvad jeg har fået oplyst fra Langeland var der to spor på dampskibsmolen, som gik ud i havnen vinkelret på havnesporet, formodentlig et i hver side, som brugtes til at flytte bagage og gods. Sporvidden ser efter personerne ud til være 600-700 mm.
Det var et ret almindeligt system omkring århundredskiftet (1900).

Kære Peter

Mange tak. Jeg kvitterer med Den danske havnelods 1920.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Den danske havnelods 1920. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/3 2014, 13:42 (3968 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har praktisk intet i mit arkiv om Langelandsbanen - heller ikke trykt litteratur. Så flinke læsere er meget velkomne til at berette, hvad det er vi ser på postkortet (bygninger, "godsvogn" (der næppe har fundet vej til Tommys database), kajplacering m.v.)

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.havnebaner.dk/home/rudkoebing

[image]
Rudkøbing havn med "jernbanevogn" på kajsporet. Postkort. "C. Jennsen-Tusch Eftf. Axel Wassilefsky, Boghdl., Rudkøbing. Eneret 107." År: ? Klik på postkortet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

=================

Ja. Efter hvad jeg har fået oplyst fra Langeland var der to spor på dampskibsmolen, som gik ud i havnen vinkelret på havnesporet, formodentlig et i hver side, som brugtes til at flytte bagage og gods. Sporvidden ser efter personerne ud til være 600-700 mm.
Det var et ret almindeligt system omkring århundredskiftet (1900).


Kære Peter

Mange tak. Jeg kvitterer med Den danske havnelods 1920.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Den danske havnelods 1920. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

------------------

Hej.

Herlige illustrationer, Thomas.

Tillad mig denne lille sammenklipning, for at få begge illustrationer -med kommentarer- med på indlægget.

Nu er der -som jeg ser det- ikke tidsangivelse på postkortet, så der behøver ikke at være tidsmæssigt sammenfald mellem de to illustrationer.

Hvor på kortet / "Havnelodsen" ligger den lille færge ???

Formentlig ved midtermolen - yderst til højre (set indefra).

Med LB-sporet´s (1435 mm normalspor) og midtermolens placeringer, ville normalspor på molen vel være naturligt, hvis ! ! !

Ib V. Andersen angiver i sin bog om "Langelandsbanen" intet om hverken smal- eller normalspor på midtermolen -- selvom postkortet synes at vise noget andet.

Har der således været et smalspor på højre side af midtermolen, er et tilsvarende spor vel ikke utænkeligt også på venstre side.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

[image]

.

Avatar

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/3 2014, 14:14 (3968 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Nu er der -som jeg ser det- ikke tidsangivelse på postkortet, så der behøver ikke at være tidsmæssigt sammenfald mellem de to illustrationer."

Trykkvalitet og grafisk layout på postkortet tidsfæster det fra ca. 1920 og frem til første halvdel af 1930'erne (mære præcit kommer vi det næppe), så et vist tidsmæssigt sammenfal er til stede.

"Hvor på kortet / "Havnelodsen" ligger den lille færge ???
Formentlig ved midtermolen - yderst til højre (set indefra).

Med LB-sporet´s (1435 mm normalspor) og midtermolens placeringer, ville normalspor på molen vel være naturligt, hvis ! ! !"

De markeringer af spor, der ses på "Havnelodsens" kort, opfatter jeg som normalspor (med tilslutning til stationsterrænet til højre). Hvorfra stammer informationen om, at der har været normalspor på midtermolenen, dvs. Dampskibsmolen?

"Ib V. Andersen angiver i sin bog om "Langelandsbanen" intet om hverken smal- eller normalspor på midtermolen -- selvom postkortet synes at vise noget andet."

Postkortet viser en smalsporet transportbane på Dampskibsmolen (formentlig etableret af dampskibsselskabet), ikke Langelandsbanen. Vel derfor, at IVA ikke nævner det i sin bog om Langelandsbanen. Hvis Langelandsbanen havde haft spor på Midtermolen, havde IVA formentlig nævnt det i sin bog. Så det har Langelandsbanen nok ikke.

Har der således været et smalspor på højre side af midtermolen, er et tilsvarende spor vel ikke utænkeligt også på venstre side.

Enig, hvis passagerdamperne også lagde det på denne side af molen. Smalsporet er derimod næppe sandsynligt på østmolen og vestmolen, hvor der ser det ud til, at der har ligget normalspor.

Transportsporet ("smalspor") har vel blot været benyttet til transport af bagage og mindre stykgods til og fra ruteskibene. Større mængder gods er rimeligvis blevet befordret til /fra Rudkøbing med fragtskibe/-sejlere og er blevet omlæsset på de kajer, hvor der lå normalspor.

Vh
"Morten"

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af Lars Henning Jensen, 4/3 2014, 16:26 (3968 dage siden) @ Peter Andersen

Ja. Efter hvad jeg har fået oplyst fra Langeland var der to spor på dampskibsmolen, som gik ud i havnen vinkelret på havnesporet, formodentlig et i hver side, som brugtes til at flytte bagage og gods. Sporvidden ser efter personerne ud til være 600-700 mm.
Det var et ret almindeligt system omkring århundredskiftet (1900).

Og det sidste nogenlunde intakte anlæg er (eller var, det er nogle år siden, jeg sidst var på stedet) vel Skødshoved Bro ...

vh
LH

Dagens postkort - Rudkøbing havn

af frimmogens, 28/10 2015, 01:35 (3366 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Langelandsbanen og Sydfynske Dampskibsselskab (SFDS) blev i 1911 enige om at anlægge et trollispor på midtermolen i Rudkøbing havn, så bagage kunne transporteres ind til banens havnespor. De delte anlægsudgifterne. SFDS skulle vedligeholde de 2 trollivogne og banen vedligeholde sporene. I 1926 blev der indsat jernbanefærge fra en nyanlagt færgehavn syd for den eksisterende havn. SFDS´s færger flyttede til den nye færgehavn, hvor der senere blev udbygget med endnu et færgeleje.
SFDS´s kontorbygning/pakhus (bindingsværk) der ses nærmest blev nedrevet og materialerne anvendt til opførelse af en beboelse på Bellevue i Rudkøbing. Den bagerste bygning har stået på havnen til engang sidst i 50erne og har senest været anvendt til beboelse.

Avatar

Dagens postkort - Rudkøbing havn II

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2015, 19:34 (3326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]I forgrunden et par af havnesporene. Årstal: Ukendt. "C. Jensen-Tusch's Eftf., Rudkøbing. Eneret 109." Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak