Faxe diesellok
Jeg sidder og tygger lidt på diesellokomotiverne fra Faxe Jernbane og har indtil nu fundet følgende:
4: Schoema 2032/1957.
5: Schoema 2867/1965.
7: Deutz 58109/1966.
8: Schoema 3222/1970.
9: Schoema 3674/1973.
Mon der var flere?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 1/3 2014, 17:16 (3919 dage siden)
Jeg sidder og tygger lidt på diesellokomotiverne fra Faxe Jernbane og har indtil nu fundet følgende:
4: Schoema 2032/1957.
5: Schoema 2867/1965.
7: Deutz 58109/1966.
8: Schoema 3222/1970.
9: Schoema 3674/1973.
Mon der var flere?
af Thyge, Rønnede, 1/3 2014, 17:52 (3919 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej!
Jo! der var en diesel mere!
Nemlig Kastrup nr 107, fra 1948, der på papiret havde nr 3
den var forsynet med en BW diesel, der i midten af 60erne ikke
havde det godt længere! så man købte ( det var samme moderselskab) et ombygget damploko fra Blovstrød,der var forsynet med en god motor, af samme type!
Blovstrød maskinen blev aldrig sat i drift! men blev ophugget umiddelbart
efter ankomsten til Faxe!
Her er lidt billeder!
Kastrup 107 i sækkelageret
Rester af Blovstrød maskinen Stubberup remise 1966!
Beklager kvaliteten! har dog også billeder fra Blovstrød der er bedere!
Faxe Kalk havde desuden, et par Benzin motorloko!
men det er jo men anden historie!
Med venlig hilsen'
Thyge
af Tommy Nilsson , Ringsted, 1/3 2014, 18:59 (3919 dage siden) @ Thyge
Faxe Kalk havde desuden, et par Benzin motorloko!
men det er jo men anden historie!
Dem vil jeg gerne høre mere om.
af Erik Søfelde, 1/3 2014, 19:52 (3919 dage siden) @ Tommy Nilsson
> > Faxe Kalk havde desuden, et par Benzin motorloko!
men det er jo men anden historie!
Dem vil jeg gerne høre mere om.
af Niels Munch, 1/3 2014, 22:18 (3919 dage siden) @ Erik Søfelde
Ja Erik, det er en god side: http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1000047&lang=1&id=13583&action=portrait .
V.h.
Niels
af Thyge, Rønnede, 2/3 2014, 18:07 (3918 dage siden) @ Thyge
Hej!
Der er smuttet noget den maskine man ser under ophugning, er fra ALLERØD
IKKE BLOVSTRØD!!!!
Man skal IKKE stole på sin hukommelse! når man er over 70!! men checke sine noter!!
Beklager!
Mvh
Thyge
af Niels Munch, 1/3 2014, 18:01 (3919 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 1/3 2014, 18:31
Jeg sidder og tygger lidt på diesellokomotiverne fra Faxe Jernbane og har indtil nu fundet følgende:
4: Schoema 2032/1957.
5: Schoema 2867/1965.
7: Deutz 58109/1966.
8: Schoema 3222/1970.
9: Schoema 3674/1973.
Mon der var flere?
Ja, i hvert fald denne:
Faxe Jernbane Nr. 3, Kastrup Maskinfabrik 107/1948, B&W Motor, 60 PS. Stubberup 19. April 1960. (Foto: JB-P, Ribe. Arkiv: nm).
TT-P har vist et par små, gamle Pedershaab'er, som han forhåbentlig disker op med. Og måske en forklaring på det manglende nr. 6.
Nr. 7 har jeg kun set meget få fotos af; men en typetegning har jeg:
"FJ 7" Deutz 58109/1966 Typ KG 230 b-s, B-dh 230 HP, 791 mm, udr. 1983 => oph. i Stolpehuse 1984.
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 1/3 2014, 20:07 (3919 dage siden) @ Niels Munch
"FJ 7" Deutz 58109/1966 Typ KG 230 b-s, B-dh 230 HP, 791 mm, udr. 1983 => oph. i Stolpehuse 1984.
Tak! Har du evt. et bud på en farve?
(Andre Faxemotortegninger er også velkomne)
af Niels Munch, 1/3 2014, 20:48 (3919 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak! Har du evt. et bud på en farve?
Kun, hvad man kan se på de 3 remisefotos i denne serie: http://smalspor.dk/arkiv/faxe/index.html - blå (?) med "noget gult".
M.v.h.
Niels
af Thyge, Rønnede, 2/3 2014, 17:44 (3918 dage siden) @ Niels Munch
Hej!
Farve på nr 7 Mørkegrøn og gul samt sort/gul på "pufferplanken"
kan ses på en af mine gamle smalfilm !
Bringer lige et elendigt billede af den fra 1967
Manglende nr 6!
FJ havde damploko 1-6 og motorloko 7-9 der var godkendt til kørsel
på offentlig jernbane! der ud over rådede man over diverse små maskiner,
der blev betragtet som entreprenørloko! jeg mener ikke, at de havde nr og ejendomsmærke påmalet!
Mangler dog at finde billede af Schøma 2032! ( nr 4)
Ovennævnte forhindrede dog ikke kørsel på FJ! med disse maskiner!
Lige et par billeder af Petershåb 66!
Fakse Ladeplads 1965 som Sprøjtetog!!!!
Den hørte hjemme på teglværket
Remisen på Fakse Ladeplads Teglværk, den er blevet udvidet på
et tidspunkt og det menes ,at Petershåb 154 også var stationeret her!'
Jeg mener at have et billede af den men det lader sig ikke finde pt:
Iøvrigt var værkstedet i Stubberup fælles for Fakse Kalkbruds baner, således
kom der loko fra bla. Sigerslev og Holtug til reparation her!
hvilket giver en vis forvirring!
værkstedet i Stubberup
Med venlig hilsen
Thyge
af ThomasHansen , 2/3 2014, 19:36 (3918 dage siden) @ Thyge
Hej
I dette link (som i alle kender) ser man Schoema 2032 på billede nr. 10 opdagede jeg:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4175832,4175832
af Niels Munch, 2/3 2014, 22:14 (3918 dage siden) @ ThomasHansen
Et billede mere af Schoema 2032:
Schöma-traktor 4 i Stubberup 07.1959 (foto: JB-P, arkiv: nm).
Og ét par af Schoema 2867:
FJ 5 i Fakse Ladeplads, 07.05.1983 (nm).
FJ 5 i Stubberup, 10.04.1968 (foto: JB-P, arkiv: nm).
M.v.h.
Niels
af Lkf-Bw, 3/3 2014, 00:32 (3918 dage siden) @ Niels Munch
Hvilken maskine er det der står eller har stået på materielgården i Faxe? Er det nr 5? Med denne tråd ved jeg at Niels har det som en fisk i vandet, nemli ved at ha været boss for Faxe Jernbane. Banen lever jo i bedste velgående idag, dog som normalsporet. Og fortiden fornægter sig ikke, bl.a med de små snævre sving fra Stubberup til Ladepladsen.
Tak for sidst Niels, det var hyggeligt.
Hilsen
Bo
af Anders , Copenhagen, 3/3 2014, 06:14 (3918 dage siden) @ Lkf-Bw
Hej
Det er denne som stadigvæk befinder sig i Fakse nu dog udstillet på det nyåbnede museum ved Fakse Ladeplads, altså havnen. SE HER.
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Lkf-Bw, 3/3 2014, 10:44 (3918 dage siden) @ Anders
Tja det ligner jo bestemt nr 5 men må vist selv hen og tjekke i den nærmeste fremtid.
af Niels Munch, 3/3 2014, 08:55 (3918 dage siden) @ Lkf-Bw
Hej Bo,
Tak i lige måde, hyggelig tradition!
Tja, Faxe Jernbane A/S (FJ, datterselskab af Faxe Kalk A/S) ophørte, da ØSJS pr. 01.01.1977 købte FJs infrastruktur for 1 kr. Som bekendt fortsatte kalktransporterne ad 3-skinnesporet, indtil lastbilerne overtog i 1983, hvorefter tredieskinnen bortfaldt under spormoderniseringen.
I skødet var bl.a. indskrevet, at Faxe Kalk A/S havde forkøbsret, såfremt ØSJS måtte ønske at afhænde hele eller dele af omhandlede baneareal. Denne forkøbsret blev partielt aflyst i 2003 ved udstykning og frasalg af stationsbygningen i Fakse Ladeplads. Og i 2004 aflystes hele forkøbsretten i øvrigt i f.m. den matrikulære berigtigelse af overdragelsen af Østbanens infrastruktur til Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL).
I begyndelsen af 1990'erne blev jeg ringet op af en ung og interesseret fuldmægtig i Trafikministeriet (eller hvad det nu hed dengang). Hun administrerede "de fine frikort" og ville gerne vide, om en navngiven person (= den daværende direktør for Faxe Kalk A/S) stadig var direktør for Faxe Jernbane og dermed stadig berettiget til "det fine frikort", som ministeriet hidtil - rutinemæssigt, men mod behørig kvittering - havde udstedt til ham.
Gæt selv, hvad mit svar var .....
Bedste hilsener
Niels
af Thyge, Rønnede, 6/3 2014, 17:11 (3914 dage siden) @ Niels Munch
Hej!
Ja Faxe Jernbane var et datterselskab, af Faxe Kalkbrud!
Dem havde man et utal af! overalt i landet! ja selv på Gotland havde man interesser!
det er beskrevet meget udførligt i jubilæumsskriftet fra 1934!, der er også noget
at hente i Margit Baad Pedersens bog fra 1984 " de gik i bruddet!
I Faxe har der kørt fgl motorloko!
Petershåb 66 og 154 på henholdsvis Vråmose og Faxe (lå i Faxe Ladeplads) Teglværker,
da Vråmose blev nedlagt kom begge til Faxe Ladeplads! eget af Faxe Teglværk.
Kastrup 107 kørte I Stubberup på den afdeling som leverede kalk i sække!
eget af Faxe KALKBRUD
Schøma 2032 var stationeret i Stubberup, i en separat remise, der var bygget i forlængelse af det såkaldte "Dæmningshus" da det blev revet ned, forsvandt
remisen også! og maskinen var væk i midten af 1960erne! den blev mest brugt til bortkørsel af overjord! Den var eget af Faxe KALKBRUD.
Schøma 2867 brugtes mest i selve bruddet til opformering af vognstammer, men har også kørt i Faxe Ladeplads som rangermaskine! Ejet af Faxe KALKBRUD
Ingen af ovennævnte maskiner har været mærket med FJ!
Lige et par billeder til slut!
Mit billede af Kastrup 107! og ja jeg stod ved siden af Jens!
Billedet er taget af Claus Jensen og viser det ombyggede damploko fra Allerød kort
før dets motor blev pillet ud og sat i K 107!
FJ 9 ved remisen i Stubberup ( Claus Jensen()
Tipvogn m skruebremse (Claus Jensen)
FJ 8 undervejs til Ladepladsen ( Claus Jensen)
Fj 9 Stubberup ( Claus Jensen)
Alt for denne gang!
Med venlig hilsen
Thyge
af Ronold, Høvik, Norge, 3/3 2014, 07:56 (3918 dage siden) @ Niels Munch
I mine gemmer har jeg fundet dette billede, taget i Fakse Ladeplads 22. juni 1970.
Mvh Knut
af Niels Munch, 3/3 2014, 08:59 (3918 dage siden) @ Ronold
Mange tak, Knut, det kastede lidt lys over "sagen"; men rigtig grøn, som de andre, var den vist næppe?
Bedste hilsener
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 3/3 2014, 11:52 (3918 dage siden) @ Ronold
I mine gemmer har jeg fundet dette billede, taget i Fakse Ladeplads 22. juni 1970.
Mvh Knut
Tak!
Hvem kan hjælpe med tegninger af de øvrige motorlokomotiver?
af Carsten, Valby, 3/3 2014, 15:13 (3918 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Carsten, 3/3 2014, 16:07
Hej Niels
Morsomt at se sporvidden opgivet til 791 mm.
Denne ret sjældne sporvidde har jeg set angivet en del andre steder for FJ og blandt andet også i papirene for FJ 7, som i sin tid er leveret med Viggo Bendz som agent/importør.
Det morsomme består i at de 4 lokomotiver (FJ II, FJ IV, FJ V og FJ I(2))som FJ i sin tid fik leveret fra Krauss, alle af denne fabrik angives at have sporvidden 785 mm, som er en knap så sjælden sporvidde.
785 mm svarer til 2½ preussisk fod, uden af have nogen dokumentation for det overhovedet, kunne jeg da godt finde på at gætte på, at FJ´s første lokomotiv FJ I(1)kunne have haft denne sporvidde.
Det forekommer ikke mig sandsynligt, at man gennem årtier skulle bestille lokomotiver i en sporvidde afvigende fra banens egen sporvidde og så næsten 50 år senere komme i tanke om at man egentlig skulle bruge lokomotiverne med 791 mm sporvidde.
Min tanke er, at FJ på et eller andet tidspunkt er blevet i tvivl om egne normer og i forbindelse med bestillingen af et diesellokomotiv har målt sporvidden med en gammel slidt tommestok og målt sig til den 6 mm større sporvidde.
Med venlig hilsen
Carsten
af Niels Munch, 3/3 2014, 18:33 (3917 dage siden) @ Carsten
Tricky affære, Carsten!
Bay har tegnet det gamle FJ I med 791 mm sporvidde:
Det kom jo fra Oberschlesische Schmalspurbahnen, der angives til 785 mm. Men da havde FJ jo været hestebane i et par år.
Denne tegning skulle faktisk også vise FJ I (danske tekster):
Her synes sporvidden at være angivet til 31", hvilket ud fra preussisk mål svarer til 810 mm; men man kan jo have ment engelske tommer .....
M.v.h.
Niels
af Peter Andersen, Hedehusene, 4/3 2014, 10:35 (3917 dage siden) @ Niels Munch
Det er emne, der nok ikke finder en løsning.
Men faktisk står der i leveringspapirerne på de 3 store diselloks 792 mm .
Det eneste sted, jeg kan huske at have set 791 mm, er i Bay's bøger. Det er vel kort og godt et spørgsmål om at finde ud af, om der er angivet noget om sporvidde i de oprindelige papirer fra banens anlæg, eller om der blot står en "smalsporet" jernbane. Evt. om der et sted skulle foreligge papirer om, hvor vognene blev fremstillet.
De første damplok fra Karlsruhe (i Baden) er også angivet med 785 mm. Eftersom man tilsyneladende kun fik det ene af disse leveret på grund af den tyske borgerkrig, blev Faxe nødt til at finde et andet, og det blev så lokomotivet fra Oberschlesien. Og det var blevet bygget i Wiener Neustadt i Østrig. Eftersom Faxe stod og manglede bruge et lokomotiv, har man næppe spildt tid på at ændre sporvidde på det for 6-7 mm skyld.
At der står 31" på tegningen er et vidt begreb, hvis man ikke ved hvilken slags tommer der er tale om. Selv i de gamle tyske delstater havde man forskellige opfattelser af hvor stor en tomme var. (Efter sigende afhængig af hvor store sko, kongen brugte).
af Thyge, Rønnede, 4/3 2014, 17:21 (3916 dage siden) @ Peter Andersen
Hej!
Blev der overhovedet leveret nogle fra Karlsruhe????'
Maskinen fra Gunther havde ialt fald nr 1.
og bortset fra en artikel i en lokal avis, er der ikke noget der
tyder på,at det blev leveret nogle!
På et tidspunkt fik jeg forevist en tegning, der skulle være et Karlsruhe loko
til Faxe! men det viste sig at være normalsporet!! så det var det ikke!
Om årsagen til manglende levering, var foranlediget af Krig eller manglende
økonomi vides ikke!
Så jeg tror ikke på Karlsruhe loko i Faxe, før jeg ser et billede!
Mvh
Thyge
af Tommy Nilsson , Ringsted, 6/3 2014, 22:04 (3914 dage siden) @ Thyge
Blev der overhovedet leveret nogle fra Karlsruhe????'
Maskinen fra Gunther havde ialt fald nr 1 og bortset fra en artikel i en lokal avis, er der ikke noget der tyder på,at det blev leveret nogle!
På et tidspunkt fik jeg forevist en tegning, der skulle være et Karlsruhe loko til Faxe! men det viste sig at være normalsporet!! så det var det ikke!
Om årsagen til manglende levering, var foranlediget af Krig eller manglende
økonomi vides ikke! Så jeg tror ikke på Karlsruhe loko i Faxe, før jeg ser et billede!
Sakset fra Mertes Lieferliste:
I 1866 leverede Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe to 785 mm. B-koblede tenderdamplokomotiver til Ingeniørfirmaet Chr. Fr. Garde i København til bygningen af Faxe Jernbane:
Karlsruhe 284/1866: Solgt 1882 til SG Rheinkorrektion.
Karlsruhe 285/1866: Solgt 18xx til Bünger & Leyrer Maschinenfabrik, Düsseldorf. Solgt 1906 til A/S Nordlandske Malmfelter, Bjarkøy, Norge.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 4/3 2014, 21:37 (3916 dage siden) @ Tommy Nilsson
Er der nogen, der kender datoen for afskedsturen på FJ?
af Niels Munch, 4/3 2014, 22:01 (3916 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg mener, det var den 14. Oktober 1973, hvor man sagde farvel til dampen på FJ
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 4/3 2014, 23:36 (3916 dage siden) @ Niels Munch
Jeg mener, det var den 14. Oktober 1973, hvor man sagde farvel til dampen på FJ
Jeg har en række Faxe damp billeder fra Joen Jensen, der er angivet til at være optaget i 1974 - det kan vel ikke passe?
af Carsten, Valby, 4/3 2014, 22:36 (3916 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy
På billedet ses forrest FJ IV (i dag på Hjerl Hede) og nede ved remisen FJ I (i dag hos Blovstrød Banen).
Med venlig hilsen
Carsten
af Bent Hansen, 10/3 2014, 17:52 (3910 dage siden) @ Carsten
Hej.
I.
De første "danske" jernbaneentusiaster var briter! I Det forenede kongerige (UK) var man imidlertid meget tidligre ude med jernbaneinterese. De "tidlige" danske smalsporentusiaster samlede data sammen, og så bød der sig en lejlighed til at få udgivet et hæfte om danske industridamplokomotiver i UK. Til brug herfor regnede man millimeter om til tommer. Men var det lige danske tommer, preussiske tommer eller engelske tommer? Da så bogen udkom, regnede danskerne de nu engelske tommer tilbage til millimeter og kom til et resultatet et sted mellem 791 og 792 millimeter. Sådan oplevede jeg i hvert fald sporviddeforvirringen første gang.
Hvis du har hæftet, så vid, at der er mange fejltagelser i, men efterhånden har den næste generationer af smalsporforskere fundet hoved og hale på oplysningerne. Jeg husker en lokomotivejer, der betegnedes som Hamfog Mergel A/S.
Det var i øvrigt det samme, da en tysk entusiast afskrev en række fabrikslister med damplokomotiver. Man kan støde på meget fantasifulde danske stedbetegnelser. Cal Nielsen i fruens Bøge blev placeret i Tunis Bege! Faktisk retter vi stadig i listerne, der endnu ligger til grund for de lister, der i dag ligger på nettet eller sælges som cd'er.
II.
Der er vist to forskellige Kastrupper i tråden, en standard og en forlænget! Desværre ligger mit arkiv i hovedlandet, og jeg sidder i udkantsdanmark på Frederiksberg. Pedershåblokomotivet fra Fakse Kalkværk har jeg set være lånt af Fakse Jernbanes banetjeneste.
III.
Vær forsigt, når du bruger mine teorier om Fakses tidlige damplok. Jeg udkastede dem for om muligt at få dem bekræftet i Tyskland, men det lykkedes ikke. Nogen endegyldig afkræftning leverede tysken heller ikke. Desværre har flere tyske forfatter taget mine teorier for gode varer. Spørgsmålstegnene er desværre med tiden forsvundet.
Følgende tre facts stå imidlertid fast, og resten er ubevist gætværk:
1.
Ved den Internationale Rheinregulierung i Schweiz udrangerede man omkring 1910 et krausslignende lokomotiv med navnet Faxe.
2.
På Bjarkøy i Nordnorge nord for Lofoten står siden 1906 og den dag i dag et uidentificeret lokomotiv, hvor stempler i kedlen afslører, at maskinen har været trykprøvet i Danmark.
3.
Det samme eller et lignende lokomotiv ses på et foto, der nu er i min besiddelse. Billedet blev i sin tid fundet på arkivet i Grindsted med et stempel bagpå fra et uidentificeret firma i Düsseldorf. På billedet er lokomotivet næppe fotograferet på Grindsted-egnen. Hvem, der i sin tid havde afleveret billedet på arkivet i Grindsted, havde man glemt, da billedet pludselig blev interessant.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.
af Bent Hansen, 10/3 2014, 18:02 (3910 dage siden) @ Bent Hansen
Hej.
Begge Fakses nyeste schömaer eksisterer stadig. Det er ikke mange år siden, at jeg igen havde en mand i Mali og tilse fakselokomotivet, der blev ombygget til 1000 mm og indsat af et tysk entreprenørfirma ved det dæmningsbyggeri i landets vestlige og i øjeblikket rolige del. Det udmærkede blad Tipvognen har flere gange behandlet emnet.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 11/3 2014, 10:36 (3910 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg sidder og tygger lidt på diesellokomotiverne fra Faxe Jernbane og har indtil nu fundet følgende:
4: Schoema 2032/1957.
5: Schoema 2867/1965.
7: Deutz 58109/1966.
8: Schoema 3222/1970.
9: Schoema 3674/1973.
Var der nogen synlig forskel på FJ 8 og FJ 9?
af Niels Munch, 11/3 2014, 11:01 (3910 dage siden) @ Tommy Nilsson
Var der nogen synlig forskel på FJ 8 og FJ 9?
Hej Tommy,
Se billeder og forklaring i denne tråd: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4175832,4175832 .
Men kort, så havde nr. 8 solskærme over gavlvinduerne, sidevinduet i førerhuset var "opretstående" ("liggende" ved nr. 9). Endelig havde nr. 8 udluftningsgitre i lemmene til motoren, hvor nr. 9 havde "gæller".
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 11/3 2014, 13:03 (3910 dage siden) @ Niels Munch
Var der nogen synlig forskel på FJ 8 og FJ 9?
Hej Tommy,Se billeder og forklaring i denne tråd: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4175832,4175832 .
Men kort, så havde nr. 8 solskærme over gavlvinduerne, sidevinduet i førerhuset var "opretstående" ("liggende" ved nr. 9). Endelig havde nr. 8 udluftningsgitre i lemmene til motoren, hvor nr. 9 havde "gæller".
Tak for svar - så antager jeg, at billedet forestiller FJ 8.
af Carsten, Valby, 11/3 2014, 11:11 (3910 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy
Du har tegnet to (luft?)beholdere på førerhusbagvæggen af nr. 7, jeg gætter på, at det er fordi de optræder på den tegning Niels bragte tidligere i denne tråd, men de ses jo tydeligt IKKE på alle de her viste billeder af lokomotivet, om de tidligere har været der ved jeg ikke, men jeg har aldrig set billeder af nr. 7 med disse beholdere monteret.
Med venlig hilsen
Carsten
af Tommy Nilsson , Ringsted, 11/3 2014, 13:07 (3910 dage siden) @ Carsten
Du har tegnet to (luft?)beholdere på førerhusbagvæggen af nr. 7, jeg gætter på, at det er fordi de optræder på den tegning Niels bragte tidligere i denne tråd, men de ses jo tydeligt IKKE på alle de her viste billeder af lokomotivet, om de tidligere har været der ved jeg ikke, men jeg har aldrig set billeder af nr. 7 med disse beholdere monteret.
Sådan:
af Tommy Nilsson , Ringsted, 17/3 2014, 17:06 (3903 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg mangler nogle tipvogne at hænge efter dette lokomotiv. Hvem kan fremtrylle en tegning af den rigtige slags (via Google har jeg kun fundet andre typer)?
af Carsten, Valby, 17/3 2014, 19:30 (3903 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy kan et billede gøre det? Med venlig hilsen Carsten
af Tommy Nilsson , Ringsted, 17/3 2014, 19:37 (3903 dage siden) @ Carsten
Hej Tommy kan et billede gøre det? Med venlig hilsen Carsten
Ja, hvis det er lige fra siden og der er mål på.
af Carsten, Valby, 17/3 2014, 20:07 (3903 dage siden) @ Tommy Nilsson
Naturligvis