OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af pcardel, 28/2 2014, 12:38 (3923 dage siden)

I Steilers Handatlas fra 1905 kan man se at OHJ fortsætter fra Nykøbing til Rørvig. Mon det var planlagt? - er der nogen der ved noget om dette?
mvh
Preben

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af gamle ole, 28/2 2014, 17:03 (3923 dage siden) @ pcardel

Temaet har været oppe i en tidligere tråd, også i forbindelde med evt jernbanefærge Hundested Havnebane og en forlængelse af OHJ fra Nyk. til Rørvig.

Ole

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af Per Sørensen, Hg, 28/2 2014, 18:30 (3923 dage siden) @ gamle ole

Joh, men blev vi færdige…?
Har vi set kortet?

Jeg har kørt lidt rundt i Rørvig i nutiden og mener at man stadig forholdsvis nemt kunne lægge en forlængelse af banen fra Nykøbing og op til Rørvig havn.
Nykøbing (Sj. forstås) har 5.100 indbyggere og Rørvig over 1000 plus alle badebilletterne….
Det er vel bare at komme igang:

"Privatbane udvidelse for første gang i xxx år"

undskyld hvis jeg blev revet med, - mange af vores eksisterende jernbaner er undfanget af vanvittige hoveder

venligst

pediHg

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af Fysikeren, 1/3 2014, 11:48 (3922 dage siden) @ Per Sørensen

Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/3 2014, 12:17 (3922 dage siden) @ Fysikeren

Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.

... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.

Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af Andersen, 1/3 2014, 12:47 (3922 dage siden) @ Erik Olsen

Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.


... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.

Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?

ahem...sådan én modelbane får vi jo i Kbh om et par år, bare under jorden;-) hæhæ
er der egentlig ret meget brug for DEN kunne man godt tænke?

havde selv foretrukkent noget ganske anden type "skinnetrafik" på kryds og tværs i Hovedstaden for de samme penge, men det er en helt anden diskussion

MVH

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af Fysikeren, 1/3 2014, 12:50 (3922 dage siden) @ Erik Olsen

Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.


... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.

Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?

Forlængelsen til København får du ikke lige mig med på ;-)

Selve turen fra Helsingør til Holbæk er jo ikke længere end hvad man ser i Jylland, og togtypen er jo den samme på begge sider. Pointen med en sådan forbindelse ligger dog et helt andet sted, og funderet i regionalpolitik, som så mange andre infrastrukturprojekter.

Personligt tror jeg, at Odsherred Kommune ville have gavn af en sådan forbindelse. Den er en af de mere økonomisk pressede kommuner i Danmark, og ville formentlig have gavn af, at blive knyttet tættere til Nordsjælland.

Rent jernbanemæssigt ville det så betyde, at Nordsjælland vil få en forbindelse til resten af Sjælland uden om Hellerup, hvilkent næppe vil være uheldigt ved uregelmæssigheder. Det er dog en sidegevinst.

Om jeg støtter at man så laver en fast forbindelse: Der er en del projekter der er vigtigere end den, det vil jeg gerne erkende ;-)

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af BlackThorneDK ⌂, Oddense, Spøttrup, 1/3 2014, 13:06 (3922 dage siden) @ Erik Olsen

Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.


... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.

Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?

Mon ikke at der alligevel er et behov, for en dæmning ved Hundested. Om der skal køre biler eller tog over den, må være et tillægs spørgsmål.

Jeg syntes faktisk at det lyder som en god ide, at føre en dæmning over Isefjordens munding, med sluseporte der kan beskytte Roskilde, Frederikssund og Holbæk mod højvande. Derudover er det da et plus, at der kommer mulighed for at køre med tog, hele vejen rundt om fjorden.

Det behøver ikke nødvendigvis at være det samme tog, man kunne fx. forlænge Frederiksværkbanen til Nykøbing, eller Odsherredsbanen til Hundested, og lade køreplanerne synkronisere, så det blev lettere at skifte imellem de to tog.

Rent faktisk mener jeg, at man burde bygge denne dæmning uanset om togforbindelsen er interessant eller ej. Både i London og Holland har man allerede den slags højvandssikring, og den planlagte sluse ved Thyborøn burde også blive bygget færdig, så vi kan sikre hele limfjorden mod springflod. Antallet af lukninger i London stiger, og mon ikke at vi skal regne med, at vore hjemlige andedam følger de samme mønstre? Mig bekendt ligger London da ud til det samme 'vand' som Thyborøn.

Spørgsmålet er, om ikke hele denne diskution burde høre hjemme, 'i det andet forum', da det vel ikke kan være historisk, at diskutere fremtiden. :-)

OHJ fra Nykøbing til Rørvig

af gamle ole, 1/3 2014, 14:31 (3922 dage siden) @ Niels Munch

Og "toget er jo nok kørt" for et sådant projet nu.
(I den nævnte tidligere tråd var kombinationen havnebanen i Hundested og evt jernbanefærge til Grenå også nævnt, husker jeg)
Dette vil næppe heller have sin gang på jorden i vore dage af mange grunde.

Ole

Ole


Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak