Det er primært Triangeltoget der kører på VBV (Når F 658 så skal køre, bliver den i øvrigt forspændt Triangel-motortoget. Publikum er glade, bare man kommer ud at køre med et rigtig damplokomotiv )
Men man kører meget gerne med skinnebussen, og jeg ved at der har været kørt særtog ligesom vores, udelukkende for at opleve den. I den ordninære drift kan skinnebussen nemlig ikke rumme helt så mange passagerer, som Triangeltoget kan med en personvogn imellem.
Mht. den anden skinnebus, så var det blevet mørkt da vi kom tilbage til Bryrup igen og skulle se værkstedet, efter at have fået frugttærte med is og kaffe ude i jernbanerestauranten i Vrads. Så derfor fik jeg ikke taget billeder af den.
Men ligesom med HBS Sm 212, så kommer GDS Sm 5 (ex LB Sm 2) også til at blive rigtig flot renoveret, når den sandsynligvis er færdig omkring årsskiftet. Det er en meget imponerende indsats der er gjort på begge skinnebusser, og primært at den samme mand gennem årene. Der bliver helt klart også noget at glæde sig til her.
Kombineret med "Sølvgrisen" hos Nordsjællands Veterantog, så bliver der snart hele 3 køreklare Scandiaskinnebusser i DK
Til slut et foto af det primære tog hos VBV. Man arbejder i øvrigt på at få et Triangelsæt mere ud at køre, så der hele tiden er et reservetog. Ligesom skinnebusserne, må Trianglerne også siges at have gjort det godt, de var den første motorisering for alvor hos diverse privatbaner (og også hos DSB, fx Århus-Risskov og Nørrebro-Hellerup), da de for alvor kom frem fra sidste del af 1920´erne.
Og takket være Epoke Modeller og Heljan er det muligt/snart muligt at få disse prægtige maskiner i model
Epoke har nemlig allerede en model af HBS Sm 212 i programmet og en "Sølvgris", mens en Triangelmotorvogn hastigt nærmere sig fra Heljan iflg. udmeldingerne.
Mvh
Claus